|
|
|
|
#1 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Serieanbefaling: SkamJeg har ikke sett alle videoene men har sett de 3 siste.. hekta..
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Serieanbefaling: SkamJeg husker vi hadde noen hybelboere på skolen vår. Noen klarte seg riktig godt, andre ikke fullt så godt. Hun som ikke kunne lese av et litermål klarte jo ikke å lage se Toromat en gang, stakkar.
|
|
#3 |
|
|
Sv: Serieanbefaling: SkamBasert på egen erfaring med å bo alene, tildels sammen med kjæreste, i midten av tenåra, kommer jeg neppe til å anbefale det spesielt sterkt for ungene mine... Og ikke fordi jeg ikke kunne lage mat og vaske klær, lissom. |
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Serieanbefaling: Skam
Samme her. Jeg håper virkelig kiden min bor hjemme minst til ut vgs. Men det betyr jo ikke at det ikke kan gå fint. For meg var det katastrofe å bo alene på vgs. men det er jo ikke nødvendigvis slik at alternativet (bo med foreldre) egentlig er bedre.
|
|
|
#5 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Serieanbefaling: SkamJeg hadde nok klart meg alene som 16-17 åring om jeg hadde fått nok penger å lese for fra Lånekassen eller foreldre. Jeg tror ikke min sønn blir klar etter ungdomsskolen, slik det ser ut nå, men det kan jo skje utvikling. Det håper jeg jo.
|
|
#7 |
|
Borte
|
Sv: Serieanbefaling: SkamDet er utvilsomt mye som kan diskuteres for og imot at vgs-elever bor alene, men i denne fiktive tv-serien så tror jeg det går greit for påvirkningen på fanskarens moral at de to hovedrollene gjør det.
|
|
#8 |
|
villende
|
Sv: Serieanbefaling: SkamJeg syns det er ganske digg at fokuset er har flyttet seg til noe annet enn "hjertesmerte". Vold er tydeligvis (fortsatt) en ganske utbredt problemstilling blant unge, og jeg håper at serieskaper klarer å vise at politiet er noen man skal stole på, ikke noen man skal frykte. Selv om det å bruke "Si ingenting" ikke lover kjempegodt for fortsettelsen. |
|
|
|
|
#9 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Serieanbefaling: SkamEnig, Gaia. Jeg håper de lander på å si det det de så og så får W anledning til å fortelle hele bakgrunnshistorien. Om de nå skal fabrikere en historie på Chatten, disse fire jentene og to gutene, så tror jeg ikke det blir så heldig for W.
|
|
#10 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Serieanbefaling: SkamEva har ligget med penetrator Chris. Det skjer mye spennende vi ikke får vite noe om.
|
|
#11 |
|
By the Sea
|
Sv: Serieanbefaling: SkamJeg har de siste par dagene grublet på innspillet fra Filifjonka om at en ikke bør etterspørre politisk korrekte ungdomsserier. Jeg er enig i at ikke alt NRK-skapt skal være laget i oppdragerøyemed, men samtidig synes jeg definitivt at det skal være et element å løfte problemstillinger ungdommer sliter med og gjerne tilby gode rollemodeller blant karakterene. Det betyr ikke at moralen nærmest skal stå i veien for innholdet, eller at det skal gå foran kunsten. Men en av grunnene til at jeg elsker NRK er nettopp at de står for det ekte og autentiske i en plastikk-TV-verden.
|
|
#13 |
|
Borte
|
Så du mener at ungdomsserier på NRK SKAL være politisk korrekte da?!? Hæ? Hæ?
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Det var kanskje ikke det? Du skrev i hvert fall at du ikke synes at slike serier skal ha som agenda å vise ungdommen hva som er moralsk riktig. Jeg synes heller ikke at serier som dette skal ha som eneste agenda å vise ungdommen hva som er moralsk riktig - det blir nærmest indoktrinering. Men at det er en del av pakka, på en godt gjennomført måte, det synes jeg er riktig positivt.
|
|
#15 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Serieanbefaling: SkamJeg synes det er fint at de reiser spørsmål og problemstillinger. Jeg synes absolutt ikke de skal moralisere og vise kun riktige avgjørelser.
|
|
#17 |
|
By the Sea
|
Re: Sv: Serieanbefaling: Skam
Dette er jeg også enig i - det blir tamt og mister troverdighet om de kun viser moralsk riktige avgjørelser, som en oppskrift. Og hvem eier sannheten om hva som er moralsk riktig? Samtidig synes jeg gode forbilder på ulike vis er veldig fint - og det har NRK helt opplagt lagt opp til at det skal være også. Men de er nyanserte og sammensatte - ikke perfekte glansbilder.
|
|
#18 |
|
Fortynnet
|
Sv: Serieanbefaling: SkamJa, jeg var kanskje litt krass, fordi jeg hadde kort tid til å svare her og jeg syns det var en helt merkelig måte å referere til det jeg skrev. Du tillegger meg en nokså bastant mening som du faktisk ikke kan vite at jeg har. Kanskje er det det jeg mener, men det var ikke det jeg skrev opprinnelig ihvertfall. |
|
|
|
|
#20 |
|
By the Sea
|
Re: Sv: Serieanbefaling: Skam
Jeg husket innlegget ditt uten å sjekke først - og det er selvfølgelig helt greit ar du påpeker at jeg tolket det du skrev feil.
![]() |
|
|