Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?
Jeg har vært hjemme med Vesla i dag - hun har fått en skikkelig omgangssykerunde, og vært virkelig dårlig...Hun er til vanlig spinkel og tynn, og etter noen dager med oppkast er hun bokstavelig talt "skinn og bein". Jeg er lite restriktiv i slike tilfeller, men selv Eliassnop og is har fristet lite...Uansett, også til vanlig er hun småspist, og jeg er nok noe mer "hysterisk" med tanke på at hun skal spise sunt og ordentlig til vanlig enn mange andre...
Uansett, når jeg styrte som verst i dag med å friste henne til å spise, kom jeg til å tenke på en barndomsvenninne av meg. Hun hadde som liten litt "valpefett", om man kan kalle det det, og mammaen hennes var beryktet for aldri å la henne spise mer enn hva mammaen mente var nødvendig. Mammaen var heller ikke redd for å fortelle høyt og tydelig, også fremfor andre, at dette var på grunn av at hun kom til å bli tykk. En porsjon middag - ikke det minste mer, selv om hun fremdeles sa hun var sulten. Ingen dessert, selv om resten av familien fikk. Dette pågikk fra før skolealder og frem til godt oppi tenårene.
Nuvel.
Jeg leste også her om dagen at det blir "Stadig flere overvektige barn"
Jeg tror jo at de fleste foreldre er noe mer opplyste enn hva min venninnes mor var, og nok ville valgt andre "metoder". Eller? Ville du, dersom barnet ditt var overvektig, nektet det å spise så mye det ville?