Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vasker du oppvaskbørsten?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-10, 05:14   #1
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Vasker du oppvaskbørsten?

Jepp, oppvaskkosten blir vasket jevnlig, og byttes så snart den begynner å flate litt i bustene.

Tannbørster eter jeg, og etter en mnd er den fullstendig utoverbøyd i alle retninger så den byttes nok gjennomsnittlig minst hver 4. uke.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 07:21   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Hva man ikke lærer på FP. Har aldri klart å tenke på (eller hørt om) at oppvaskbørsten kan vaskes i oppvaskmaskinen. Så enkelt og genialt! (Og så dum man føler seg for at man ikke har klart å tenke tanken engang. )

Hittil har den blitt kloret med jevne mellomrom, men nå skal den få en runde med oppvaskmaskinen relativt ofte ja.

Tannbørstene har jeg aldri gjort noe med, men vi bytter relativt ofte.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 07:41   #3
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vasker den i oppvaskemaskin ett par ganger i uken. Legger den i klor/domestos ett par ganger i måneden, og skifter den/de ut tre/fire ganger i året.

I går skiftet jeg ut. Ble stående 2 min i butikken for å bestemme meg hvilken jeg skulle kjøpe. Den pene og dyre, eller den enkle og hvite. Ble den enkle og hvite. :gnien:

Gammel 08-08-10, 09:34   #4
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen, ja. Men jeg tror vi bytter oppvaskbørste like ofte som vi bytter tannbørster, så "tannbørster-skifter-vi, ikke-vasker"-argumentet holder ikke helt her, tror jeg. Burde jeg vasket tannbørstene også, kanskje?

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 09:40   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Oppvaskbørstene går i oppvaskmaskinen innimellom ja. Vi har én til å vaske av skittent servise og én til å vaske rent med. Den siste brukes ikke særlig ofte, siden vi stort sett ikke gidder å ha sånt som ikke kan vaskes i maskin.

Tannbørster byttes jevnlig, sånn ca én gang i måneden i tillegg til når noen er syke.

Gammel 08-08-10, 10:12   #6
Klosetta
Fullverdig medlem

Klosetta sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vasker begge deler ganske ofte. Det er skikkelig ekkelt med gammel, møkkete og sliten oppvaskbørste.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:18   #7
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Jepp, gjør som min mor. Bruker egen oppvaskbørste når jeg skal skylle av skitne kasseroller o.l., og en annen til oppvask. Bruker aldri en rengjøringsklut mer enn en dag. Sure tuer er helt motbydelig.

Ny børste til tannkost byttes annenhver måned, og tannkostene står ikke sammen i en kopp.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 22:46   #8
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av linne@, her.

og tannkostene står ikke sammen i en kopp.

Vi har også et tannglass til hvert familiemedlem. Både jeg og samboeren har karies og fyllinger.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:41   #9
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Oppvaskbørsten går i maskina, ja. Tannbørstene kokes en gang i mellom, men de byttes ut såpass ofte at jeg ikke er så veldig nøye på det.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:52   #10
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Oppvaskkosten går relativt ofte i maskina, dokosten står i klor og tannbørstene byttes ofte. Oppvasklutene får seg en omgang i klor de og, sure kluter er vemmelig

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:48   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Oppvaskbørsten vasker jeg i maskina ved behov. Tannbørstene skiftes når de er slitte, har aldri tenkt på å vaske dem på noen måte.

Gammel 08-08-10, 22:38   #12
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Tannbørstene skiftes når de er slitte, har aldri tenkt på å vaske dem på noen måte.

Det viktigste er å riste vannet godt ut av den når du skyller den etter tannpuss. Fukt samler jo bakterier.

Jeg er også hyigenisk av meg, men jeg prøver å tenke miljø i alle sammenhenger. Jeg tar godt vare på ting og kaster aldri kluter og oppvaskbørster før de er utslitt. Jeg vasker oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen av og til, kluten og svampen går i vaskemaskinen sammen med annet tøy.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 21:15   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke oppvaskmaskin, så jeg kan selvsagt kjøpe en egen kost for å vaske kosten med, men nei, det kommer ikke til å skje. Bytter forholdsvis ofte. Men jeg har én børste til "klargjøring" av oppvasken og én som jeg vasker opp med, altså.

Jeg bytter tannkost hele tiden. Jeg liker tannkoster. Jeg har samme greie med tannkoster som endel damer har med sko. Må ha nye hele tiden. Jeg skifter ca 3 gang i måneden, tenker jeg.

Gammel 08-08-10, 21:20   #14
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Ja, oppvaksbørsten går flere ganger i uka i oppvaskmaskinen. tannbørsten skyller jeg godt etter hver bruk, og bytter den ca en gang i måneden. Kjøkkenkluten byttes hver dag.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 21:26   #15
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vasker aldri oppvaskbørsten i maskina, men når jeg legger vaskefilla i klor, så havner som oftest børsten oppi der også.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 21:30   #16
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Oppvaskbørsten og vaskefilla vaskes i oppvaskmaskin. Tannbørstene får seg munnskyllebad en gang i uka. *vademecum*

Gammel 08-08-10, 21:30   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av og til, ja.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 22:01   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppvaskbørsten går i oppvaskmaskinen støtt og stadig, og kastes når den ser sliten ut.
Tannkoster vaskes aldri, men skylles etter bruk og byttes ofte.
Do-koster kjøpes billig på Ikea, og byttes jevnlig.

Gammel 08-08-10, 22:33   #19
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

oppvaskbørsten går ofte i oppvaskmaskinen. Tannbørste bytter vi ofte.

Gammel 08-08-10, 22:45   #20
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tannbørsten har jeg ikke kommet på å vaske i oppvaskmaskinen, men den skylles godt og ristes før jeg setter den vekk. Og så skiftes den endel ganger i året. Oppvaskbørstene (ja, jeg har to: En til grovrent og en til å vaske rent med) vaskes i maskinen flere ganger i uken. Kjøkkenkluten lever max to dager før den vaskes i vaskemaskinen. Vi bruker mest papir til hendene på kjøkkenet, men vi har et håndkle også. Det skiftes også flere ganger per uke.

Sist redigert av safran : 08-08-10 kl 22:56.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.