Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-11, 14:20   #61
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Kanskje det har noe med plasseringen av en evt sjakt å gjøre? At noen steder kan det bli mer støy?

Det er klart at en sjakt vil slippe gjennom mer støy enn om det var lukket helt i vegger og mellom etasjene. Vi har luftekanal fra vaskerommet som går sammen med rørgaten opp til taket og dermed gjennom badet oppe, og ingenting er så effektiv som å stå der inne og rope til den som er på vaskerommet nede.
Om jeg står i gangen utenfor, hører de ingenting nede.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:50   #62
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er klart at en sjakt vil slippe gjennom mer støy enn om det var lukket helt i vegger og mellom etasjene. Vi har luftekanal fra vaskerommet som går sammen med rørgaten opp til taket og dermed gjennom badet oppe, og ingenting er så effektiv som å stå der inne og rope til den som er på vaskerommet nede.
Om jeg står i gangen utenfor, hører de ingenting nede.

Jo, det er jo sant. De fleste sjakter vil jeg tro står ikke åpen, men isolasjonen er jo helt klart dårligere enn om det hadde vært vegg eller gulv der. Kanskje jeg ikke tenker over at det gir noe støy fordi jeg er vant med det. Klart jeg hører jo vaskemaskinen sentrifugere om jeg står på badet oppe, men det gjør jeg også om jeg er på kjøkkenet nede. (Vegg i vegg med vaskerommet)
Og i forhold til ventilasjon, så vet jeg ikke hvilken ekstra støy en slik sjakt skal gi. Vi har utlufting i alle rom.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:51   #63
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Hmm, skeptisk! Frykter at ungene hadde tatt "snarveien" ned til tv-stua...

Ingne unger ned sjakten her, men mye annet rart...har til og med vasket en lekebil som hadde "trillet ned av seg selv", for selvsagt hadde ingen av ungene lekt rutsjebane med biler i sjakten

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:57   #64
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Og i forhold til ventilasjon, så vet jeg ikke hvilken ekstra støy en slik sjakt skal gi.

Jeg tror nok ikke den gir ekstra støy som sådan, bare at man hører eksisterende støy bedre. (Vi er nok enige, tror jeg.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:19   #65
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Både vi voksne og barna her i huset er uoppdragne og hadde jeg hatt flere etasjer skulle jeg definitivt hatt sånn sjakt! Aller helst skulle jeg sett at tøyet gikk ut på vaskerommet selv, slik at jeg slipper å raide leiligheten hver helg for å finne klær til folka.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 16:03   #66
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.326
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

OK. Jeg tenkte bare det var greit å for en gangs skyld høre etter fagfolks anbefaling

I den ene kjøkkenveggen vår har vi skyvedør, og vi merker støyen fra ventilasjonsanlegget adskillig mer derfra enn ellers i huset.

Skyldes ikke det, at nettopp kjøkkenet har flere utskiftninger per time enn resten av huset, heller enn den skyvedøren ?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 16:05   #67
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.326
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Og det er helt klart at struktur båren støy vil kunne forsterkes gjennom et stående blindrør gjennom etasjene.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 16:38   #68
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.217
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Skyldes ikke det, at nettopp kjøkkenet har flere utskiftninger per time enn resten av huset, heller enn den skyvedøren ?

Nope, vi har fått forklart at det skyldes skyvedøren, eller mer presist den manglende isolasjonen og det tomme rommet mellom veggene.
Egentlig så angrer jeg på hele skyvedøren, jeg tror den har vært igjen 3 ganger på de 7 årene vi har bodd her.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 20:12   #69
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Hmm, skeptisk! Frykter at ungene hadde tatt "snarveien" ned til tv-stua...

Jeg husker godt at det var morsomt å sende vedkubber ned i sjakten hos mine besteforeldre

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 20:35   #70
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Hmm, skeptisk! Frykter at ungene hadde tatt "snarveien" ned til tv-stua...

Vi bor i huset som mine besteforeldre en gang bygde, og de lagde klessjakt fra bad til gang rett utenfor vaskerom allerede i 1957. Da jeg og mine brødre var små, elsket vi å hoppe ned sjakta. Problemet er at barn vokser, og på et punkt blir man for stor for sjakta. Det har min ene bror fått oppleve Ikke morsomt, men heldigvis fikk vi ham ut uten at sjakta måtte ødelegges!

Når så er sagt, er klessjakt helt genialt! Vi har ordnet badeinnredningen slik at nederste skap i et høyskap er åpning inn til sjakten. Sjakten ender i et innebygget skap i gangen rett utenfor vaskerommet. Jeg sorterer vasken på vaskerommet, resten av familien vil ikke skjønne at lyst og mørkt ikke bør vaskes sammen. Jeg bærer alle klær opp igjen i kurver. Veldig fornøyd med at jeg ikke trenger å bære dem begge veier + at det er genialt å slippe å se skittentøyet hele tiden. Bakdelen er at det er litt for lett å rydde ved å hive klær ned der...

Ingen plager med støy her i gården.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.

Sist redigert av Synnemor : 11-02-11 kl 20:42.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:25   #71
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Vi har bad oppe og vaskerom/bad nede i 1.etasje, men har ikke sjakt og ønsket oss ikke det. Hadde vaskerommet fremdeles ligget i kjelleren ville vi kanskje tenkt annerledes.

På badet oppe har vi ikke skittentøykurv. Når ungene kler av seg om kvelden, tar en av oss voksne det med ned etter at vi har sagt god natt, eller de kler av seg nede.
Far bruker vaskerom/bad nede, og har arbeidstøyet og vanlige klær i skap der.
Mitt skittentøy overnatter på badegulvet oppe, men jeg tar det med meg ned når jeg er ferdig på badet om morningen.
Det vil si at vi har vaner som gjør at vi ikke har behov for sjakt. Behovet er større andre veien. En måte å få den tunge kurven med rent og brettet tøy opp!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:30   #72
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Vi har og barna er flinke til kaste tøyet sitt til vask . Vår en gjemt i veggen på badet og går inn i skapet ved siden av vaskemaskinen i første .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:33   #73
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.964
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Ville ikke hatt.

Ungenes rom er i samme etasje som vaskerom og bad. Jeg vil sortere med en gang og ikke en haug før jeg vasker. Dessuten, og dette har ingen ennå nevnt: Vi har en del skittentøy (kluter etc) som er vått. Jeg vil ha dette BORT fra badet med en gang og henger det til tørk på den aktuelle kurven i trådstativet på vaskerommet. Jeg ville aldri hatt vått skittentøy i en haug sammen med tørt.

Støy er også en faktor, og jeg har dessuten lest noe om økt brannfare, det vil si at om det brenner i en vaskemaskin eller trommel, så sprer det seg oppover på en helt annen måte enn uten sjakt.

Så nei, ellers takk.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 02:22   #74
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dessuten, og dette har ingen ennå nevnt: Vi har en del skittentøy (kluter etc) som er vått. Jeg vil ha dette BORT fra badet med en gang og henger det til tørk på den aktuelle kurven i trådstativet på vaskerommet. Jeg ville aldri hatt vått skittentøy i en haug sammen med tørt.

Det er nevnt

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Om det er mulig å få doble rør vil vi ha dette slik at våte vaskekluter eller håndklær ikke havner sammen med klær (...)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no