|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Åh, ja. Mamma bakte de nydeligste grove brød.
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Ikke mye grovt brød da. |
|
|
|
#3 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Aldri grovt brød i oppveksten. Loff på lørdager eller til selskap, tørr kneipp ellers. Tørr fordi alt brød ble fryst og deretter tint ved at det ble lagt uten pose på benken, og dessuten fordi nytt brød aldri ble påbegynt før gammelt brød var oppspist. Som følge av dette kaster jeg altfor mye brød fordi jeg bare vil ha ferskt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Kneippbrød. Og ankerstokk.
|
|
|
#5 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"I slekta mi har de alltid vært gode og runde. Og jeg har sett mamma ha samme problemet. Da hun var som rundest hadde hun en jobb der hun var på beina omtrent hele dagen. Vi hadde ikke sukker hjemme hos oss. Mamma likte aldri godteri og cola osv. Ei heller salte ting. Så det måtte iherdig masing fra oss ungene til for at vi for en gangs skyld skulle ha en sånn lørdagskveld som naboungene hadde. Neste helg glemte hun det som regel. Fordi det var ikke så viktig. (Gjett om jeg har tatt igjen de tapte lørdagene da jeg ble voksen.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg la til litt mer som du sikkert ikke fikk lest, hehe. Men vi forblir nok uenige om dette altså, jeg er veldig overbevist om det jeg tror innenfor ernæring, både pga. egne erfaringer, alt jeg har slukt av bøker og info og kurs siden 2002, og erfaringer fra venner og kjente, men jeg skjønner jo at ikke alle er enige i det jeg står for, og det er helt greit. Jeg liker deg fordet, kan ikke krangle med noen som er så snille og tar med alle slags kakemixer og greier til meg hver gang de kommer til Norge.
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg har alltid hatt lyst å begynne på ernæringstudiet, men for det første tilbyr ikke UiS det (frustrerende) og jeg er ikke typen som kan ta nettbaserte studier, det takler jeg bare ikke. Og for det andre er jeg redd for å ikke få jobb etterpå, er det enkelt å få jobb som ernæringsfysiolog (for det er det du blir, eller?)? Utrolig spennende tema, men læreren hadde vel drept meg etter 2 dager pga. meningene mine.
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Poeng mht studiene da. Og om det er lett å få jobb? Jeg tror ikke jobbene vokser på trær, for å si det sånn, men jeg har vel i grunnen store planer om å gjøre noe for meg selv, skape min egen arbeidsplass, om ikke Drømmejobben kommer seilende på en fjøl når jeg er ferdig. Men da må man jo være i en situasjon hvor det er mulig, forståelse for det.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"27 000 nye overvektige barn de siste tre åra, sies det på skjermen her nå. Det foreslås å opprette egne "livsstilsentraler" i kommunene som skal bistå foreldre i fedmereduserende tiltak. Skremmende at det har kommet så langt.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Uff |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Jeg synes det er kjempeflott at det endelig ser ut til å komme på plass litt mer tiltak i kommunene. Det har vært veldig vanskelig enkelte steder. Dette er et problem vi har hatt lenge og som det jobbes aktivt med på sykehusene, men det er klart at dette må være kommunale tiltak. Derfor synes jeg det er bra hvis det i større grad kommer på dagsorden.
|
|
|
#14 |
|
Skjønner ikke hvorfor dere tenker sånn. Selvfølgelig ikke. Det er trist at så mange blir så overvektig, spesielt barn. At jeg i det hele tatt skal måtte presisere noe sånn... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
![]() ![]() ![]() |
Iflg hun sjfsfysiologen oppe på Toppidrettsenteret har visst Norge passert USA på barnefedme. Det er det som er trist her.
|
|
|
#16 |
|
Står det om dette på nett? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Her hadde det vært veldig fint med link, jeg blir veldig overrasket hvis dette stemmer. Jeg er klar over at barnefedme er et økende problem, men USA har vært langt "forran" (<- i den grad det ordet passer) Norge tidligere.
|
|
|
#18 |
|
![]() ![]() ![]() |
Det var i et nyhetsinnslag i går kveld, husker ikke om det var Kringkastinga eller Bergen. Skal prøve å lete det opp.
|
|
|
#19 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Her er forresten et annet interessant innslag om emnet, fra Dagsnytt 18:
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Det stemmer ikke med denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet. Selv om den også slår fast at fedme blant barn og unge i Norge eskalerer, står det at nivået fortsatt ligger langt under USA. Mens ca. 20 % av norske 8-9-åringer har overvekt eller fedme, er det tilsvarende tallet for barn og unge i USA (alder ikke spesifisert) 32 %. Blant norske 15-åringer har 13-14 % overvekt eller fedme.
|
|
![]() |
|
|