Sv: Dele pensjonspoeng ved omsorg for barn
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Dette forslaget vitner om at man har fått øye på et problem: "Hei, se, det finnes damer som er hjemme, mens mannen jobber og det fører til at de blir bittesmå lutfattige minstepensjonistdamer! Det må vi fikse! La oss....[drodledrodle] tvinge mannen til å dele pensjonspoengene sine med damen! Lunsj, dere! "
De oppdaget problemet, men de har hverken hatt en god analyse (hvorfor er det slik, hvordan ble det slik, og hvordan kan vi evt. forhindre at det blir slik, siden resultatet er en del urettferdighet i hvordan folk får det som gamle) eller en god løsning (som burde ha inneholdt en slags jobbe-mer-gulrot for damer og jobbe-mindre-gulrot for menn, men derimot finner en merkelig løsning som bare oppfattes som urimelig av de fleste.

Det er sånn det blir når jeg skal tenke over en løsning til tider. Jeg går ut fra eksempler jeg kjenner til og hvordan akkurat disse kunne vært løst og er ikke flink nok til å se alle de andre konstellasjonene der ute. Og svosj - så har vi en regel som passer for noen få.
|