|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er det ok å forsyne seg med f.eks mere kjøtt når en ikke har spist opp det en har? | |||
Selvsagt! Spiller det noen rolle at en har mere kjøtt fra før av? |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 9,57% |
Det er vel ok...selv om en helst bør spise opp det en har først. |
15 | 15,96% |
Slikt gjør man ikke. Absolutt dårlig bordskikk! |
35 | 37,23% |
Jeg bryr meg ikke om hvorvidt andre forsyner seg uten å ha spist opp eller ikke først. |
31 | 32,98% |
Dustepoll. "Get a life.." |
4 | 4,26% |
Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?
Er det ikke lov med mye saus heller nå da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
intro
|
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Det har jeg ikke tenkt over. Hvis maten ble sendt en runde til og jeg ikke hadde rukket å spise opp ennå (hvilket stadig skjer), kunne jeg nok ha forsynt meg med litt mer, ja.
![]() |
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?
Det er ikke uhøflig synes jeg ..
![]() |
#44 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
![]() |
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Om en har igjen litt kjøtt, men ikke tilbehør kan man da ta litt kjøtt, eller omvent med tilbehør og ta mer kjøtt. Men om man har på fatet det man tar ekstra synes jeg det er dårlig bordskikk
![]() |
#45 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Jeg synes det høres ut som om du vurderer denne episoden ut fra hvordan mannen pleier å oppføre seg, og ut fra at du opplever ham som "grådig". Og det er rimelig å ha en oppfatning av folk man kjenner, som er bygget opp over lengre tid og flere "episoder". Men jeg kjenner jo ikke fyren, og denne enkeltepisoden i seg selv synes jeg ikke høres sjokkerende uhøflig ut - alle hadde forsynt seg én gang, og det var én bit igjen på fatet, så det var ikke som om det var nok til mer enn én person uansett, så det kan ikke ha spilt noen særlig praktisk rolle for de andre. Kanskje var han sulten og tok mindre enn han egentlig hadde lyst til i første runde, fordi han ville være sikker på at det rakk rundt bordet? Og når han så så at alle hadde fått, så tok han den ekstra biten han hadde latt være å ta i første runde? Jeg er enig i at det kan være "ikke helt bra" å ta den siste biten (med mindre alle helt åpenbart er mette og ikke vil ha mer), men det er mer en ren høflighetsgreie enn noe som spiller praktisk rolle. Én bit rekker uansett ikke så langt.
![]() |
#46 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?
Ja det tenkte jeg også. Hadde det vært bare en bit igjen, så hadde jeg vurdert selskapet feil tenker jeg. Da legger man jo også merke til hvem så tar var. Nei det må være så mye mat at det blir mat igjen, selv om alle spiser seg mette. Da slipper både vertskap og gjester å føle det "ekkelt" rundt sånne ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Lille tyrann
Hvor: Oslo
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Det kommer litt an på hva det er til mat, synes jeg. For eksempel er det ikke alltid jeg klarer å beregne rett mengde pasta i forhold til saus, og da forsyner jeg meg med det jeg mangler om jeg skal ha mer mat.
![]() |
#48 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Jeg prøver å ha en holdning som gjør at jeg er mer opptatt av min egen mat, så jeg velger å ikke bry meg.
![]() |
#49 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Jøssenam, han må ha vært redd for å gå sulten fra bordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Passiv
|
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Jeg hadde ikke brydd meg, men så er jeg en enkel sjel da. |
![]() |
![]() |
#51 |
Ute av produksjon
Medlem siden: Jun 2008
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Eg stemte at det var heilt greitt, men det var før eg såg at det var siste biten tilgjengelig. Då hadde eg vel synst at ein kunne venta og kjenna etter om ein verkelig var så svolten.
![]() |
#52 |
maler
|
![]() Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?Faktisk ville jeg syntes det var mest flaut for vertskapet hvis det faktisk var så lite mat at folket måtte krangle om den siste kjøttbiten.
![]() |
#53 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Godt poeng |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i den på generelt grunnlag
![]() |
|
|