Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-10, 12:35   #1
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg tenkte litt større enn en blomsterkasse
Men hvis du fikk det til der, så får jeg det kanskje til i en litt større variant.
Får se om jeg får lurt mannen til å snekre litt da. Innbiller meg at store trekaser koster skjorta?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:22   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg tenkte litt større enn en blomsterkasse
Men hvis du fikk det til der, så får jeg det kanskje til i en litt større variant.

Det var det som var intensjonen, ja.

Gammel 12-04-10, 13:44   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Er du sikker på det ikke var et gresskar du hadde og ikke en squash?
Gresskar:

Squash:

Selvsagt vet jeg det. Jeg er da ikke dom. Jeg ser utmerket forskjell på rund og avlang.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 11:51   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Selvsagt vet jeg det. Jeg er da ikke dom. Jeg ser utmerket forskjell på rund og avlang.

Nå forsøkte jeg på ingen måte å påstå det, det er dine ord. Jeg bare ble litt paff over at noen pynter til halloween med en grønn squash, det har jeg aldri sett noen gjøre.

Gammel 12-04-10, 12:36   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inne på hagegal mener jeg det er endel som har snekret pallekasser og lagt ut "oppskrift".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 12:40   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ok.
Får sjekke litt der da.

Gammel 12-04-10, 12:46   #7
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Jeg fant noe på hagegal.
Pallekarmer er jo helt genialt.

Tusen takk for tips Glitter

Gammel 13-04-10, 00:02   #8
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg fant noe på hagegal.
Pallekarmer er jo helt genialt.

Tusen takk for tips Glitter

Akkurat slik løsning har vi også. Vi har tre slike "kassesett" fordelt rundt om i hagen. Det er gamle pallekarmer vi har fått på byggeplasser, avfallsplassen og rundt omkring. Jeg har beisa våre og de ser faktisk ganske fine ut.

Under pallekarmene (som er uten bunn) bruker jeg to lag barkduk. Duken er bare noen få cm større enn kassene. Det er ikke nødvendig med så mye duk som på bildene her. Karmene er fyllt med småstein nederst for å få god drenering. Deretter er det fyllt opp med en blanding av hagejord og kugjødselkompost. Begge deler kjøpt i sekker på hagesenter. Vi dyrker poteter, salat, gulrøtter, persille, gressløk, reddik og oregano, samt ringblomster og tagetes.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 19:58   #9
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er absolutt den riktige tiden å skamskjær, øhh, beskjære kirsebærtre nå, ikke sant?

Gammel 13-04-10, 14:06   #10
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ååå, nå kjenner jeg at jeg ble skikkelig inspirert til å lage min egen kjøkkenhage i år! Mamma gjorde alltid det da jeg var liten og det var stas - jeg elsker jo å dille i hagen, så kanskje på tide at jeg setter noe slikt til livs selv også!!

Gammel 13-04-10, 17:19   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nå forsøkte jeg på ingen måte å påstå det, det er dine ord. Jeg bare ble litt paff over at noen pynter til halloween med en grønn squash, det har jeg aldri sett noen gjøre.

Jeg har aldri hatt som mål å være som andre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 20:31   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har aldri hatt som mål å være som andre.

..

Gammel 26-04-10, 11:38   #13
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er vi i gang med første trinn! et område på 1,5x3 meter i hagen ble i går spadd opp, vi fjernet gresset og spadde opp jorda og løftet den godt. Nå skal den få ligge der og lufte seg til i morgen, da blander vi leirejorda som var i bakken med gjødslet plantejord. Så skal det få kose seg i noen dager før vi skal sette poteter på halvparten, og så frø på resten.

Gammel 26-04-10, 12:49   #14
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Vi er også i gang med kjøkkenhagen. Har spikret to kasser 1,5 * 1 meter. Disse skal settes plant i hagen. Den ene kassen skal fylles med kompostjord og den andre litt mer sandblandet jord for de sortene som foretrekker det. Et nytt problem har meldt seg. Vi har jo både rådyr og sauer i hagen til tider. Mulig det må til et nettinggjerde rundt kassene. Noen med erfaring på det området?

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 12:15   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan går det?

Min plan for kjøkkenhage er plutselig endret, ettersom det er fint lite ting som vokser på fjellgrunn.
Men jeg har funnet ut at vi skal bygge et rammeverk, type pallekasse og ha i ene skråningen i stedet.

Gammel 04-05-10, 13:25   #16
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Etter i dag går det vel rakt åt skogen.

VI har gjødslet, spadd, lagd rader, blandet jord og hva_har_du.
I går satte jeg poteter og i helgen var svigerfar hos oss og sådde agurk, redikk, gulrot og urter.

Idag snør det.

Gammel 04-05-10, 13:44   #17
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

I går satte jeg poteter og i helgen var svigerfar hos oss og sådde agurk, redikk, gulrot og urter.

Idag snør det.

Sådde ute i går. Det snør jo ikke litt. Masse! Jeg er veldig sjokkert.

Gammel 04-05-10, 13:57   #18
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Idag snør det.

Håper det går bra likevel.

Jeg venter alltid, klok av skade, til etter 17 mai med å så noe direkte ute (bortsett fra ringblomster som tåler alt).

Gammel 04-05-10, 13:50   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg plantet ut salat, gresskar, solsikke og tomat fra minidrivhuset på søndag.
Tomatene skulle jeg ha inne, men glemte dem igjen ute i all ståheien. Her har det vært bra kaldt de siste nettene, så jeg tipper de ikke klarer seg.
Det andre ... vel - det vokste ut av de små pottene, så noe måtte jeg gjøre.
Her er det sol og bart da, i det minste. Men det er kaldt om netttene.

Gammel 04-05-10, 13:52   #20
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke snøen som tar knertene på spirene - det er frosten. Snøen virker isolerende, så hvis det skulle komme frost etter dette slik at snøen blir liggende så er det bare bra at det har kommet snø på toppen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.