|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg skjønner det, altså, Polyanna.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdier
Da jeg bestemte meg for å ta opp et lån på 140 000,- for å gjennomføre en Gastric Bypass privat var det mange som syntes det var uhørt at jeg skulle bruke så mye penger på meg selv. Hadde jeg sagt at vi skulle kjøpe en bil til eller bygge på huset hadde de ikke reagert. Livskvalitet er nøkkelordet for meg. |
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierDe har fine vesker på Lindex. I nesten ekte skinn. Plass til lommebok og greier. |
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierDu har jo sittet i en. Det hjelper en hel del. |
|
|
|
#9 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg synes å bruke penger på Bergansjakker er det mest uforståelige av alt.
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierSånn hvis det er overforbruk man vil fokusere på, så er det jo best å kjøpe så dyre ting som mulig, selvsagt (fordi man da nødvendigvis kjøper færre ting), i tillegg til at det er bedre å bruke penger på opplevelser enn på ting. Fast eiendom er ganske miljøvennlig i forhold til masse flyreiser, men f.eks. hotellopphold og restaurantbesøk er mer miljøvennlig enn biler - og én veske til 5000 er langt mer miljøvennlig enn 20 vesker til 250 kr hver.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg for min del har én veske til 149. Og fadderbarn. Jeg er egentlig temmelig pk akkurat nå? |
|
|
|
#12 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierJeg synes det er like ille å bruke store summer på bil som på vesker, sko eller klær eller barnevogner for den saks skyld. Alt dette er bare reint forbruk på ting som faller til en brøkdel av verdien så fort det er fjernet fra butikken. For meg blir det umoralsk å bruke store summer på slikt. Jeg har ikke samvittighet til det.
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierNenne, jeg skjønner at du foretrekker å prioritere sånn, og jeg skjønner at det er mer økonomisk å prioritere sånn - men jeg skjønner ikke at det skal være mer moralsk.
|
|
|
#14 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierFor meg spiller det ingen rolle hva folk bruker penger på så lenge de ikke klager til meg om dårlig råd når det egentlig handler om prioriteringer. Jeg blir rimelig kvalm over folk som eier x antall boliger rundt omkring og samtidig klager over hvor dyr maten er og hvor dårlig råd de har.
|
|
|
#15 |
|
En Som Trener
|
Dette minner meg om en jeg kjenner. Han fester hver eneste fredag og lørdag og bruker opp meste av lønna si på fest, drikke, taxi og tull. Så flyttet han hjemmefra og fortsatte forbruket på samme måten. Men han klager ikke på prisen på øl eller taxi, nei det eneste han sutrer over er at salamien er så dyr!
|
|
|
#16 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg merker at jeg er litt der Wix og Polyanna er. Og så tror jeg at i denne diskusjonen, som i så mange andre, er det lettere å se de kritiske blikkene på det man selv velger. Vi har valgt å "bo oss i hjel". Det vil si å ha et forholdsvis stort hus og hage med masse oppussingsbehov. Det vil si at vi med åpne øyne har gått inn i et liv der budsjettet til reiser og forbruk er forholdsvis lavt. Og det lever vi godt med, fordi vi er stuegriser, som liker oss hjemme, og fordi vi trives veldig godt i dette huset. Det er klart at jeg føler meg ganske kjedelig og ukul som ikke har valgt reiser og opplevelser, og kunne jeg valgt begge deler så ville jeg det gjerne, men med vår økonomi så måtte vi velge en av delene, og da valgte vi huset. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierBil er jo nesten meningen med livet. Klart man må spandere litt da. Tenk så glad man blir når bilen skjønner at den skal pusse av bakruta når du skal rygge? Eller når den ser at du ikke lukket døra bak skikkelig og lukker den for deg? Eller varsler med blink i speilrammen når det er biler i blindsonen din? Eller ligger som en panter på veien? Med fantastisk lyd fra Bose lydsystem med ti høyttalere og fire mikrofoner som tuner den inn mot motstøy så ikke en lyd fra motoren høres? Eller når den skinner så blank og pen i sola? Hæ? |
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Fast eiendom vs. flyktige verdierNoen har 1 jakke til 6000. Andre har 10 jakker til 600. Det samme med vesker. Søs har ei veske til 2-3000 kr, og jeg ble litt sjokkert over prisen. Men som hun sier, hun har den veska. Og den har hun hatt i 2 år, hun liker den og den er like fin. Jeg skjønner at man kjøper ting man virkelig liker fremfor mengder av ting med lavere prislapp.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Det er ikke noen selvfølge at man har mange bare fordi noe er billig da. Jeg har bare én veske jeg. Det vil si - en vanlig en. Den kostet 149 og ble innkjøpt da jeg rotet bort den til 40 spenn. |
|
|
|
#20 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke at det er slik for de fleste at de enten har en dyr veske eller ti billige. Det er nok ganske mange som kjøper både den dyre og mange billige. Har du femtusen å bruke på en veske har du garantert 1000 kroner til som du kan bruke på flere.
|
![]() |
|
|