Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Er dette muskuløst?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-10, 15:41   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette muskuløst?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg kan godt svare, selv om jeg er på linje med Milfrid. Jeg reagerer aldeles ikke på spørsmålet, for det må være lov å diskutere hva som er muskuløst eller ikke - men på karakteriseringen.

Det ser ut som om jeg har muskler, ja, til tross for at jeg veier under 50 kg. Jeg dog aldri fronte meg selv som noenting, heller ikke muskuløs. Hovedårsaken er at det stemmer ikke - det er omtrent ikke saft i overarmene i det hele tatt for tiden. Saken er at armene er tydelig definerte, og jeg har spilt mye piano og fått sterke underarmer. Et par runder på romaskin, så viser det tydelig på biceps. Den gang jeg iførte meg brudekjole, fikk jeg mange kommentarer på de muskuløse armene mine...de skulle bare visst.

Men årsaken er som sagt at jeg har lite underhudsfett, ok på deler av kroppen, ikke så ok feks i ansiktet. Heller ikke ok å fryse i langbukse på en sommerdag.

Jeg er helt enig jeg altså. Jeg er selv litt overvektig og ikke noe glansbilde. Og jeg sier heller ikke at jeg er muskuløs eller atletisk.

Jeg kan også bli litt oppgitt over de som er som meg, som skal ha det til at det er kjempeflott å være "frodig" osv. Man er ofte i mindre bra fysisk form og helsemessig ikke på topp, som lett overvektig. Greit nok, så ønsker man se det lyse og fokusere på det positive, men man trenger likevel ikke si at det er supert og vinkle det som noe man bør trakte etter. Det blir litt det samme. Jeg kjenner at jeg ikke klarer ta meg nær av slike oppslag egentlig. Rumpa til Oprah og hun Ghost-whisperer-dama har jo vært mye diskutert, og selv om de er flatterende i forhold til min, så kjenner jeg at jeg ikke bryr meg altfor mye. Media fremstiller jo kropp veldig merkelig og tidvis urealistisk, kun for å få oppslag.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 19:22   #2
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Hun ser avmagret ut

Gammel 19-04-10, 10:00   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

For en skjønn gutt de har.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-10, 15:24   #4
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Svarte jeg egentlig på spørsmålet, forresten? Nei, jeg ser ikke muskuløs ut, men musklene mine viser.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 23:30   #5
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Det er kanskje vanskelig å tro på siden jeg luftet langetær tidligere i tråden, men jeg sier likevel at jeg ikke blir provosert eller tar det personlig, Pappalille. Jeg skjønner bare overhodet ikke poenget med å uttale at det ikke er pent å være undervektig, all den tid det slett ikke er noe alle undervektige velger å være. (Jeg ser heller ikke et poeng med å poengtere at flabbearmer ikke er pent, holder det ikke at personen som eier dem sannsynligvis 1. ikke bryr seg eller 2. er selvbevisst nok så det holder på flabbearmene?)

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:26   #6
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt rart det der, for alle vet jo at de fleste ikke kan noe for at de er tynne, men mange forstår ikke at overvektige ofte ikke har valgt det heller. Da er man lat og "karaktersvak" som ikke kan styre seg for å spise altfor mye drittmat osv.

Sånn sett så innbiller jeg meg at det kan være litt lettere å være litt for tynn enn litt for tykk? Feil?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:00   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg skjønner bare overhodet ikke poenget med å uttale at det ikke er pent å være undervektig, all den tid det slett ikke er noe alle undervektige velger å være.

Enig!

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Sånn sett så innbiller jeg meg at det kan være litt lettere å være litt for tynn enn litt for tykk? Feil?

Min erfaring er at det er mer akseptabelt å være litt for tjukk, da er man bare Glad i God Mat™ eller Ikke Så Glad i å Trene™, og det kan man jo ha forståelse for. Er man litt for tynn er det fordi man tror det er pent, og da er man Dum&Overfladisk™ og lar seg påvirke av usunne idealer. Nå blir det håpløst for meg å sammenlikne dette, siden jeg bare har prøvd å være undervektig. Det kan godt være at de som er bare bittelitt overvektige treffer på noen andre mennesker med andre holdninger. Det ville ikke overraske meg, i så fall, folk kan være temmelig fæle.

Jeg tror det er like greit å konkludere med at det er ufint å synse ting om andres kropper uansett.

Gammel 21-04-10, 12:03   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt rart det der, for alle vet jo at de fleste ikke kan noe for at de er tynne, men mange forstår ikke at overvektige ofte ikke har valgt det heller. Da er man lat og "karaktersvak" som ikke kan styre seg for å spise altfor mye drittmat osv.

Jeg tror ingen her synes det er greit å snakke stygt om overvektige fordi det liksom er "selvvalgt" - poenget her, tror jeg, er at det er vanligere å skjønne at det er ufint og uhøflig å si at det er stygt å være tjukk, enn å skjønne at det er ufint og uhøflig å si at det er stygt å være tynn.

Fordi du tror folk tror at overvekt er selvvalgt? Eller misforstod jeg deg nå?

Akkurat det med hva som er verst tror jeg ellers det er veldig vanskelig å si noe om. Jeg tror det kan være vanskelig å være "for tynn" blant annet fordi så mange synes det er fritt frem til å fortelle dem at de burde legge på seg, at det ikke er noe pent, eller til og med at de misunner dem. At det er tidvis kjipt å være overvektig, er liksom mer velkjent, så man får sjelden den typen kommentarer - men man kan naturligvis få andre, like sårende/irriterende kommentarer og blikk.

Gammel 21-04-10, 12:08   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Av og til skulle jeg ønske Skilpadda kunne bo i hodet mitt så jeg kunne ha henne med meg overalt og få hjelp til å sette ord på det jeg tenker. Enig på alle punkter!

Gammel 21-04-10, 16:06   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ingen her synes det er greit å snakke stygt om overvektige fordi det liksom er "selvvalgt" - poenget her, tror jeg, er at det er vanligere å skjønne at det er ufint og uhøflig å si at det er stygt å være tjukk, enn å skjønne at det er ufint og uhøflig å si at det er stygt å være tynn.

Fordi du tror folk tror at overvekt er selvvalgt? Eller misforstod jeg deg nå?

Akkurat det med hva som er verst tror jeg ellers det er veldig vanskelig å si noe om. Jeg tror det kan være vanskelig å være "for tynn" blant annet fordi så mange synes det er fritt frem til å fortelle dem at de burde legge på seg, at det ikke er noe pent, eller til og med at de misunner dem. At det er tidvis kjipt å være overvektig, er liksom mer velkjent, så man får sjelden den typen kommentarer - men man kan naturligvis få andre, like sårende/irriterende kommentarer og blikk.

Jeg mistenker at noen tror at de egentlig gir et kompliment når de sier til noen at de er for tynn, og at de tynne egentlig bør bli glade for å høre det?

Jeg har som sagt gått gjennom hele oppveksten og fått høre at jeg er alt for tynn og at jeg burde spise mer. Null sperrer hos folk mht det. Da jeg hadde en BMI på rundt 30 var det ikke en eneste som kommenterte vekten min, og jeg fikk heller aldri stygge blikk eller noe som helst. Tvert i mot så fikk jeg beskjed om at jeg ikke så ut som om jeg veide så mye når jeg klaget over vekten. Men når jeg ser på gamle bilder av meg så ser jeg jo at jeg var god og rund og vel så det. Jeg mistenker at folk ikke sa noe fordi de fryktet at jeg ville bli lei meg hvis de påpekte at jeg nok ikke hadde hatt vondt av å kvitte meg med et kilo eller tre.

Og så slanket jeg meg da. Ned til en BMI på 23,5. Altså ikke syltynn, men normal. Og DA begynte folk å kommentere det. Flertallet sa jo at jeg så godt ut, men det var noen som plutselig "ble bekymret" for meg, og som påpekte at jeg var blitt slank nok, ikke måtte ta av mer osv, osv.

Og jeg ser jo at jeg er litt der også. Hadde ei venninne som gikk fra å være god og rund til å bli tynn. Og vi venninner hadde jo ALDRI sagt til henne "du bør nok slanke deg litt" da hun var på sitt rundeste. Men vi tok oss jo i å si til henne at hun var blitt i tynneste laget, og ikke hadde hatt vondt av å legge på seg litt igjen.

Jeg tror det koker ned til noe så enkelt som at man tenker at det å si at noen er for tynne egentlig er et slags kompliment, og at det derfor ikke sårer og irriterer, siden folk flest helst vil være slanke. Mens om man sier at noen er feite, så påpeker man noe som kan gjøre dem leie seg. Og man vil jo ikke gjøre noen leie seg.

Og så glemmer man at man fint kan ha komplekser for å være for tynn også. At det er folk som sliter for å holde vekten høy nok, og at det kan være like vondt når folk påpeker at du er tynn.

Gammel 21-04-10, 21:32   #11
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg siktet ikke til noen spesiell når jeg sa at folk bare fikk ta det personlig altså. =)

Jeg har selv vært undervektig (tro det eller ei den som har sett meg) og fikk masse beskjeder om at nå var jeg vel blid og fornøyd siden jeg hadde blitt så tynn og fin. Jeg fikk aldri høre noe negativt om det å være undervektig. Heldigvis. Jeg valgte ikke det noe mer enn jeg velger å være overvektig.

Jeg mener bare at så lenge du er en offentlig person og det er selvvalgt, så må man påregne at noen synes noe om deg til enhver tid. Er det et sjarmerende trekk at jeg synes noe, og uttaler meg, om SJP sine armer? Neppe. Bryr jeg meg? Neppe.

Det var en flåsete kommentar som det ikke ligger mye tanke bak, men jeg hadde aldri i verden sagt noe slikt til en venn eller bekjent med mindre jeg ble bedt om å uttale meg.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.