Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-10, 17:20   #1
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Åh, ja. Mamma bakte de nydeligste grove brød.

Gammel 23-10-10, 17:27   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Med "som alle andre" så mener vel Smilefjes at anbefalingene er ganske like det man anbefaler generelt som "sunt kosthold". Mager mat, mye grovt brød, grønnsaker, etc.

Det jeg husker fra "gamle" råd er at det stod "mye brød, ....", og litt nedi så stod det noe sånt som "gjerne grovt brød".

Men jeg mener også å huske at det skjedde en svak vridning siste året eller noe?

Ikke mye grovt brød da.

Det er vel også litt sammenheng med tilgang på mat. Man kunne ikke anbefale folk flest å drunke brødskiva i kjøttpålegg på søttitallet. Og tilgangen på skikkelige grønnsaker var jo helt tragisk i perioder.

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:27   #3
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Aldri grovt brød i oppveksten. Loff på lørdager eller til selskap, tørr kneipp ellers. Tørr fordi alt brød ble fryst og deretter tint ved at det ble lagt uten pose på benken, og dessuten fordi nytt brød aldri ble påbegynt før gammelt brød var oppspist. Som følge av dette kaster jeg altfor mye brød fordi jeg bare vil ha ferskt.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:30   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kneippbrød. Og ankerstokk. Jeg tror nok kneippbrød gikk under helt greit i kostholdsboka hjemme hos oss.

Jeg er jammen meg ikke sikker på hvordan ståa er her i gården heller må jeg innrømme - hvordan kommer superbrød ut på grovhetsskalaen mon tro? Det smaker ikke veldig grovt. Men det er det eneste som aksepteres av avkommet.

Gammel 23-10-10, 17:36   #5
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I slekta mi har de alltid vært gode og runde. Og jeg har sett mamma ha samme problemet. Da hun var som rundest hadde hun en jobb der hun var på beina omtrent hele dagen. Vi hadde ikke sukker hjemme hos oss. Mamma likte aldri godteri og cola osv. Ei heller salte ting. Så det måtte iherdig masing fra oss ungene til for at vi for en gangs skyld skulle ha en sånn lørdagskveld som naboungene hadde. Neste helg glemte hun det som regel. Fordi det var ikke så viktig. (Gjett om jeg har tatt igjen de tapte lørdagene da jeg ble voksen. )

Men i alle fall. Det var ingen grunn til at hun skulle være overvektig. Hun åt jo også veldig lite. Det var liksom bare ekstreme pulverkurer som bet på, og da i korte perioder.

Men så har vi maten, da. Og sammensetningen av denne. Mamma gjorde som hun hadde lært fra tidligere generasjoner når det gjelder økonomi og å sette mat på bordet. Mest poteter, litt ihjelkokte grønnsaker og kjøtt var omtrent garnityr. Det var liksom bare for å få litt kjøttsmak på maten. Det samme med brødskiver. Tykke prødskiver og bittelitt pålegg, for å få smaken av det. Å snu dette på hodet virket både uøkonomisk og galt. Man er forsiktig med kjøtt og pålegg, altså. Noe annet ville være umoralsk.

For ikke så veldig lenge siden (et par år, tipper jeg) måtte mamma ned i vekt i forkant av en operasjon. Hun er ikke kjempestor, altså. Rett i underkant av tresifret kilotall pga. en ganske streng livsstil. Men legen som ga henne beskjed om at hun burde ned i vekt ga også konkrete råd i retning lavkarbo.

Den første tiden, kuttet hun bare ut poteter, brød osv. og sultet omtrent ellers. For det er jo fortsatt noe umoralsk over å "fråtse" i kjøtt, pålegg osv. Hun åt omtrent bare salater og jeg måtte overtale henne til å i det minste spise litt rugsprø nå og da. Damen har en ekstrem jernvilje, evt. evne til å pine seg selv med sult, når det kommer til eget matinntak.

Men; gradvis har hun begynt å fylle på med proteiner. Og vekten har bare smeltet av henne. For oss som har sett henne pine seg gjennom sultkurer der Metamucil var eneste "næring" osv. er det virkelig forbløffende å se hvordan kroppen hennes tydeligvis responderer på en annen fordeling av fett, proteiner og karbohydrater.

Jeg tenker litt på resten av tjukke slekta også. Og med tanke på livsstilen med hardt fysisk arbeid, appelsin i julegave osv. og at de allikevel var skikkelig runde, så kan jeg ikke la være å spekulere i om det er denne "kjøtt kun som garnityr"-mentaliteten der man fyller magen med karbohydrater og sper på med litt proteiner for smakens skyld som er årsaken til at det er "tjukke slekta". Jeg har jo sett bilder helt tilbake til oldemors tid og ser at de hadde samme kropp som det jeg har i dag.

Så jeg tenker litt sånn at ikke alle kosthold passer for alle. At noen fra naturens/genetikkens side tåler f.eks. karbohydrater i større eller mindre grad og at man i forhold til kosthold og helse generelt trenger å forske mer.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:44   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg la til litt mer som du sikkert ikke fikk lest, hehe. Men vi forblir nok uenige om dette altså, jeg er veldig overbevist om det jeg tror innenfor ernæring, både pga. egne erfaringer, alt jeg har slukt av bøker og info og kurs siden 2002, og erfaringer fra venner og kjente, men jeg skjønner jo at ikke alle er enige i det jeg står for, og det er helt greit. Jeg liker deg fordet, kan ikke krangle med noen som er så snille og tar med alle slags kakemixer og greier til meg hver gang de kommer til Norge.

Gammel 23-10-10, 18:55   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg la til litt mer som du sikkert ikke fikk lest, hehe. Men vi forblir nok uenige om dette altså, jeg er veldig overbevist om det jeg tror innenfor ernæring, både pga. egne erfaringer, alt jeg har slukt av bøker og info og kurs siden 2002, og erfaringer fra venner og kjente, men jeg skjønner jo at ikke alle er enige i det jeg står for, og det er helt greit. Jeg liker deg fordet, kan ikke krangle med noen som er så snille og tar med alle slags kakemixer og greier til meg hver gang de kommer til Norge.

Nei jeg holder det ikke i mot deg at vi ser ting forskjellig her, og jeg synes bare det er greit og spennende å være uenige, jeg. Selv om jeg mener du ikke burde begynt på lærerstudier men ernæringsstudier. Tenk på alle de spennende diskusjonene vi kunne hatt! Ikke for det, vi kan ha dem enda, og jeg skal forsøke å ikke slå deg i hodet med forskningsargumentet hver gang, selv om jeg synes at det er et veldig viktig poeng selv.

Mht kolesterol så vet jeg at det etter hvert har kommet en del studier som viser sprik der, men jeg skal innrømme at jeg enda ikke har satt meg nok inn i det til at jeg vet om det har endret myndighetenes "forskning viser" på området.

Gammel 23-10-10, 18:59   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid hatt lyst å begynne på ernæringstudiet, men for det første tilbyr ikke UiS det (frustrerende) og jeg er ikke typen som kan ta nettbaserte studier, det takler jeg bare ikke. Og for det andre er jeg redd for å ikke få jobb etterpå, er det enkelt å få jobb som ernæringsfysiolog (for det er det du blir, eller?)? Utrolig spennende tema, men læreren hadde vel drept meg etter 2 dager pga. meningene mine. Jeg måtte nok holdt kjeft og vært nikkedukke helt til jeg hadde gått ut av skolen, SÅ kunne jeg gått min egen vei, hehe.

Gammel 23-10-10, 19:05   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poeng mht studiene da. Og om det er lett å få jobb? Jeg tror ikke jobbene vokser på trær, for å si det sånn, men jeg har vel i grunnen store planer om å gjøre noe for meg selv, skape min egen arbeidsplass, om ikke Drømmejobben kommer seilende på en fjøl når jeg er ferdig. Men da må man jo være i en situasjon hvor det er mulig, forståelse for det.

Ellers er det jo holdningen din som gjør at du hadde hatt ekstra stor glede av dette da, det er når man er engasjert og har meninger det blir kjekt. Selv om jeg kan være enig med at du nok hadde gjort det upopulær om du konsekvens trakk etablert forskning og kunnskap i tvil.

Gammel 14-08-11, 21:16   #10
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

27 000 nye overvektige barn de siste tre åra, sies det på skjermen her nå. Det foreslås å opprette egne "livsstilsentraler" i kommunene som skal bistå foreldre i fedmereduserende tiltak. Skremmende at det har kommet så langt.

Gammel 14-08-11, 22:37   #11
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

27 000 nye overvektige barn de siste tre åra, sies det på skjermen her nå. Det foreslås å opprette egne "livsstilsentraler" i kommunene som skal bistå foreldre i fedmereduserende tiltak. Skremmende at det har kommet så langt.

Uff Så trist!

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 22:54   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er kjempeflott at det endelig ser ut til å komme på plass litt mer tiltak i kommunene. Det har vært veldig vanskelig enkelte steder. Dette er et problem vi har hatt lenge og som det jobbes aktivt med på sykehusene, men det er klart at dette må være kommunale tiltak. Derfor synes jeg det er bra hvis det i større grad kommer på dagsorden.

Gammel 15-08-11, 08:29   #13
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det trist at det gjøres tiltak? :forvirret:

Gammel 15-08-11, 08:50   #14
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Skjønner ikke hvorfor dere tenker sånn. Selvfølgelig ikke. Det er trist at så mange blir så overvektig, spesielt barn. At jeg i det hele tatt skal måtte presisere noe sånn...

Gammel 15-08-11, 09:13   #15
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Iflg hun sjfsfysiologen oppe på Toppidrettsenteret har visst Norge passert USA på barnefedme. Det er det som er trist her.

Gammel 15-08-11, 09:18   #16
Nip

Standard

Iflg hun sjfsfysiologen oppe på Toppidrettsenteret har visst Norge passert USA på barnefedme. Det er det som er trist her.

Står det om dette på nett?

Ville vært fint å lese!

Gammel 15-08-11, 10:30   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her hadde det vært veldig fint med link, jeg blir veldig overrasket hvis dette stemmer. Jeg er klar over at barnefedme er et økende problem, men USA har vært langt "forran" (<- i den grad det ordet passer) Norge tidligere.

Gammel 15-08-11, 13:40   #18
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Står det om dette på nett?

Ville vært fint å lese!

Det var i et nyhetsinnslag i går kveld, husker ikke om det var Kringkastinga eller Bergen. Skal prøve å lete det opp.

Gammel 15-08-11, 13:46   #19
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Her er forresten et annet interessant innslag om emnet, fra Dagsnytt 18:

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/271233/

Gammel 15-08-11, 13:34   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer ikke med denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet. Selv om den også slår fast at fedme blant barn og unge i Norge eskalerer, står det at nivået fortsatt ligger langt under USA. Mens ca. 20 % av norske 8-9-åringer har overvekt eller fedme, er det tilsvarende tallet for barn og unge i USA (alder ikke spesifisert) 32 %. Blant norske 15-åringer har 13-14 % overvekt eller fedme.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.