Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-10, 16:37   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Men det er vel sånn at det er ganske usannsynlig at snus ikke er helseskadelig, eller?

http://www.ung.no/tobakk/972_Fakta_om_snus.html

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 18:58   #2
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det er vel sånn at det er ganske usannsynlig at snus ikke er helseskadelig, eller?

http://www.ung.no/tobakk/972_Fakta_om_snus.html

Snus er neppe helsebringende, men i motsetning til resultater for røyking har jeg ikke sett noe forskning som overbeviser meg om at bruk av snus er veldig helseskadelig. De helseskadene man sannsynligvis øker risikoen for å pådra seg ved bruk av snus ser også ut til å være mindre alvorlige enn de man typisk forbinder med røyking. Det er, så vidt meg bekjent, ikke påvist noen sammenheng mellom bruk av snus og økt kreftrisiko, men det betyr naturligvis ikke at det ikke kan være en slik sammenheng.

Snus er derimot – fordi jeg sier det – påviselig illeluktende og motbydelig.

Ben "and smoking is still cool" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 20:27   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er, så vidt meg bekjent, ikke påvist noen sammenheng mellom bruk av snus og økt kreftrisiko, men det betyr naturligvis ikke at det ikke kan være en slik sammenheng.

Meg bekjent tar du feil, det er økt risiko for bl.a kreft i bukspyttkjertelen. Men for all del, jeg har det kun fra media.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:44   #4
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke det er et problem og ville ikke ha reagert, annet enn at jeg ville ha tenkt litt: wow, det så jo pent ut hvis jeg møtte en dame i døren som tok i mot ungene med snusleppe. Jeg synes også det er ok at folk tar røykepauser utenfor gjerdet og borte fra barns synsrekkevidde. At noen går rundt med pepsiflasken synlig synes jeg er litt uheldig, men om de hadde skjult det i en kaffekopp eller sportsflaske så hadde jeg synes det var helt greit. For the record: jeg røyker, men ikke når jeg er på jobb i bhg (ikke på vei til jobb heller) og sniker meg i blant ut i garderoben og tar meg en deilig sup med pepsi max.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:01   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg har det litt med det at de som jobber med barn i barnehage også er rollemodeller. Når det er forholdsvis unge jenter som jeg har inntrykk av er ganske populære i barnehagen, og de snuser, så synes jeg ikke det er en ok ting. Jeg er ganske sikker på at snusing er mer skadelig enn å tygge tyggis liksom. Og det har noe om hvilke signaler man gir når man er på jobb.

Jeg er heller ikke tilhenger av at ansatte i bhg går med kaffekoppen sin hele tiden, men det er en annen type diskusjon.

Og jeg kan ikke skjønne at noen tror at snus ikke lukter? Jeg lukter alltid når noen rundt meg tar seg en snus. Men kanskje er det forskjell på snustypene og.

Uansett. Jeg har ringt styrer for å høre om dette er noe de har prata om. Og det er det visst. Han var i grunn veldig enig med meg, men siden det ikke er noen regler på dette fra kommuneadm sånn generelt har de sett an det litt, også ift om det kommer reaksjoner fra foreldrene. Og nå har det jo det. Og sikkert ikke overraskende at det var fra meg. Men han skulle ta det videre, og så får vi se.

Gammel 30-08-10, 15:13   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette har ikke jeg reflektert over tidlige må jeg innrømme, men så har jeg heller aldri sett noen barnehageansatte snuse. De gjorde ikke det i barnehagen ungene gikk i, men de røkte og jeg var kjapp om å gi beskjed om at jeg ville de skulle røyke ute av synet for barna - det føyet de seg etter med én gang. I den nye er vi jo fortsatt nye, men jeg har så langt ikke lagt merke til dette og vet ikke om jeg ville tenkt så veldig mye rundt det heller. Men jeg synes jo at slikt kan holde seg til pauser og ikke er noe barna skal trenge å se, så ja - det beste er om de er gode rollemodeller og lar snusen være forbeholdt evt. pauser.

Gammel 30-08-10, 15:20   #7
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg synes ikke det er ok.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:38   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det er vel like skadelig der også.

Gammel 30-08-10, 16:20   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke likt det, både på grunn av lukta og fordi de ansatte i barnehagen bør være gode rollemodeller. Snus lukter skrekkelig, jeg har måttet gå fra kino flere ganger fordi det sitter en snuser i nærheten. Jeg synes porsjonssnus lukter også, selv om det muligens er litt mindre.

Gammel 30-08-10, 16:22   #10
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

-løs snus lukter og synes, en liten bleie snus, tja- bedre en at de står fem meter fra barne hagen og røyker og virkelig lukter lik etterpå.
Eller river hodet av nermeste treåring i nikotin abstinesns( jeg var rimelimelig kokko når jeg slutta.
)
Nikotin tyggis og snus(bleie typen) synes jeg folk må få gjøre hva de vil med- signaleffekt tja,jeg synes at det folk har inne i munnen sin er litt en privat sak og at å bli veldig provosert over snus prinsipielt er å dra den for langt.

Men..... jeg synes ikke det er greit å spytte snus rundt i bhg og det er ikke noe jeg synes de skal snakke om og ta foran ungene, diskre snusing privat sak, åpen snusing og diskusjon ikke privat sak lengere.

Gammel 30-08-10, 16:25   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men det må være litt enten eller tenker jeg. Sånn enten er snus ok, eller ikke. Det blir jo litt smårart å si at posjonssnus er ok, men ikke annet.

Jeg synes ikke nødvendigvis det er en privatsak når man jobber heller. Ikke når det er et nikotinprodukt som er helseskadelig.

Gammel 30-08-10, 16:26   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg synes forøvrig ikke det er særlig sjarmerende om folk som jobber i butikk, på kafé etc har snus heller jeg da.

Gammel 30-08-10, 16:33   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg synes forøvrig ikke det er særlig sjarmerende om folk som jobber i butikk, på kafé etc har snus heller jeg da.

Det er det jeg også mener.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:30   #14
Left
Passiv

Standard

Hva de gjør på pauserommet hadde ikke kunnet interessere meg mindre, men at de snuser sammen med barna hadde jeg ikke likt. Da signaliserer de egentlig at snus er greit, og det er det i k k e.

Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 18:55   #15
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder på å slutte med røyken, og har i den sammenheng begynt å snuse. :iddjått: Den brukes kun dersom jeg har pauser, eller skal gjøre papirarbeide uten barna til stede. (Jobber i barneskolen og på SFO.)

Gammel 30-08-10, 18:59   #16
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg holder på å slutte med røyken, og har i den sammenheng begynt å snuse. :iddjått: Den brukes kun dersom jeg har pauser, eller skal gjøre papirarbeide uten barna til stede. (Jobber i barneskolen og på SFO.)

Og jeg skyller alltid munnen før jeg går ut til barna igjen.

Gammel 30-08-10, 19:01   #17
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bryr meg ikke i det hele tatt. Jeg ser at noen av de voksne snuser, men det lukter ikke av dem som jeg har kjent ihvertfall. Synes uansett sterk parfymelukt er mye verre..
Også er jeg ikke akkurat kjent for å henge meg opp i små detaljer da...

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:04   #18
Solblomst
Passiv

Standard

Jeg hadde ikke brydd meg.

Sist redigert av Solblomst : 03-09-10 kl 18:14.
  Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:17   #19
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er greit. Jeg synes man skal skille på den profesjonelle rollen og den private så godt som mulig. Jeg synes heller ikke man skal drikke brus, spise godteri foran barna. Sitter man i kassa på Rema bør man la være å lese avis og spise bolle. Bollespising er ikke farlig, men noe gjør man på pauserommet. Snusing hører til der.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:18   #20
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solblomst, her.

Jeg hadde ikke brydd meg. Jeg synes det er kult med ei snusleppe.

Kult?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.