Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 15:33   #61
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det ble jo gjordt i vårt tilfelle. Ingenting slo ut. Ikke prikketester, ikke blodprøvefunn, ingenting målbart.
Likevel ble det anbefalt å kutte ut melk.
Og det var der problemet lå. Hadde vi prøvd å kutte ut før de tre månedene ventetid var gått, hadde vi hatt en fin sommer; istedetfor en en veldig slitsom en.
Jeg har etterhvert hørt at man ikke får pålitelige prøvesvar før man er rundt 2 år gammel.

Jo, men du kan ikke anbefale at necesario dermed ikke skal gå gjennom utredningen som ditt barn gjorde først. En utredning som er negativ forteller jo også noe. Det er lett å komme etterpå og si at det var helt unødvendig, sånn er det jo med alle prøver hvor man har utelukket ting.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 16:19   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Et av poengene med å kutte ut melk for å finne ut om barnet er laktoseintolerant (og ikke til å blande sammen med at familien endrer kalsiumkilde fra melk til andre ting, som jeg mistenker egentlig du snakker om).

Om man derfor ønsker å finne ut om barnet er laktoseintolerant så bør man gjøre det på en ordentlig måte. Dette fordi man ikke ønsker å gi et barn som ikke tåler melk mat som det blir dårlig av. Men faren er også til stede for at foreldre som ikke gjør det ordentlig overser en laktoseintolerasjon.

Man skal bare ikke kutte "litt" i melk for å finne ut om en unge er laktoseintolerant. Man bør derfor sette opp en plan, hvor man (jeg er ikke ekspert på dette, så lengde av de forskjellige intervallene kan jeg ikke garantere) først provoserer en viss tid, skriver opp hvordan avføringen er hver dag, og så kutter man ut alt av melkeprodukter en viss periode mens man skriver opp hver dag. Eventuelt med provokasjon igjen.

Nå kjenner jeg knapt et menneske som er så strukturert at det greier å gjøre dette ordentlig av seg selv, og derfor bør man ha en samarbeidspartner, lege eller ernæringsfysiolog sånn at det man driver med har en faktisk sannhetsverdi. Å kutte litt ned på melk og så høre med mor om "hun synes det hjalp" er bare sløsing med tid og energi.


Når det gjelder laktoseintoleranse ja. I mitt tilfelle var det snakk om å se om det hjalp på diaréen om hun kuttet ut melk som drikke, og det gjorde det. Det var overhodet ikke sløsing med tid og energi i vårt tilfelle, skal jeg kalle noe sløsing med tid og energi var det de legetimene vi hadde der legen kalte det psykisk. Men det betyr selvsagt ikke at Necesario ikke skal gå til legen med sønnen sin, det sier jeg ikke. Men jeg fikk ikke inntrykk av at hun skulle kutte ut alle melkeprodukter heller og da ser jeg ikke problemet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 16:20   #63
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Når eldste var liten hadde han med ujevne mellomrom med perioder hvor han slet med vond mage og diare. Da fikk vi beskjed av legen å kutte ut melk i en periode, helst ost og youghurt også for 14 dager, for deretter å gjenninføre ost og youghurt og vente litt til med melka. Det fungerte hver gang.

Når jeg tenker meg om fikk vi akkurat det samme rådet av Girsle Rød ved Strømmen barnelegesenter i fjor våres også. Pga magesmerter og diare/oppkast.

Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje om ikke kutte ut melka, begrense det til et glass til maten for å se om det hjelper i første rekke.

Minsten kunne ikke få mer en det fram til han var godt over 3 år, for han hadde som legen (igjen en ved Strømmen Barnelegesenter) sa så var tarmen hans kanskje litt umoden og taklet melk ikke så godt.
Samme lege (som vi hadde til minsten) anbefalte Biola når magen hans ble vrang og vemmelig. Det kan kanskje du prøve også.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:08   #64
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er viktig å merke trådene sine med "jeg vil utelukkende ha svar som støtter min plan 100 %" hvis det er det man ønsker.

Det er ikke DET jeg mener. Men da må også de som kommer med råd godt at jeg ikke velger å følge akkurat deres råd. Grunnen til at jeg følte det ble litt for mye var pga min andre tråd om føflekk. Et svar der gjorde at jeg følte at jeg strødde om meg med problemer på FP om dagen, og at jeg burde få hjelp. Da fikk jeg en ekkel følelse i magen bare.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:38   #65
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Det er ikke DET jeg mener. Men da må også de som kommer med råd godt at jeg ikke velger å følge akkurat deres råd. Grunnen til at jeg følte det ble litt for mye var pga min andre tråd om føflekk. Et svar der gjorde at jeg følte at jeg strødde om meg med problemer på FP om dagen, og at jeg burde få hjelp. Da fikk jeg en ekkel følelse i magen bare.


Melkekutt gør nok susen!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 18:06   #66
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Melkekutt gør nok susen!

Ja, jeg tenker melkekutt vil kurere alt. Føflekker også, så klart.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 18:11   #67
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, jeg tenker melkekutt vil kurere alt. Føflekker også, så klart.

Nei, der tror jeg faktisk grensen går

(det var en spøk, altså, det forrige innlegget, om du ikke forstod det. Jeg hadde uthevet noe i det jeg siterte fra. Jeg tror ikke et øyeblikk at melkekutt kurerer magevondt slik som Necesario beskrev det i forrige innlegg)


Sist redigert av bønna : 19-10-09 kl 18:19.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 18:25   #68
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.092
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Da S var omtrent like gammel som Peder, hadde han også veldig mye løs mage. Jeg tror ærlig talt at det bare var litt ukjente virus som spaserte gjennom magen hans, samt at det jo er en del normalvariasjon hos barn, som Adrienne påpeker (S har fremdeles ganske ofte løs mage, jeg gjør ingenting med det så lenge formen hans er bra). Det eneste vi den gangen kanskje fant som grunn av eplejuice og appelsinjuice. Han drakk ikke mye av det, men vi syntes magen ble løsere når han drakk det. Klarte egentlig aldri finne ut av greia, det ble for sporadisk juiceinntak til å merke noe av et kutt, og det gikk over av seg selv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 18:27   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Pøh, dere tar helt feil. Alle vondter og verker kommer av for lite melk og for lite søvn. Det sa min mor.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:39   #70
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Jeg har bare lyst til å understreke at det ikke er snakk om "bare litt forbigående løs mage" hos oss, altså. Sammenhengen er svært tydelig.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 20:28   #71
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Har ikke Peder nettopp hatt noe e-coli besvær? Det er jo da naturlig at han er litt løs i magen. I følge en eller annen kan man få en forbigående laktoseintoleranse i frobindelse med diare, men igjen, dette er noe som bør tas opp med lege.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 20:34   #72
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

I følge en eller annen kan man få en forbigående laktoseintoleranse i frobindelse med diare, men igjen, dette er noe som bør tas opp med lege.

Ja, det hadde Hassel i forbindelse med omgangssyke i jula i fjor, husker jeg. Han virket bedre av sykdommen, men så fort han fikk en flaske MME spøy han som en foss, stakkar. Legen mente da det var lurt å holde seg unna melk en ukes tid, og da gikk det bra.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 20:37   #73
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Det er alltid en god ide å kontakte lege hvis man ønsker å ta bort matvarer (melk, mel etc) fra barnas kosthold. Men det er alltid en god ide å tenke selv også. Man kan tross alt få flere varierende svar fra leger, og de er slett ikke enige i sammenhengen mellom kost og livsstilssykdommer, stress osv. Jeg syns det blir for dumt å stole blindt på legen, samtidig som det blir dumt å ta saken HELT i egne hender.

Til de som er så overrasket over at man kan finne på å ta bort melk fra barnas kosthold, så er jeg like overrasket over alt folk kan gi barna sine uten at de vet hva halvparten av ingrediensene er. For eksempel kjeks, is, søte drikker, godterier og masse annet.

Jeg syns det er sunt å ta et kritisk blikk på kostholdet og hvordan det påvirker oss!

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 22:17   #74
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Vi har bedt barnehagen ikke gi melk, men vi gir det hjemme. Det er imidlertid av motsatt årsak, hun er ekstremt treg i magen, og mengder av melk hjelper vel ikke på akkurat det. Vi driver ikke melkenekt, men prøver å holde det på et kontrollert nivå.

Jeg vet ikke om det har noe for seg å prøve å kunne ut melk i P sitt tilfelle, men det er jo mange som er løse i mage i perioder, og dersom han drikker mye javnt over, er det kanskje snarere mengden som er årsaken?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 22:27   #75
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.077
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Det Zeppelin sa! Selv om jeg er enig i at en ikke skal drive eksperimentering uten å kontakte lege, må jeg si at det er et paradoks at de som kutter ut/ned på en del matvarer blir sett på som galne, samtidig som det finnes foreldre som putter i ungene alskens tilsettingsstoffer, raffinert mel og sukker helt ukritisk. Ikke at jeg beskylder noen av dere for å være ukritiske , men det finnes jommen nok av de foreldrene også. Litt bevissthet rundt mat - uten hysteri og strenge forbud - er faktisk ikke av det vonde.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 09:39   #76
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Når det gjelder laktoseintoleranse ja. I mitt tilfelle var det snakk om å se om det hjalp på diaréen om hun kuttet ut melk som drikke, og det gjorde det. Det var overhodet ikke sløsing med tid og energi i vårt tilfelle, skal jeg kalle noe sløsing med tid og energi var det de legetimene vi hadde der legen kalte det psykisk. Men det betyr selvsagt ikke at Necesario ikke skal gå til legen med sønnen sin, det sier jeg ikke. Men jeg fikk ikke inntrykk av at hun skulle kutte ut alle melkeprodukter heller og da ser jeg ikke problemet.

Nei, men likevel, han har jo hatt E.coli infeksjon for ikke så lenge siden, og den kan jo være årsaken til diareen, og om det er det, og hun kutter i melken så kan man, fordi det sammenfaller i tid tenke at bedringen er på grunn av melkekuttet.

Jeg tror ikke det er farlig å kutte melk en periode, men jeg tror at de fleste foreldre har nytte av å gjøre det mer planmessig enn hva det vanligvis gjøres.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 09:52   #77
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Det er faktisk ikke ”bare å kutte ut melken” for å se om magen blir bedre. Snupp var melkeintollerant frem til han var to år og vi gikk igjennom en omfattende utredning og en haug med blodprøver før det ble konstatert melkeproteinintolleranse. Første ledd i dette var å kutte ut alt av mat som inneholdt melk eller spor av melk i to uker, føre en grundig logg over avføring og søvn, for så å innføre matvarene en etter en i rolig tempo, mens vi loggførte, for å se om de førte til endringer i søvn- og/eller avføringsmønster. Vi fikk også tilbud om veiledning hos ernæringsfysiolog. Snupp tålte heldigvis ost hele tiden, og fikk tilstrekkelig kalsium gjennom dette, i tillegg til at vi fikk melkeerstatning på blå resept. Vi foretok en provokasjon ca. hver andre måned, fordi overlegen vi gikk til mente at magen med jevne mellomrom burde utsettes for melkeproteiner. Etter en stund kunne han begynne å spise yoghurt og rundt toårsalder gikk det greit med vanlig melk.

Jeg fikk dessuten vite at det for øvrig ikke er så vanlig med laktoseintolleranse hos folk av vestlig avstamning, derimot er det mange småbarn, flest gutter, som reagerer på melkeproteiner. Dette er noe de aller fleste vokser av seg før treårsalder.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 09:56   #78
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Min datter drakk mye melk i den alderen, og ble utrolig sinna og aggressiv av det. Vi kuttet ut melken en periode, og hun ble en helt annen unge. Nå drikker hun svært moderat, noe youghurt og noe ost, samt melk på gryn. Men nesten aldri ren melk.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 10:10   #79
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Jeg skjønner at man skal være forsiktige med å klusse med maten til små barn, det er sikkert mye fortere gjort at de får mangler enn oss voksne. Men likevel, i tråden om hvorfor folk ikke drikker melk, er det flere som sier at verken de eller barna gjør det. Noen fordi de ikke liker det, noen fordi de merker at kroppen reagerer.

Jeg er faktisk litt usikker på hvorfor det er greit for voksne å kutte ut melk når de merker at de reagerer. Det er mulig at jeg tråkker i salaten, men Lille Ru sier for eksempel at det og det produktet gir problemer, det og det går greit i visse mengder, det og det må kuttes helt ut. Det er akkurat slik jeg erfarer det med lillemann. Jeg er rimelig sikker på at det er melkeproteinene han reagerer på, og at han kommer til å vokse det av seg som Gaia sier.

Jeg synes bare det ble så stort sprik mellom den andre tråden og denne...

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 10:19   #80
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Rug: jeg er enig i det du skriver.

Jeg tenker, hvis jeg oppdager at jeg får vondt i magen av å spise epler, og dette er noe som gjentar seg ofte, så kutter jeg ned på epleinntaket, eller kutter det helt ut. Når jeg har oppdaget at 1 kilo druer får konsekvenser for magen, så justerer jeg meg og spiser ikke så mye druer. Jeg anser ikke dette som eksperimentering i det hele tatt. Jeg ser på det som å tilpasse seg.

Når man opplever å få vondt i magen av å drikke melk, så slutter man å drikke melk. Melka i norsk kosthold fremstår nesten religiøst (jfr. "sjette sans"-tråden ). Samtidig vet vi at i mange andre land er ikke melk normal drikke, i alle fall ikke for voksne. Jeg kan ikke se at å kutte melk som drikke skal være mer dramatisk kostholdsomlegging enn å redusere fra 1 kilo druer til 100 gram. Heller ikke for barn.

Kosten skal jo gjøre noe nyttig for oss, og det er ikke nyttig hvis noe i kosten gjør oss kvalme, får magevondt, eksem, diare, eller hva det måtte være.

Derimot mener jeg at det å utelukke ALT av melkeprodukter i kosten er mer drastisk, og da bør man nok gjøre dette på en grundig måte i samråd med lege. Men melk som drikke? Jeg skjønner nok ikke helt greia, tror jeg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no