Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-09, 13:17   #61
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.652
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Vi, ja for enkelhetsskyld går hele familien på "diett", spiser ikke melk og fisk hjemme. Ungene blir/ble syke av det. Vi skal snart teste på nytt. Lillebror spiste en periode litt egg, han ble sykere og sykere, så det måtte vi slutte med.

Vi foreldre har blitt mye bedre i magen av å ikke spise melkeprodukter.

Jeg som tenkte jeg skulle tjene meg rik når jeg ble voksen på denne dietten. Melk, egge, fiske, gluten og soyafridiett. Kiloene bare renner av, for det er nesten ingenting å spise.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 13:45   #62
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Å uten egg ja... da sliter du (utfra mitt motto om at det meste kan vafles eller muffinses...)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 15:16   #63
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.652
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Vafler uten egg, melk og gluten er liksom ikke helt, hva skal jeg si, vafler?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 20:54   #64
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Vafler uten egg, melk og gluten er liksom ikke helt, hva skal jeg si, vafler?

Joda, det går kjempefint! Glutenfritt havregryn, havremelk, vanilje, kanel, kardemomme og litt olje - kjempegode vafler som går ned på høykant også hos min høyst "normale" samboer (som er ganske så glad i det søte)

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 20:58   #65
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

PS Og så NoEgg i stedet for egg

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:48   #66
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Kanskje de rett og slett ikke har lyst til å snakke om diarreen sin og magesmertene sine?

Å. Dette minner meg om et bryllup jeg var i, og sidekvinnen min begynte å spørre og grave om hvorfor jeg hadde annen mat enn dem, og når jeg svarte allergi, så lurte hun på hvilke, og jeg forklarte, og så spurte hun interessert om hvilke symptomer jeg fikk når jeg spiste det. Jeg ble så overlumplet at jeg svarte. (Ja. Det ble pinlig stillhet rundt bordet etter det. (Og for å toppe det hele så klarte Poden å blotte ene puppen min også på slutten av det måltidet. ) Fantastisk bryllup (som endte alt for tidlig i at jeg hadde fått i meg noe jeg ikke skulle likevel og lå og holdt meg fast i sengen på rommet mitt der vi overnattet fordi jeg var så kvalm at verden snurret rundt). Å leve med allergier/intoleranser er råkjipt (det er pyton å måtte ha spesialmat, tas hensyn til, ikke kunne gå for kjappe løsninger osv.), men konsekvensene om en ikke gjør det er enda kjipere.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 23:45   #67
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Joda, det går kjempefint! Glutenfritt havregryn, havremelk, vanilje, kanel, kardemomme og litt olje - kjempegode vafler som går ned på høykant også hos min høyst "normale" samboer (som er ganske så glad i det søte)

Gitt at man tåler havre (lillegutt som har cøliaki blir besynderlig nok dårlig av de glutenfrie havregrynene)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:30   #68
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Gitt at man tåler havre (lillegutt som har cøliaki blir besynderlig nok dårlig av de glutenfrie havregrynene)

Jepp. Ikke alle tåler havre, og retningslinjene sier vel at barn og nydiagnostiserte helst skal være forsiktige og vente med å innføre glutenfri havre. hvis jeg husker rett. Noen cøliakere reagerer mot havre-"glutenet" også, siden disse proteinene ligner på hverandre. Var det legen min på Lovisenberg sa, i alle fall.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:31   #69
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Jeg skulle gjerne hatt et lite ord med Balderklinikken som hvordan de anbefaler folk å gå på strenge dietter med tvilsomme begrunnelser.

"Du har nok candida, så du må ikke spise sjampinjong, fordi candida er en sopp og det kan gjære". Hvabehager? Skal jeg ikke spise kotelett heller fordi innvollsorm også er et dyr? Forskjellige arter lever på forskjellige steder, du får sjampinjong i magen omtrent like lett som du får laks i åkeren. Eller er det candidasoppen som liker sjampinjong? I så fall, hvorfor er sopp en av de ytterst få tingene ingen lager alkohol av noe sted i verden? Kansje fordi den ikke har nok sukker i seg til å være mat for gjærsopp..?

Eller "du tåler ikke hvete, spis spelt i stedet". Jasså? Du tåler ikke sau, så spis geit? Er det mulig å finne to kornsorter som er genetisk sett likere? Eller er det heller at de brukes i forskjellige ting (spelt finnes stort sett bare som sammalt i "sunne" ting, mens hvete er overalt i raffinert tilstand).

Etc. etc at nauseum.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 19-10-09 kl 15:14.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 11:58   #70
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Akkurat det med sopp tror jeg er et kombinasjon av at jeg har misforstått noe og at jeg ikke alltid har faktakunnskapen helt på topp i møte med biologer, jfr diskusjon sist vi møttes

Jeg er enig i at det er fullt mulig å få mange upresise svar og at det er mye svada ute og går når det gjelder intoleranser og allergier, men samtidig har jeg blitt mye friskere av å følge de gode rådene jeg har fått hos nettopp Balderklinkken - og jeg har faktisk tatt helt normale blodprøver og avføringsprøver (herlig) som beviser både candida og intoleranser, som min vanlige fastlege ikke kjente til en gang, på tross av at det er helt vanlige IGg-målinger. Problemet er jo de som ikke undersøker noe som helst og bare hiver seg på hver bølge som kommer, og derfor går på ufornuftige dietter der de får mangel på det ene og det andre. Jeg foretrekker i hvert fall å leve uten noen matvarer fremfor å være slapp, tung (ikke vekt, men følelse i kroppen) og ha magesmerter hver eneste dag. Hvis fastlegen min hadde fått til det, hadde det selvsagt vært mye bedre og billigere.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 12:26   #71
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Jeg er helt enig med Divine. Dramatisk kostholdsomlegging skal ikke gjøres uten at man har snakket med ekspertisen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 12:31   #72
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Akkurat det med sopp tror jeg er et kombinasjon av at jeg har misforstått noe og at jeg ikke alltid har faktakunnskapen helt på topp i møte med biologer, jfr diskusjon sist vi møttes

...hmmm.... Hvem er du?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg er enig i at det er fullt mulig å få mange upresise svar og at det er mye svada ute og går når det gjelder intoleranser og allergier, men samtidig har jeg blitt mye friskere av å følge de gode rådene jeg har fått hos nettopp Balderklinkken - og jeg har faktisk tatt helt normale blodprøver og avføringsprøver (herlig) som beviser både candida og intoleranser, som min vanlige fastlege ikke kjente til en gang, på tross av at det er helt vanlige IGg-målinger. Problemet er jo de som ikke undersøker noe som helst og bare hiver seg på hver bølge som kommer, og derfor går på ufornuftige dietter der de får mangel på det ene og det andre. Jeg foretrekker i hvert fall å leve uten noen matvarer fremfor å være slapp, tung (ikke vekt, men følelse i kroppen) og ha magesmerter hver eneste dag. Hvis fastlegen min hadde fått til det, hadde det selvsagt vært mye bedre og billigere.

Er 100% enig i at det virker som det er en del fastleger ute og går som ikke ser ting de skulle sett, og ikke holder seg oppdater. Helt klart et problem. Leger, som alle andre, burde vite alt om faget sitt og ikke gjøre feil. Desverre er leger og alternativer-til-leger mennesker, som glemmer, ikke har tid til å lese, og holder fast ved teorier de skulle ha forkastet.

Men når det gjelder å "hive seg på bølger", så beklager, der kan jeg ikke se annet enn at "alternativene" har større bølger på grunnere vann. "Fads" kommer fortere og skvulper høyere i alternativverdenen. Askeavkok, anyone? Ikke? Magnetarmbånd da? Ikke det heller? Da hjelper det sikkert å kutte ut gjær, sukker, melk, kjøtt, gluten og egg. For soya er nemlig sunnheten selv. Balderklinikken ikke noe unntak.

Men det ødelegger jo ikke at du (hvem du nå enn er -dette er noe jeg diskuterer en del) har opplevd bedring med dietten du har fått der.

Det at det virker er det viktigste. Men på en god nummer to som nest viktigst er å vite hvorfor det virker, slik at man kan repetere behandlingen der det er fornuftig, og unngå den der problemet egentlig er noe helt annet. Det er her jeg mener Balder & co svikter fullstendig -de har sin Løsning På Det Meste uten tilstrekkelig grunnlag, og gjør derfor en del feilbehandlinger fordi de i bunn og grunn ikke vil sjekke teoriene sine som føles så gode og riktige. Jeg har ennå til gode å høre om noen som har vært på Balderklinikken og ikke fått en diagnose som skulle behandles med å fjerne melkeprotein, sukker og gluten (gjerne andre ting som gjær og sopp også) fra kostholdet. Det kaller jeg spesialisering...

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 19-10-09 kl 13:12.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:09   #73
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Jeg hadde bakterieinfeksjon i puppene da jeg ammet og fikk underveis til diagnosen beskjed om at det SIKKERT var candida og at jeg dermed burde kutte ut alt fra sjokolade til sjampinjong. Og så var det antibiotika som hjalp, gitt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:17   #74
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

[quote=Ulvefar;1883501]...hmmm.... Hvem er du?

Jeg er Ingvild

Er 100% enig i at det virker som det er en del fastleger ute og går som ikke ser ting de skulle sett, og ikke holder seg oppdater. Helt klart et problem. Leger, som alle andre, burde vite alt om faget sitt og ikke gjøre feil. Desverre er leger og alternativer-til-leger mennesker, som glemmer, ikke har tid til å lese, og holder fast ved teorier de skulle ha forkastet.

Enig, enig.

Men når det gjelder å "hive seg på bølger", så beklager, der kan jeg ikke se annet enn at "alternativene" har større bølger på grunnere vann. "Fads" kommer fortere og skvulper høyere i alternativverdenen. Askeavkok, anyone? Magnetarbånd da? Balderklinikken ikke noe unntak.

Meg bekjent anbefaler ikke Balderklinikken askeavkok. Jeg har aldri fått anbefalt annet enn kostråd (basert på undersøkelsene de har gjort), vitaminer, mineraler og melkesyrebakterier der. Det er helt sikkert forskjell på behandlerne der, men jeg ser ingen grunn til å dømme hele klinikken nord og ned. Mine behandlere er henholdsvis utdannet lege og ernæringsfysiolog, og har aldri prøvd noe på meg fordi de har lyst til å teste det ut...

Jeg er enig med deg i at mange såkalte alternative behandlere tester ut mye rart og ikke har noen skikkelig teoribakgrunn for det de gjør, men jeg går ikke med på å slenge hele Balderklinikken i den kategorien. Testing på intoleranser er helt vanlig i mange andre land, også blant "tradisjonelle" leger, og eliminasjon fulgt av reintroduksjon av matvarer er jo en behandling der en finner ut om ting faktisk fungerer. Det vil si at veldig mange kan begynne å spise gluten, melk, gjær og sukker igjen i små mengder etterhvert, noen helt som normalt, og noen ikke i det hele tatt. Men helt enig i at det er all grunn til å være skeptisk innstilt og stille spørsmålstegn ved det en blir fortalt, og det er dessverre alt for mange behandlere som utnytter folks usikkerhet og tar pengene deres uten å gi dem reell hjelp.

Nuvel, noen påstår at jeg må jobbe litt på jobb

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:18   #75
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Isj, fikk ikke til siteringsgreien riktig...

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:27   #76
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

[quote=ingling;1883651]

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

...hmmm.... Hvem er du?
Meg bekjent anbefaler ikke Balderklinikken askeavkok. Jeg har aldri fått anbefalt annet enn kostråd (basert på undersøkelsene de har gjort), vitaminer, mineraler og melkesyrebakterier der. Det er helt sikkert forskjell på behandlerne der, men jeg ser ingen grunn til å dømme hele klinikken nord og ned. Mine behandlere er henholdsvis utdannet lege og ernæringsfysiolog, og har aldri prøvd noe på meg fordi de har lyst til å teste det ut...

Jeg er enig med deg i at mange såkalte alternative behandlere tester ut mye rart og ikke har noen skikkelig teoribakgrunn for det de gjør, men jeg går ikke med på å slenge hele Balderklinikken i den kategorien. Testing på intoleranser er helt vanlig i mange andre land, også blant "tradisjonelle" leger, og eliminasjon fulgt av reintroduksjon av matvarer er jo en behandling der en finner ut om ting faktisk fungerer. Det vil si at veldig mange kan begynne å spise gluten, melk, gjær og sukker igjen i små mengder etterhvert, noen helt som normalt, og noen ikke i det hele tatt. Men helt enig i at det er all grunn til å være skeptisk innstilt og stille spørsmålstegn ved det en blir fortalt, og det er dessverre alt for mange behandlere som utnytter folks usikkerhet og tar pengene deres uten å gi dem reell hjelp.

Nuvel, noen påstår at jeg må jobbe litt på jobb

Åh, hei! Er du her! Så bra!

Nei, jeg mente ikke å si at Balderklinikken anbefaler askeavkok, poenget var å vise til tidligere store alternativbølger (på 70-tallet helbredet askeavkok alt fra kreft til håravfall, på 80-tallet hadde magnetarmbånd mye av de samme virkningene). Ja, jeg vet at det er folk med gode utdannelser på Balderklinikken også, og i noen tilfeller har de helt sikkert rett i at det er nettopp deres type diettomlegging som skal til. Men de har så til de grader sin "greie" som svaret på alt at jeg har en viss skepsis til den kritiske sansen i internkulturen der. Men så lenge pasienten er selv oppegående og ressurssterk nok til å ta gode vurderinger i møtet mellom Balderdiagnosn og andre leger så går det nok bra.

Nå må jeg også jobbe litt...

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 14:24   #77
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Ja, sant Jeg er enig i at en trenger å være ganske ressurssterk og kunnskapssøkende selv for å få noe ut av behandlingen der - og ha god råd for å gå der i det hele tatt, og det er problematisk i seg selv. Alt i alt er jeg mer tilhenger av at det offentlige helsevesenet utvider horisontene sine og hjelper folk der, selvsagt. Det er vi i hvert fall enige om

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 15:05   #78
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Isj, fikk ikke til siteringsgreien riktig...


Det må være quote i begynnelsen og slutten av teksten som skal siteres. (Bare uten mellomrommene jeg har lagt inn nå for at det ikke skal bli sitat nå.)

[QUOTE ] tekst [ /QUOTE]

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:57   #79
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Takketakk, da har jeg lært til neste gang

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 20:44   #80
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

behandles med å fjerne melkeprotein, sukker og gluten (gjerne andre ting som gjær og sopp også) fra kostholdet.

Wæh, nå følte jeg meg truffet
Har du sett tråden min, Ulvefar?

Det funker jo da...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no