Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Vår forbrukerhverdag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-11, 16:38   #61
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Jeg synes lego er genialt jeg da og det er nesten den eneste leken de får ha på rommet...sammen med playmobil. Det bidrar til fri fantasi og kunnskap om byggteknikker og man trenger slett ikke ha ferdige byggeveiledninger. Men det er guttene her da, andre tenker sikkert annerledes.
I år har minsten fått en stor kasse brukt duplo til jul, mellomste har fått snowracer, og så får han en playmobilpakke, fordi han kun har akebrett fra før, og storebror har fått ski, for det trengte han.... Men her kjøpes det ikke all verden, som jeg skrev tidligere og jeg kjøper mye brukt. Vi voksne gir hverandre opplevelse og kjærestetid og ikke fysiske gaver i år.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 21:22   #62
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Okei, jeg kom tilbake i tråden og ble plutselig litt uenig meg selv. Lego er absolutt genialt, og det blir mye fin lek! Men jeg syns det er for dyrt og det har blitt veldig kommersielt. Jeg er også litt motstander av at det skal være Star Wars Lego og Pirates of the Carribean, Harry Potter osv og dermed også "oppfordre" aldersgruppen (gutter fra 4-5 år) til å se filmene som ofte har 11-års grense.

Og jeg har vært en smule lei av all legoen som er hulter til bulter, når noe blir ødelagt blir det ikke nødvendigvis bygget opp. Et godt system er heller ikke noen selvfølge... Men, det blir lekt med, det gjør det.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 12:26   #63
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Okei, jeg kom tilbake i tråden og ble plutselig litt uenig meg selv. Lego er absolutt genialt, og det blir mye fin lek! Men jeg syns det er for dyrt og det har blitt veldig kommersielt. Jeg er også litt motstander av at det skal være Star Wars Lego og Pirates of the Carribean, Harry Potter osv og dermed også "oppfordre" aldersgruppen (gutter fra 4-5 år) til å se filmene som ofte har 11-års grense.

Og jeg har vært en smule lei av all legoen som er hulter til bulter, når noe blir ødelagt blir det ikke nødvendigvis bygget opp. Et godt system er heller ikke noen selvfølge... Men, det blir lekt med, det gjør det.

Om man skal tenke forbruk og kvalitet så er Lego en av de beste lekene synes jeg. Det er laget for å holde, så den legoen jeg hadde som barn kan min unge leke med i dag, og sikkert hennes barn om 25 år ellerno. Jeg er enig i at det blir dumt om ting blir bygget en gang og aldri mer, men når ungene har lært å bygge etter instruksjoner er det ikke rart de føler seg litt hjelpeløse uten. Jeg tror rett og slett man må lære dem å bygge fritt, kanskje sette seg ned sammen med dem og gjøre det noen ganger for at de skal fatte poenget.

Det er for øvrig mulig å registrere alle settene man har, også få ut tegninger til andre prosjekter man kan bygge med de brikkene man allerede eier. Kjenner ikke detaljene her, men det finner man sikkert på forumet til Brikkelauget om man leter.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 13:03   #64
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.800
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Hvorfor har jeg ikke se denne tråden før? Her skriver jo banana akkurat det jeg mener og som jeg har prøvd å skrive noe om i diverse tråder.

Mitt tips til mindre forbruk er å ha kjøpestopp utenom jul og bursdager. Da er det alltid noe for både voksne og barn å ønske seg. Vi kan gjerne gå en hel måned uten å handle annet enn mat og andre ting som er i matbutikken. Lønnsomt er det også.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:28   #65
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Jeg synes ikke lego er så veldig dyrt i forhold til mye annet tull man får kjøpt.... Det går sjelden i stykker og varer og varer... Men kommersielt har det blitt. Men det har jammen mye annet også, som alle disse lekene som blir laget fra barne-tv.
Vi har blitt mye bedre på å ikke kjøpe leker til guttene utenom spesielle anledninger. Men de tjener penger og kan kjøpe seg selv.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 18:30   #66
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.650
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Mine får sjeldent leker utenom bursdag og jul. Det hender de får en DVD, en bok eller et aktivitetshefte evt noe hobbyting, for slike ting er forbruksvare her. Men leker venter vi stort sett med til jul og bursdag. Dermed er det alltid noe de ønsker seg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 19:19   #67
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Veldig enig! Det trengs en kollektiv holdningsendring! Jeg Kjenner igjen den kvalme følelsen. Jeg har vært på flere loppemarkeder i det siste, og det er rett og slett sykt hvordan vi driver og skifter ut fullt brukelige ting.

Jeg må jevnlig ta tak i meg selv med tanke på miljø og hva vi faktisk etterlater til våre etterkommere. Da både med tanke på produksjon av nettopp ting, forbruk, utslipp osv. Og nå fikk jeg en skikkelig vekker når det er spådd at gjennomsnittstemperaturen på jorda vil øke med 6 grader på 90 år.

Nå sklei jeg litt ut fra den opprinnelige tematikken i tråden. Beklager! Men alt henger jo sammen på et vis!

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 19:23   #68
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Okei... Nå var tankene mine langt inne i konsekvenser av den teknologiske revolusjon. Og så er det Lego som diskuteres.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 23:46   #69
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Dette tenker jeg en del på også. Jeg har vært "flink" å ikke kjøpe noen ting til sønnen min det siste halve året. Da mener jeg leker, ikke forbruksvarer som klær, papir og blyant. Jeg merker at jeg må ta meg sammen, for det koster så lite, og så er det jo så mye morsomt. Det er jo helt forkastelig egentlig.

I tillegg har jeg følt meg litt kjip i det siste, som har gitt streng beskjed om at guttungen bare skal få en pakke av hver til jul. Vel - jeg har ikke lagt ned forbud om fler, heller en anmodning. Han er ikke fylt tre enda, og har neppe noen ønsker (bortsett fra at han vil til Blåfjell ). I fjor var det så mange gaver at vi brukte flere dager på å åpne dem. Jeg ville ikke presse ham til å åpne, og han var nokså uinteressert. For ham hadde det sikkert holdt foreløpig å få en til to gaver som han fikk leke med uten å bli avbrutt av at han må åpne mer. Men så vil vi jo gjerne gi noe alle sammen. Hehe.
Jeg selv husker at vi fikk lite leker som barn til jul, og husker at jeg hatet å komme tilbake til skolen til alle spørsmålene om hva man hadde fått. Så det er mulig jeg ikke kommer til å være like fornuftig når han blir eldre og ønsker seg ting. Men det gjør han jo ikke nå, så da bør vi holde det på et minimum.

Handling til meg selv er jeg veldig opp og ned på. I perioder trenger jeg slettes ingenting, og går gladelig forbi enhver butikk og tenker at det er deilig. Og så plutselig er jeg helt motsatt. Har lekt med tanken om å gi meg selv et halvt års handlenekt. Kanskje det må være julegaven til meg selv i år.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:48   #70
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.759
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Handling til meg selv er vel mer sånn at jeg må overtales til å gjennomføre det.
(Og mamma lo da jeg sa at jeg skulle bruke en dag på shopping (jeg skulle holde meg ute av huset mens mannen hadde pappaperm, men siden det var første dagen skulle jeg altså ikke gå på jobb, men være lettere tilgjengelig.) og mente at jeg er jo ikke noe flink til det, jeg mangler visst shopping-gen.)
Handle til ungene gjør jeg heller ikke mye av, de har sikkert 90% arvetøy.
Leker får de ikke mye av utenom bursdag og jul heller. Vi kjøper egentlig nesten aldri noe bare fordi... Jo, altså, han har fått malesaker og sånn da, men det anser jeg mer som noe man bør utstyre barnet med, mer enn leker.

Men søren, det er ikke lett å finne på hva de "trenger" til jul likevel. Og jenta vår har ettårsdag 2 mnd etter jul, vi har ikke funnet julegave til henne enda, og vips så er det bursdag også. Ettersom de arver så mye klær, er det ikke noe fornuft i å kjøpe noe sæelig klær heller. Men vi finner vel på noe.

Men vi er ikke de største forbrukerene altså, virkelig ikke. Likevel...ungene har i overflod.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:50   #71
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.650
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Handling til meg selv er vel mer sånn at jeg må overtales til å gjennomføre det.
(Og mamma lo da jeg sa at jeg skulle bruke en dag på shopping (jeg skulle holde meg ute av huset mens mannen hadde pappaperm, men siden det var første dagen skulle jeg altså ikke gå på jobb, men være lettere tilgjengelig.) og mente at jeg er jo ikke noe flink til det, jeg mangler visst shopping-gen.)
Handle til ungene gjør jeg heller ikke mye av, de har sikkert 90% arvetøy.
Leker får de ikke mye av utenom bursdag og jul heller. Vi kjøper egentlig nesten aldri noe bare fordi... Jo, altså, han har fått malesaker og sånn da, men det anser jeg mer som noe man bør utstyre barnet med, mer enn leker.

Men søren, det er ikke lett å finne på hva de "trenger" til jul likevel. Og jenta vår har ettårsdag 2 mnd etter jul, vi har ikke funnet julegave til henne enda, og vips så er det bursdag også. Ettersom de arver så mye klær, er det ikke noe fornuft i å kjøpe noe sæelig klær heller. Men vi finner vel på noe.

Men vi er ikke de største forbrukerene altså, virkelig ikke. Likevel...ungene har i overflod.

Har dere gåvogn til henne? Dukkevogn og babydukke er også en fin ting, men hun er muligens litt i minste laget. En fin vogn med klosser? Tror min jente fikk det på sin 1-årsdag.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:51   #72
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Jeg kjøpte en pakke med badeleker til plutt i ettårsgave. Han trengte ingen store ting.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 22:58   #73
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Storesoester har kommet dit at ikke-ting-gaver (gavekort paa rafting, rideleir, etc.) er gode presanger (i alle fall om det ogsaa er en bok eller fem aa dukke ned i foerste juledag...)

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 07:55   #74
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Det var litt absurd å komme over denne tråden etter å ha lest "Hva skal du gi din kjære til jul?" Jeg ble litt sjokkert bare i den tråden og det får meg til å lure på om folk ikke ser sammenhengen.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 08:04   #75
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Handling til meg selv er vel mer sånn at jeg må overtales til å gjennomføre det.
(Og mamma lo da jeg sa at jeg skulle bruke en dag på shopping (jeg skulle holde meg ute av huset mens mannen hadde pappaperm, men siden det var første dagen skulle jeg altså ikke gå på jobb, men være lettere tilgjengelig.) og mente at jeg er jo ikke noe flink til det, jeg mangler visst shopping-gen.)
Handle til ungene gjør jeg heller ikke mye av, de har sikkert 90% arvetøy.
Leker får de ikke mye av utenom bursdag og jul heller. Vi kjøper egentlig nesten aldri noe bare fordi... Jo, altså, han har fått malesaker og sånn da, men det anser jeg mer som noe man bør utstyre barnet med, mer enn leker.

Men søren, det er ikke lett å finne på hva de "trenger" til jul likevel. Og jenta vår har ettårsdag 2 mnd etter jul, vi har ikke funnet julegave til henne enda, og vips så er det bursdag også. Ettersom de arver så mye klær, er det ikke noe fornuft i å kjøpe noe sæelig klær heller. Men vi finner vel på noe.

Men vi er ikke de største forbrukerene altså, virkelig ikke. Likevel...ungene har i overflod.

Hva med fadderbarn eller penger på "gullbok"(sparekonto) eller i fond? Til så små trenger det jo ikke være noe materielt, de skjønner jo ikke poenget like vel. Til jul i fjord fikk toåringen vår bilstol fordi hun trengte det like vel, men noe mer ble det faktisk ikke fra oss, for det var ikke behov. Kjøper heller når det dukker opp noe hun trenger på et annet tidspunkt av året. Synes det er greit å gjøre det så lenge man kan.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:11   #76
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var litt absurd å komme over denne tråden etter å ha lest "Hva skal du gi din kjære til jul?" Jeg ble litt sjokkert bare i den tråden og det får meg til å lure på om folk ikke ser sammenhengen.

:dulter hardt og intenst:

Når jeg leser "hva skal du gi din kjære til jul?"-tråden, der folk ramser opp fire-fem ting som ektefellene skal ha, så er det litt rart at man blir kvalm av gavekjøret til ungene i denne tråden. Er det rart ungene forventer mer og mer når foreldrene lesser hverandre ned med gaver?

__________________
-lost behind where all things fall-



Sist redigert av Olympia : 12-12-11 kl 09:19.
Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 09:22   #77
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var litt absurd å komme over denne tråden etter å ha lest "Hva skal du gi din kjære til jul?" Jeg ble litt sjokkert bare i den tråden og det får meg til å lure på om folk ikke ser sammenhengen.

Er det de samme menneskene som svarer i begge trådene, eller er det kanskje sånn at de som forsøker å unngå unødvendige og overdådige gaver ikke skriver der? Jeg ser det samme f.eks i tråden om man sover sammen med ungene. Jeg kan ikke tenke meg at en så stor andel av foreldrene her inne sover sammen med ungene, jeg tror heller at det lettere blir til at man ikke svarer om man ikke gjør det.

Jeg har ikke svart i den andre tråden, men jeg gir mannen min en fotobok i julegave. Har samlet bilder fra hele året, og brukt ganske mye tid på å sette det sammen på en fin måte. Jeg vet han kommer til å bli glad, og jeg vet det er noe hele familien kommer til å ha glede av i mange år. Men hvor belastende en sånn gave er på miljøet vet jeg ærlig talt ikke.

Men jeg kunne gitt han kamera i julegave. Det høres jo i første omgang ekstravagant ut. Men det eneste kameraet (utenom mobilkamera) vi har er ødelagt, og jeg synes man må kunne ta gode bilder med småbarn i hus. Dermed ville det kanskje blitt julegave i stede for å kjøpe det ellers. Nå ble det ikke sånn, jeg landet på at vi må bestemme sammen hva vi trener, for at det ikke skal bli et bruk-og-kast kjøp men noe vi kan ha i mange år.

Men generelt når det kommer til gaver forsøker vi å tenke miljø hele veien. Vi skriver ønskeliste som vi oppdaterer jevnt gjennom hele året når vi kommer på noe vi trenger, sånn at de som gir oss gaver har masse å velge i som vi faktisk har bruk for. Vi spør om ønskeliste (og det smitter ser jeg, søsteren min er spesielt flink), og skriver ned ideer på gaver til f.eks svigers som vi får enda det er lenge til jul. For å kunne gi noe som trengs og som blir satt pris på. Jeg tenker at det dårligste gavene er de som egentlig ikke mottakeren behøver eller setter pris på.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 10:25   #78
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

:dulter hardt og intenst:

Når jeg leser "hva skal du gi din kjære til jul?"-tråden, der folk ramser opp fire-fem ting som ektefellene skal ha, så er det litt rart at man blir kvalm av gavekjøret til ungene i denne tråden. Er det rart ungene forventer mer og mer når foreldrene lesser hverandre ned med gaver?

Jeg kjenner at jeg ikke skal innom "hva skal du gi til din kjære til jul?"-tråden.

Tenkte at jeg og mannen bare skal få en liten ting fra barna til jul, og ikke gi til hverandre. Mulig har barna laget noe i barnehagen/på skolen og det er mer enn nok.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 10:29   #79
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.611
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Dette var en litt absurd tråd å lese. Vi sitter på andre siden av gjerdet og har bare en TV og den er ikke flat engang. Bilen er gammel, men forventes å gjøre 100.000 til før den kasseres. Ingen av ungene har spillkonsoller av noe slag.
Ungene har blir glade for nye sko og klær i gave på julaften og har ingen problemer med å komme opp med helt konkrete og gode ønsker.
De gleder seg stort over posen med arvetøy og både mannen og jeg får blanke øyne av alt det fine vi arver.

Alikevel sitter jeg på noe av de samme følelsene som komme på trykk i denne tråden. At vi forbruker for mye og at vi har for mye unyttige ting og at vi bør skjerpe oss mtp forbruksmønster....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 11:06   #80
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Alikevel sitter jeg på noe av de samme følelsene som komme på trykk i denne tråden. At vi forbruker for mye og at vi har for mye unyttige ting og at vi bør skjerpe oss mtp forbruksmønster....

Ja, selv de "flinke" av oss må skifte livsstil om det skal bli bærekraftig. Jeg synes ikke det er så vanskelig å se for seg egentlig, for jeg tror livskvaliteten blir minst like god uten så vanvittig mange ting og høy utskiftningsfrekvens.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no