Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-15, 10:44   #61
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.965
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Forkultivering: Jeg har et lite minidrivhus (platboks med gjennomsiktig plastlokk), klipper bunnen av melkekartonger og fyller med den jorda jeg har tilgjengelig i sekker i garasjen og sår i det. Så står det i vinduet, og når det lir litt utpå setter jeg det ut på verandaen på dagtid, og når jeg er lei av det planter jeg det ut i hagen. :rema1000:

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 11:20   #62
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Forkultivering: Jeg har et lite minidrivhus (platboks med gjennomsiktig plastlokk), klipper bunnen av melkekartonger og fyller med den jorda jeg har tilgjengelig i sekker i garasjen og sår i det. Så står det i vinduet, og når det lir litt utpå setter jeg det ut på verandaen på dagtid, og når jeg er lei av det planter jeg det ut i hagen. :rema1000:

Men så har man plutselig ikke nok vinduskarmer lenger, og da var det ikke så enkelt mer...

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 12:37   #63
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.965
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Men så har man plutselig ikke nok vinduskarmer lenger, og da var det ikke så enkelt mer...

Nei det er jo en annen sak, he he.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 13:25   #64
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Til forkultivering trenger man små potter eller eller pluggbrett (...) .

Hvor små potter? Jeg har en del potter som det tidligere har vært små stauder mm. i. Kan disse brukes?

Eller må jeg ha så små som disse?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 13:49   #65
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Den Garden Living-butikken har jo så mykje fint ... Nå har eg bare bestild pratktiske ting som eg faktisk treng, i første omgang. Men viss eg får dreisen på dette hageprosjektet og det viser seg å bli ein givande hobby, skal eg ha sånn:



Og sånn:



Og heilt sikkert ein heil haug med fine spader, river og vannekanner i metall, som kan stå fint oppstilt i ein krok på verandaen.

:drømmer:

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 13:57   #66
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Egen spade!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 13:58   #67
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg eeeeelsker min. Det er en bedspade fra Joseph Bentley. Den får meg i godt humør.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 14:13   #68
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg eeeeelsker min. Det er en bedspade fra Joseph Bentley. Den får meg i godt humør.

Meg og! Særlig når du truer med å kakke kjipe folk i bakhodet med den.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-15, 14:15   #69
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

We aim to please!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-15, 12:53   #70
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015


Jeg bruker mye sånne små potter. Veldig greit, for om en ikke spirer, så er det bare å hive, vaske og begynne på nytt, når du har et helt brett så er det vanskelig å rydde opp underveis. Men de root-trainerne gir veldig fine og sterke røtter, det er flotte potter!

Jeg bruker også mye pluggbrett:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-15, 11:33   #71
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Forslag til sommerblomster jeg kan så i Påsken?

Jeg har tenkt på Puslingkrage og Lobelia, men det er vel litt sent å så blomster nå. Er det noe som kommer fort og som ikke har blomster i gult eller orange?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-15, 13:36   #72
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Cosmos?

Liatris spicata?

Apotekerkattos?

Kornblomster?

Løvemunn?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:38   #73
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Her spirer kamillen allereie. Tidlegare i veka sådde eg kamille, mynte, kruspersille og asparges. I dag har eg sådd solsikker, blå kornblomst og stokkroser til rabatten eg skal ha mellom oppkjørselen og hagen og basilikum og balkongtomater.

Elles har eg frø til to typar salat, gulrøtter, koriander, pastinakk og redikker, pluss valmuer og brudeslør til rabatten. Alle desse står det at kan plantast rett ut, men etter å ha forhøyrd meg litt, trur eg eg skal forkultivere dei og. Eg har tross alt to minidrivhus igjen og littegrann vinduskarm.

Både eg og 2,5-åringen synest dette er veldig morsomt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:42   #74
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

I dag har vi sådd tomater, gresskar og solsikker. Og chili. Fordi lillemann ville. Jaja, det blir vel planter om ikke annet.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:44   #75
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.751
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Vi skal så solsikker nå i påsaka jeg og ungene, og muligens noe salat og gulrot også ja

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-15, 12:17   #76
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Har kjøpt små potter og et minidrivhus i plast .



Er ventiler på toppen, men disse bør vel være åpne hele tiden?

Har ikke varmematte, kan den settes på badegulvet? Vinduskarmen kjennes litt kald ut siden vinduet er digert.

Hvor ofte bør jeg vanne?

Og hvor lenge kan man så inne? Setter jeg alle blomkålene ut samtidig, og mange vokser opp, blir jo alt modent på en gang.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-15, 13:09   #77
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.751
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg ville for det meste hatt ventilene åpen tror jeg, hos meg har jeg hatt et par som har vært for tette, med mugg som resultat. Atamon i vannet hjelper å forebygge/kurere da.

Du bør ikke så hundre blomkål på en gang, med mindre du har tenkt å få mye, vil jeg tro, men slike har jeg ikke sådd da. Jeg sår jo alle tomatene samtidig, men det blir på en annen måte da. Salat sår jeg litt mer fortløpende gjennom sesongen. Perioden man kan forkultivere den enkelte sort står stort sett på pakken.

Nå i påska har jeg og ungene tenkt å så gulrøtter i melkekartonger. Ungene velger begge de vanlige, "de lilla kan du så, mamma..."

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-15, 14:10   #78
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg må bare anbefale kompost/jord-spaden fra Sophie Conran, den er virkelig super! Veldig lett å få ut jord og kompost ut av selv små sekker, og lett å spre rundt planten uten søl.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-15, 17:26   #79
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Den har jeg planer om å plukke med meg fra hagemessa om et par uker, om den ikke blir helt utsolgt der. Fin!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-15, 22:10   #80
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Vi har parsell og plantet hvitløk for to uker siden. I dag så jeg 16 stk titte over jorden

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
forkultivering, frø, hage, sådd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no