Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 22:03   #61
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg har strikket "genser" til lille ovnsrøret av ekte nøstebarnsull. Fint skal det være

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 22:11   #62
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Vi har kaniner på balkongen, der har de egent hus med varmelampe inne og utrolig nok koser seg veldig mye ute. De vil faktisk ikke være inne.. Så vi bare passer på at de har det varmt og godt, rent og pent og har nok mat, drikke å får nok kos hver dag. Har hengt ut julenek og meiseboller men ser ingen små fugler..

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 23:46   #63
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Som i bra - bedre enn å sulte ihjel? Det er veldig lite salt i maten jeg lager. Vi salter etter behov etterpå.

Vet ikke om det er så mye bedre å dø av nyresvikt, men ok

  Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 00:26   #64
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg leste et sted eller hørte på radioen, at det har blitt mye mindre småfugler. Av en eller annen grunn.

Jeg syns imidlertid det er utrolig mye skjærer...
Lurer på om skjærer er rovdyr? Så en skjæreflokk som tynte en grønn undulat en gang, men det var umulig å forhindre det...gjengen flakset videre da jeg prøvde å gripe inn. Jeg tror det gikk ille med den undulatstakkar'n.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 00:27   #65
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.820
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Vet ikke om det er så mye bedre å dø av nyresvikt, men ok

Næsj - noe skal man nå alltids dø av.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 00:30   #66
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Et tips til katteeiere: hvis katten er ute og ikke kommer inn når dere skal bort:

Lag et lite krypinn til katten, med saueskinn og ly, f.eks en gammel dukkevogn/barnevogn eller en dukkestue med katteluke, som katten kan søke ly i.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 00:36   #67
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Alt fra potetskrell og pommes frits og fiskegrateng til brødmat, frukt og grønnsaker. Jeg kaster ikke noe mat nå som det er kaldt, gir alt til fuglene. Brødmaten bryter jeg i biter.

Takk, da skal jeg tipse mammaen min om det. Hun er nemlig veldig opptatt av og mate disse småfuglen, så og mate resten av fulen/dyren gjør hun nok gladlig.

Mye hjort er det der hun bor også.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 10:44   #68
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg leste et sted eller hørte på radioen, at det har blitt mye mindre småfugler. Av en eller annen grunn.

Mange grunner til det.
Trekkfugler sliter med å finne hvilesteder på veien som ikke enten er nedbygd av villastrøk, drenert, hugget eller fullt av huskattepuser... Det drives også fangst på en del småfugl i sentraleuropa. Antakelig har klimaendringer også noe å si. Men den største faktoren er at vi ødelegger stedene hvor de skal hvile under trekket.
Både standfugl og trekkfugl sliter selvsagt med de samme problemene i hekkeområdene sine: de blir ødelagt av menneskelig aktivitet. Hager fulle av pynteplanter og kattepuser, uten reirplasser eller innsekter og frø, gir dem ikke mulighet til å benytte de enorme boligområdene, og intensiv skogdrift fjerner også habitat de forskjellige artene trenger.
Noen miljøgifter, spesielt sprøytemidler som nå er forbudt i Europa men fremdeles i bruk i Afrika, gjør nok også en god del skade.
Så, det er en sum av flere faktorer.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 11:02   #69
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Vet ikke om det er så mye bedre å dø av nyresvikt, men ok

Jeg tolker dette litt som whatever makes you sleep at night. Og nå mener jeg ikke deg personlig, men de som lar vær å gjøre noe fordi det muligens kan føre til ditten og datten. Kråker, skjærer og måker lever hovedsaklig av matavfall, så hvorfor de plutselig skal utvikle nyresvikt nå som det er blitt kaldt, skjønner jeg ikke. Småfuglene spiser ikke matavfallet jeg kaster ut, (til det er de førstnevnte for glupske) men solsikkefrø, meiseboller og nøtter spiser de.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:16   #70
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg leste et sted eller hørte på radioen, at det har blitt mye mindre småfugler. Av en eller annen grunn.

Jeg syns imidlertid det er utrolig mye skjærer...
Lurer på om skjærer er rovdyr? Så en skjæreflokk som tynte en grønn undulat en gang, men det var umulig å forhindre det...gjengen flakset videre da jeg prøvde å gripe inn. Jeg tror det gikk ille med den undulatstakkar'n.

Ingen tvil om at de er rovfugl ja, nokså grelle sådan.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:30   #71
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Kråker, skjærer og måker bør man definitivt ikke fore. Det er så alt for mange av disse artene fra før og de klarer seg utmerket godt selv i vinterkulden. Disse finner mat over alt (søppel, døde dyr osv). Dette er rovfulger og skadedyr og det er allerede alt for mange av disse i forhold til andre fulgearter. Mange steder er disse fuglene til stor plage og skade for både mennesker og dyr. Det blir litt som å mate rottene for å unngå at de sulter og fryser i vinterkulden.

Jeg har en gang sett to skjærer drepe en fullvoksen kanin som satt i luftegården vår. Det var ikke noe pent syn og det gikk så fort for seg at jeg ikke rakk å gripe inn.

Så ja, jeg er absolutt for å mate småfuglene, men kråker, skjærer og måker får klare seg sjøl. Det er bare bra for naturen om det blir færre av disse.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:31   #72
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Klart jeg fôrer dem, jeg fôrer alle som kommer og viser sitt sultne åsyn.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:32   #73
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg har valgt å ta kattene inn i kjelleren på vaskerommet nå i kulda. Ordnet med kattesand. Før var de i garasjen. Ellers har kaninene og marsvinene fått varmelampe i burene sine ute.

Jeg har fuglebrett, der jeg gir mat til småfuglene. Så noe gjør jeg jo.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:33   #74
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg leste et sted at småfuglene er veldig trøste, men vannet fryser jo til is i løpet av minutter i denne kulden, så det er vanskelig å sette noe ut også.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:35   #75
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.820
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Ja det har jeg tenkt på også - hvordan finner dyrene drikke nå som det er så kaldt?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:46   #76
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg leste et sted at småfuglene er veldig trøste, men vannet fryser jo til is i løpet av minutter i denne kulden, så det er vanskelig å sette noe ut også.

Det er derfor det er så viktig at de ikke får noe som helst salt. Jeg ser at fuglene utenfor her hakker på vinduet innimellom. De liker å hakke på kittet, men de kan også være at det smelter litt is der varmen kommer ut (våre vinduer er over hodet ikke tette). Ellers vet jeg jammen ikke. Kanskje de spiser snø?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:51   #77
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.579
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Utover at vi selvfølgelig steller godt med våre egene dyr har vi ikke fuglemater ute
( vi har gårdsarbeidene katter og oppdaget fort at det ikke var særlig snilt å mate småpippen da) men de har tilgang på vann hos hestene ogd et er alltids nok å spise inni fjøset (ikke si til noen at de får være der inne da ) Desverre gjorde gaupa kort prosess i fjor, med rådyrflokken vi har hatt i utesiloen de siste 10 åra så vi har ingen rådyr å fôre i år.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:55   #78
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Fant forresten disse nyttige lenkene om foring av småfugler:
http://www.klikk.no/bolig/article529409.ece
http://www.fuglevennen.no/sporsmal/?kategori=1

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 15:29   #79
maria78
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
Innlegg: 182
maria78 er litt kul
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Vi har mange matstasjoner til fulene så håper vi i alle fall kan bidra med at de klarer seg gjennom vinteren, andre dyr gjør vi ikke noe med så sant vi ikke finner noen skadet eller forlatt.

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 15:58   #80
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg kan ikke henge ut noe til fuglene, da blir fuglene mat. Kattene mine er rå på fuglefangst dessverre.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no