Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Serieanbefaling: Skam

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-16, 14:38   #721
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Jeg heller nok også mot at fredagens snutt ikke var særlig romantisk.

Joda, han kom tilbake, men han hadde faktisk tenkt å flytte til London, og hadde ikke Noora krevd å få prate med ham i utgangspunktet , så hadde han vært der nå. Det er drittsekkoppførsel i mine øyne.

Om han ikke vet hele sannheten om den kvelden, så visste han at det ikke var frivillig sex fra Noora sin side, samt at broren ikke er til å stole på rundt jenter. Ihvertfall ikke rundt William sine kjærester. Og det burde være nok til at han ihvertfall pratet med Noora før han dro!

Timar er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 15:01   #722
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Serieanbefaling: Skam

Det handler ikke om å ikke forstå hvorfor noen utvikler uheldige personlighetstrekk. Kjernen i problemstillingen for min del, er ikke hvorvidt man forstår men hva man skal akseptere i et forhold.

Gammel 29-05-16, 15:05   #723
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, dette er en TV-serie. Vil dere at alt skal være mest mulig korrekt oppførsel? Som skal lære ungdommen hva som er moralsk riktig? Det er da bøttevis av eksempler på filmer, bøker og serier der langt eldre og modnere mennesker oppfører seg langt dårligere enn det disse videregåendeelevene gjør. Jeg føler ihvertfall ikke for å sette meg til doms over verken den ene eller den andre her. Jeg opplever heller ikke at handlingen oppfordrer jenter til å redde badguys.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 15:10   #724
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kritiserer ikke innholdet i serien - jeg synser om oppførselen til William.

Gammel 29-05-16, 15:15   #725
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg kritiserer kun dem som syns at fredagens episode var superromantisk

Men jeg er helt enig i at serien blir mye mer realistisk med folk som ikke alltid gjør det som er helt korrekt eller fornuftig til en hver tid.

Timar er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 15:22   #726
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg er i stuss over at så mange later til å reagere negativt på at serien diskuteres blant voksne. Alt av film, seier og litteratur jeg tar på alvor er det interessant å diskutere. Jeg tar Skam på alvor som en kvalitetsserie.

Gammel 29-05-16, 15:24   #727
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg er i stuss over at så mange later til å reagere negativt på at serien diskuteres blant voksne. Alt av film, seier og litteratur jeg tar på alvor er det interessant å diskutere. Jeg tar Skam på alvor som en kvalitetsserie.

Jentene i klassen min som går i 10. klasse syntes jeg var helt på jordet som IKKE hadde sett på serien for et par uker siden.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 15:43   #728
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. At den diskuteres at bra. Men gærne førtisser som kjøper Noorhelm genser og maser om #harwilliamsvart på some i enig kanskje er litt.....rart?
Jeg ser på og reloder siden ofte. Men eneste jeg har sakt på FB er en kort status da jeg så første gang om hvor godt det var å være voksen
Så bruker jeg heller litt mer anonyme fora til å ta ut teoritankene og meningene mine. Som FP

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 15:44   #729
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at tenåringene synes det er fælt at voksne ser på serien. Tvert i mot, elever blir ofte veldig glade når jeg setter pris på noe de liker, enten det er serier, film eller en bok. Det ble begeistring i klasserommet når fjorårets 1.klasse fant ut at jeg både hadde lest (og likt) John Greens "Looking for Alaska" og er Dr. Who-fan. Elever har også insistert på at jeg skulle se "Twilight" og sendt med meg en DVD hjem. Det var jo en lidelse å se, men det er en helt annen historie.

Skam har jeg ikke snakket med elevene om, vi har ikke tid til utenomsnakk i disse dager. Men jeg liker serien med den avstanden som oppstår når jeg er utenfor målgruppa, så jeg snakker vel ikke om den bortsett fra her og belemrer ingen tenåringer med fanprat. Jeg liker nok serien på en temmelig moderat måte, om mannkan si det sånn.

Gammel 29-05-16, 15:58   #730
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

William er jo en fiktiv karakter, og om han EGENTLIG er snill eller eGENTLIG drittsekk er uansett litt teoretisk.

Men det at man velger å fortelle det veldig gamle og veldig villedende narrativet "gutter som oppfører seg som skikkelige drittsekker er EGENTLIG bare snille og sårbare innerst inne, de trenger bare kjærlighet fra den riktige kvinnen, en som FORSTÅR dem, så kommer alle deres myke, fine, gode kvaliteter til å komme frem og SE, egentlig er han kjempesnill likevel!!" det syns jeg er irriterende. Særlig siden Noora så til de grader er fremstilt som det optimale forbile. For han HAR utvist ganske mye drittsekkoppførsel, alså, med den trofe-genseren og behandlingen av Vilde, slåssingen og alt.

I virkeligheten er det sånn at folk som oppfører seg som skikkelige drittsekker ER skikkelige drittsekker, og selv om de skulle vise seg litt ømme og søte innemellom så er oddsen for at de slutter å være drittsekk bare fordi de blir elsket av den riktige kvinnen på den riktige måten, ekstremt lave.

Det er ikke figuren William jeg kritiserer, men at man har valgt denne fortellingen. Jeg tror den evige gnålingen på dette narrativet i populærkulturen er skadelig for unge jenter og bidrar til at de tar idiotiske livsvalg.

(Ellers elsker jeg serien, den er fantastisk godt laget og skuespillerne er strålende.)

Gammel 29-05-16, 16:03   #731
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Helt enig, Polyanna. Det går an å både diskutere fiktive karakterer og samtidig mene noe om hvilke signaler de sender ut. Alt for barn og unge trenger ikke være moraliserende og politisk korrekt, men det har ringvirkninger i samfunnet og ungdomskulturen det som sendes og blir populært, og det er merkelig om det ikke skal kunne kommenteres?

Den samme diskusjonen oppstod i forbindelse med Twilight, og selv er jeg ikke spesielt glad for innhold og budskap i Disney-seriene som tweensa elsker.

Gammel 29-05-16, 16:03   #732
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

den er fantastisk godt laget og skuespillerne er strålende.)

De er kjempeflinke. Jeg er ofte ikke glad i norske filmer og serier, fordi jeg synes mye blir så påtatt. Disse unge flotte menneskene er ikke påtatt i det hele tatt.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 16:46   #733
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men altså, dette er en TV-serie. Vil dere at alt skal være mest mulig korrekt oppførsel? Som skal lære ungdommen hva som er moralsk riktig? Det er da bøttevis av eksempler på filmer, bøker og serier der langt eldre og modnere mennesker oppfører seg langt dårligere enn det disse videregåendeelevene gjør. Jeg føler ihvertfall ikke for å sette meg til doms over verken den ene eller den andre her. Jeg opplever heller ikke at handlingen oppfordrer jenter til å redde badguys.

Nettopp!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 16:52   #734
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, enig, enig med Polyanna. På generelt grunnlag, jeg har ikke sett Skam.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 17:24   #735
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig på generelt grunnlag, men ikke nødvendigvis spesifikt. Hele russebussen er jo en nokså usjarmerende gjeng, fra et voksent perspektiv, men det er jo helt frivillig å ligge med dem og bruke genseren etterpå, og det er ikke noen hemmelighet at de tar det de får. Jeg synes ikke nødvendigvis en sånn oppførsel i russetiden diskvalifiserer deg for langvarige forhold til evig tid, liksom. Vilde valgte jo å bruke W FORDI han ikke ville lage det komplisert, også ble hun opphengt i ham etterpå fordi han IKKE var drittsekk. Det han sa til V var horribelt, men det er ganske interessant at hun sa den klart verste tiden var etter han sa unnskyld og tok kontakt (for å få med N), for da ble hun forvirret.

Så langt har han behandlet N helt fint og realt, og når han ikke gjør det lenger, stiller hun krav og konfronterer ham, og lar ham gå. Hun redder ham ikke, hun trygler og ber ikke. Jeg synes hun er sterk og tydelig fremdeles, og jeg synes W er aldersadekvat - og mindre drittsekk enn andre jeg har møtt i den alderen som ble helt bra folk av etter hvert.

Så langt, altså.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 18:15   #736
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Nytt klipp nettop.

Dette ender nok ikke bra for N+W. W tar sikkert ikke ansvar for sin voldshandling, og Nora blir så skuffet over ham at hun slår opp. Hva er alternativet liksom, at den 16-årige hovedkarakteren skal bli samboer? Slik tror jeg aldri seriskaperen vil la historien slutte.

daffy er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 19:15   #737
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Tar ikke ansvar for sin voldshandling"? Hvordan da? Han har jo ikke nektet for at han gjorde det, og nå er han jo innkalt til avhør og stilles til ansvar uansett.

Og nei, det er ikke lurt å flytte sammen når en går på videregående. Men dette er to tenåringer uten fungerende familie, jeg hadde absolutt skjønt om de flyttet sammen tidlig ut fra den settingen de er i.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 20:38   #738
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er så rart hvis de blir samboere, jeg. To unge, med deres bakgrunn, er vel typisk de som finner på å flytte sammen på videregående. Dessuten så åpner det for at en av de andre jentene kan flytte inn i kollektivet der Noora bor nå, og vi får fortsette å se litt til Eskild.

Og jeg opplever virkelig ikke at William ikke tar ansvar for handlingene sine. Han har innrømmet at det ikke var greit gjort av ham, så får vi se hva som skjer i avhøret. Det var en hendelse de ikke kunne la stå ubesvart, men det betyr ikke det samme som at det blir fengselsstraff på William. Hadde jeg skullet ført den saken for William, hadde jeg argumentert heftig for provokasjon fra han som ble slått. Dessuten er han (så vidt vi vet) ikke tidligere straffedømt, og fyren som ble slått ble (utrolig nok) ikke skadet. Det er selvfølgelig ikke greit å gjøre noe slikt, men når William faktisk har erkjent at det ikke var greit, og har holdt seg unna broren sin, nettopp fordi han ikke vet hva han vil komme til å gjøre, så syns jeg han i aller høyeste grad tar ansvar for egen oppførsel og reaksjoner.

Disse to ungdommene er mennesker, med sine feil og mangler. Og det er ikke en som er en engel og en som er demon. Derimot er det to som åpenbart er vant til å møte motgang med å stenge verden ute, og det jeg har sett denne sesongen er to unge som hjelper hverandre ut av et kjipt skall.

Noora ditcher ikke William for at han er kalt inn til avhør. Dette er avklart mellom dem.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 21:05   #739
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Nytt klipp nettop.

Dette ender nok ikke bra for N+W. W tar sikkert ikke ansvar for sin voldshandling, og Nora blir så skuffet over ham at hun slår opp. Hva er alternativet liksom, at den 16-årige hovedkarakteren skal bli samboer? Slik tror jeg aldri seriskaperen vil la historien slutte.

Hvorfor ikke? Det finnes jo 16-åringer som er samboere og Noora bor jo allerede ikke med foreldrene sine.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 22:24   #740
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare han ikke stikker av til London.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.