Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-08, 21:59   #61
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.898
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Jeg syntes sjokoladefabrikkarvingen var usedvanlig ufyselig og la an på Lola på en meget slesk måte fra aller første stund. Det var vel også han som hadde lagd merker på armen hennes, dem hun skyldte på brødrene for?

Som sagt, jeg er i gang med boka. Jeg er veldig spent på hvordan historien egentlig blir fortalt der, så om noen vil si noe om det, så bruk spoilertagger, vær så snill!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 21:59   #62
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Jeg likte filmen veldig godt. Men jeg er glad jeg hadde lest boken først, for jeg tror det var noen ting i filmen som jeg ikke hadde forstått viktigheten av/meningen med dersom jeg ikke hadde lest boken. Tankene til personene er jo veldig viktige for historien, og jeg synes ikke alltid tankene kom så godt frem i filmen. (tankene kommer vel sjeldent godt frem på film) Men siden jeg har lest boken så visste jeg jo tankene deres og kunne plassere dem hos personene mens jeg så filmen.

Det ble litt klønete fortalt. Det jeg mener er at jeg føler at jeg som har lest boken satt igjen med en større historie enn mannen, som ikke har lest den.

Men sånn er det vel kanskje med alle bøker som blir til film; en kan ikke få alt i boken med i filmen.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 22:03   #63
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Brevet var antagelig et viktig element her. Det ville jo stille Robbie i et veldig uheldig lys (særlig siden han ga brevet til Briony, som leste det - å gi noe slikt til et barn tydet ikke akkurat på at han hadde et normalt forhold til mindreårige og sex).

Men brevet som Briony leste var jo ikke det han egentlig skulle gi til Cee. Han hadde jo tatt lagt feil brev i konvolutten.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 22:06   #64
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.195
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Men brevet som Briony leste var jo ikke det han egentlig skulle gi til Cee. Han hadde jo tatt lagt feil brev i konvolutten.

Ja, det vet vi. Men det var det ingen andre enn Robbie selv (og Cee, fordi hun trodde på forklaringen hans) som visste. Og i den situasjonen han plutselig befant seg, ville neppe noen tro på det heller.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 22:10   #65
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.056
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Eller i alle fall at hun flørtet på en veldig "voksen" måte med ham, men ble overveldet og vettskremt over det som viste seg å bli konsekvensen. At hun trodde hun skjønte "hva sex var", uten å egentlig skjønne det.

Ja, dette kan jo være grunnen. Men hun var vel også mindreårig da dette skjedde? Det er jo mange ting man tror man ønsker seg av menn på det tidspunktet som man ikke er helt klar for når det kommer til stykket.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 22:12   #66
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.195
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Ja, dette kan jo være grunnen. Men hun var vel også mindreårig da dette skjedde? Det er jo mange ting man tror man ønsker seg av menn på det tidspunktet som man ikke er helt klar for når det kommer til stykket.

Ja, det var det jeg mente.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 22:17   #67
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det vet vi. Men det var det ingen andre enn Robbie selv (og Cee, fordi hun trodde på forklaringen hans) som visste. Og i den situasjonen han plutselig befant seg, ville neppe noen tro på det heller.

Aha, så det var det du mente. Da misforsto jeg deg i sted.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 22:26   #68
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Dette er den beste filmen jeg har sett på lenge. En sjeldent god filmatisering av en ditto fantastisk roman.

Jeg er rett og slett overbegeistret!

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 22:32   #69
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva var det forresten med den scenen med de døde jentene i skogen?

Det lurte jeg på og.

Mulig jeg glipp av noe rundt den scenen for da holdt jeg på med sønnen min. (Var på babykino.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 20:27   #70
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.898
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Nå har jeg glefset i meg boka. Og jeg er overbevist. Det er kanskje en svakhet ved filmen at den tvang meg til å lese boka for å sette ordentlig pris på den, men siden jeg vanligvis er den første til å mene at det burde stå utkastere ved kinodørene og hive ut folk som ikke har lest boka ved filmatiseringer av bøker jeg virkelig liker, får jeg vel tilgi det. Filmen fanger stemningen i boka helt, og er trofast mot alt som er viktig.

Jeg synes boka problematiserer fiksjonens kjerne på en helt bemerkelsesverdig måte – her har du en roman som ender tre ganger. Første gang med den «egentlige» slutten på kjærlighetshistorien, Robbies meningsløse død på en strand i Normandie, omgitt av helvete og kaos. «How could that constitute an ending?» Så Briony lar sin fiktive roman slutte lykkelig. Men hva slags slutt er det? Den er høyst utilfredsstillende, mener jeg. Men den egentlige slutten på McEwans roman, hvor alle lagene med fiksjon kommer for en dag, hvor Briony ser at forfatteren ikke kan sone på den måten fordi det ikke finnes noen instans utenfor henne, den er tilfredsstillende.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 20:59   #71
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva var det forresten med den scenen med de døde jentene i skogen?

Så vidt jeg husker fra boka, var det noen langt mer makabre funnscener som utspant seg i Frankrike, blant annet avrevne lemmer av barn som hang på i trærne samt en mor og et barn som ble drept foran øynene på Robbie, så jeg ble faktisk "lettet" da jeg så denne løsningen i filmen. La ikke mer i det enn at det illustrerte det håpløse og tragiske i krigssituasjonen.

Synes i det hele tatt det var prisverdig at ikke krigsscenene var mer utmalt enn de var i filmen. Nå gjenstår det å se om "Drageløperen" blir severdig for min del. Dersom det bugner av henrettelser og fråtses i det makabre og tragiske, må nok jeg og min sarte sjel betakke meg.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 01:20   #72
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Nå har jeg fått svar på de få spørsmålene jeg satt igjen med, og har kommet fram til at jeg må lese boka i tillegg.
Jeg hadde i hvert fall en veldig fin opplevelse på min første tur på kino alene.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 14:19   #73
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.469
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Nå har jeg fått svar på de få spørsmålene jeg satt igjen med, og har kommet fram til at jeg må lese boka i tillegg.

Signerer denne.

Jeg var dødens sliten, og fikk med meg søster på kino i går, måtte bare ut av huset, og bort fra syke unger, og teit mann.

Hun hadde sett filmen tidligere, og var helt i fistel over å skulle se den igjen. Mulig det gav meg litt for høye forventninger, og da hun i tillegg la hendene foran øynene hver gang det skjedde noe leit, eller tragisk, da ble jeg jo advart på forhånd

Men jeg syntes det var en fin film, selv om jeg ikke ble så grepet som jeg kanskje trodde jeg skulle bli.

Mulig jeg må følge Tinetoffs eksempel, og kjøpe meg boka.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 13:20   #74
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.023
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Nå har jeg også sett Atonement. Jeg hadde svært lave forventninger, primært fordi jeg lider av "liker ikke Keira-syndromet", og det var kanskje bare bra, for det bidro nok til at jeg satt igjen med en svært positiv opplevelse. Jeg orker ikke å gjenta alt det som allerede er sagt her i tråden (som jeg har "spart" til nå), men sier meg enig i de positive tingene som er sagt.

Når det gjelder selve overgrepet, oppfatta jeg det som at det ikke egentlig var et overgrep, men at Lola (Lolita ...) var med på det og valgte å benytte seg av muligheten Briony ga henne til å skjule sannheten.

Jeg har boka i hylla. Kjøpte den da ungene var veldig små og hadde rett og slett ikke overskudd til å lese noe såpass krevende da, men nå står den høyt på lista for sommeren.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 13:25   #75
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Synes dette var en fin film. Har ikke lest boka da, men kanskje en gang?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 15:34   #76
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Jeg rakk ikke lese og se film i kinosirkelrunden, men "glemte" å avbestille bok og filmpakke i bokklubben for en tid siden, så nå er jeg spent.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 13:04   #77
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.491
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Jeg "glemte" også å avbestille (mest fordi jeg egentlig hadde lyst på den pakken, hehe), og har nå lest halve boka, sett filmen og så lest resten av boka. Nydelig bok, og nydelig film, som godt kan kombineres på den måten for å "øke opplevelsen" og få mest mulig ut av historien. Nå har jeg lyst til å se filmen enda en gang!

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 23:17   #78
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.883
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kinosirkel: Atonement/Om forlatelse (Diskusjonstråd med spoilere)

Vi så denne filmen i kveld. James McAvoy. Jeg kjøpte boka i ferien, satser på å få lest den ferdig snart.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no