Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #20

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-25, 08:38   #681
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gruffetråd #20

Kneet fikk seg en kilevink på vei til bussen.

Gammel 09-01-25, 08:46   #682
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det blir jo selvforsterkende. Jeg hadde syklet hvis sykkelveiene var brøytet.

Det er det helt klart. Der jeg bor er det veldig mange som sykler, men langt flere når veiene er bare. Min tanke da jeg så at det faktisk var mulig å gå på fortauet var også at problemet bare var blitt flyttet.

Akkurat disse sykkelfeltene er det jo full krig om på nabolagssidene på facebook. Tidligere var det gateparkering overalt. Men nå er det laget sykkelfelt i ganske mange gater. Dette har jo innskrenket gateparingen veldig, og det er mer kamp om plassene. Det er det ikke alle som er like fornøyde med.

Så kan man jo diskutere om folk bare skal kunne forutsette at de kan parkere gratis på kommunal grunn til evig tid, men jeg skjønner jo at det gjør vondt å miste et gode man tidligere har hatt tilgang til i massevis. (Jeg bor i et nytt bygg, og har betalt masse for parkeringsplass i kjelleren. Men den vet jeg i det minste at jeg eier.)

Gammel 09-01-25, 12:24   #683
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

reservedeler til sånne gamle varmepumper er sormegel ikek å få tak i, og det er ikek verd å reparere dem. Så... ja... den døde varmepumen vår blir ikke reparert heller.

vi får kjøpe en ny, ja. Det skal bli godt med varmepumpe som lager arme igjen, etterhvert.

Gammel 09-01-25, 12:46   #684
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var ute og kjørte på mandag, så opplevde jeg at det i den kriseforståelsen man merket at alle på veien hadde, også inngikk at det var ok at syklistene syklet der det var mulig å sykle, om det så skulle føre til at man som bil måtte ligge bak en sykkel en stund. Men det krever definitivt mer mot (eller dumdristighet) enn det jeg har.

Gammel 09-01-25, 12:49   #685
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og i serien "er det lov å gruffe over at andre gruffer, i gruffetråden?", så mener jeg GENERELT (ikke nødvendigvis i tråden), at vi rett og slett må slutte og sutre, og tåle 2-3 dager med kaos de få dagene det er helt elleville snømengder. Det sier seg selv at vi ikke kan betale for å ha beredskap for at alt skal gå knirkefritt disse få dagene.

Og generelt så gikk det veldig fint i Oslo disse dagene, alt tatt i betraktning. Hundretusenvis av mennesker var løsningsorienterte, kjørte helt fantastisk hensynsfullt, fant alternativer der det gikk an, hjalp hverandre og strakk seg langt for at ting skulle gå så bra som mulig.

Gammel 09-01-25, 12:52   #686
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og i serien "er det lov å gruffe over at andre gruffer, i gruffetråden?", så mener jeg GENERELT (ikke nødvendigvis i tråden), at vi rett og slett må slutte og sutre, og tåle 2-3 dager med kaos de få dagene det er helt elleville snømengder. Det sier seg selv at vi ikke kan betale for å ha beredskap for at alt skal gå knirkefritt disse få dagene.

Og generelt så gikk det veldig fint i Oslo disse dagene, alt tatt i betraktning. Hundretusenvis av mennesker var løsningsorienterte, kjørte helt fantastisk hensynsfullt, fant alternativer der det gikk an, hjalp hverandre og strakk seg langt for at ting skulle gå så bra som mulig.

Nok en gang veldig enig med deg.

I dag kunne man forresten føye akebrett til foretrukkede framkomstmidler i min gate. Det var tydeligvis akedag på skolen, og hvis man skal ned en ganske bratt vei som er dekket av snø, har med seg akebrett, og er i alderen 7-12 år, så går man ikke ned den veien. Det er en del interessante situasjoner som oppstår når samme trase har sambruk mellom biler, gående, syklende og akende. Men jeg synes også folk er flinke til å ta hensyn og vise forståelse. Jeg var imponert over manøvreringsegenskapene og tålmodigheten til syklisten som greide å tråkle seg mellom alle de akende skolebarna nedover rampa til undergangen nederst i veien.

Gammel 09-01-25, 12:54   #687
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Enig. Og jeg mener at mange må skille mellom at media skriver om noe som vil påvirke noen millioner mennesker i betydelig grad, uten at det betyr at alle klager på snø. Og så bikker det helt over til dustete mediehysteri, uten at det fremdeles betyr at alle klager på snø.

Gammel 09-01-25, 12:54   #688
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig, Polyanna! Og dette gikk mye bedre enn i fjor. At det blir kaos når det kommer sånne nedbørsmengder på så kort tid, skjønner jeg ikke hvordan man skulle unngått? Man kan ikke ansette brøytemannskap som bruker 90% av tiden sin på å vente på snør liksom.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 09-01-25, 13:08   #689
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gruffer over at bilen min har valgt akkurat januar til å presentere meg for et ødelagt eksosanlegg, sånn at jeg får en herlig uforutsett utgift på mange penger for å bytte det ut. Og så gruffer jeg over hvor innmari flaut det var å kjøre rundt med en bil som hørtes ut som om den hadde skiftet personlighet fra en kjedelig, konekjørt outlander til å være en rallybil. Den er nå plassert i fengsel hos verkstedet til den er blitt reparert.

Gammel 09-01-25, 13:26   #690
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Ref innlegget til Polyanna om snøkaoset, jeg ble så irritert på den vg artikkelen om de nord norske ordførerene som var i Oslo under snøkaoset og må slenge dritt om Oslo når sånt skjer. Skulle likt å se hvordan de hadde håndtert det med samme infrastruktur. Digga kommentaren til Lae Solberg da om at ordføreren i Tromsø var stille de to dagene før jul da flyplassen der var stengt pga snøkaos.
Ellers var det vel Joachim Lund i Aftenposten som også hadde en god kronikk på det om at rorbua humor om snøkaos i Oslo var oppbrukt.

Gammel 09-01-25, 13:46   #691
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg gruffer over at bilen min har valgt akkurat januar til å presentere meg for et ødelagt eksosanlegg, sånn at jeg får en herlig uforutsett utgift på mange penger for å bytte det ut. Og så gruffer jeg over hvor innmari flaut det var å kjøre rundt med en bil som hørtes ut som om den hadde skiftet personlighet fra en kjedelig, konekjørt outlander til å være en rallybil. Den er nå plassert i fengsel hos verkstedet til den er blitt reparert.

Bil som ikke starter, og uansett måtte på eu kontroll som vel kostet vel så mye å fikse. Varmepumpe som velger samme uka til å stoppe.

Bilen er ikke engang i fengsel på verkstedet, den er utenfor huset vårt, for de mente vi fint kunne kjøre den til den skal tilbake neste uke og fikses for det de fant på eu kontrollen, OG bytte det batteriet den i hovedsak var inne for, det er bare at, den startet jo ikke i dag tidlig, så nei, der står den. Siden det var leeringsforsinkelse på det nye batteriet.

Så man er stuck på hjemmekontor uten fungerende varmepumpe (Men snille mannen min kom hjem og tok det hjemmekontoret så jeg kan ha overtidadag på kontoret. med fungerende bil og fungerende varme og det hele) Og for all del, vi har andre varmekilder i huset altså, de varmer opp stua ialle fall. Blåser opp strømregningen da, men vi skal ikke fryse i hel. Merkbart kaldere er det uansett, men så er det også 10 kalde ute da

Gammel 09-01-25, 13:48   #692
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Ref innlegget til Polyanna om snøkaoset, jeg ble så irritert på den vg artikkelen om de nord norske ordførerene som var i Oslo under snøkaoset og må slenge dritt om Oslo når sånt skjer. Skulle likt å se hvordan de hadde håndtert det med samme infrastruktur. Digga kommentaren til Lae Solberg da om at ordføreren i Tromsø var stille de to dagene før jul da flyplassen der var stengt pga snøkaos.

Veldig mange av oss som har en av drittslengerne som ordfører er like irritert. Har vært "feie for egen dør-artikler" i lokalavisa.

I samme slengen sier jeg meg enig med Polyanna, og gruffer over alle de som ser ut til å tro at det står en brøytebil i beredskap for hver gate i byen, og at det faktisk går an å være ferdig å brøyte en hel by på en halvtime etter store snøfall.

Sist redigert av Stompa : 09-01-25 kl 13:56.
Stompa er ikke aktiv  
Gammel 09-01-25, 14:04   #693
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En partikollega i Oslo var indignert over at det ikke var brøytebil HOS HAM før klokken 8 om morgen og konkluderte med at de var «sent i gang».

Gammel 09-01-25, 14:13   #694
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En partikollega i Oslo var indignert over at det ikke var brøytebil HOS HAM før klokken 8 om morgen og konkluderte med at de var «sent i gang».

Ja, de hadde sikkert ikke jobbet hele natten.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 09-01-25, 14:31   #695
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Veldig mange av oss som har en av drittslengerne som ordfører er like irritert. Har vært "feie for egen dør-artikler" i lokalavisa.

I samme slengen sier jeg meg enig med Polyanna, og gruffer over alle de som ser ut til å tro at det står en brøytebil i beredskap for hver gate i byen, og at det faktisk går an å være ferdig å brøyte en hel by på en halvtime etter store snøfall.

Jeg ser ordføreren sier "det ikke var så ille i Oslo". Kjære vene. Ingen har sagt det er orkan. Og i sentrum er jo ikke problemet størst. Problemet er jo at minst en million mennesker plutselig har problemer med å komme seg INN og UT av sentrum på jobb, eller å hente i barnehage. Det er det verdt å både skrive om og sukke over (og så tar media litt overhånd, men det betyr jo ikke at hele befolkningen fra Stavanger til Tynset skriker og bærer seg). Selv jobber jeg 20 km unna hjemmet mitt, og bil er utelukket. Da er det et problem å bli stuck på jobb og alt kollektivt står. I fjor GIKK en kollega 14 km hjem i snødrivet, med snø til knærne deler av strekket. Funker dårlig med å hente i barnehage.

Gammel 09-01-25, 14:49   #696
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke direkte gruff akkurat, men rystende og veldig ekkelt, med knivdrap i går kveld, inne på matbutikken rett ved der min datter bor, hvor hun vanligvis handler. Tilsynelatende helt tilfeldig offer, og psykisk sykdom som ligger bak. Heldigvis var verken hun eller noen av dem hun bor med der akkurat da. Venninnen hadde snakket om å gå på butikken rett før, men gadd ikke likevel. Og heldigvis ble gjerningspersonen pågrepet samme kveld.

Gammel 09-01-25, 15:24   #697
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle var åpenbart bedre forberedt i år. Det gikk tog, det gikk an å bestille taxier, og jeg hadde utrustet meg for kolonnekjøring.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 09-01-25, 16:51   #698
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg syns det landet ganske anstendig.

Gammel 09-01-25, 17:55   #699
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dont Get me started on de der nordnorske ordførerne.
Jeg skammer meg over å være fra den enes by.

Jeg er så enig med Polyanna og dere andre, det går helt fint med noen kaotisk dager, og det er en helt annen stemning i lokalbefolkning enn de som fremstilles i media.
Da vi i forrige uke hadde det vanvittige snøfallet over flere dager var det fint å se hvordan alle ble et gjeng. Folk måker til hverandre, på lokale grupper tilbyr noen med atv-brøyter å komme å ta innkjørsler hos eldre og syke for free, og det er bare fint og god stemning.

Gammel 09-01-25, 18:13   #700
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Dont Get me started on de der nordnorske ordførerne.
Jeg skammer meg over å være fra den enes by.

De ordførerne nordfra gjør det nok litt med humor men også litt alvor. Mange plasser det er stengte fjelloverganger og folk er avskåret fra feks sykehustjenester mange dager i løpet av en vinter.

Isprinsessen er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.