|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Frodig - det likte jeg. Det tror jeg at jeg herved adopterte. |
|
|
|
#2 |
|
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Når jeg hører eller bruker ordet fyldig, tenker jeg på en persom som er "litt rund", som vi kan si her. Er man tjukk har man flere ekstra kilo enn om man er fyldig, tenker jeg, og er man feit har man enda flere ekstra kilo. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Fyldig er bedre, ja. Tror nok at det ordet sårer minst hvis den som har noen kilo for mye får høre det om seg selv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?
Eller som den furtne kona som synes mannen ser for mye på slanke ungpiker: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Jeg leter for å unngå enhver omtale eller bruk av fet, fyldig, tjukk, omfangsrik, stor...etc Alle slike ord er vanskelige å bruke. Jeg er redd for å såre og tar heller ibruk andre betegnelser, hun med det sorte håret, den røde kjolen, de gule skoene... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?"Fyldig" er bedre enn "tjukk" fordi jeg føler at "fyldig" er mindre vondt ment. Og "feit" er det verste. Det er en skikkelig ondskapsfullt ord. "Godt i hold" føler jeg er litt ekkelt, fordi jeg føler at man da nærmest ikke vil ta noe overvektsrelatert ord i sin munn, som om man snakket om et tabu eller noe.
|
|
|
#10 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Bygd for komfort, ikke for fart.
|
|
|
#12 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Jeg synes begge deler er like bra. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Jeg bruker også uttrykket "litt rund". Det synes jeg er et fint og beskrivende uttrykk, og ikke så negativt som feit. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Når vi beskriver noen som er veldig stor sier vi at de er store, ikke tjukke eller feite. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?
Jepp, det tenker jeg også. Det samme er "frodig" det har med former å gjøre (i mine ører.) Man kan godt være frodig uten å være feit, og så kan man være feit uten å være frodig. Fyldig er litt sånn mellomting mellom frodig og feit. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Jeg syns det er litt ubehagleig uansett hvis folk begynner å beskrive folk ut ifra kroppsfassong.
|
|
|
#17 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Fyldig er nok litt bedre enn tjukk ja. Tjukk ligger ikke for min dialekt, den sier kjokk/ tjokk.
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Jeg er oppvokst med "tjukk", og bruker det om meg selv. (Jeg har fått med meg at det å kalle andre for "tjukke" er som å omtale folk som "han negeren".)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 20-06-10 kl 19:32. Årsak: Flyttet en " |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Man kan være fyldig uten å være tjukk/feit.... |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Sv: Er "fyldig" bedre enn "tjukk"?Sånn apropo ingenting, er ikke slike diskusjoner bare beviset på at språk/ord/dialekt er veldig kraftig nedfelt i oss. Teoretisk sett er det vel ikke så mye som skiller på noen av disse benevnelsene, men hvordan man har hørt de i bruk, hva man selv asossierer med ordene etc er det som er utslagsgivende for hvordan man oppfatter de.
|
![]() |
|
|