|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
maler
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg tror i hvertfall det er viktig å ikke la være å gjøre noe fordi man ikke husker den siste utgaven av livredningsalgoritmen i hodet. Det er et rasjonale bak alle endringer i disse algoritmene, men der er ikke snakk om så store marginer tross alt. Den store forskjellen er mellom livredning og ingen livredning. Så om man ikke husker helt antall kompresjoner for en gitt alder, er det mye bedre å kjøre voksenprosedyre enn ingenting. For eksempel. Og når man får amk på tråden får man veiledning.
![]() |
#42 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg husker ikke nødvendigvis de nyeste forskriftene for kompesjoner og innblåsninger, men jeg tror ikke det spiller all verdens rolle. Jeg tror/vet at jeg kan nok til å utføre kompresjoner og innblåsninger rett, og det er det viktigste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Min AMK-x-svigerfar sier at det viktigste er at man faktisk gjør kompresjoner, ikke at antallet kompresjoner og innblåsninger er nøyaktig slik boka sier det.
![]() |
#44 |
--
|
![]() Sv: Kan du redde liv?
Vi lærte Staying Alive på sist kurs ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan du redde liv?Vi har førstehjelpskurs på jobb en gang i året, med hovedvekt på barn - men jeg føler meg ikke akkurat superkompetent på det.
![]() |
#48 |
♡
|
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke ved mistanke om drukning eller kvelning. Og spesielt på barn fordi det er sjelden de får akutt hjertestans, blir de funnet livløs er sjansen stor for at det er kvelning som er årsaken. Dette lærte vi på førstehjelpsdelen på sykepleierutdanningen i hvertfall.
![]() |
#51 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg har jobbet med akuttmedisin i mange år og føler meg ganske drillet på nødsituasjoner. Årlige kurs i HLR både enkel og avansert hører med til jobben min, og dessverre har jeg fått brukt det endel i praksis også.
![]() |
#52 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg har tatt førstehjelpskurs gjennom jobben (og det til bil-lappen i fjor, men det var jo ikke så detaljert), så den biten kan jeg - er mer usikker på det med å få noen ut av vannet. Jeg kan jo svømme, men hvis det er dypt og den andre personen har panikk så blir det jo straks verre. Når det er såpass dypt at man ikke kan stå er det jo tilogmed tungt å svømme med en unge på ryggen, så å dra opp et voksent menneske med panikk er sikkert ikke lett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg har et par førstehjelpskurs, nå sist i forbindelse med lappen. Jeg føler meg rimelig trygg på HLR, stabilt sideleie, forbinde skader osv. Livredning i vann kan jeg ikke, desverre, i tillegg til at jeg ikke kan svømme under vann. Finnes det svømmekurs for voksne som kunne lært meg slikt?
![]() |
#55 |
villende
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg hadde nok hatt godt av et oppfriskningskurs. Samtidig så holder jeg meg overraskende lugn i krisesituasjoner og friker heller fullstendig ut etter at situasjonen er under kontroll. Jeg er en god svømmer og trygg i vannet, så jeg hadde nok klart å redde opp et menneske som var mindre enn meg, samt klart å starte med HLR. Jeg har brukt "Heimlich" på både på en voksen og et barn og vet at det viktigste er å handle, ikke at det nødvendigvis er "etter boka". |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg er temmelig habil svømmer og skulle greid å få de fleste med meg opp av vannet, spesielt om det er noe redningsbøye eller noe som jeg kan holde mellom meg og en med panikk.
![]() |
#57 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg er ikke en spesielt god svømmer, så jeg vet ikke om jeg hadde klart å få i land en person fra vannet. Livredning kan jeg i teorien, men merker at det er lenge siden siste gjennomgang, så jeg tror jeg må finne meg et kurs i nærmeste framtid.
![]() |
#58 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() Sv: Kan du redde liv?Ja og nei...
![]() |
#59 |
I endring
|
![]() Sv: Kan du redde liv?Jeg kjører på en vei hvor det ofte har vært trafikkulykker og går ofte gjennom hva jeg ville ha gjordt om det ville oppstått en ulykke på de ulike stedene langs veien.
![]() |
#60 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Livredningsselskapet har, kursoversikt for Oslo ligger her: http://www.nls-oslo.no/course.asp?pageID=8859&catid=296
![]() |
|
|