Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overvektiges erfaringer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-10, 22:46   #41
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvektiges erfaringer

Eg er no 10 kilo overvektig, og har vore 30 kilo overvektig. Eg kan ikkje huske å ha fått noko kommentarar frå andre enn familie.

Men som Nessie merke eg at eg blir tatt meir seriøst no når eg er tilnærma normalvektig. Uten at eg kan sette heilt fingeren på det så merke eg at omgivelsane mine ser annaleis på meg enn for 20-25 kilo sidan.

Og korfor overvektige ikkje blir ledera? Overvektige kvinner kan en kanskje snevre det ned til. Eg anar ikkje. Men eg kan gløtte til mi eiga ledergruppe; Alle rundt 40 år, velstående, slanke, syklar Birken og trenar yoga.

Gammel 11-09-10, 22:51   #42
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jah, helsevesenet jah. Jeg glemmer ikke den sykepleieren som sa strengt til meg at det nok var lurt å gå ned i vekt før jeg ble gravid igjen. Midt oppi SA og før utskrapning nr. 2 var det ikke disse ordene jeg helst ville høre.

Hadde nesten fortrengt den der.

Gammel 11-09-10, 22:52   #43
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Fytti så utrolig slemme folk kan være!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 23:15   #44
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Nobody puts Baby in the corner", tenker jeg. Og tar like mye plass uavhengig av kroppsstørrelse. Billedlig talt. I butikker, i jobbsammenheng, i sosiale sammenhenger. Jeg nekter å la meg definere av antall kilo på vekta, og har heller aldri opplevd at mer eller mindre vekt har gjort mer mer eller mindre synlig hverken her eller der.
Den mest selv_u_sikre perioden i mitt liv er også den perioden jeg hadde lavest BMI, så for meg henger ikke nødvendigvis disse tingene sammen.

Jeg har en lederstilling innenfor mitt yrke, og i min bransje er det hvertfall massevis av flotte lederdamer i alle fasonger og størrelser. Jeg er evig på slanker'n og hadde hatt godt av å miste ca 20 kilo, men trekker like fullt i bikini i badeland og badestrand i den glade tro at knute-detaljer på bikinibuksa og paddet-balkongtopp gjør at oppmerksomheten trekkes til de "riktige" stedene

Jeg blir ufattelig lei meg når jeg hører hva folk kan få seg til å SI til andre mennesker, og håper "by God" at disse en eller annen gang provoserer noen som kan "gi igjen" så det svir. Skikkelig.

Gammel 12-09-10, 08:17   #45
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Familie og helse er gjengangere, ja. Og ungenes lekekamerater. Eldste ble fryst ut en stund i første klasse med begrunnelse "for feit mamma". Hun har bein i nesa, altså, så hun skjønte at det selvsagt ikke hadde noe med saken å gjøre. Jeg har også hatt en vikarlege som mente at all trøbbel med bekken skyldes overvekt (snodig at jeg har like store problemer når jeg ikke er overvektig, vel?) og familie selvsagt, som lar det skinne så tydelig gjennom at "du er utenfor trivselsvekta. Et stykke. "

Kommentarer som Divine har fått og Barbarellas syden-episode er noe av det mest groteske jeg har hørt noensinne.

Gammel 12-09-10, 09:42   #46
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir litt av å lese tråden- alt folk kan få seg til å si!
Ang. det med overvektige og lederstillinger. Jeg tror det har med to ting å gjøre: Både at man ser på en svært overvektig person som en som har "issues" på en eller annen måte. Jeg tenker ikke at en overvektig person er lat eller dum, men jeg tenker kanskje at han/hun sliter med ting og at problemene sitter i hodet (noe jeg også får inntrykk av gjennom tråder her inne mange ganger) Folk styrer kanskje unna overvektige på arbeidsmarkedet fordi de tror de har nok med seg selv? Som om man har noen som helst garanti for at en slank person ikke har like mange "issues..."
En annen grunn er jo at selvtillit og overvekt henger sammen, i alle fall for kvinner. Jeg vet ikke om det finnes forskning på dette, men jeg vil tippe at andelen svært overvektige kvinner som søker lederstillinger er veldig lav?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 09:56   #47
Svanhild
Aktiv

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Svanhild er litt kul
Standard

Det er trist at det skal være "lovlig" å komme med negative kommentarer osv når det er noen som ikke er helt A4. Små kommentarer kan brenne seg fast. Som da mannen til en venninne klappet meg på låret og sa at jeg begynte å bli rund. (Jeg er ikke overvektig, kanskje noen få kilo for mye, men ikke noe stort problem akkurat.) Det er dessverre mye baksnakking om folks utseende, med kommentarer om hvordan den og den ser ut, og at vedkommende burde "gjøre noe med det".

Hvordan skal man bli kvitt mobbing blant barn, når det er akseptert at voksne kommer med spydige kommentarer?

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 10:28   #48
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært, og er, overvektig. Jeg har vært noe overvektig helt siden jeg var rundt ti år. Men, det begynner å bli en god del år siden jeg tenkte på overvekten min som et problem i settinger hvor den ikke fysisk faktisk er det - f.eks jobbintervjuer, valg til verv osv., noe jeg dessverre har sett andre her skrive om.

De eneste jeg har opplevd kommentarer/diskriminering fra, er
- barn
- leger

F.eks legen som ikke ville undersøke hva de kraftige magesmertene mine kom av, fordi de kom primært etter at jeg hadde spist brød eller noe søtt, og dersom det å avstå fra dette skulle føre til at jeg ikke fikk i meg nok mat så hadde jeg jo en del å ta av. Legger til at denne kommentaren kom etter at jeg hadde fortalt at jeg hadde slitt med spiseforstyrrelser i sju år og for tiden ikke jobbet med å gå ned i vekt, men med å komme i form og få et godt forhold til kroppen min.

Jeg har hatt mange politiske og organisatoriske verv opp gjennom disse åra som overvektig, og jeg har aldri overhørt eller blitt fortalt at vekta mi har kommet opp som et moment, ikke engang i tøffe kampvoteringer. ("bitch" er mer i bruk enn "feit" ved de anledninger... ) Da jeg var på mitt absolutt tyngste vant jeg et ganske prestisjetungt valg på arbeidsplassen min, mot to slanke menn.

Dette blir jo såklart bare datapunkter - statistikken er ganske klar, og jeg vil tro at det finnes arbeidsmiljøer og bransjer som legger mer vekt på utseendet og tilsynelatende "vellykkethet" i livsstil enn der jeg befinner meg.

Gammel 12-09-10, 10:32   #49
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har aldri opplevd at folk er uhøflig når jeg hadde for mange kilo. Men jeg oppdager at det er langt mer hyggelig og smilende mot meg nå enn før. Men det kan jo være at jeg smiler og er langt mer hyggelig nå enn før også da men allikevel det har jeg merket meg

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 10:46   #50
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Ah- glemte familie, ja..
Jeg var overvektig også som barn, og fra jeg var omtrent 6 år, kalte onkelen min meg konsekvent tjukka. Muligens på spøk, men det føltes ikke slik.
Da jeg ble 13, veide jeg 60 kilo, og ble sendt av mora mi på Grete Roede kurs. Det tror jeg var det som virkelig begynte problemene i forbindelse med mat og meg. Jeg gikk ned, og klarte ikke å slutte å gå ned etter kurset, så på det laveste veide jeg 43 kilo, og syntes fortsatt jeg var smellfeit når jeg så meg i speilet.
Mamma kommenterte alltid vekt, og når hun så noen tykke gjorde hun et veldig nummer av hvor fryktelig de hadde lagt på seg. Så hun noen tynne på TV eller ute, sa hun konsekvent "så tynn og FIN hun er blitt"
Svigermor og svigerinnen min satt og diskuterte, og ble skjønt enige om at grunnen til at jeg fikk svangerskapsforgiftning selvsagt var pga at jeg var så tykk.
Jeg klarte ikke å dy meg, så jeg gikk bort til de, og sa "så fint at dere har funnet ut alt det som legene ikke vet, da "- og så gikk jeg.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 10:47   #51
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må komme med litt "motvekt"... Som er en nyttig illustrasjon på hvordan skjønnhetsidealer endres i tid og rom.

Ulvefar og jeg skulle ta en buss fra Lusaka til Kapiri Mposhi i Zambia. Mens bussene sto på busstasjonen i Lusaka og ventet på å bli fulle nok til å dra (etter innkastprinsippet), så gikk det mange folk rundt og solgte ting. Høner, springkniver, undertøy, veggur osv. Og noen satte seg ned og slo av en prat. Ulvefar og jeg satt godt synlige rett innenfor inngangen til bussen, som det ultimate trekkplasteret vi var. ("Bussen vår er så bra at hvite tar den!" Praktisk talt ingen hvite reiser med buss i Zambia...) Og så kom det en fyr inn, litt smålurvete, og slo seg ned i setet ved siden av oss.

- So, is this your wife?
- Yes, it is. (prøv ikke å forklare samboerskap...)
- Ah, you're a very lucky man! Such beautiful hair! And the smile!
- Thank you.
- And she's so FAT!!! :klapper hendene sammen for å understreke:
So, how about some kwatcha for å drink, hm?

Det ultimate kompliment. Ulvefar er et skikkelig mannfolk. Tenk å klare å holde kona si sånn, da! Da bør man kunne spandere en drink også.

Gammel 12-09-10, 10:50   #52
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Acsa-

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 10:56   #53
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:03   #54
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Acsa: Herlig!

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:06   #55
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

En trenger egentlig ikke se lenger enn til Erna Solberg. Hun fikk gjennomgå en periode for at hun var overvektig, og det virket som at det var helt legalt å diskutere dette offentlig. Må ha vært sårende for henne.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:12   #56
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Ah, ja. Jeg glemte jordmora på Ullevål da jeg kom inn for en sjekk pga stikkende smerter i magen da jeg var gravid i uke 29. Hun sa bare at "det var jo ikke rart at jeg hadde vondt, så stor som jeg var!". Jeg fødte 4 uker senere.

Familien orker jeg ikke begynne på en gang.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:15   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har man mer vondt som gravid når man er overvektig altså?

Gammel 12-09-10, 11:16   #58
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har man mer vondt som gravid når man er overvektig altså?

Tviler på det, altså. Jeg hadde ikke hatt vondt tidligere, annet enn i bekkenet. "Det er jo litt vondt å være gravid!". Eeeh?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:17   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 12-09-10, 11:32   #60
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fått en kommentar, jeg gikk til legen fordi alt jeg spiste gikk rett igjennom og hadde seriøst vondt i magen, hvorpå legen sier at det kanskje ikke er så galt, for "du er jo ikke mager akkurat".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.