Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva betyr navnet til barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-10, 12:38   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?

Jeg droppet et navn som betydde "Gave fra Gud" på lista, faktisk, så helt uten betydningsrelevans er de ikke. Det ble litt for heftig for meg.

Gammel 15-08-10, 14:41   #2
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg droppet et navn som betydde "Gave fra Gud" på lista, faktisk, så helt uten betydningsrelevans er de ikke. Det ble litt for heftig for meg.

Det gjorde vi også. Navn med religiøs betydning var ikke aktuelle, overhodet.

Gammel 15-08-10, 13:10   #3
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Storebror: vill, ivrig
Lillebror: treet ask, mytologisk: de første mennesker var Ask og Embla, skapt av Odin av trærne ask og alm

Jeg: lys, sterk, vakker og nådig.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 13:13   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navnene er valgt fordi vi synes de er fine og på grunn av betydningen. Lillebrors navn ville jeg at skulle matche storebrors.

Storebror - Guds gave
Lillebror - Gud er nådig

Sist redigert av Niobe : 15-08-10 kl 13:43.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 13:13   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok - så måtte jeg google.

Dette betyr navnet til guttene våre:

Storebror - Evig hersker/enehersker
Lillemann - Den som verner om hjemmet

Gammel 15-08-10, 13:16   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Luca: Forklaring for dette navnet er ikke lagt inn ennå.
Camilla: Tjenestegjør ved gudstjeneste/offertjener(inne)

Gammel 15-08-10, 13:40   #7
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Begge barnas navn er tilfeldigvis av hebraisk opprinnelse, men nordiske varianter. Eldstemanns navn betyr "den kronede" , mens yngstefrøkenens betyr "lilje", eventuelt "sann".

Gammel 15-08-10, 13:43   #8
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Mannens navn betyr forresten "den skjeløyde", og det er jo ikke den mest flatterende beskrivelse. Selv om han lever helt fint med navnet sitt.

Gammel 15-08-10, 13:44   #9
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det hadde ingen betydning for vår del. Lillemor har et bibelsk navn, og dersom navnebetydning hadde vært et tema hos oss, ville vi nok gått for et annet navn istedet.
Knerten har et norrønt navn med en helt "grei" betydning.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 13:47   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iset:
Jeg fant ut dette om Luca: fra Luciana' (i Italia), som betyr den lysende byen - også kvinnenavn
Variant av Lukas.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 14:41   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Iset:
Jeg fant ut dette om Luca: fra Luciana' (i Italia), som betyr den lysende byen - også kvinnenavn
Variant av Lukas.

Aha, takk. Litt morsomt, byen der svigerfar kommer fra (Ferrandina, heeeelt i sør) har en slags lysfestival om sommeren, der en stor del av byen blir belagt med alle slags fantastiske lys. Alle bygningene virkelig stråler i rosa, gult, blått, grønt og masse andre farger, det er utrolig å se på.

Gammel 15-08-10, 13:49   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Betydningen ble også tatt i betraktning da vi valgte navn ja. Det er litt morsomt at betydningen av navnet deres faktisk viste seg å passe ungenes personlighet. Storebrors navn betyr "gnistrende" og lillesøsters betyr "tilfreds" eller "den som trives".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 14:37   #13
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Begge sønnene mine har dobbeltnavn, og navnenes betydning ble sjekket opp når vi hadde bestemt oss for navnene. Betydningen var ikke avgjørende for barnas navn.

Eldstes første navn betyr den vakre, den gode, navn nummer to betyr mann.
Yngstes første navn betyr en som æres, opphøyes, navn nummer to betyr stridsmann.

Gammel 16-08-10, 16:15   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg har skirvemåten mye å si for om jeg liker navnet. Jeg blir på en måte litt stressa dersom jeg ikke vet om man heter Christine eller Kristine. Jeg må se navnet for meg skriftlig i hodet mitt. Jeg synes f.eks. Kristian er et fint navn, men ikke Christian. Filip, men ikke Philip. Aksel og ikke Axel. Og jeg må vite hvordan det skrives før jeg kan si om jeg liker det, det er ikke nok å høre på språklydene. Jeg må ha et mentalt bilde av ordet.

Ja, jeg vet jeg er rar.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 13:50   #15
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pernille, først og fremst oppkalt etter kjære oldemor, og betyningen av navnet hennes er stikk i strid med det hun faktisk er; "liten" (11 år og 167 cm høy..)

Nr 2 som heter Herman derimot, passer navnet sitt perfekt: Stridsmann.

For meg var "finheten" over navnet viktigere enn betydningen

Gammel 15-08-10, 15:47   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden mannen og jeg er språknerder begge to, var selvfølgelig (den opprinnelige) betydningen til navnene en faktor også. (Blant utallige andre.) Vi styrte unna navn med uspiselige betydninger, og hadde vel også noen greier gående om at vi ikke ville ha de samme betydningselementene i begge ungenes navn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 15:56   #17
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Guro betyr "Guds hemmelige kunnskap".
Erik betyr "Evig hersker/Enehersker".

Ikke noe jeg la veldig stor vekt på egentlig, det var vanskelig nok å finne navn i utgangspunktet.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 17:37   #18
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Eldstemann: Evig hersker eller enehersker
Yngstemann: Guds hjelm

Selv er jeg fager som gudene.

Jeg tenkte ikke mye på betydningen av navnene da vi valgte dem, men de er jo helt greie. Hva skulle jeg hatt mot guds hjelm, liksom?

Sist redigert av Tangina : 15-08-10 kl 17:43.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 16:09   #19
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

....

Sist redigert av star : 25-10-12 kl 22:20.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 17:32   #20
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Navnet kommer trolig av krigsguden Mars, men kan også ha betydningen 'martyr, vitne', og martinetto på italiensk er en hammer, som også har vært tatt som betydning.

Selv er jeg en perle og Mannen er en mann.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.