|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadVårt store bad ligger forøvrig i 2.etasje..
|
|
|
#2 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbad
Det sto ikke noe om plassering i bt.no, men det naturlige ville vel være i 1. etasje? Vårt "store" bad ligger også i 2. etasje, men jeg har bare målt på det lille badet (kombinert gjestebad og vaskerom) i 1. etasje.
|
|
|
#3 |
|
Erfaren nok
|
Ok. Vi har vaskerom med dusjkabinett nede. Men seperat do.
|
|
|
#4 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Nei, det må ikke, men du ville vært nødt til å innstallere heis.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadTror man bør begynne i rette enden og tilrettelegge slik at rullesolbrukere kan bevege seg problemfritt i det offentlige rom uten problemer før man begynner med slike komplett latterlige forslag.
|
|
|
#6 |
|
Superbasinella
|
Dette var det første som slo meg også. Skal man være nødt til å montere inn heis om man ønsker bad i 2. etg. da? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadVårt store, fine bad ligger forresten i kjelleren. Det andre, pittelille slett-ikke-for-rullestol-badet ligger i 2. etg. Dette rekkehuset har trapp inn til hovedetasjen, som inneholder kjøkken og stue. To soverom og et bad på loftet og tilsvarende (pluss ei bod) i kjelleren. Ikke mye livsløpsstandard å oppdrive her nei...
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadDet helt nye badet vårt er 40 cm på det aller smaleste (hjørnet av badekaret på ene siden og hjørnet av vasken på det andre), så for vår del hadde nok 90 000 i merkostnad vårt ganske realistisk. Det gamle badet vårt var litt under 3m2 stort, så der hadde det ikke vært plass til å komme inn med en rullestol en gang, langt mindre å snu en. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg kjenner jeg er litt enig med Brutus her. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadOgså kunne de innføre krav om at alle bakerier og kafeer bruker glutenfritt mel, og at ingen bruker melk og egg og nøtter i maten.
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadApropos adkomst ute. Der er det virkelig mye å gå på, og utrolig mange teite og unødvendige hindringer for folk. F.eks. var jeg i et offentlig bygg i går, hvor jeg trengte å komme inn med barnavogn. Den ene inngangen hadde adkomst med trapp, den andre hadde adkomst fra bakkeplan uten trapp. Og hvilken inngang var det som var utstyrt med automatisk døråpner? Jo, den med trappa, så klart.
|
|
|
#12 |
|
Curlingkone
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadSyns dette er utrolig tåpelig så lenge man ikke har regler for adkomst til boligen, eller å ha plass til trappeheis blant annet.
|
|
|
#13 |
|
Off the map.
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg synes dette virker å være fornuftig.
|
|
|
#14 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg har lyst til å synes at dette er et supert forslag, siden familien vår er ganske hemmet av at verden er ganske rullestolfiendtlig, og det er ganske kjedelig at vi aldri kan dra på besøk til folk. Men jeg er nok mer enig med røkla, det er et litt underlig sted å starte.
|
|
|
#15 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadForslaget i seg selv er ikke dumt, men som røkla er jeg enig i at det er å starte i feil retning. Badet vårt i kjelleren kan lett og billig endres til å oppfylle forskriftene, men det hjelper ikke det spøtt da ingen med rullestol vil komme seg i nærheten av det en gang.
|
|
|
#16 |
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadTja, dette fremstår for meg som vel.. idealistisk. På samme tid skjønner jeg at det her er snakk om en relativt stor gruppe, men jeg er foreløpig ikke enig i at dette forslaget forsvarer hvorfor alle nybyggere skal måtte ta ansvar for høyere kostnader ifm byggingen selv om kostnadene her blir lavere enn det nok hadde blitt med evt tilpasninger senere. Økonomisk sett blir det vel en langt høyere totaltsum ut fra dette kriteriet (som Staten da fraskriver seg) enn om man hadde måttet gå inn og senjustere i de aktuelle tilfellene senere. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadEg er enig med Odelia her. Eg syns prinsippet om universell utforming er veldig bra, men eg skal vere med på at det kanskje er litt drastisk å gjere slike krav til alle nybygg. Vårt planlagde hus vil ha universell utforming i hovedetasjen. Ein skal altså kunne leve på eit plan i vårt hus (vi har to etasjar), og badet i denne etasjen har universell utforming. For oss var det viktig med husbankfinansiering - og då måtte vi vise plantegningar der det på alle rom er snuplass til rullestol. Veldig greit prinsipp og arkitekten sa at planløysinga blei jo berre betre av det. Badet vårt er forresten på berre 6,6 kvm - langt mindre enn kva dei fleste bygger i dag - men det var ingen problem å få inn universell utforming her. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes likevel denne delen av forskriftene kunne hengt sammen med størrelse på boligen. Jeg ser poenget i eneboliger, men synes det er en tullete forskrift for små leiligheter. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJo, eg kan vere enig at ein godt kunne ha mjuka opp ein del. Likevel; det er ikkje noko problem med små bad og universell utforming altså. Som sagt, vårt bad er på litt over 6 kvm, og der har vi både badekar og dusj. "Snuplass" midt på golvet er 1,5 diameter, og ved sida av toalett er det 80 cm. klaring. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbad(En liten digresjon bare) Syrin: Kan man få husbankfinansiering på hus med større grunnflate enn 100 kvm nå altså? Får jeg spørre hvor stor grunnflate det er i deres nybygg? |
|
|
|
![]() |
|
|