Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Innvandrer og bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-07, 16:13   #61
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Adopterte er da ikke innvandrere i den forstand. Jeg tror du misforstår litt med vrangvilje her.

Da er man over på hvordan man definerer innvandrer. Adopterte er jo faktisk innvandrer i ordets rette forstand.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 16:18   #62
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.999
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Adopterte er da ikke innvandrere i den forstand. Jeg tror du misforstår litt med vrangvilje her.

Adopterte er innvandrere i større grad enn barn som er født av innvandrere her i landet,hvis en skal flisespikke litt på definisjoner.

Nydelig innvandrer i bunad:

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)

Sist redigert av nolo : 21-05-07 kl 21:17. Årsak: fjernet bilde
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 16:19   #63
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

En av mine muslimske elever har bodd i Norge siden hun var to år. Hun konfirmerte seg borgerlig og har bunad fra her hvor hun har bodd så lenge hun kan huske. Jeg synes at det er kjempeflott. Hvorfor skulle ikke hun få ikleseg et festplagg fra det landet som er hennes?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 16:20   #64
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Adopterte er innvandrere i større grad enn barn som er født av innvandrere her i landet,hvis en skal flisespikke litt på definisjoner.

Nydelig innvandrer i bunad:

Nydelig barn, tenkte jeg da. *enkel*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 16:27   #65
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I hovedsak familiebånd. Jeg mener å ha hørt (vagt, ja...) at "fra gammelt" av var det "regler" for hvilke bunader man skulle velge, og det gikk på familiebånd. Man kunne velge bunad for eksempel fra det stedet der ens mor eller bestemor hadde vokst opp. Noe i den dur.

Bunader er rekonstruksjoner av gamle folkedrakter og stammer fra tiden man strevde med å bygge en nasjonal identitet etter unionsoppløsningen og slikt, på den tiden da man reiste rundt på bygdene og samlet alskens lokale tradisjoner for å konstruere en Norsk Kultur. Bunader er dermed ikke en så veldig gammel tradisjon, og det var få mennesker (bl.a. Hulda Garborg) som bestemte hva som skulle være en bunad og hvordan den skulle se ut.

Før dette har man hatt folkedrakttradisjoner på ulike steder, og hvordan og når disse ble brukt fulgte lokale normer og skikker. Det er dermed stor forskjell på de utallige eldre lokale draktskikkene og nyere tids konstruerte regelbundne og strenge bunadsskikk som jo faktisk ikke er eldre enn fra mine besteforeldres tid.

Stedstilhørighet har på mange vis vært like viktig som slektskap i Norge opp igjennom. Det var for eksempel vanlig på for 100-200 år siden å ta navn etter stedet man bodde heller enn sin far. Tilhørighet til steder fikk man også ved å bo og jobbe på steder - ikke bare ved å være noens biologiske barn. Min manns bestemor og hennes to søsken hadde f.eks. hvert sitt (steds)etternavn fordi de hadde flyttet fra sted til sted, mens nå.

Forøvrig - hva med kongefamilien vår? Kong Haakon var jo helt dansk, Maud var engelsk, Märtha svensk.... De må jo kunne sies å ha blitt norske så gode som noen og ha "rett" til å bære bunad?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 16:32   #66
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Eg synes det er fantastisk å sjå folk fra ulike verdensdeler bruke bunad på 17 mai.
Eg er stolt over landet mitt, og tar det som eit veldig godt teikn at folk som ikkje nødvendigvis er født og oppvokst her vil bruke nasjonal drakta vår.
Eg tolkar det som om vedkommede er stolt og glad i Noreg, og at vedkommede gjerne føler seg litt norsk,og at dei vil inkluderast i den Norske kulturen og tradisjonen
Ingen ting kan vel vere meir positivt enn det når man høyrer om folk som har budd her i 20 år og feks endå ikkje har lært språket vårt. Det er trist det.

En muslim i sognebunad hadde vore en fryd for mitt auge!

  Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 16:59   #67
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Adopterte er da ikke innvandrere i den forstand. Jeg tror du misforstår litt med vrangvilje her.

Kall det vrangvilje om du vil. Jeg kaller det akutt behov for å "oppdra" mennesker når det gjelder uspiselige holdninger til innvandrere.

Dels skyldes det at jeg er stolt mor til to barn som til forveksling kan tas for å være innvandrere i den betydningen du viser til, altså "ekte innvandrere". Uheldigvis fikk jeg dem ikke med stempelet "adoptert" i pannen, noe som fører til at alle de rare holdningene og fordommene folk har mot innvandrere, også rammer dem. I tillegg er jeg grunnleggende negativ til mennesker med fordommer basert på hudfarge og etnisitet. Har derfor to gode grunner til å drive "folkeopplysning", og synes bunad er en god kampsak

For hvordan i alle dager ser man om et menneske er adoptert eller "tradisjonell" innvandrer, der de sprader rundt i bunad? Irriterer man seg over brune mennesker i bunad, så er det fargen på den som bærer bunaden som er problemet, ikke hvordan og hvorfor mennesket kom til landet... Så for meg teller det ikke i formildende retning at noen mener at mine barn faller utenfor deres definisjon av innvandrer. Det hjelper ikke så lenge de ser med sure blikk på mine bunadskledde barn, helt til de springer mot meg og roper "mamma"...

Men når alt er sagt så har jeg enda til gode å møte slike mennesker, så jeg trøster meg med at disse enten er i mindetall, eller så godt oppdratt at de vet å holde sine sære meninger for seg selv i RL .

Men på et diskusjonsforum gir jeg ikke fem flate øre for å diskutere emnet. Det hadde vært gudjammerlig kjedelig om alle her satt og nikket enig til hverandres innlegg .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 17:03   #68
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Nydelig barn, tenkte jeg da. *enkel*

Enkel, jeg også. Jeg er blitt fargeblind på mine gamle dager Eller kanskje ikke, kanskje fargesynet mitt bare er blitt bedre utviklet .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 17:13   #69
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Jeg syns det er fint at ikke-norske ønsker å bruke norske folkedrakter. Jeg syns det viser at de har tatt landet vårt til seg og anser det som sitt eget. Det er positivt. Integrasjon på alle plan kan aldri bli en negativ ting. Men likvel syns jeg også at det er fint at de bruker sine egne festdrakter på våre dager. (jeg skriver våre, dvs. Norge, og altså ikke for å eksludere) Jeg syns det er flott at en inder, en chilener, en islending osv kan feire Norges dag OG vise stolthet for sin opprinnelse.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 17:33   #70
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Jeg synes ofte utenlandske festdrakter er mye flottere enn bunaden. Men, hvis ikke etnisk norske synes bunaden er finest må de mer enn gjerne bruke den for meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 17:44   #71
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Jeg må få lov å skryte jeg også da! *stolt*
Siden Valentina gjorde det!


Sist redigert av Azi : 02-10-07 kl 18:54.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 17:47   #72
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg må få lov å skryte jeg også da! *stolt*
Siden Valentina gjorde det!

Det var ikke jeg som skrøt, men nolo, men jeg kan skryte litt av din tuppe jeg da - nydelig lita frøken i bunaden sin .

Kanskje jeg skal legge ut et bilde av mine på medlemsdelen i kveld. I alle fall for noen få timer. Jeg er litt paranoid mht bilder på nettet .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 17:50   #73
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Det var nolo vist ja!

Men uannset, jeg kommer til å forsette å ha bunad på dem selvom dem er kun kvart norsk!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 20:30   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Jo, jeg kaller det vrangvilje når man absolutt skal vri det over til rasisme og generell fremmedfrykt. Det jeg selv mener, og som jeg forstår en del av innleggene her også, er at bunadsbruk er knyttet til sted og røtter og at man derfor synes det er rart dersom noen som ikke har den tilknytningen ønsker å bruke bunad. For min del gjelder det Oslofolk som velger Hardangerbunad bare fordi den er "finest" og innvandrere som eventuelt gjør det samme. Poenget her er hvilke følelser som er knyttet til bunadsbruk, ikke at man irriterer seg over at man ser mørkhudede i bunad i 17-maitoget. Det kunne ikke falt meg inn, men mine følelser og tanker rundt bunadsbruk gjør at jeg synes de som skaffer seg bunad gjør det fordi de har tilknytning til det stedet man har valgt seg bunad fra. Ellers synes jeg man heller kan velge ikke-stedsbundne festdrakter, mange er flotte, enten det er etniske norske, adopterte, annengenerasjons innvandrere eller nylig innkomne asylsøkere.
Men jeg går ikke rundt i toget med mistenksomme øyne og lurer på om den eller den virkelig har den bunaden de skal.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 21-05-07 kl 20:40.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 20:37   #75
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Jeg syns tilknytning er viktig. For en innvandrer som har bodd hele sin norske periode, 10-20 år, på samme sted, så vil jeg absolutt påstå at det er tilknytning for den personen. Om en nordmann flyttet til et nytt sted, så vil jeg påstå at også denne personen etter 10+ år muligens har nok tilknytning til å ha bunad derfra. Men jeg syns at reglene er annerledes for en som er født et annet sted enn i Norge. De kan ikke plante røtter 100 år tilbake i tid her til lands. Et sted må de få lov til å begynne.

Hva med barn av innvandrer? Skal de vente til tredje, fjerde-generasjon før de får lov til å anskaffe seg bunad? Nei, rigid som jeg kanskje er i min oppfatning av bunads"regler" så syns jeg uansett at nye landsmenn må få lov til å begynne et sted selv om de er førstegenerasjon.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 20:40   #76
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns tilknytning er viktig. For en innvandrer som har bodd hele sin norske periode, 10-20 år, på samme sted, så vil jeg absolutt påstå at det er tilknytning for den personen. Om en nordmann flyttet til et nytt sted, så vil jeg påstå at også denne personen etter 10+ år muligens har nok tilknytning til å ha bunad derfra. Men jeg syns at reglene er annerledes for en som er født et annet sted enn i Norge. De kan ikke plante røtter 100 år tilbake i tid her til lands. Et sted må de få lov til å begynne.

Hva med barn av innvandrer? Skal de vente til tredje, fjerde-generasjon før de får lov til å anskaffe seg bunad? Nei, rigid som jeg kanskje er i min oppfatning av bunads"regler" så syns jeg uansett at nye landsmenn må få lov til å begynne et sted selv om de er førstegenerasjon.

Selvfølgelig, man må begynne et sted. Men samme regel, er du en ny landsmann som har bodd hele din tid i Oslo, så velger du ikke Telemarksbunad.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 20:41   #77
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Det er jeg helt enig i. Man velger da fra stedet man har tilknytning til. Der endrer etter min mening reglene seg ikke.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 20:53   #78
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

For meg er det klart at om en person føler en tilknytning til landet eller til en region så må det være greit at den personen har bunad. Tilknytning er ikke en målbar variabel.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 20:56   #79
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jo, jeg kaller det vrangvilje når man absolutt skal vri det over til rasisme og generell fremmedfrykt.

Jeg kaller det ikke rasisme eller fremmedfrykt, men rart og fryktelig smålig. Det er rett og slett en holdning som jeg misliker .

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det jeg selv mener, og som jeg forstår en del av innleggene her også, er at bunadsbruk er knyttet til sted og røtter og at man derfor synes det er rart dersom noen som ikke har den tilknytningen ønsker å bruke bunad.

...og jeg synes det er fryktelig rart at det er noen som har fasiten på hvor knyttet til et sted man må være, og hvor kraftige røttene må være, før man kan bære bunaden med hevet hode.

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Poenget her er hvilke følelser som er knyttet til bunadsbruk, ikke at man irriterer seg over at man ser mørkhudede i bunad i 17-maitoget. Det kunne ikke falt meg inn, men mine følelser og tanker rundt bunadsbruk gjør at jeg synes de som skaffer seg bunad gjør det fordi de har tilknytning til det stedet man har valgt seg bunad fra. Ellers synes jeg man kan velge ikke stedsbundne festdrakter, mange er flotte, enten det er etniske norske, adopterte, annengenerasjons innvandrere eller nylig innkomne asylsøkere.

Igjen: Mener du virkelig at den bunaden som min mor har sydd til meg, ikke kan gå i arv til min datter, fordi hun ikke har kraftige nok røtter til stedet her? Eller blir det mer feil om venninnen hennes, som har foreldre som er født i Iran, men som har bodd her hele sitt voksne liv, og som har født barna sine i Norge, i denne byen, skulle velge en bunad herfra til sine barn?

Slike holdninger som du og andre legger for en dag får meg nemlig sterkt til å lure på hvor lenge man må ha bodd et sted før man kan gjøre krav på å kunne gå i bundad. Må man være født her? Nei, tydeligvis holder ikke det, for du skriver jo at annengenerasjonsinnvandrere ikke bør gå med bunad, men festdrakt som ikke er stedsbunden. Så da er det tydeligvis ikke nok at man har bodd et sted i to generasjoner for å kvalifisere til å bruke bunad . Ha norske foreldre? Ja, noen mener jo det i denne tråden, selv om du skriver at også adopterte bør bruke festdrakt som ikke er stedsbunden. Se norsk ut? Tydeligvis... Og for meg blir det hoderystende galt!

Du sier at man "må ha tilknytning til stedet man bærer bunad fra". Men det vil jo både mine barn ha, og også hennes innvandrervenninne, som er født og oppvokst her ha . Og likevel er det tydeligvis ikke godt nok for deg.....

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Men jeg går ikke rundt i toget med mistenksomme øyne og lurer på om den eller den virkelig har den bunaden de skal.

Det var da enda godt, for da kunne du virkelig ha fått hodepine

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 21:20   #80
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Herregud Valentina, les hva jeg skriver, ikke hva du tror jeg og andre mener.
Jeg skriver ingen steder det du sier jeg mener.
Jeg skriver, og les ordrett nå, at dersom man ikke velger bunad fra det stedet man er fra, eller foreldre/besteforeldre etc så kan man heller velge ikke-stedsbunden bunad. Det gjelder norske, såvel som utenlandske. Mener jeg. Jeg har i en annen tråd skrevet at jeg synes det er teit og snobbete å velge en bunad bare fordi den er "fin" når det kan velges en der du er fra.
Selvfølgelig kan din datter arve din bunad, likeså kan hennes venninne bære bunad. Men jeg synes fortsatt det er teit hvis de plutselig vil ha en bunad fra et helt annet sted i landet, som de ikke har noen tilknytning til. Forstår du bedre nå? Det har ingenting med om din datter er adoptert eller om en innvandrer har bodd i Follo i 5 eller 20 år, men velg bunad eller drakt fra det stedet man har tilknytning til. Det er poenget mitt, ikke at utenlandske ikke skal få bruke bunad. Har man bodd 10 år i Oslo og ingen andre steder, har ingen familie, hytte eller annen tilknytning til annet sted i landet, så synes jeg man bør velge Oslodrakt. Likeså bør selvfølgelig din datter bruke din bunad, og ikke velge en vilkårlig fra annet sted fordi hun synes den er finere. Jeg synes bunadsvalg skal være noe mer enn at man synes den og den er finest.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no