|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Jeg droppet et navn som betydde "Gave fra Gud" på lista, faktisk, så helt uten betydningsrelevans er de ikke. Det ble litt for heftig for meg.
|
|
|
#2 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?
Det gjorde vi også. Navn med religiøs betydning var ikke aktuelle, overhodet.
|
|
|
|
#3 |
|
awesom
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Storebror: vill, ivrig
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Navnene er valgt fordi vi synes de er fine og på grunn av betydningen. Lillebrors navn ville jeg at skulle matche storebrors.
Sist redigert av Niobe : 15-08-10 kl 13:43. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Ok - så måtte jeg google.
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Luca: Forklaring for dette navnet er ikke lagt inn ennå.
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Begge barnas navn er tilfeldigvis av hebraisk opprinnelse, men nordiske varianter. Eldstemanns navn betyr "den kronede" , mens yngstefrøkenens betyr "lilje", eventuelt "sann".
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Mannens navn betyr forresten "den skjeløyde", og det er jo ikke den mest flatterende beskrivelse. Selv om han lever helt fint med navnet sitt.
|
|
|
#9 |
|
Originala
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Nei, det hadde ingen betydning for vår del. Lillemor har et bibelsk navn, og dersom navnebetydning hadde vært et tema hos oss, ville vi nok gått for et annet navn istedet. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Iset: |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?
Aha, takk.
|
|
|
#12 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Betydningen ble også tatt i betraktning da vi valgte navn ja. Det er litt morsomt at betydningen av navnet deres faktisk viste seg å passe ungenes personlighet. Storebrors navn betyr "gnistrende" og lillesøsters betyr "tilfreds" eller "den som trives". |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Begge sønnene mine har dobbeltnavn, og navnenes betydning ble sjekket opp når vi hadde bestemt oss for navnene. Betydningen var ikke avgjørende for barnas navn.
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?For meg har skirvemåten mye å si for om jeg liker navnet. Jeg blir på en måte litt stressa dersom jeg ikke vet om man heter Christine eller Kristine. Jeg må se navnet for meg skriftlig i hodet mitt. Jeg synes f.eks. Kristian er et fint navn, men ikke Christian. Filip, men ikke Philip. Aksel og ikke Axel. Og jeg må vite hvordan det skrives før jeg kan si om jeg liker det, det er ikke nok å høre på språklydene. Jeg må ha et mentalt bilde av ordet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Pernille, først og fremst oppkalt etter kjære oldemor, og betyningen av navnet hennes er stikk i strid med det hun faktisk er; "liten" (11 år og 167 cm høy..)
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Siden mannen og jeg er språknerder begge to, var selvfølgelig (den opprinnelige) betydningen til navnene en faktor også. (Blant utallige andre.) Vi styrte unna navn med uspiselige betydninger, og hadde vel også noen greier gående om at vi ikke ville ha de samme betydningselementene i begge ungenes navn.
|
|
|
#17 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Guro betyr "Guds hemmelige kunnskap".
|
|
|
#18 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Eldstemann: Evig hersker eller enehersker
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 15-08-10 kl 17:43. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva betyr navnet til barnet ditt?Navnet kommer trolig av krigsguden Mars, men kan også ha betydningen 'martyr, vitne', og martinetto på italiensk er en hammer, som også har vært tatt som betydning. |
|
|
|
![]() |
|
|