Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Er advent byttet mot tidlig jul?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-23, 19:50   #61
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.900
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det høres brutalt ut.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 06:02   #62
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.860
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Visste dere at lilla lys og pynt ikke er en sååå gammel tradisjon? Lilla som hjemmets adventsfarge kom på 70-tallet, midt i min barndom, men advent for oss hjemme var likevel bare hvitt og rødt. Lilla var nemlig nymoderne, og ikke en farge min mer tradisjonsbevisste mor likte på interiør(på Sigrun Berg-sjal var det helt innafor). Derfor har jeg aldri pyntet med lilla selv heller. Og for mine barn er det også veldig uvant.
Min søster derimot, som er 10 år eldre enn meg, mente at mamma var innmari umoderne og pyntet med lilla med en gang hun flyttet hjemmefra.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 07:11   #63
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Interessant, det visste jeg ikke. Jeg husker lilla adventslys både hjemme og på skolen (der jeg begynte i 1972), så ihvertfall senest fra da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 07:27   #64
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15.053
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Interessant Drømmedama, særlig siden mannen min som er født på slutten av 60-tallet bare husker lilla som adventsfarge fra barndommen sin og jeg tror ikke foreldrene hans kan beskyldes for å være opptatt av det moderne på noe som helst vis så det er jo litt pussig. Lilla er uansett adventfargen for meg også og det føles helt feil med adventslys i annen farge (og vi er på ingen måte religiøse).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 08:09   #65
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.944
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Lilla er kanskje relativt nytt som farge i hjemmet, men det har lang tradisjon som farge for adventen.

I det hele tatt er den veldige markeringen av førjulstiden jo ganske nytt i Norge.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 08:15   #66
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.836
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Lilla er kanskje relativt nytt som farge i hjemmet, men det har lang tradisjon som farge for adventen.

I det hele tatt er den veldige markeringen av førjulstiden jo ganske nytt i Norge.

Ja, det har i grunnen tatt over rollen som juledagene hadde før. Med selskap, juletrefester (i form av avslutninger og andre arrangement for barn), god mat, julekaker, tenning av lys, konserter og gudstjenester. Den store forskjellen er vel kanskje at vi ikke har fri, så festlighetene kommer oppå jobb, vasking og gavekjøp..

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 08:26   #67
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.086
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Lilla er kanskje relativt nytt som farge i hjemmet, men det har lang tradisjon som farge for adventen.

I det hele tatt er den veldige markeringen av førjulstiden jo ganske nytt i Norge.

Lilla er jo liturgisk farge i advent, og også i fasten før påske.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 08:33   #68
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.808
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det har i grunnen tatt over rollen som juledagene hadde før. Med selskap, juletrefester (i form av avslutninger og andre arrangement for barn), god mat, julekaker, tenning av lys, konserter og gudstjenester. Den store forskjellen er vel kanskje at vi ikke har fri, så festlighetene kommer oppå jobb, vasking og gavekjøp..

Det hadde igrunnen vært fint om vi ikke skulle ha alt dette på toppen av at man faktisk er på jobb og skal forberede julen, ja.
Men alt "dette" er jo ikke med familien, de store juleselskapene i julen og romjulen var jo (og er) mer familieorientert. Jeg har sånnsett det OGSÅ, men mye mindre omfang, ikke sånne store selskper med 20-50 mennesker, bare sånn 11-12

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 09:16   #69
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.836
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det hadde igrunnen vært fint om vi ikke skulle ha alt dette på toppen av at man faktisk er på jobb og skal forberede julen, ja.
Men alt "dette" er jo ikke med familien, de store juleselskapene i julen og romjulen var jo (og er) mer familieorientert. Jeg har sånnsett det OGSÅ, men mye mindre omfang, ikke sånne store selskper med 20-50 mennesker, bare sånn 11-12

Ja, jeg tenker denne endringen også delvis skyldes at familier er bosatt mer spredt nå, og at det å samle folk til familieselskap i romjula ikke er like gjennomførbart for alle. Så da blir det erstattet med andre former for feiring, og mer sammen med venner, noe som jo er lettere før alle har ferie og mange reiser bort. For mange har vennene blitt "den nye familien", og da blir det enda viktigere å treffes til pepperkakebaking og grøtspising i adventstida, for å dele begivenheten med folk man setter pris på. Og skal man først ha vennekretsen på grøt, så er det jo hyggelig om huset er noenlunde rent og julepyntet allerede, så da må man begynne med det også tidligere. Det handler vel om at livene våre er arrangert ganske annerledes nå enn for 50-100 år siden, og tradisjonene justeres slik at det passer bedre med livene vi lever nå. Med full jobb og en adventstid pakket med avslutninger, julebord og gjøremål, så er man jo ganske sliten når julaften kommer, og da er det deilig å ta det helt med ro i juledagene. Jeg har i alle fall behov for det, og føler ikke for å dra på med store selskap og mye folk, før det blir nyttårsfeiring, og deretter rett på jobb igjen. Jeg trenger den uka hvor jeg kan ha helt fri, slappe av og kose meg i ro og fred med mine nærmeste.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 09:30   #70
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Eg har gått heilt Amerika i år Tdiligare har eg pynta litt med rødt til første søndag i advent men i år har eg gått all in og har rett og slett julepynta heile huset. Stjerner, kranser, stakar, nissar, raude dukar, juleputer og full pakke. Til og med juletreet står klart til å bli tent med lys 1.desember! Heilt crazy men såååå koselig!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 09:38   #71
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.914
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg er jo en ekte faktanerd, så jeg måtte google litt rundt, og lilla/fiolett har vært fast liturgisk farge i adventstiden fra ca. 1200-tallet i følge kirken.no. Så helt nymoderne er det ikke.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 09:39   #72
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.986
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg har lest (overskriftene) om at de som pynter med tidlig jul er mer lykkelig enn andre, så det er vel bare å kjøre på da.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 29-11-23 kl 09:54.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 09:44   #73
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.836
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg er jo en ekte faktanerd, så jeg måtte google litt rundt, og lilla/fiolett har vært fast liturgisk farge i adventstiden fra ca. 1200-tallet i følge kirken.no. Så helt nymoderne er det ikke.

Det var vel presisert lilla som hjemmets adventsfarge i innlegget til Drømmedama. Ikke som liturgisk farge.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 09:49   #74
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.836
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har lest (overskriftene) om at de som pynter med tidlig jul er mer lykkelig enn andre, så det er vel bare å gjøre på da.

Min svært seriøse og veloverveide teori om disse forskningsresultatene som jeg kun har lest overskriften om er at det kan muligens være snakk om en høna-egget-situasjon her. At man ikke blir lykkeligere av å pynte tidlig, men lykkelige folk har sterkere lyst til å pynte. I jula blir som kjent alle følelser forsterket, folk som er lykkelige gleder seg ekstra mye til jul, og synes derfor det er gøy å starte tidlig med pyntingen. For folk som er ulykkelige blir julen et ork, noe som bare forsterker de vonde følelsene, og de utsetter pyntingen så lenge som mulig. Det er grenser for hvor gøy det er å pynte til jul i november når man helst bare vil krype under dyna og glemme hele greia.

De som utsetter pyntingen på grunn av tradisjon, og ikke fordi de gruer seg til jul, er trolig like lykkelige som de som pynter tidlig.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 29-11-23 kl 10:19.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 10:16   #75
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Min svært seriøse og veloverveide teori om disse forskningsresultatene som jeg kun har lest overskriften om er at det kan muligens være snakk om en høna-egget-situasjon her. At man ikke bli lykkeligere av å pynte tidlig, men lykkelige folk har sterkere lyst til å pynte. I jula blir som kjent alle følelser forsterket, folk som er lykkelige gleder seg ekstra mye til jul, og synes derfor det er gøy å starte tidlig med pyntingen. For folk som er ulykkelige blir julen et ork, noe som bare forsterker de vonde følelsene, og de utsetter pyntingen så lenge som mulig. Det er grenser for hvor gøy det er å pynte til jul i november når man helst bare vil krype under dyna og glemme hele greia.

De som utsetter pyntingen på grunn av tradisjon, og ikke fordi de gruer seg til jul, er trolig like lykkelige som de som pynter tidlig.

Godt sagt! For min egen del er eg nok litt prega av dette. Vår første jul som samboere er liksom litt ekstra stas

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 10:18   #76
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.914
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Min svært seriøse og veloverveide teori om disse forskningsresultatene som jeg kun har lest overskriften om er at det kan muligens være snakk om en høna-egget-situasjon her. At man ikke bli lykkeligere av å pynte tidlig, men lykkelige folk har sterkere lyst til å pynte. I jula blir som kjent alle følelser forsterket, folk som er lykkelige gleder seg ekstra mye til jul, og synes derfor det er gøy å starte tidlig med pyntingen. For folk som er ulykkelige blir julen et ork, noe som bare forsterker de vonde følelsene, og de utsetter pyntingen så lenge som mulig. Det er grenser for hvor gøy det er å pynte til jul i november når man helst bare vil krype under dyna og glemme hele greia.

De som utsetter pyntingen på grunn av tradisjon, og ikke fordi de gruer seg til jul, er trolig like lykkelige som de som pynter tidlig.

Dette tror jeg du har helt rett i.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 10:20   #77
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.986
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Tror også My er inne på noe.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 10:31   #78
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.860
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg er jo en ekte faktanerd, så jeg måtte google litt rundt, og lilla/fiolett har vært fast liturgisk farge i adventstiden fra ca. 1200-tallet i følge kirken.no. Så helt nymoderne er det ikke.

Selvsagt! Som My også påpekte; denne fargen har lange tradisjoner i kirken, men først på 70-tallet kom den altså inn i hjemmene våre.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 10:41   #79
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.914
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Selvsagt! Som My også påpekte; denne fargen har lange tradisjoner i kirken, men først på 70-tallet kom den altså inn i hjemmene våre.

Jeg tenker at mye av det vi driver med i dag, med mer sesongpynting og generelt fokus på dekor og interiør, kom med velstandsøkningen i etterkrigstiden. Mine foreldre, som er født rundt 1940, var ikke vant til adventsstaker hjemme i oppveksten, men kjøpte en til eget hjem som de etablerte på 60-tallet - en greie i sort smijern, som jeg er vokt opp med.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-23, 10:45   #80
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15.053
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Ja, å kjøpe ting som ikke har noen som helst nytteverdi, men bare skal se pen ut og i tillegg bare bruker noen ytterst få uker av året er tross alt ren luksus.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no