Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juleplanleggingstråden 2014

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-14, 21:25   #1
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleplanleggingstråden 2014

Jeg har bestilt julekort. Og nå skal jeg pakke inn adventsgaver.

Gammel 29-11-14, 22:51   #2
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her henger det stooor snøkrystall i ett stuevindu og en vakker lyskrans i kjøkkenvinduet. I dag tidlig fikk jeg og ungene lagd pepperkakedeigen til morgendagens baking, planlegger å bake en ting eller to til også i morgen av det som skal fryses. Planlegger å iallfall bake masse gode rundstykker til julefrorkostene, julebrød og "julemuffins" (sitron og rosiner i). Har lyst til å lage krumkaker også, får spørre på fjesboka om noen kan låne meg jern.

Gammel 30-11-14, 00:12   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje jeg drar fram litt jul i morgen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 19:24   #4
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Kanskje jeg drar fram litt jul i morgen.

Nope, det kom ikke opp noe julepynt i dag.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 09:22   #5
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er ADVENT!

Og derved burde stua sett noe annerledes ut enn den gjør. Jeg får ta en innsats før frokost (sen frokost her, ungene er ikke hjemme)

Julekortbilder må vi snart få tatt også...

Gammel 30-11-14, 13:18   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bakte pepperkaker i går. Og i dag blir det kakemenn.

Jeg har adventsstake med 4 lys, men jeg finner ikke stjerna mi Aner ikke hvor den ble lagt da jeg flytta

Kidsa får Smarties-kalender, og jeg får lakris
Så tenker jeg det blir jul uansett.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 13:20   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg finner ikke den der lysestaken med 4 lys, når jeg tenker meg om tror jeg kanskje ikke jeg fant den i fjor heller.

Men stjerna er oppe, og adventstakene i vinduene er på plass. I tillegg har jeg satt opp julekrybba.

Gammel 30-11-14, 15:44   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Gammel 01-12-14, 23:57   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Første sjokolade i Thortons-kalenderen var god, så dette lover godt.

Gammel 02-12-14, 08:07   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk endelig bestilt julekort forrige helg, samme dag som vi mottok det første kortet. Så de kommer til helgen og da får jeg skrive som en gal.

Men ellers er halvparten av gavene kjøpt. Noen skal fremdeles strikkes. Huset er adventspyntet (Dvs adventsstake, julekalender og stjerne i vinduet). Så litt er jo nå i rute.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 08:56   #11
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Vi fikk endelig bestilt julekort forrige helg, samme dag som vi mottok det første kortet.

Det var definitivt de som var tidlig ute, og ikke dere som er sene.

Jeg sendte av gårde årets julekort i går. Vi har ikke fått noen ennå, men de første pleier å komme i løpet av første uka i desember. Jeg henger alle julekort vi får opp med små klyper i en snor som strekker seg fra hjørne til hjørne av et stort vindu i stua. Det er veldig hyggelig julepynt synes jeg.

Gammel 03-12-14, 03:37   #12
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var god til det meste når det gjaldt å være i rute til jul - det var til desember kom. Har igjen å sende fire-fem pakker, skrive og sende julekort(men de er bestilt da, har bare ikke fått dem), bake, pynte(men det tar jeg nærmere jul, for meg er ikke hele desember jul). Jeg har spist mange klementiner de siste dagene da, det skal jeg ha at der er innsatsen god!

Gammel 15-12-14, 11:54   #13
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

I går kveld fikk jeg plutselig en vag fornemmelse av at jeg ikke hadde sydd sammen lillesøsters julestrømpe. Jeg husker jeg broderte den ferdig i fjor, men siden hun var for liten til julestrømpe i fjor pakket jeg den vekk før jeg sydde den sammen. Så da ble det en liten leteaksjon rundt i huset før jeg fant den, og jeg husket rett, den var ikke sydd sammen. Så da har jeg et prosjekt til denne uka. Det er ikke avanserte greier da, bare klippe ut alle delene og prøve å forstå symaskinen jeg fikk fra svigermor (som jeg bruker kanskje én gang i året). Jeg har kjøpt inn alt de skal få i julestrømpen også, så det er klart. Alle tre har nå ulike broderte julestrømper med navn på, og dette er første år alle er i bruk.

Denne uken blir det litt vasking og baking. Pepperkaker venter jeg med til helgen og da blir guttene med.

I går brettet jeg kjempefine julestjerner av papirstrimler. Jeg har aldri gjort det før, men det var både superenkelt (storebror klarte det fint) og de ble veldig fine. Anbefales som juleverkstedaktivitet!

Julaften neste uke.

Og god bedring millact.

Gammel 23-12-14, 17:38   #14
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

For en kosedag.

Mannen tok de to minste med på aketur igjen. Storebror fikk ubegrenset spilletid på Wii og har derfor oppholdt seg i kjellerstua det meste av dagen, og jeg har (med unntak av en kjapp runde med vaskekosten på stue og kjøkken) bare sittet i sofaen med strikketøy og TV. Herlig.
Nå er ungene julebadet, middagen skal inntas om få minutter og deretter blir det pynting, julekaker og snop, brettspill og Kvelden før kvelden.

Gammel 23-12-14, 18:39   #15
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Standard

Vi rakk ikke alt på lista men nå er den kastet i søpla; det vi ikke rakk til nå kan bare være for nå er det jul!

Min bror, julegjesten, har skrellt klart poteter og kålrabi, jeg har vannet ut ribba og laget delfiakaka. Julegrøten fikk jeg hjelp av Snuppa mi til og i det hele tatt begynner jeg å bli klar for i morgen. Alle fem har nå satt frem sine strømper foran ovnen slik at nissens hjelpere kan fylle de i natt - for selveste nissen han kommer først i morgen med pakke.

Gammel 23-12-14, 18:49   #16
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ganske i rute her. Ikke vasket alt på lista, men det blir vel ikke slutt på vaskemiddel med det første. Lagde mini-pavlovaer i går, de ble ikke gode, må lage nye i kveld, ellers skal jeg bare rydde litt i kveldinga. Juhu!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 13:33   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er skikkelig i rute!

- vi har kjøpt juksetre ()
- vi har tatt julekortbilde, totalt mislykka som vanlig, og bestilt kort
- vi har fått opp adventsstjerne og stake i vinduet og jammen fant jeg ikke hele to lilla lys til adventsstaken. Får fylle på med halvveis brente så lenge og fikse nye til uka. (Også tradisjonen tro.)
- jeg har NRK-kalender på deling, Lego-kalender og Playmo-kalender klar, og pakkekalenderen til søstra mi er ferdig og klar til levering

Da skal vi bare bake og kose oss litt på lørdagene framover, drikke gløgg pg spise klementiner og pepperkaker for å komme i stemning, se Love Actually og hive ut noe pynt i dagene før jul. Ja, og så handle gaver da.

Gammel 30-11-14, 14:28   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Da skal vi bare bake og kose oss litt på lørdagene framover, drikke gløgg pg spise klementiner og pepperkaker for å komme i stemning, se Love Actually og hive ut noe pynt i dagene før jul.

Ja, dette skal vi også kose oss med i desember. :loveshow:

Bakingen blir ikke før siste uken før jul, jeg vil ha baksten ferskest mulig og synes ikke det smaker like godt med småkaker som har vært en tur i fryseren. Første bakst ut er derfor lussekattene. Nam nam.
Gleder meg til Love Actually, Grinchen og Alene Hjemme 1 og 2 som vi alltid ser i desember. Nå har jeg gjort ferdig gaver til mannen, så da mangler vi bare svigerfar og broren min.
Hvis ånden kommer over meg kan det bli litt julevask også. Det kan faktisk være riktig så koselig å vaske litt mens julemusikk spiller i bakgrunnen og lillesøster leker og skravler ved siden av.
I går snakket vi litt om jul og om barna gledet seg. Så spurte jeg dem hva de ønsket seg og før guttene rakk å svare ropte lillesøster ut "Jeg ønker meg juletre!" Lett å glede er hun i allefall. Jeg tror ikke hun skjønner hva å ønske seg noe betyr, og juletreet kom nok av at vi var på kjøpesenter hvor de hadde satt opp et digert juletre som ungene forelsket seg i.

Gammel 30-11-14, 15:16   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes også det kan være hyggelig å vaske og gjøre litt ekstra, men jeg får ikke til med borrelåsbaby, så i år blir det minst mulig forberedelser. Jeg er egentlig glad til bare vi får være friske, vi har hatt influensa alle sammen to juler på rad og liggi strøkne i hver vår sofa. I år skal vi bare gjøre forberedelser som alle synes er koselige, så får det heller bli litt stusseligere pynta, kjøpekaker og prim på vinduene.

Gammel 30-11-14, 15:21   #20
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Ja, det blir jo annerledes når man har så små babyer. Vår første jul med barn var han jo bare tre uker gammel. Riktignok en utrolig rolig baby som sov veldig mye, men det ble ikke noe julevask av den grunn. (Det var nok aller mest fordi jeg hadde så vondt etter fødselen så all ståing/gåing utenom det nødvendige eller det jeg følte var verdt det (vasking er aldri verdt det ) var helt utelukket.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.