Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-12, 13:27   #61
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, det er jo meg i et nøtteskall.

Ok, det er vel det. Billig er bra. Gratis er enda bedre. Et sted midt i mellom, som Ryanair er bra hvis man bare kan lukke ører og øyne. Ryanair har skapt et marked som egentlig ikke er der. Mennesker som egentlig ikke hadde tenkt å reise, reiser fordi det er så BILLIG.

Jeg hadde egentlig ikke behov for 5 flasker rødvin, men det var da så billig at jeg bare gjorde det.

De har opprettet et marked som vi godt kunne vært foruten. Kunstig lave priser flybilletter må nødvendigvis gå utover noe, eller tror man at et fly kan fly gratis med dagens dollarpris på drivstoff, landingsavgifter, lønn, flyvedlikehold. Det er en NØYE sammenheng mellom disse tingene.

Spill ikke overrasket om man ikke får hjelp de gangene Ryanair ikke dukker opp til avtalt tid, eller ikke dukker opp i det hele tatt, og still i hvert fall ikke spørsmål om bagasjen ikke dukker opp fordi man valgte å ta med mer drivstoff enn bagasje for å spare drivstoff-utgifter... eller man ikke får hjelp til videreforbindelsen den gang Ryanair er forsinket.

Jeg liker virkelig ikke Ryanair

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:28   #62
2barnsmamma
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 23
2barnsmamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Jeg har reist med RyanAir 1 gang fra Torp til Girona (Barcelona). Vi var veldig fornøyde, billig og så lenge man har satt seg godt inn i reglene er det ikke noe problem. Når vi kom tilbake fra turen vår og hadde landet på Torp oppdaget vi at tøykofferten vår var ødelagt. Dette hadde revnet opp. Henvendte oss i ankomstservice. Jeg tenkte i mitt stille sinn at nå er den kofferten tapt, men vedkommende vi snakket med registrerte hva som hadde skjedd. Vi fikk et nummer og en e-postadr hvor vi skulle sende inn vårt navn og adresse. Etter 2 uker fikk vi en helt ny koffert levert på døra!! Da ble jeg imponert - hadde liksom ikke forventet det av RyanAir....

2barnsmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:28   #63
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Jeg lurer på om Norwegiansjefen i forbindelse med storinnkjøp av fly sa noe om at de kanskje skal sette ut hele bemanningsarbeidet til eksterne. Altså ikke ha crew ansatt i Norwegian men hente inn der det er billigst. Det kan jo fort føre til endringer i rettigheter og betingelser der også.

Når det gjelder Ryanair er det lett for meg å ta et valg om ikke å fly med dem. Jeg har ikke lyst til at mine penger skal gå i lommen til en med holdninger som O'Leary.

Jeg elsker å reise, så akkurat valget om å fly lite koster mye i forhold til hva jeg egentlig kunne tenke meg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:30   #64
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

... eller man ikke får hjelp til videreforbindelsen den gang Ryanair er forsinket.

Og det er hvertfall en god grunn til å tenke seg om når man bestiller biletter selv - der man f.eks legger inn Ryan Air på ett av strekkene. Du får ikke sjekke inn hele veien med dem, hvertfall etter min erfaring, så skal du videre med fly fra f.eks london og ryan air forsines så sorry mac - da sitter du der med skjegget i postkassa.

Men det er et vel også et generelt problem folk ikke tenker over når de bestiller flybilletter på nett; at om ikke flyselskapene man bestiller fra samarbeider har man ikke samme hjelp og rettigheter ift forsinkelser og forsentkomninger og slikt gjennom flyselskapet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:30   #65
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.317
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er enig i de andre tingene du nevner her, men dårlig setekomfort? På hvilken måte? Jeg synes setene er gode og brede og de har god plass til beina.

Jeg har ikke flydd mye med dem, men da har det vært knallharde og trange seter man må sitte rett opp og ned i. Jeg er vanligvis ikke så nøye på sånt, men jeg kunne nesten ikke gå da vi kom frem.

Og siden jeg er klar over at de ikke strekker seg en millimeter for passasjerene sine (det kan de selvsagt ikke innenfor de kostnadsrammene de har) så blir jeg også nervøs og anspent av å reise med dem, i tilfelle det "er" etellerannet.

Og den masingen om skrapelodd driver meg til vanvidd!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:32   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.509
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er ikke mitt problem å holde orden på arbeidsforholdene deres, og det er det ikke for meg uansett hvilken bedrift jeg skal kjøpe noe fra. Det er det andre som skal passe på, og så lenge de får lov til å fly i Norge så går jeg ut i fra at de følger reglene som gjelder her?

Så siden barnearbeid ikke er forbudt i ett eller annet land i Asia så syns du det er greit å kjøpe klær og leker laget under uverdige arbeidsforhold? Det er ikke ditt ansvar?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:32   #67
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er ikke mitt problem å holde orden på arbeidsforholdene deres, og det er det ikke for meg uansett hvilken bedrift jeg skal kjøpe noe fra.

Mens jeg har tro på forbrukemakten, og prøver å følge med på de bedriftene jeg handler fra.

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er det andre som skal passe på, og så lenge de får lov til å fly i Norge så går jeg ut i fra at de følger reglene som gjelder her?

Som det står i en av artiklene jeg har lenket til:

Sitat:

Siden Ryanair er et irsk selskap, og de ansatte skatter til Irland, er ikke de kabinansatte underlagt norske arbeidslivsregler. Dermed kan heller ikke norske myndigheter føre tilsyn med arbeids- eller lønnsforhold i selskapet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:33   #68
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Jeg må bare si at jeg syns det er et MYE større etisk dilemma å fly for min egen fornøyelses skyld i det hele tatt enn det er å fly med RyanAir. Miljøbelastningen ved en stadig økt flytrafikk er jo enorm og alltid når jeg setter meg i et fly eller i en bil så tenker jeg på Odd Børretzens "Hjemmeparty blues".

Jeg er på verdens lengste russefest, egentlig. Den har vart i flere hundre år
Vi har sklidd på gelenderet i trappa her i huset til pappa.
Vi har gjort alt som falt oss inn
Vi har sparket forball i haven, hvorfor skulle vi ikke det?
Det gikk noen ruter, men det har ikke jeg noe med
Det er tomflasker på gulvet, men jeg har gjemt dem under teppet
Det er forresten et høl i det teppet. Noen brant et bål oppå der.
Noen brant foresteten et høl i ozonlaget også – det var moro å se på!

Husj, sa det – det var et
svært høl i ozonlaget.
Da ble det varmt i vannet. Nå kan vi bade hele året. Vi bada i går.
Vi har hatt en kjempefin fest i flere hundre år.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:33   #69
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Vegard Einan Han gjør en fantastisk jobb på vegne av kabinansatte i sitt verv i Parat/YS. Han er selv flyvert i permisjon, og Parat organiserer kabinansatte og piloter i bl.a. SAS, Norwegian, Widerøe.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:35   #70
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Bare for å presisere: Jeg synes ikke folk som boikotter RyanAir pga. arbeidsforholdene er stappteite eller noe slikt, altså. Jeg har full forståelse for valget om å boikotte.

Det jeg har reagert på, har vært all "sytinga" er på FP om at det er "farlig" å fly med dem, at det er så "vanskelig" å fly med dem og andre ting jeg synes jeg har usaklige. Jeg synes man burde skille skitt og kanel litt, da.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:39   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.509
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det jeg har reagert på, har vært all "sytinga" er på FP om at det er "farlig" å fly med dem, at det er så "vanskelig" å fly med dem og andre ting jeg synes jeg har usaklige. Jeg synes man burde skille skitt og kanel litt, da.

Som forbruker så vil jeg selvsagt at kjøpsprosessen skal være så enkel som mulig. RAs prosess er laget vanskelig med vilje, fordi de ønsker at du skal betale mest mulig.

Angående sikkerhet så tror jeg nok at det ikke er de aller beste i sitt kull av piloter som jobber der. Jeg tror også at om du får dårlig betalt, føler deg presset til å stille opp i en toppløskalender og ikke får betalt når du er syk så går det utover arbeidsinnsatsen din.

Det er jo rett og slett common sense.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 08-03-12 kl 13:49. Årsak: Mest mulig, ikke minst. Takk, Him!
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:40   #72
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det jeg har reagert på, har vært all "sytinga" er på FP om at det er "farlig" å fly med dem, at det er så "vanskelig" å fly med dem og andre ting jeg synes jeg har usaklige. Jeg synes man burde skille skitt og kanel litt, da.

Det kan jo være et helvete å fly med dem da. Jeg følte meg ikke usaklig som syta litt da de flyttet hjemreisen min fra en langhelg fra 12.00 til 06.20. Det ødela jo en god del av turen vår og jeg ville ikke valgt de dagene å reise om jeg hadde visst det. De sa fra så sent at det var utenkelig å bytte om på dagene.

Det med at sikkerheten er dårligere hos dem sier de selv også, eller de sier at de er fornøyd så lenge de er akkurat innefor regelverket, så det kan neppe kalles usaklig. Piloter som har flydd der tidligere har dog gått ut med at de har flydd ulovlig i forhold til hviletiden.

Bortsett fra min egen syting så har jeg ikke fått med meg så mye her på FP i grunnen, så jeg skal ikke si så mye om hvorvidt FP'ere er usaklige i forhold til RyanAir.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:40   #73
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Flydd? Fløyet?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:43   #74
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.930
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så siden barnearbeid ikke er forbudt i ett eller annet land i Asia så syns du det er greit å kjøpe klær og leker laget under uverdige arbeidsforhold? Det er ikke ditt ansvar?

Sjekker du arbeidsforholdene som ligger bak alt du handler av klær og leker? Det er faktisk ikke mitt ansvar å passe på hva bedriftene jeg handler av gjør. Jeg stoler på at firmaer i Norge hvor jeg handler klær fra vet hva de gjør.

Det er nok av andre utenlandske flyselskaper som flyr fra Norge også som da ikke gjelder norske regler for, og jeg har da flydd med dem å, så da blir det jo ikke noe annerleder å fly med Ryanair selv om de ikke skatter til Norge. Folk velger hvor de vil jobbe selv, og vil folk jobbe hos Ryanair så er det greit for meg. Nå tar Norwegian over hos oss istedenfor Ryanair, og det gjør ikke noe det. Ryanair har mye billige billetter, men ikke når jeg trenger dem i skoleferiene, så da blir det ikke til at vi reiser med dem allikevel, men velger andre selskaper.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:44   #75
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.930
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så siden barnearbeid ikke er forbudt i ett eller annet land i Asia så syns du det er greit å kjøpe klær og leker laget under uverdige arbeidsforhold? Det er ikke ditt ansvar?

Sjekker du arbeidsforholdene som ligger bak alt du handler av klær og leker? Det er faktisk ikke mitt ansvar å passe på hva bedriftene jeg handler av gjør. Jeg stoler på at firmaer i Norge hvor jeg handler klær fra vet hva de gjør.

Det er nok av andre utenlandske flyselskaper som flyr fra Norge også som da ikke gjelder norske regler for, og jeg har da flydd med dem å, så da blir det jo ikke noe annerleder å fly med Ryanair selv om de ikke skatter til Norge. Folk velger hvor de vil jobbe selv, og vil folk jobbe hos Ryanair så er det greit for meg. Nå tar Norwegian over hos oss istedenfor Ryanair, og det gjør ikke noe det. Ryanair har mye billige billetter, men ikke når jeg trenger dem i skoleferiene, så da blir det ikke til at vi reiser med dem allikevel, men velger andre selskaper. Tror dere de utenlandske flyselskapene som flyr for norske charteroperatører er så himla mye bedre da enn RY? Det tviler jeg på, men folk bestiller jo charterturer og tenker ikke på hvilket selskap de egentlig flyr med.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:45   #76
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det kan jo være et helvete å fly med dem da. Jeg følte meg ikke usaklig som syta litt da de flyttet hjemreisen min fra en langhelg fra 12.00 til 06.20.

Seriøst? Da hadde jeg vel begynt å boikotte dem, jeg også, må jeg innrømme. Og, jada, jeg VET at det ville vært av helt egoistiske grunner. Jeg synes den der var for drøy, altså, og jeg hadde blitt rasende. Men samtidig forventer jeg ikke at en billigbillett skal gi meg samme komfort og service som en fullprisbillett. Samtidig så lurer jeg på hvorfor de ikke har valg av sete? Ville det være en veldig fordyrende prosess? Jeg tror at mange flere ville ha reist med dem dersom de visste at de slapp å henge ved gaten så lenge for å være sikret å få sitte sammen som familie.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:48   #77
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.509
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Sjekker du arbeidsforholdene som ligger bak alt du handler av klær og leker?

Ganske mye ja. Man sjekker selvsagt ikke hver eneste ting, men hele bedrifter.

Jeg har dog valgt å ha epleprodukter (av egoistiske årsaker), selv om jeg ikke kan stå inne for deres etikk.

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er faktisk ikke mitt ansvar å passe på hva bedriftene jeg handler av gjør. Jeg stoler på at firmaer i Norge hvor jeg handler klær fra vet hva de gjør.

Da tenker vi ganske forskjellig om ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:48   #78
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så siden barnearbeid ikke er forbudt i ett eller annet land i Asia så syns du det er greit å kjøpe klær og leker laget under uverdige arbeidsforhold? Det er ikke ditt ansvar?

Det er faktisk verdt å tenke over at når man boikotter varer produsert av barn så er det ikke sånn at de barna som produserte varer flyttes til et deilig sted med skoleplass og god mat og trygge senger. De kan like gjerne ende i barneprostitusjon. Solidaritet og bistand er slett ikke så enkelt som at man løser problemer gjennom å ikke kjøpe ting herfra eller derfra. På bakgrunn av dette boikotter jeg ikke automatisk alt som er laget av barn. Men jeg prioriterer høyt å kjøpe produkter fra fairtrade eller andre produsenter med en etisk standard for arbeiderne sine.

Og jeg vil hevde temmelg hardt at det er en god prioritering å legge fokus på kakaoprodusenter og bananplukkere - forholdene der er et stykke verre enn i RA og de som arbeider der har vesentlig mer bruk for oppmerksomheten vår.

Ja, de ansatte i RA har ikke optimale forhold. Enig. Ja, du får soleklar mer kvalitet om du flyr med SAS eller Norwegian. Det betyr ikke at det er direkte uetisk å fly RA likevel syns jeg. Det er ikke sånn at de ansatte i RA får jobber i SAS om RA legges ned i morgen.

Og jepp - man må ta høyde for litt plunder og heft. Det er bare det at jeg kan kjøpe fem flybilletter på RA for prisen av en flybillett på SAS. Så da blir prisforskjellen så stor at det noen ganger er verdt litt kål. Andre ganger vil man ikke ha heft og betaler da heller mer for å få nøyaktighet og service.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:53   #79
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.533
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så siden barnearbeid ikke er forbudt i ett eller annet land i Asia så syns du det er greit å kjøpe klær og leker laget under uverdige arbeidsforhold? Det er ikke ditt ansvar?

Personlig vil jeg si at det å holde oversikt over produksjonslinjen for hvert enkelt selskap, som privatperson, vil være veldig vanskelig. Faktisk er det jo slik at mange selskaper selv sliter med å holde oversikten med tanke på underleverandører etc. Så vidt jeg vet så er alt som har kommet opp med tanke på H&M sin produksjonslinje (noen år siden nå) vært fra underleverandører.

Jeg synes selvfølgelig at det er fint at noen følger med og boikotter diverse på grunn av ting de mener er uetiske, men jeg synes ikke det skal være et generelt krav. Jeg tenker at personlig ansvar er noe som er forbeholdt privatsfæren, og i større sammenhenger må det noe mer til. (og da tenker jeg lover, regler, kontrollorganer etc)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 13:55   #80
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Sjekker du arbeidsforholdene som ligger bak alt du handler av klær og leker? Det er faktisk ikke mitt ansvar å passe på hva bedriftene jeg handler av gjør. Jeg stoler på at firmaer i Norge hvor jeg handler klær fra vet hva de gjør.

Ingen kan klare å følge med på hvor "etiske" alle bedrifter er. Det jeg følger med på er hva som omtales i media. Når det gjelder Ryanair, har mange norske fagforbund gått ut og varslet om elendige arbeidsforhold. De passer på, og jeg kan ta et standpunkt. Det samme gjelder andre bedrifter, enten det gjelder barnearbeid, arbeidsvilkår, forurensing eller annet.

Jeg har ikke handlet på Shell på det jeg kan huske. Først pga holdningen de hadde til apartheidregimet i Sør-Afrika. Nå pga hvordan de oppfører seg i Nigeria. Opplysningene har jeg fra Amnesty.

Pga denne tråden skal jeg sette meg mer inn i H&M ift barnearbeid. Jeg har ikke vært klar over denne kritikken, men nå skal jeg lese meg opp.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no