Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Parfymeforbud

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-10, 23:15   #41
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Parfymeforbud

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=2258&ID=10131

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 00:12   #42
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjønner at parfymelukt kan være veldig plagsomt for allergikere (og andre med ømfintlige neser eller som blir utsatt for folk som har sølt med parfymeflasken), og direkte hemmende for enkelte. På den andre siden syns jeg det fort kan bli feil å nekte folk å bruke parfyme når andre luktkilder også kan være til like stor sjenanse (for eksempel røyklukt, vaskemiddellukt, hundelukt, osv). Det er klart man har behov for å skjerme for lukt i enkelte yrker (så som helsesektor, m.m.), men utover disse yrkene syns jeg man heller bør sette grenser for sjenerende lukter heller enn å kategorisk gå etter parfymelukter.

Nå har jeg ikke lest artikkelen så jeg aner ikke hvilken vinkling saken hadde, men svarer på generelt grunnlag ut fra hovedinnlegget.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 00:23   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hilser debatten velkommen iallefall. For min del er det stor forskjell på parfyme (sånn man dæsjer i halsen) og vaskemidler/deo/hårspray etc. Det er kun førstnevnte som gir meg ubehag og hodepine.

Gammel 15-02-10, 00:50   #44
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg anser ikke hva som er til sjenanse som viktig her, men hva folk kan bli veldig syke av.

Om det var mitt innlegg du siktet til mente jeg altså sjenanse i form av at de blir dårlige av det (allergikere, migrene, astma, ect) - derfor jeg kun nevnte lukter som kan gi slike reaksjoner og ikke vanlig sjenanse. Ser at jeg formulerte meg uklart, men det var altså helsemessige risikoer jeg siktet til.

Snakker vi om dårlige lukter som matos, dårlig kroppslukt, bensin, osv på mennesker blir jo saken en helt annen siden man da ikke utsetter noen for helsemessige risikoer. Jeg mener fortsatt at man bør ha regler på dette om man for eksempel jobber i helsevesenet og har tett kontakt med personer hvor appetitten spiller en viktig rolle (da blir det jo snakk om helsemessig sjenanse), men ikke utover dette.

Jeg er forøvrig avhengig av å bruke eau de toilette, og går heller uten sminke enn "godlukt" om jeg måtte velge - selv om jeg absolutt ser hvor stor denne problematikken kan være for enkelte. Nå er det ikke snakk om lukt av typen Old Spice, men en mild, lett lukt som jeg innbiller meg i alle fall skaper problemer for færre selv om det nok kan skape problemer for enkelte. Såpass ego innrømmer jeg lett at jeg er.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 01:38   #45
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant diskusjon.
Jeg har til dags dato ikke fått klager på min beskjedne parfymebruk, men det kan jo godt skyldes at folk kvier seg for å si ifra. Slik jeg har bitt inne med noen saftige gloser de morgenene jeg har ankommet jobb der en kollega sorterer post i en sky av grusom parfyme. For hvordan påpeke at det stinker?

For øvrig reagerer jeg like sterkt på folk som bruker så sterkt skyllemiddel på klærne at du kjenner dem komme før de gjør entré.

Ergo er det bare å gå i seg selv, eller stille det betimelige spørsmål: Plages du av min parfyme?

Gammel 15-02-10, 07:17   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har heller aldri fått klager på min parfymebruk. Men etter å ha hørt hvor ille det visst kan være så har jeg spurt dem jeg jobber sammen med om parfymen min plager dem.

De likte den. Og skjønte ikke spørsmålet tror jeg.

Jeg har aldri sett noen få noe alvorlig astmaanfall. Dermed har jeg vel enten ikke truffet noen med så sterk allergi, eller så er jeg ikke så allergifremkallende til tross for parfymen min siden ingen segner om rundt meg. :fjaser:

Jeg bruker ikke mengder, men jeg bruker skyllemiddel med lukt, deo med parfyme, kremer og sminke. Og ganske ofte litt parfyme på håndleddet, men det er lite.

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 10:45   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gang bedt en fjortis (okei, han var sikkert nærmere 20) ved nabobordet på Peppes om å skjerpe parfymebruken. Han satt i en sånn parfymeos at hvem som helst kunne fått pusteproblemer av det.
Jeg holdt på å dø, og vi måtte bare gå derfra. Men det er ikke ofte jeg reagerer sånn, og jeg bruker parfyme selv. Dog milde og ungdommelige lukter, ikke Poison og hva_har_du av de der tunge greiene som pelskledde damer dynker seg i.
Av vaskemidler og shampo/dusjsåpe/deo bruker jeg kun parfymefrie varianter. Jeg klør meg i hjel om jeg bruker annet. Hårprodukter som spray og skum reagerer jeg ikke på, med mindre jeg selv går amok med hårspray på badet med døren igjen. Men igjen; hvem som helst får pusteproblemer av det.

Jeg har for øvrig null problemer med å si i fra dersom jeg reagerer på en parfyme, og jeg har aldri opplevd at folk ikke har taklet det pent. Det har selvsagt noe med måten man sier i fra på, men jeg kan tydeligvis å si slike ting på en fin måte.

Jeg har for øvrig ikke brukt noe som helst form for astmamedisin på 5-6-7 år, så det går an å bli bra i voksen alder. (Jeg fikk astmatrøbbel i tenårene.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.