Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slik blir barnet ditt en skolevinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-12, 17:37   #61
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har du sikkert rett i, men utover det er det en ekstra utfordring å skulle hjelpe barn som ikke lærer etter normal kurve.

Jeg tar mine barns skolegang kjempeseriøst, og jeg støtter dem i alt jeg kan i forhold til skolen, men jeg kan ingen ting om å lære barn å lese, som ikke lærer å lese "av seg selv". Jeg har derfor mer enn én gang følt meg utrolig maktesløs når Frøkna sliter og jeg ikke vet hvordan jeg skal få henne på glid. Jeg føler meg også maktesløs når jeg mistenker at skolen bruker feil/utilpasset leseopplegg for henne, men ikke har noen måte å vite om det stemmer. Jeg kan virkelig ingen ting om spesialpedagogikk, og hva er i så fall alternativet, om skolen feiler?

Også er det den følelsen av "urettferdighet", som jeg ikke tror jeg er alene om å kjenne stikk av iblant. Det er "urettferdig" at jeg må bruke timevis av ettermiddagen på Frøknas lekser, når andre foreldre slipper unna med å kikke over etterpå. Og, ikke minst, det er virkelig urettferdig at Frøkna må bruke dobbelt så lang tid på leksene som venninnene sine. Det hender jeg tenker at det hadde vært mye mer behagelig å bare la det stå til og ikke følge opp i alle bauger og kanter. Ikke minst kan det hende jeg tenker slik de dagene takken for å ha sittet en hel ettermiddag er at skolebøkene går veggimellom og Frøkna skjeller meg ut for å være den mest masete mammaen i hele verden. Da krever det litt ekstra å tenke mange år frem i tid og virkelig vite at det er rett det vi holder på med.

Også er det jo dessverre slik at mange av de barna som har spesielle behov, har foreldre som også hadde det. Dysleksi går for eksempel ofte i arv, og hvis en selv slet skikkelig på skolen, er det ikke sikkert engasjementet, overskuddet og kunnskapen er tilstrekkelig til stedet til å følge opp et barn som også har spesielle behov. Ikke minst hvis en selv syntes skolen var pyton og ikke har så mye entusiasme å bidra med.

Jeg kan i grunnen skjønne at en del foreldre faller av oppfølgingen av sine barn med spesielle behov. Jeg unnskylder det ikke, og jeg synes ikke det er greit, men jeg kan skjønne hvorfor det kan skje.


Jeg synes ikke det er noe rart at du føler det litt urettferdig. Og jeg skjønner også at mange ikke har hverken overskudd, kompetanse eller engasjementet til å «ta kampen». Din jente er jo heldig som har dere som foreldre, som tar den kampen, og som jobber hardt sammen med datteren deres.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 18:00   #62
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Man kan jobbe mye med lekser uten at man blir skolevinner, men poenget er vel at man stiller sterkere hvis man får den oppfølgingen man trenger. Vi har veldig forskjellig leksesituasjoner med våre barn og jeg har problemer med å forklare ting på en forståelig måte til det barnet som ikke alltid lærer alt på den "vanlige" skolemåten som jeg er vant til.

Jeg kunne lett tenkt at vi hadde funnet Løsningen hvis vi bare hadde hatt eldstemann som har vært veldig selvgående mht. leksing og læring.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 18:06   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Sitat toeren idag: det går så mye lettere når jeg har noen å snakke med. Gjelder sikkert flere.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 18:44   #64
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Skolevinner i denne sammenhengen er vel strengt tatt ikke ment som de elevene som har best karakterer og som har det "lett" på skolen. Men heller det at det er dette som skal til for at elevene får ut sitt potensiale, lærer seg gode vaner, får et positivt forhold til skole og utdanning og klarer seg godt på lang sikt.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 18:49   #65
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Mye sunn fornuft. Men, jeg har et punkt jeg ikke kan krysse av på. For vi tar tidvis ungene ut av skolen. F.eks har Storesøster (6. klasse) blitt tatt ut av skolen:
- for å kunne forlenge en Trondheimshelgetur så hun kunne dra på Vitensenteret med en voksen veninne som var stipendiat på NTNU
- for å dra på Åpen Dag på UiO og høre på et foredrag hun syntes var kjempespennende
- for å være med noen av landets fremste mykologer (soppgeeker) på sopptur i regi av UiO
- forlenging av høstferie med en dag pga. utenlandstur så ungene får sammenhengede tid til å friske opp igjen engelsken sin etter USA-opphold

Og jeg kan være enig i at det er problematisk dersom alle gjør slikt hele tiden osv. osv. men hvis vi holder oss til temaet her så klarer jeg virkelig ikke å se at vi uttrykker så dårlige holdninger ovenfor skolen ved å gjøre dette at det skal hindre henne i å bli en "skolevinner".

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 18:53   #66
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Joda. Og det er nok riktig generelt sett. Men som fasit for alle tror jeg det kan slå uheldig ut.

Det er muligens der det blir feil for meg. Det blir for generelt og lettvint. Og hadde jeg ikke hatt det i bakhodet at man her snakker om hva som er best for flertallet (eller kommet så langt med egne barn at jeg nå kan heve hodet og vise til egen "track record" som mor og hva vi har fått til), ville jeg syntes det var kjipt å lese. Problemet er jo når leserne snur det på hodet og mener mye om foreldre i tilfeller der det gjøres annerledes uten at det handler om likegyldighet o.l.

Med standardløsningen ville jeg rett og slett ikke hatt en gutt som jobber mot fagbrev nå, men heller sittet i møter med NAV for å forberede ung ufør-søknaden til 18-årsdagen.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:10   #67
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Snuppa var ferdig med leksene på 4 minutter i dag. Jeg spurte om hun syntes hun hadde for lite lekser, og det sa hun at hun følte hun hadde som regel. Vi tok en solid leselekse etterpå da.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:20   #68
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Mye sunn fornuft. Men, jeg har et punkt jeg ikke kan krysse av på. For vi tar tidvis ungene ut av skolen. F.eks har Storesøster (6. klasse) blitt tatt ut av skolen:
- for å kunne forlenge en Trondheimshelgetur så hun kunne dra på Vitensenteret med en voksen veninne som var stipendiat på NTNU
- for å dra på Åpen Dag på UiO og høre på et foredrag hun syntes var kjempespennende
- for å være med noen av landets fremste mykologer (soppgeeker) på sopptur i regi av UiO
- forlenging av høstferie med en dag pga. utenlandstur så ungene får sammenhengede tid til å friske opp igjen engelsken sin etter USA-opphold

Og jeg kan være enig i at det er problematisk dersom alle gjør slikt hele tiden osv. osv. men hvis vi holder oss til temaet her så klarer jeg virkelig ikke å se at vi uttrykker så dårlige holdninger ovenfor skolen ved å gjøre dette at det skal hindre henne i å bli en "skolevinner".

Nettopp. Det handler vel så mye om hva man gjør istedet for. Og selvsagt omfanget.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:32   #69
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Kie: Jeg sjekket (på trass )nettopp ligningen til naboen som er i syden med tre barneskolebarn nå, rett før høstferien. 1,2 mill.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:48   #70
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.586
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kie: Jeg sjekket (på trass )nettopp ligningen til naboen som er i syden med tre barneskolebarn nå, rett før høstferien. 1,2 mill.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 19:56   #71
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.853
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kie: Jeg sjekket (på trass )nettopp ligningen til naboen som er i syden med tre barneskolebarn nå, rett før høstferien. 1,2 mill.

Og hvilken konklusjon trekker du av det? Tjener han mye? Lite? Passe? Typisk for sydenturister? Eller?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 20:13   #72
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og hvilken konklusjon trekker du av det? Tjener han mye? Lite? Passe? Typisk for sydenturister? Eller?

Nettopp! Fått inn penger på konto etter solgt hytte, som han skal gi som forskudd på arv. Vi vet ingenting om disse pengene, og hva de er ment til eller kanskje må brukes til.

Når det er sagt tar ikke jeg barna ut av skolen, men om jeg hadde hatt opplegg som Acsa så kunne jeg godt ha gjort det. Hadde jeg hatt nok penger skulle jeg jammen valgt hjemmeskole for dem fremfor skolen her vi bor. (Det er visst ikke så uvanlig å gjøre lenger hørte jeg på NRK P1 for en tid siden.) Men det er mye det jeg kjenner på selv, og slettes ikke sikkert at barna mine ville vært enig i en slik avgjørelse.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 20:20   #73
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Jeg tror ikke Acsa eller en del andre FP ere er representative i forhold til skolenes utfordringer med barn som tas ut av skolen.

Når vi skal søke fri fra skolen, uansett om det bare gjelder en enkelt dag så skal det begrunnes, samt fylles ut hvordan man i friperioden skal sørge for barnets opplæring.
Jeg lurer på hvordan skolen vurderer søknadene og bruker opplysningene om hvordan foreldre tenker å følge opp.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:15   #74
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Jeg er enig med artikkelen jeg. Følger alle punktene, men alikevell føler jeg meg til tider helt ubrukelig som mamma til skolebarn fordi jeg aldri kan gjøre nok. Det handler om balanse i livet også (mamma til iop-barn).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.

Sist redigert av Blåbær : 17-09-12 kl 21:26.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:21   #75
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og hvilken konklusjon trekker du av det? Tjener han mye? Lite? Passe? Typisk for sydenturister? Eller?

Jeg Tenker Mitt.
Neida, det var bare en kommentar til Kie som skrev at det bare er folk med dårlig økonomi some er "tvunget" til å ta ferier i skoleåret. Det er absolutt ikke min oppfatning, jeg vil påstå at det handler vel så mye om verdier og holdninger som om penger.
Uten at jeg vil ta den diskusjonen om igjen. :btdt:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:23   #76
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.333
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Kanskje naboen din tjener mye fordi han/hun jobber gjennom absolutt alle ferier. Hele sommeren. Påske. Juleferie.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:24   #77
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og hvilken konklusjon trekker du av det? Tjener han mye? Lite? Passe? Typisk for sydenturister? Eller?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kanskje naboen din tjener mye fordi han/hun jobber gjennom absolutt alle ferier. Hele sommeren. Påske. Juleferie.

Nope. De var på hytta tre uker i sommer. Vi bor tett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:44   #78
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

I tillegg synes jeg det er greit å tenke på at det for mange ikke er et reellt valg om man vil ta ferie i eller utenfor skoleferiene. Det blir mer snakk om hvorvidt man ønsker at barnet skal få med seg erfaringen (og læringen) det å besøke andre steder i verden innebærer en gang i løpet av oppveksten eller ikke. Kan man velge fritt på øverste hylle er det jo selvsagt at man legger ferier til skolefri.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Neida, det var bare en kommentar til Kie som skrev at det bare er folk med dårlig økonomi some er "tvunget" til å ta ferier i skoleåret.

Du leste kanskje litt fort?
Men for å presisere: Noen ganger må man veie ting litt opp mot hverandre. For barn som alltid hører på klassekamerater fortelle om alle stedene i verden de har besøkt og hva de har lært der osv. uten at det noen gang har vært deres tur, kan det kanskje ha nok verdi å få med seg en slik opplevelse også til at en uke borte fra skolen kan forsvares. Spesielt om foreldrene er litt bevisst på hva som kan læres på den turen.

Mine lærte utrolig mye. Eldstemann knakk koden i forhold til et språk etter å ha slitt i et par år. Alle lærte mye nytt. Men det største for meg som mor var å se hvordan ungene vokste litt foran øynene mine. Endelig var det deres tur å fortelle de andre om en ferie.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:52   #79
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nope. De var på hytta tre uker i sommer. Vi bor tett.

Mens jeg er kategorisk nok til å mene at enten er dette greit ofte, av og til eller en sjelden gang eller så er det ikke greit i forhold til barnas utdanning. Helt uavhengig av hvilke grunner man måtte ha for å ta ungene ut av skolen og helt uavhengig av de unnskyldningene man lager for seg selv, enten det består i hva de måtte lære eller hva slags spesiell situasjon man er i. Imidlertid mener jeg at hvis skolen synes at dette ikke er greit må de slutte å tale med to tunger, når skolen sier at inntil 14 dager i året godkjennes må de regne med at folk tolker dette som at inntil 14 dager i året anses som uproblematisk gitt at man ikke velger et veldig uheldig tidspunkt som tentamensperiode.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:53   #80
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner

Kunne krysse av på alle punktene. Tror nok det er en av mine sterkeste sider som mamma - skolearbeidet anses (ikke uventet sikkert) som særdeles viktig i heimen vår.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no