Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrifter på ditt og datt (punktum)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-07, 12:30   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på ditt og datt (punktum)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nei, kanskje ikke.

Men hvor lenge skal det koke? Skal det i det hele tatt koke, eller bare trekke? Se, DET ...

Ja, helt enig. Jeg kunne godt trengt info om å trekke fisk, for den skal jo ikke koke nei. Men oppskriften den gang sa meget lite om det . Der holdt man seg til ingrediensene.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 12:30   #42
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ikke noe salt?

Øh mulig. Det er "noen" år siden. *gammel*

Gammel 12-02-07, 12:41   #43
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jobbe nå, apan. Jobbe nå!

Gammel 12-02-07, 12:44   #44
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jobbe nå, apan. Jobbe nå!

Hjemme og er syk
Vurderer fortløpende om jeg snart må spy *åpplyser*
Kun tre kvarter tilbragt med å veilede noen på jobben over telefonen - glad for at jobben ikke mener jeg trenger telefon

Gammel 12-02-07, 14:05   #45
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Hjemme og er syk
Vurderer fortløpende om jeg snart må spy *åpplyser*

Stakkars! God bedring, da.

Kun tre kvarter tilbragt med å veilede noen på jobben over telefonen - glad for at jobben ikke mener jeg trenger telefon

Du har merket deg det, du og.

Gammel 12-02-07, 18:02   #46
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Trenger du oppskrift for å lage kakao og pizzadeig? På å koke poteter?
Enkle basisting?

Nei, sånne ting greier jeg å lage uten oppskrift. Det samme med pannekaker og vafler. Sauser bruker jeg heller ikke oppskrift til som regel.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 18:05   #47
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker det kun på nye uprøvde ting. Elsker å se på bilder og lese i kokebøker, får masse inspirasjon til å mekke egne ting eller prøve ut noe nytt.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:03   #48
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger ikke oppskrifter til noe særlig middagsmat, men leser mange mange kokebøker, matblader og titter innom en del nettsteder for inspirasjon. Etterhvert som man øver, vil man huske sånn ca steketid, porsjonsberegning, konsistens og sånt.

Jeg bruker ikke oppskrift på boller, brød eller eple/blåbærkake, fordi jeg kan oppskriften utenat og kjenner forholdet mel/væske, og kan slumpe ganske mye uten at det blir galt.

Kaker og desserter er en annen skål, for det er ikke bare å slumpe når man driver med denslags.

Egg og bacon var det jeg brukte lengst tid på å lære meg.

Gammel 04-07-07, 19:06   #49
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KOKT FISK
1 liter vann
1 fisk

Gammel 04-07-07, 19:17   #50
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Da må jeg fortelle om min snille svigermor.
Hun er flink til å lage mat, og hun bruker ikke oppskrifter.

Hun er dog ikke like flink til å bake på gefylen, men hun gjør det rett som det er likevel.
Sist hun var hos oss bakte hun en kake (uten oppskrift) morgenen før hun skulle reise, den skulle vi kose oss med etter at hun var reist.

Den havna rett i søpla, gitt.

Gammel 04-07-07, 19:20   #51
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det med (punktum) overskriften?

Gammel 04-07-07, 19:27   #52
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Nei, gjør ikke det. Det aller, aller meste, inklusive bakst, gjøres på slump. Har smertelig erfart at min kokkelering får best resultat dersom jeg bruker mitt eget skjønn, og ikke følger oppskrifter slavisk.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 19:33   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hva er det med (punktum) overskriften?

Jeg tipper tråden er fra den tiden da vi kranglet om tegnsetting i overskrifter inne på Flisespikkeriet. :nostalgisk:

Gammel 04-07-07, 20:30   #54
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Eggkoker er en genial oppfinnelse for oss som ikke kan å koke egg på gammelmåten. Brun/hvitsaus er etter innfallsmetoden, men titter alltid på "oppskriften" når jeg skal lage havregrøten min enda jeg vet at det skal 1,8 dl melk oppi

Gammel 04-07-07, 20:38   #55
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker mange oppskriftsbøker, jeg. Elsker å eksperimentere med nye oppskrifter og akkurat nå ønsker jeg meg bøkene til Gordon Ramsey. Trenger ikke oppskrift på brød og rundstykker, men det er fryktelig kjekt å lese noen for noen tips inni mellom. Pleier som regel å følge oppskriften første gangen jeg lager en ny rett, også justerer jeg den andre gangen jeg lager den.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 21:52   #56
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hundreogfjørti kokebøker. I det siste har jeg endelig begynt å bruke dem, så ja - vi bruker en del oppskrifter. Men på mat type poteter, kokte egg, rislapper, pannekaker ol bruker vi ikke oppskrift. Ei heller på oppskrifter vi har brukt mange ganger. Nå for tiden bruker vi oppskrifter ca 3-5 ganger i uka.

Vi har en egen perm hvor vi har kopiert oppskriftene vi har brukt/skal bruke. De ligger i plastlommer. I gode perioder (når vi skriver ukesplan for middag) henger jeg opp alle oppskriftene vi skal bruke i løpet av uka "kronologisk" i klypa på magnettavla som henger på kjøkkenveggen. Vi sparer kokebøkene for søl, og kan skvette så mye vi vil på oppskriften fordi den ligger i plast.

Gammel 04-07-07, 21:53   #57
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Eggkoker er en genial oppfinnelse for oss som ikke kan å koke egg på gammelmåten.

Her kom jeg på noe!
Jeg har faktisk en eggekoker, men har aldri brukt den. Jeg har greid å miste veiledningen og har ikke peiling på hvordan den funker...

Gammel 04-07-07, 22:11   #58
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke oppskrifter til vanlig hverdagsmat - men skal jeg lage noe spesielt foretrekker jeg å ha oppskrift - iallefall de første gangene.

Gammel 04-07-07, 22:13   #59
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Her kom jeg på noe!
Jeg har faktisk en eggekoker, men har aldri brukt den. Jeg har greid å miste veiledningen og har ikke peiling på hvordan den funker...

I mine øyene er eggkoker det mest unødvendige som kan finnes på et kjøkken. (ananasskjærer er mer anvendelig til og med) - Koker man egg ved at man legger de i kaldt vann og koker opp, sprekker de ikke og blir hardkokte på 10 minutt, smilende på 7 og bløtkokt på 5. sånn ca...

Bare lyden på eggkoke-alarmen er jo nok til å hate en eggkoker..

Gammel 04-07-07, 22:41   #60
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Vår sitronpai stranda på det faktum at ingen av oss visste kva konsistens eggedosisen skulle ha........

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.