|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Veldig enig, og vaskehjelp er et must!
|
|
|
#2 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Jeg skjønner ikke det jeg, da. Hvorfor skal jeg betale noen for å gjøre noe jeg fint kan gjøre selv, fordi jeg absolutt må være på jobb et visst antall timer for å tjene penger...?
|
|
|
#3 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg hadde aldri i livet giddet å jobbe dletid for å være hjemme å vaske hus. Jeg vil ikke tape penger eller pensjonspoeng pga det, ergo har vi vaskehjelp en gang i uka.
|
|
|
#4 |
|
Keep calm and trot on
Mens jeg syns ikke å gå på jobben er sååå fantastisk, og vil heller jobbe litt mindre, og fjase hjemme litt mer.
|
|
|
#5 |
|
Off the map.
|
Du må ikke glemme nybakte muffins. Og kanelsnurrer.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMen hvorfor kan du ikke overlate hele middagsprosjektet til mannen tre dager i uka? Da frigjøres det straks tre ettermiddager. En kveld i uka kan mannen ha ungene helt alene til og med så man får trent. En annen kveld i uka har man dem selv så mannen får trent. (Eller hva man nå vil bruke tid på - studier eller annet.) |
|
|
|
#7 |
|
Boler'o?
Sånn virker det ikke her. Ennå i alle fall. Jeg håper at det er sånn det virker med litt eldre barn, men hos oss er det best å lage mat men den andre kan passe på barna. Ellers tar det litt for lang tid å få laget mat mens man passer barna samtidig.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Passer barna? Eldste er da fem år - denne må vel ikke passes mens man lager mat? |
|
|
|
#9 |
|
Boler'o?
Nei, hun er ikke så verst, men de to på 2 år.....
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Aha - det var tvillinger der ja. |
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg har alltid jobbet fulltid og vel så det. Jeg har inntrykk av at de aller fleste rundt meg, og i allefall mine nære veninner også jobber fulltid. Jeg kan innimellom kjenne på at livet er travelt og slitsomt, for det er det jo. Men jeg liker det, og jeg liker også å være aktiv og travel i helgene. Jeg har en ørliten plan om å redusere til 80 % når vi får fire skolebarn å følge opp. Vi kommer til å ha fire skolebarn fra 1. til 6. klasse om noen år. Det hadde vært utrolig godt med fri/ redusert arbeidsdag på mandagen for å komme i gang med ny uke både når det gjelder hjemmet og leksene til barna. I vårt tilfelle jobber far offshore med 2/ 3- turnus. Det er derfor vanskelig for far å redusere stillingen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg tror at det er viktig å huske på at vi er veldig forskjellige. Det som gjør deg sliten er ikke det samme som gjør meg sliten, og min grense for når jeg er FOR sliten, dvs på grensen til å være utslitt, er ikke den samme som din. Det finnes mange ulike grunner til å jobbe deltid og det trenger ikke være et middelklasse status/komfortprosjekt å ville legge opp hverdagen med deltidsstillinger. Det er heller ikke noe stort poeng for meg at alle skal tjene mest mulig penger for så å kjøpe seg tjenester i stedet for å jobbe mindre og gjøre mer selv. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Det er helt opplagt at vi er forskjellige, og at folk har ulik terskel for hva de orker, men likevel er det et stort tankekors at så godt som 100 % av den arbeidsføre mannlige delen av arbeidsstokken ser ut til å klare heltidsstilling fint. Og da tror jeg at det er prioriteringer i hjemmet, samt forventninger til kvinnen som er problemet, og ikke at mange kvinner er for svake til å takle en full jobb. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Fjellpiper
|
Jeg tror kanskje også at det har noe med hva slags forventninger og normer som knyttes til å være henholdsvis GodMor og GodFar å gjøre. Kulturelt sett tror jeg at det fortsatt henger i at en GodFar er en som kan forsørge barna sine. Mens at en GodMor skal følge opp ungene med tid og omsorg. Dermed blir det lettere for fedre å klare en heltidsstilling helt fint fordi de ved å jobbe føler at de oppfyller sine forpliktelser som GodFar og har god samvittighet for det, mens mødre kanskje føler at de er i konflikt mellom ulike forpliktelser til å både forsørge seg selv og ungene sine og samtidig følge opp ungene med tid og omsorg. Dårlig samvittighet er en klassisk pådriver for utslittfølelser vil jeg påstå, basert både på egen erfaring og ting jeg har lest om utbrenthet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg vil gjerne bli forsørget. Jeg synes det hadde vært supert om mannens penger gikk til hus, regninger, biler, barn og mat og så kunne mine penger gått med til shopping og sånt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Unik
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSimone; nei, det var ikke så mye.
|
![]() |
|
|