Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva betyr navnet til barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-10, 13:49   #41
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?

Betydningen ble også tatt i betraktning da vi valgte navn ja. Det er litt morsomt at betydningen av navnet deres faktisk viste seg å passe ungenes personlighet. Storebrors navn betyr "gnistrende" og lillesøsters betyr "tilfreds" eller "den som trives".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 13:50   #42
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pernille, først og fremst oppkalt etter kjære oldemor, og betyningen av navnet hennes er stikk i strid med det hun faktisk er; "liten" (11 år og 167 cm høy..)

Nr 2 som heter Herman derimot, passer navnet sitt perfekt: Stridsmann.

For meg var "finheten" over navnet viktigere enn betydningen

Gammel 15-08-10, 14:41   #43
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg droppet et navn som betydde "Gave fra Gud" på lista, faktisk, så helt uten betydningsrelevans er de ikke. Det ble litt for heftig for meg.

Det gjorde vi også. Navn med religiøs betydning var ikke aktuelle, overhodet.

Gammel 15-08-10, 14:41   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Iset:
Jeg fant ut dette om Luca: fra Luciana' (i Italia), som betyr den lysende byen - også kvinnenavn
Variant av Lukas.

Aha, takk. Litt morsomt, byen der svigerfar kommer fra (Ferrandina, heeeelt i sør) har en slags lysfestival om sommeren, der en stor del av byen blir belagt med alle slags fantastiske lys. Alle bygningene virkelig stråler i rosa, gult, blått, grønt og masse andre farger, det er utrolig å se på.

Gammel 15-08-10, 15:26   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Navnene ble ikke valgt ut i fra betydning, men betydningen ble vurdert og godkjent før vi bestemte oss endelig for navn.

Samme her. I alle fall på det første fornavnet (som betyr "opphøyd"); det andre er valgt fordi det er oppkalling etter to oldefedre, og det er dessuten et så alminnelig navn med så mange ulike former at betydningen blir veldig underordnet, synes jeg.

Gammel 15-08-10, 15:30   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Virkelig? Fordi?
Betydningen av navnet vil ha innnvirkning på hvordan barnet blir? Det må ikke krasje med stjernetegnet? Hva?

Jeg synes ikke det er noe rart om man liker et navn dårligere dersom man ikke liker betydningen av det (selvfølgelig skjønner jeg også at ikke alle tenker slik, altså). Eller mener du egentlig at du ikke skjønner hvorfor man ikke vil gi barnet sitt et navn man ikke liker? Grunnen til at jeg misliker et navn kan f.eks. være at jeg en gang kjente en veldig usympatisk person med det navnet - såklart tror jeg ikke at barnet mitt ville bli sånn om han fikk det navnet, men jeg foretrekker nå likevel å gi barnet mitt et navn jeg selv liker og ikke har ubehagelige assosiasjoner til.

Gammel 15-08-10, 15:42   #47
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri tenkt over hva navnene til barna min betyr, og jeg bryr meg fint lite om det. Navnene er fine, ferdig med det. Har googlet nå da, for å svare på spørsmålet:

Nr. 1: Min Gud er Jahve.
Nr. 2: Laurbærtre, fra byen Laurentum.
Nr. 3: Skrekk, adelig.

Gammel 15-08-10, 15:47   #48
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden mannen og jeg er språknerder begge to, var selvfølgelig (den opprinnelige) betydningen til navnene en faktor også. (Blant utallige andre.) Vi styrte unna navn med uspiselige betydninger, og hadde vel også noen greier gående om at vi ikke ville ha de samme betydningselementene i begge ungenes navn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 15:56   #49
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Guro betyr "Guds hemmelige kunnskap".
Erik betyr "Evig hersker/Enehersker".

Ikke noe jeg la veldig stor vekt på egentlig, det var vanskelig nok å finne navn i utgangspunktet.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 16:09   #50
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

....

Sist redigert av star : 25-10-12 kl 22:20.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 17:32   #51
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Navnet kommer trolig av krigsguden Mars, men kan også ha betydningen 'martyr, vitne', og martinetto på italiensk er en hammer, som også har vært tatt som betydning.

Selv er jeg en perle og Mannen er en mann.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 17:37   #52
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Eldstemann: Evig hersker eller enehersker
Yngstemann: Guds hjelm

Selv er jeg fager som gudene.

Jeg tenkte ikke mye på betydningen av navnene da vi valgte dem, men de er jo helt greie. Hva skulle jeg hatt mot guds hjelm, liksom?

Sist redigert av Tangina : 15-08-10 kl 17:43.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 17:52   #53
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Origin of the name Maisie:
Scottish pet form of Margaret (a pearl), from the Greek Margarītēs, which is derived from maragon (a pearl)..

The Name Maisi is a girl's name . The origin of the baby name Maisi is Not Sure with the meaning(s) depending on Gender/Origin being

Not Sure- Maize, sweet corn; The Scottish form of Margaret; Pearl

Så da betyr det vel noe sånn som en nydelig, skjønn perle. Kan stemme det!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 18:17   #54
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Betydningen av navnet til barna ble sjekket ut og godkjent før vi bestemte oss, men vi bryr oss egentlig fint lite om betydningen. Måtte bare sjekke at navnene ikke hadde noen belastende betydning. Språk er gøy, men akkurat navn er ikke min greie. Vi har valgt barnas navn ut i fra andre kriterier.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 18:25   #55
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er oppkalt alle 3, så navnene betyr noe for oss

Men litt søking nå viser at navnene betyr:

1. god - beskytter seieren
2. bjørnejeger med spyd
3. har sine forfedres kvaliteter- ivrig/smart/hardtarbeidende

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 18:36   #56
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Samme her. Det ville ikke falt meg inn å gi ungene navn jeg ikke visste hva betydde (...) .

Virkelig? Fordi?
Betydningen av navnet vil ha innnvirkning på hvordan barnet blir? Det må ikke krasje med stjernetegnet? Hva?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke det er noe rart om man liker et navn dårligere dersom man ikke liker betydningen av det (selvfølgelig skjønner jeg også at ikke alle tenker slik, altså). Eller mener du egentlig at du ikke skjønner hvorfor man ikke vil gi barnet sitt et navn man ikke liker? Grunnen til at jeg misliker et navn kan f.eks. være at jeg en gang kjente en veldig usympatisk person med det navnet - såklart tror jeg ikke at barnet mitt ville bli sånn om han fikk det navnet, men jeg foretrekker nå likevel å gi barnet mitt et navn jeg selv liker og ikke har ubehagelige assosiasjoner til.

Jeg skjønner jo veldig godt at om man leser hva et navn betyr , og det betyr "Den lateste lømmelen av dem alle!" så liker man ikke betydningen , og velger vekk navnet. Det jeg ikke skjønner er det jeg kommenterte. "Det ville ikke falt meg inn å gi ungene navn jeg ikke visste hva betydde ".
Det var den jeg lurte på. Hvorfor kunne det ikke falt henne inn å gi et navn uten å vite hva det betydde?

Gammel 15-08-10, 18:39   #57
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at det er en personlig greie, men jeg lurer likevel på hvorfor noen tenker sånn. For meg er det i samme bane som horoskop og alternativmessen. Så vidt meg bekjent er ikke Mimsen den mest ivrige forkjemper for noen av delene.

Gammel 15-08-10, 18:41   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at det er en personlig greie, men jeg lurer likevel på hvorfor noen tenker sånn. For meg er det i samme bane som horoskop og alternativmessen. Så vidt meg bekjent er ikke Mimsen den mest ivrige forkjemper for noen av delene.

Sånn tenker jeg også. Betydningen av navn (altså Geir = Den Stolte Kriger)betyr like lite for meg som feks. hvilket stjernetegn barnet får.

Gammel 15-08-10, 18:48   #59
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner jo veldig godt at om man leser hva et navn betyr , og det betyr "Den lateste lømmelen av dem alle!" så liker man ikke betydningen , og velger vekk navnet. Det jeg ikke skjønner er det jeg kommenterte. "Det ville ikke falt meg inn å gi ungene navn jeg ikke visste hva betydde ".
Det var den jeg lurte på. Hvorfor kunne det ikke falt henne inn å gi et navn uten å vite hva det betydde?

Du må jo vite hva navnet betyr for å vite at det ikke betyr "den lateste lømmelen av dem alle".

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 18:50   #60
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Ja, men for meg er det ikke viktig. Jeg fant navn til ungen min uten å vite hva det betydde. Hadde det betydd "din store idiot" så hadde jeg ikke funnet det ut før nå, og det hadde ikke gjjort meg noe.
Hvis man først leser hva navn betyr, så skjønner jeg at man velger bort de som betyr ting man ikke ønsker. Men derfra til å ikke kunne gi barnet et navn uten å vite hva det betyr, så er det et stykke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.