|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Luftig og god potetmosJeg får mye skryt for min potetmos som jeg lager på bare potet og smør (altså ikke noe melk/fløte). I tillegg tilsetter jeg salt, pepper og revet muskatnøtt. Jeg moser for hånd.
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Luftig og god potetmos
Jeg synes også det er best uten for mye melk/ fløte, altså helst bare smør. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Luftig og god potetmosMan kan ha ALT i potetmos. I Holland lager de noe som heter stamppot. Det er potetmos hvor man har blandet i grönnkaal eller surkaal eller gulrötter/lök (det er vel de tre vanligste typene), men de har ogsaa et utall varianter hvor de blander i andre ting. Den siste jeg prövde var fölgende: |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ah! Stamppot! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Luftig og god potetmosMos laget av fjellmandel, presset i potetpresse, tilsatt massevis av sprøstekt bacon og fløte. Yum!
|
|
|
#6 |
|
Brenner seg ut
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
![]() |
Sv: Luftig og god potetmosPotetpressa er genial! Med den kan man lage "potetsnø" til kresne unger som innbiller seg at de ikke liker kokte poteter
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Luftig og god potetmosMen blir ikke mosen litt vel moset med den pressen? Jeg må ha den litt grov, liker ikke så godt potetpuré.
|
|
|
#8 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Hvis du vil ha potetstykker i den, blir det feil med pressen. Det kommer ut som spaghettiaktige striper som tyter ut, liksom, og da er det ikke akkurat mange klumper igjen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Sv: Luftig og god potetmosMannen min lager sinnsykt god potetstappe. Han moser bare med en sleiv, det blir litt biter av det, men det er bare godt. Masse smør og fløte, salt og pepper. Utrolig godt, men akk så usunt!
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Luftig og god potetmosVi har forresten ofte en del gulrot og kålrot i mosen også, men da kaller vi den grønnsaksmos isteden. Men vi serverer det istedenfor potet ikke i tillegg til.
|
|
|
|
#11 |
|
trøtt
|
Sv: Luftig og god potetmosTorsk lager supergod potetmos av mandelpoteter, hvitløk, smør, melk, salt og pepper.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
|
Sv: Luftig og god potetmosOkei. Jeg har mandelpoteter kokende her nå. Har ikke sånn mosegreie, og ser at jeg driter regelrett på draget om jeg bruker stavmikser. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Gaffel eller en sleiv.
|
|
|
#15 |
|
*gjesp*
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Stavanger område
![]() |
Sv: Luftig og god potetmosJeg pleier og ha alt mulig oppi... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Luftig og god potetmosJeg koker potetene med lite vann og noen fedd med hvitløk, gjerne med skallet på, moser de i kjøkkenmaskin med litt av vannet fra koking og hvitløk, salt og pepper. Men så syns jeg at den beste mosen ikke er luftin, men limete!!
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Luftig og god potetmosJeg har aldri fått til noe annet en luftig og god potetmos, men det er kanskje for at jeg ikke salter før helt i slutten? Den måten er jeg bare opplært til, men har ikke helt tenkt på hvorfor. Jeg bruker elvisp eller lignende, har i en hel del smør mens jeg jobber på og ser til at potetene er ganske most. Så har jeg i oppvarmet melk (eller fløte en sjelden gang) i små omganger, man trenger ofte mer enn hva man tror. Så salt, pepper og er det fest (ja, jeg har servert potetmos til gjester) så har jeg i en liten dært sukker. Da får jeg alltid kommentar om at jeg gjør den beste potetmosen. Det trikset bruker jeg dog ikke til hverdags. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Luftig og god potetmosEg har brukt stapper alltid, men skulle prøve stavmikser ein gang. Trur eg kom opp med ein ny tapetlim då.
|
![]() |
|
|