Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 16:14   #61
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Jeg lurer på en ting, Jessica; hvordan driter jeg deg ut? Det er tross alt du som kommer med lite gjennomtenkte kommentarer. Pleier du alltid skylde på andre når du tar feil?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 21:57   #62
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.794
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg er for både egg-og sæddonasjon.

Men etter å ha sett et utrolig trist program på NRK i går om jentebabyer som ble drept (blant annet i India) skulle jeg ønske enda flere valgte å adoptere.

Magica: Du burde sende sms til meg om spennende programmer innenfor barn/baby. Bare i dag har jeg funnet ut at jeg har glemt tre programmer jeg tenkte jeg skulle se de to siste dagene

Men ja, er for eggdonasjon og sæddonasjon. Absolutt.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 11:17   #63
Bompeberta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Hm.... Hva skjer her da?

Jessica har et viktig poeng. Barnet må ha rett til å vite at det har en ukjent far eller mor. Da er jeg FOR. Dersom dette skal være hemmelig for barnet er jeg ikke med i det hele tatt.

Jeg vet at Norge og Sverige forlanger at donor ikke får være hemmelig, men det er fortsatt mange land, der norske blivende foreldre er, der det fortsatt er hemmelig.

Kanskje vi skal diskutere sak i stedet for å henge oss opp i bagateller om hva enkelte vet og ikke vet her inne. Hvem kan og vet alt? Vi lærer stadig noe nytt....

  Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 14:29   #64
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Magica: Du burde sende sms til meg om spennende programmer innenfor barn/baby. Bare i dag har jeg funnet ut at jeg har glemt tre programmer jeg tenkte jeg skulle se de to siste dagene

Men ja, er for eggdonasjon og sæddonasjon. Absolutt.

Sorry! Skal huske det neste gang.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 15:49   #65
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.198
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Opprinnelig lagt inn av Bompeberta, her.

Jessica har et viktig poeng. Barnet må ha rett til å vite at det har en ukjent far eller mor. Da er jeg FOR. Dersom dette skal være hemmelig for barnet er jeg ikke med i det hele tatt.

Jeg har stor forståelse for det standpunktet. Jeg "liker" heller ikke anonym sæd- eller eggdonasjon, men jeg har ikke blitt helt enig med meg selv om hvorvidt det burde være lov eller ikke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 16:06   #66
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.784
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Sånn helt uten å koble dette til om egg-/sæddonasjon burde være lov eller ikke, så er det alltid en problemstilling ved sæddonasjon jeg stadig kommer tilbake til, men som ingen snakker noe om, og det er: Hva gjør det med forholdet mellom partnerne dersom bare én av dem er barnets biologiske forelder? Hva hvis forholdet begynner å bli dårlig, er det ikke da fryktelig lett at den som ikke er biologisk forelder mister litt makt, at "jammen, det er nå egentlig MITT barn da", kan komme til å bli et (usagt) argument i en strid?

Eller overdramatiserer jeg?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:06   #67
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Jeg har 4 befruktede egg i en fryser i Danmark, vet ikke helt hva vi skal gjøre med de gitt... De kan man vel ikke donere bort?

Nei, befruktede egg kan ikke doneres bort.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er ikke hårsår, men du har en tendens til å plukke fra hverandre argumentasjonen og sette den som argumenterer på plass. Det provoserer.

Øh. Det kalles "å diskutere".

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:52   #68
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Jeg er for både sæd- og eggdonasjon.

Nå har jeg skjønt det slik at i Norge har man krav på å vite navn på sæddonoren, stemmer det?
Er det slik, kunne jeg like denne tanken, ut i fra at barnet burde ha en rett til å vite hvem som er sitt biologsike opphav.
Jeg håper derfor at det blir slik ved en evt. lov om eggdonasjon her i landet.

På den andre siden - og nå skal jeg tilstå jeg ikke aner noe om lovgivningen på dette feltet, så det er spekulasjoner fra min side...
Men - dersom det er "åpen" donasjon, kan vel ikke barnet komme i etterkant å ha noe krav/rettigheter overfor donor som biologisk forelder?

Jeg vet ikke om man kan ha problemer med å få folk til å donere sæd/egg dersom de har det hengende over seg at det om 18 år kanskje kan komme et menneske på døra og presentere seg som det biologiske barn...

Vanskelig emne dette - med mye etikk å ta stilling til...
Men altså - jeg er vel prinsipielt for at man skal kunne donere egg på linje med at man kan donere sæd.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:08   #69
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Øh. Det kalles "å diskutere".

Ehm..... ja

Jeg var litt uklar der Det jeg prøver å si er at har noe med MÅTEN man argumenterer på. Tilleggskommentarer som skal understreke hvilken idiot motdebatanten er, om du skjønner.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:21   #70
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.898
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Tilleggskommentarer som skal understreke hvilken idiot motdebatanten er, om du skjønner.....

Ja, det er jo veldig typisk for Skilpadda.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 09:28   #71
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.839
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Dette er en sak som engasjerer meg veldig, rett og slett fordi eggdonasjon eller adopsjon er eneste mulighet for oss til å få flere barn. (som vi ønsker oss)
I teorien kan jeg bli gravid, men det er en veldig stor risiko for at vi får nok et barn som dør i det første leveåret, og det orker vi ikke tanken på.

Jeg skjønner skepsisen til eggdonasjon, men synes det er helt tullete at sæddonasjon i dette landet er så mye mer legitimt.
I bunn og grunn er det samme sak (bortsett fra at det er "lettere" å være sæddonor sånn rent praktisk) og jeg synes det er grov diskriminering på dette feltet.
Jeg registrerer også at mange, både her inne og ellers i RL synes det er uetisk mot barnet.

For å gjøre en ting helt klart først: Vi kommer ikke til å benytte oss av ukjent donor. Barnet vil sannsynligvis ikke kunne finne ut hvem vedkommende er, men vil få informasjon om donoren (medisinsk) og også et brev om motivasjonen hun har hatt.
Dette er godt nok for oss, rett og slett.

Opprinnelig lagt inn av Gaia

Hva er årsaken til at man ønsker donasjon? At minst en av foreldrene skal være biologisk forelder? Muligheten til å følge opp barnet fra fødselen?

Jeg kan bare snakke ut fra vår situasjon, men hos oss er det så enkelt at mannen ikke ønsker adopsjon. Han føler at det blir feil for han, derfor står vi igjen med det siste alternativet - eggdonasjon.
Vi kommer til å være åpne mot barnet i forhold til biologien, og hvorfor vi valgte som vi gjorde, men vi kommer nok ikke til å løpe rundt å opplyse "Gud og Hvermann" om det.
Tross alt er dette private avgjørelser og reaksjonene til mange her inne tilsier jo at det blir enklere for oss alle hvis vi bare forteller det ved opplagte anledninger.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no