Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fosen-saken, hva tenker dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-23, 13:50   #61
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.842
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva mener du med bekrefte? Hvordan skal de gjøre det utover ved å gi dem status som urfolk, slik de har gjort?

Løfte det opp slik at flere blir klar over det, legge frem bevis som er uomtvistelig slik at det blir slutt på diskusjonen om de er Norges urfolk eller ikke.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 13:52   #62
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.730
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Løfte det opp slik at flere blir klar over det, legge frem bevis som er uomtvistelig slik at det blir slutt på diskusjonen om de er Norges urfolk eller ikke.

Jeg tror seriøst ikke at det finnes en eneste voksen som ikke er klar over det i Norge. De som benekter det gjør det av samme grunn som folk benekter covid eller rasisme.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 13:55   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Nei, jeg tror heller ikke det. Det er jo ikke uvitenhet, men ignoranse. At man verken syns det er viktig med en urbefolkning, eller at man ikke anerkjenner at det er noe som fins og som bør ha særskilte rettigheter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 13:59   #64
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.916
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, jeg tror heller ikke det. Det er jo ikke uvitenhet, men ignoranse. At man verken syns det er viktig med en urbefolkning, eller at man ikke anerkjenner at det er noe som fins og som bør ha særskilte rettigheter.

Jeg synes det er i overkant generøst å kalle det "ignoranse". Ignoranse kan være uforskyldt. Dette mener jeg er helt bevisste forsøk på å undergrave samenes rettigheter og stilling, og skyldes på ingen måte mangel på kunnskap, eller tilgang til den.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 14:05   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Nei, jeg skriver jo at det ikke er uvitenhet. Jeg bruker nok ignoranse som en mer "aktiv" handling, slik det ofte brukes på engelsk. At man velger bort kunnskap og fakta fordi det ikke passer i det narrativet man ønsker selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 14:06   #66
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.818
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Beiteretten i Norge står jo like høyt som like sterkt som "The second amendment" gjør i den Amerikanske grunnloven.
Jeg tenker man skal selvsagt ivareta beiterett, men den trenger kanskje ikke trumfe alt slik den i mange tilfeller gjør nå. Og jeg syns det bør være flere krav til å faktisk passe på dyra sine og ikke bare slippe dem ut og sutre over at de blir angrepet av bjørn, og ulv, og jerv, og gaupe .. og hva har du... (Dette burde jeg sikkert ha lagt i samme tråd som Einhyrningur refererer til)

Jeg tenker at dette kanskje kan være et aktuelt tiltak;
https://www.nrk.no/klima/vurderer-ka...fta-1.16324196

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 14:28   #67
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Åpenbart har de ikke all rett over områdene der rein beiter. Er det noe som helst som tyder på det?

Beiteretten og andre rettigheter knyttet til reindriftsområdene (trekkleier, kalvingsland osv osv står sterkt ja. As in lovregulert. Veiledere for konsesjonssøknader krever en ganske grundig utredning mht konsekvenser for reindrift (og selvfølgelig mye annet). Tap skal kompenseres (naturligvis!). Min erfaring er at den er mer eller mindre urørlig, om det har vært motstand mot tiltaket fra reineiere, og høyesterettsdommen har vel på mange måter slått fast dette.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 14:29   #68
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.973
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Slenger på denne.
https://www.finansavisen.no/nyheter/..._7CBTJcjHud7JI

Interessant med et annet perspektiv på saken.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 15:09   #69
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.842
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Finansavisen er i vinden fortiden (med negativt fortegn). I lederartikkelen fra 3.mars kaller Trygve Hegnar samene for grådige.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 15:23   #70
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Finansavisen er i vinden fortiden (med negativt fortegn). I lederartikkelen fra 3.mars kaller Trygve Hegnar samene for grådige.

Han er nok ikke den eneste. Jeg vet mange som synes det.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 15:44   #71
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.355
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Trygve Hegnars lederartikler får i gang blodpumpen min hver morgen. De er nærmest som parodier på seg selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 16:06   #72
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.518
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.


Slenger på denne.
https://www.finansavisen.no/nyheter/..._7CBTJcjHud7JI

Greit å ta med svaret på det interessante perspektivet også da:
https://www.finansavisen.no/nyheter/...de-myteknusing

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 16:34   #73
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.730
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Beiteretten og andre rettigheter knyttet til reindriftsområdene (trekkleier, kalvingsland osv osv står sterkt ja. As in lovregulert. Veiledere for konsesjonssøknader krever en ganske grundig utredning mht konsekvenser for reindrift (og selvfølgelig mye annet). Tap skal kompenseres (naturligvis!). Min erfaring er at den er mer eller mindre urørlig, om det har vært motstand mot tiltaket fra reineiere, og høyesterettsdommen har vel på mange måter slått fast dette.

Hvordan kan den være urørlig samtidig som det blir satt opp vindmøller og gruver?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 16:45   #74
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvordan kan den være urørlig samtidig som det blir satt opp vindmøller og gruver?

Kan korrigere det - mitt inntrykk fra da jeg jobbet med utbygging av småkraftverk. Som jeg skrev tidligere i tråden er jeg overrasket over at man har tillatt vindkraften på Fosen, men jeg har ikke lest konsesjonssøknaden eller merknadene til den, så jeg aner ikke hva som har skjedd her. Men i de søknadene jeg skrev var man helt avhengig av å inngå avtaler med reindriftseierne om kompensasjon, og tiltak som var i konflikt med reindriften og hvor avbøtende tiltak ikke var tilfredsstillende kunne man skyte en hvit pil etter.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 16:47   #75
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.842
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Tror jeg må poste denne i upopulær mening kanskje, men jeg som er fra Finnmark er faen så lei rein. De eter, skiter og er overalt. De settes igjen på høsten så lokalbefolkninga må mase for å få de hentet, de blir påkjørt og ligger å dør i veikanten uten at noen gidder gjøre noe med det. Bygg flere vindmøller.

Sånn rent litt mer saklig, la vindmøllene stå. Det er vel bare reservebeite og de dyra kan ete mellom vindmøllene. Vi trenger grønn kraft.


Slenger på denne.
https://www.finansavisen.no/nyheter/..._7CBTJcjHud7JI

Du kan se frem til om nytt forslag til reinsdriftslov som er utarbeidet av sametinget går igjennom. Da råder reindrifta også over privat grunn (det lille som er) om den går igjennom.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 16:53   #76
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Du kan se frem til om nytt forslag til reinsdriftslov som er utarbeidet av sametinget går igjennom. Da råder reindrifta også over privat grunn (det lille som er) om den går igjennom.

Det gjør de jo i praksis allerede da? Det er jo plenty av privat eiendom hvor reindriftsnæringen har rett til å beite eller kvalve, og deres rett til det trumfer grunneiers rett til å feks bygge ut småkraft. Det var et gjennomgangstema i konsesjonssøknadene jeg skrev i Nord-Norge i alle fall.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 17:02   #77
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.842
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det gjør de jo i praksis allerede da? Det er jo plenty av privat eiendom hvor reindriftsnæringen har rett til å beite eller kvalve, og deres rett til det trumfer grunneiers rett til å feks bygge ut småkraft. Det var et gjennomgangstema i konsesjonssøknadene jeg skrev i Nord-Norge i alle fall.

I nytt lovforslag foreslås regelrett vetorett i alle arealsaker, også på privat grunn. I tillegg skal reindrifta ha jakt- og fiskerettigheter vederlagsfritt.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 17:06   #78
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

I nytt lovforslag foreslås regelrett vetorett i alle arealsaker, også på privat grunn. I tillegg skal reindrifta ha jakt- og fiskerettigheter vederlagsfritt.

Hva er argumentet for vederlagsfritt jakt- og fiskerettigheter?

Jeg må innrømme at jeg ikke er for vetorett i arelasaker på privat grunn. For noen. Private grunneiere bør heller ikke ha vetorett over hva som skjer på deres grunn. Samfunnets behov bør veie tyngst.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 18:18   #79
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Du kan se frem til om nytt forslag til reinsdriftslov som er utarbeidet av sametinget går igjennom. Da råder reindrifta også over privat grunn (det lille som er) om den går igjennom.

Klart reinen må få beite i hagen min. Skal se den skal få beite seg rett opp i gryta.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 18:19   #80
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Altså, jeg er negativ. Men når du har blitt stanga i ræva av en ilsk loppesekk, så du fløy over er gjerde og landa stygt, uten at noen synes synd på andre en reinen, nei altså. Aggressive, sure jævla reinsdyr overalt. Takke meg til elg, hjort og villkatter.


OG. Jeg er fra dels sameslekt på den ene siden og finsk på den andre, så jeg påberoper meg retten til å mislike reindriften slik den er i dag. Urfolk eller ikke, ingen andre får la dyrene gå rundt å plage folk.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no