Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Spinoff: Hvordan sorterer man skittentøy?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvordan sorterer den gode husmor klesvasken
Mørk tøy - uavhengig av hva dette tøyet består av 10 22,22%
Olabukser - olasskjørt og grovere stoffer 3 6,67%
Hvitvask - hvitt er hvitt - t-skjorter/truser/sokker U name it 17 37,78%
Farget/kulørt - her også t-skjorter, truser, sokker 13 28,89%
Alt ovenstående sorteres sirlig i 40/60/75/90 grader 17 37,78%
Litt komplisert å forklare med bare ett alternativ - så jeg har spesifisert i tråden 14 31,11%
Skjønner ikke spm.... 5 11,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 45. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-10, 11:10   #41
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan sorterer man skittentøy?

Mørkt 50 grader
Lyst 50 grader
Håndklær/sengetøy 60 eller 95 grader
Ull

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 11:15   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte inn og se hva Toffen hadde å si om skittentøysvask, men jamen så var det et husmorsvar!

Vi har 5 kurver i et Elfa-stativ på vaskerommet:

1. Finvask og ull
  2. 40º lyst
  3. 40º mørkt
  4. 60º lyst (her ligger også kluter og slikt som jeg vasker på 95º, men det blir sortert ut når jeg vasker)
  5. 60º mørkt
Det er stort sett jeg som vasker klær og jeg har denne logistikken: Hver ettermiddag henger jeg opp en klesvask, tar ned den tørre klesvasken og bretter den, og putter inn en vask som jeg gjør klar til at jeg stikke ned en kjapptur og bare slå på maskinen på morgenen. Ettermiddagstørnen bruker jeg ca 20 minutter på. Så jeg bruker omtrent 2 timer i uka på klesvask.

Gammel 14-08-10, 11:18   #43
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hovedsak:

Hvit 60/90
Lys kulørt 60
Mørk kulørt 60
Hvit 40
Lys kulørt 40
Mørk 40
Ull lys
Ull mørk
Ull håndvask/30

I tillegg sorterer jeg på type tøy og type tekstil. Jeg vasker f.eks ikke BH-er sammen med jeans, selv om de har samme farge. Grove plagg vaskes med grove plagg, og fine med fine.

Gammel 14-08-10, 11:22   #44
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg måtte inn og se hva Toffen hadde å si om skittentøysvask, men jamen så var det et husmorsvar!

Jeg er husmor på to nøye utvalgte områder, nemlig matlaging og klesvask. Ellers ikke.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 11:36   #45
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan sorterer man skittentøy..

Lyst 40 grader
Mørkt 40 grader
Håndklær, sengetøy 60 grader

(Vasker 2-3 maskiner i uka med 3 barn. Bare gjentar fra tidligere tråder fordi jeg vil vise at det finnes en motvekt til alle dem som vasker og vasker og vasker...)

Gammel 14-08-10, 12:02   #46
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

* Hvitvask 60/90 grader
* 60 grader
* 40 grader
* Finvask
* Ull
* Tøybleier

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 12:05   #47
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

ull
40 grader rosa/lilla
40 grader blå/grønn
40 grader grå/brun
40 grader sort
60 grader

Den eneste årsaken til at jeg sorterer i hele 4 kategorier 40 grader, er at jeg vasker 1 gang i uka, og da har det akkumulert seg tøy nok til 4 maskiner. Da er det like så greit å sortere i 4 hauger. Har jeg ikke nok til 4 maskiner slår jeg glatt sammen til to hauger, farget og grått/sort.

Gammel 14-08-10, 12:35   #48
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

vi har trådkurvsystem med kurver til følgende:

Ull, håndvask og plagg som bør vaskes separat
30 grader (mørk/lys - bluser og bh-er)
40 grader (mørk/lys)
60 grader babytøy
90 grader gulpekluter og babyhåndklær, pluss babytøy med flekker
60/90 grader håndklær, undertøy, sengetøy, vaskekluter etc. Sorteres ytterligere ved behov.

Bikkjetepper og -håndklær vaskes også for seg.

Gammel 15-08-10, 09:43   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sorterer minst mulig for å slippe å vaske så mange maskiner. Mer miljøvennlig og mindre pes. Selv om jeg liker å vaske klær da, jeg liker alle luktene.
Jeg vasker hvitt for seg (klær og håndklær/undertøy i hver sin maskin), og alle andre farger på undertøy og håndklær i en og samme maskin. Går helt fint det, aldri noen problemer med farger eller noe som helst.
Ja, og ull vaskes selvsagt for seg, med Milo, og veldig lyse (ikke hvite) klær vaskes for seg, mens alle andre klær går i samme maskin. Hvis det ikke er noe spesielt, som må vaskes på et annet program. Kunne ikke falt meg inn i måneskinn å sortere ut alle de forskjellige fargene som jeg ser noen gjør, det skjønner jeg ikke vitsen med? Svigermor var også sånn tidligere. En hel maskin med rødt, en hel med blått, en hel med gult osv. Dåne.

Gammel 15-08-10, 09:49   #50
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sorteringa i skittentøyskurvene her er såre enkel: lyst tøy i den hvite, mørkt tøy i den blå, og ull og finvask i den lille.

Sorterer grundigere når det skal over i vaskemaskina, da. Da skiller jeg mellom 40 lyst, 40 mørkt, 40 rødtoner (inkl. rosa, lilla, orange), 60 lyst, 60 mørkt, ull og finvask.

Gammel 15-08-10, 09:52   #51
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

60 grader: Lys/hvit vask.
60 grader: Kulørt vask.
40 grader: Hvit vask.
40 garder: Lys vask (lys grå, beige, lys grønn).
40 grader: Sort/mørk grå.
40 grader: rødt/lilla.
40 grader: Blått/denim.
40 grader: Grønt og brunt.
40 grader: Sort.
40 grader: Mitt undertøy og strømpebukser.
Ullvask: Hvitt.
Ullvask: Rødt, rosa, lilla.
Ullvask: Mørke farger.

Gammel 15-08-10, 10:27   #52
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skiller hovedsaklig på 40 og 60 vask.

Håndklær og sengetøy vaskes på 60 grader sammen med undertøy.

De øvrige klærne vaskes på 40. Skiller på lyst og mørkt om jeg har nok klær til to maskiner, hvis ikke går det i samme med unntak av mørke plagg jeg er redd skal farge av.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:33   #53
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Alt sorteres i ulike kategorier etter temperatur, farge, stofftype og renhetsbehov. Noe hvitt skal på 30 grader og noe på 90. Noe mørkt på 40 og noe på 60 osv. Sirlig blir det ikke, vaskerommet mitt er kaos, men sånn nogenlunde ok vasket og rent blir det i hvert fall. Og tøyet blir sjelden ødelagt av feilvasking.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.