Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Luftig og god potetmos

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-10, 11:45   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luftig og god potetmos

Jeg får mye skryt for min potetmos som jeg lager på bare potet og smør (altså ikke noe melk/fløte). I tillegg tilsetter jeg salt, pepper og revet muskatnøtt. Jeg moser for hånd.

Gammel 25-02-10, 16:15   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg får mye skryt for min potetmos som jeg lager på bare potet og smør (altså ikke noe melk/fløte). I tillegg tilsetter jeg salt, pepper og revet muskatnøtt. Jeg moser for hånd.

Jeg synes også det er best uten for mye melk/ fløte, altså helst bare smør.

Nigella bruker bare olivenolje, så jeg. Potet og søtpotet 50/50.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 12:45   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Man kan ha ALT i potetmos. I Holland lager de noe som heter stamppot. Det er potetmos hvor man har blandet i grönnkaal eller surkaal eller gulrötter/lök (det er vel de tre vanligste typene), men de har ogsaa et utall varianter hvor de blander i andre ting. Den siste jeg prövde var fölgende:

Skrell og del opp ca. 750 gram poteter og kok dem möre. I mellomtiden:
Stek ca. 100 gram bacon i smaabiter. Etter en stund har man i en liten hakket lök og en hvitlöksbaat og ca. 50 gram smör (blir godt dette, ja ).
Naar potetene er ferdige moser man dem i den store "hvitlökspressemoseren" og har i bittelitt melk sammen med bacon/lökblandingen. Saa har man i 50-100 gram revet ost (gjerne en vellagret type), 1-2 ts sennep, salt/pepper og friske, vaskede spinatblader (evt. frossentype som man tilbereder slik det staar paa pakken). Mengde: saa mye eller lite man vil, opptil like mye som potetene til bare littegranne. KJEMPEGODT tilbehör til fisk f.eks. eller kjöttkaker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 16:16   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Man kan ha ALT i potetmos. I Holland lager de noe som heter stamppot. Det er potetmos hvor man har blandet i grönnkaal eller surkaal eller gulrötter/lök (det er vel de tre vanligste typene), .

Ah! Stamppot! I mine øyne laget med løk, gulrøtter og poteter. Den med grønnkål og bacon kaller vi boerenkool.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 17:06   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Mos laget av fjellmandel, presset i potetpresse, tilsatt massevis av sprøstekt bacon og fløte. Yum!

Gammel 25-02-10, 13:27   #6
VisiliA
Brenner seg ut

VisiliA sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
VisiliA er litt kul
Standard

Potetpressa er genial! Med den kan man lage "potetsnø" til kresne unger som innbiller seg at de ikke liker kokte poteter

VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 13:34   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men blir ikke mosen litt vel moset med den pressen? Jeg må ha den litt grov, liker ikke så godt potetpuré.

Gammel 25-02-10, 19:52   #8
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men blir ikke mosen litt vel moset med den pressen? Jeg må ha den litt grov, liker ikke så godt potetpuré.

Hvis du vil ha potetstykker i den, blir det feil med pressen. Det kommer ut som spaghettiaktige striper som tyter ut, liksom, og da er det ikke akkurat mange klumper igjen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 22:31   #9
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Mannen min lager sinnsykt god potetstappe. Han moser bare med en sleiv, det blir litt biter av det, men det er bare godt. Masse smør og fløte, salt og pepper. Utrolig godt, men akk så usunt!

Gammel 25-02-10, 14:52   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten ofte en del gulrot og kålrot i mosen også, men da kaller vi den grønnsaksmos isteden. Men vi serverer det istedenfor potet ikke i tillegg til.

Gammel 25-02-10, 23:52   #11
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Torsk lager supergod potetmos av mandelpoteter, hvitløk, smør, melk, salt og pepper. Hvitløk gjør virkelig susen! Potetstappe uten hvitløk smaker ganske tamt når man har fått smaken på det.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:44   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei. Jeg har mandelpoteter kokende her nå. Har ikke sånn mosegreie, og ser at jeg driter regelrett på draget om jeg bruker stavmikser.

Hva bruker jeg da? En gaffel?

Det er heldigvis bare til to personer....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 18:48   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Okei. Jeg har mandelpoteter kokende her nå. Har ikke sånn mosegreie, og ser at jeg driter regelrett på draget om jeg bruker stavmikser.

Hva bruker jeg da? En gaffel?

Det er heldigvis bare til to personer....

Gaffel eller en sleiv.

Gammel 09-06-10, 19:23   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaffel fungerte fint! Trodde det skulle bli vanskelig, men potetene falt jo fra hverandre i det jeg helte av vannet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 17:53   #15
Nekinna2402
*gjesp*

Nekinna2402 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Stavanger område
Nekinna2402 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg pleier og ha alt mulig oppi...
chedder ost/vanlig, basilikum, hvitløk,løk,gressløk,vårløk, gulerøtter, sitron juice, pepper, sitron/hvitløk pepper, salt, bacon, skinke, fløte....

med andre ord, hva enn jeg finner i hus og er i humør til

Nekinna2402 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 18:00   #16
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg koker potetene med lite vann og noen fedd med hvitløk, gjerne med skallet på, moser de i kjøkkenmaskin med litt av vannet fra koking og hvitløk, salt og pepper. Men så syns jeg at den beste mosen ikke er luftin, men limete!!

Gammel 04-07-10, 18:00   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri fått til noe annet en luftig og god potetmos, men det er kanskje for at jeg ikke salter før helt i slutten? Den måten er jeg bare opplært til, men har ikke helt tenkt på hvorfor. Jeg bruker elvisp eller lignende, har i en hel del smør mens jeg jobber på og ser til at potetene er ganske most. Så har jeg i oppvarmet melk (eller fløte en sjelden gang) i små omganger, man trenger ofte mer enn hva man tror. Så salt, pepper og er det fest (ja, jeg har servert potetmos til gjester) så har jeg i en liten dært sukker. Da får jeg alltid kommentar om at jeg gjør den beste potetmosen. Det trikset bruker jeg dog ikke til hverdags.

Til tider har jeg også i litt blomkål eller/og brokolli.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 18:57   #18
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har brukt stapper alltid, men skulle prøve stavmikser ein gang. Trur eg kom opp med ein ny tapetlim då.
Men eg bruker potet, 1 gulrot, (kaffe)fløte, smør, salt, pepper og fersk gressløk. Godt!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.