Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hunder som går løs med eier

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-12, 10:23   #61
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.295
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Vi har noen naboer 2 hus bortenfor oss som har to fuglehunder. Disse hundene slippes løs på kvelden, og drar gjerne utover ting som står på trappa vår etc. Bæsjer i hagene rundt oss etc. Jeg har vel knapt sett de gå tur med de..

Den vinteren lillesøster var 1 år satt hun på babyakebrett rett utenfor inngangsdøren vår mens jeg var inne med posten. Da kom disse fillebikkjene og rundsleiket henne, og hun er nå livredd hunder. Ikke en unnskyldning eller noe fra naboene.
2 år etterpå er hun fortsatt redd alle hunder, og får hysterisk anfall når vi møter hunder ute.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:26   #62
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Vi har noen naboer 2 hus bortenfor oss som har to fuglehunder. Disse hundene slippes løs på kvelden, og drar gjerne utover ting som står på trappa vår etc. Bæsjer i hagene rundt oss etc. Jeg har vel knapt sett de gå tur med de..

Den vinteren lillesøster var 1 år satt hun på babyakebrett rett utenfor inngangsdøren vår mens jeg var inne med posten. Da kom disse fillebikkjene og rundsleiket henne, og hun er nå livredd hunder. Ikke en unnskyldning eller noe fra naboene.
2 år etterpå er hun fortsatt redd alle hunder, og får hysterisk anfall når vi møter hunder ute.

De eierene hadde jeg anmeldt, jeg hadde ikke engang brydd meg med å gi de en advarsel.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:27   #63
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg er i utgangspunktet ikke redd hunder. Når jeg ferdes ute ønsker jeg ikke å møte hunder som går løs uten eier. Det er alikevel to helt ulike tilnærminger til det: nabo 1 har en hund av god størrelse, går mye fritt og kan dukke opp i hagen vår. Naboen har full kontroll på den, den adlyder ved den minste lille instruksjon og vi sjeneres aldri av denne hunden. Nabo 2 har en hund som er noe større. Her derimot...... har eieren null kontroll på hunden, den kommer imot meg med kjempebyks, og hopper opp i ansiktet, flere ganger har den knurret til meg. Denne hunden er jeg lite interessert i å møte uten at den er i bånd, det er denne som oftest er uten bånd. Hunden nærmest ler av eieren sin, og det er hyl og skrik for å få hunden til å lystre, helt komisk med hunden først og eieren etter i vill mundur. En gang kom den faktisk inn i huset mitt . Nabo 2 har ingen forståelse for at jeg ønsker at hunden skal være i bånd på fellesområdene her. Det er ugreit synes jeg, med tanke på meg selv og barna.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:30   #64
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.295
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

For mange år siden leide vi leilighet på en gård som lå vegg i vegg med sykehuset i byen. De som Eide gården hadde to siberian huskyer som sto ute fra tidlig morgen til sen kveld og ulte.
Vi hadde en liten malteser den gangen, som vi alltid luftet i bånd. En kveld da madammen var ute med han kom 8 åringen på gården ut med den ene huskyen. Huskyen bestemte seg for å ta vår hund, og 8 åringen hadde ikke sjans til å holde han igjen. Vår hund overlevde utrolig nok, men fikk "brudd" i halen og store ødemer over hele kroppen.

6 mnd etter var jeg ute med hunden vår sent en kveld, i bånd. Da slapp de den ene huskyen løs for å lufte seg, og jeg rakk å ta opp vår hund og gå mot døra vår før den hang i vår hund. Jeg fikk sparket den unna og løpt innn.
Resultater var brekt labb og sår på vår hund og bitt i hånden og forstuet tommel på meg. Vår hund ble aldri trygg på andre hunder igjen. Vi flyttet 5 dager etterpå....

I ettertid har jeg hørt at den hunden hopper over gjerdet og springer løs i Hagen på psyk og skremmer folk der, og løper ned på tirområdet og har angrepet hunder der.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 10:31   #65
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.295
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De eierene hadde jeg anmeldt, jeg hadde ikke engang brydd meg med å gi de en advarsel.

Det er veldig diskutert å gjøre det.
Da må vi også anmelde de som bor 1 hus bortenfor oss, der står hundene og bjeffer døgnet rundt...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:00   #66
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Det handler vel egentlig om hvem som eier problemet, tror jeg. Hundeeiere mener ofte at de som er redde hunder eier problemet, de som er redde hunder mener at det er hundeeiere som eier problemet. Resultatet er at ingen løsning kommer.

Jeg tror det trengs en bevisstgjøring overfor hundeeiere på at alle problemer hunden forårsaker faktisk er deres problem.

Ellers mener jeg at dersom man sier "jeg tar den inn hvis vi møter noen som er redd" så er man direkte uansvarlig. En som er redd skal ikke trenger å varsle sin hundeskrekk, vedkommende skal få kose seg med å gå tur uten å gå på alerten i tilfelle de må varsle om redsel for hunder. En hundeeier bør i utgangspunktet gå ut fra at alle de møter omtrent ikke er bekvemme med hund.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:10   #67
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

En hundeeier bør i utgangspunktet gå ut fra at alle de møter omtrent ikke er bekvemme med hund.

Og det gjør jeg. Jeg har mine i bånd når vi går tur der jeg kan møte folk. Dersom de slippes i nærområdet så er det alltid der jeg har god oversikt og kan kalle inn/tråkke på båndet om det kommer noen. Det skjer såpass sjelden at det har bare blitt nødvendig to ganger. Heldigvis. Hundene mine et jeg har godis i lomma så de kommer kjapt til meg når jeg snakker til dem.

På tur i skauen går mine med langline nå og de får løpe litt mer fritt. Det er ikke så mange som bruker turområdet midt på dagen midt i uka, og da får de løpe mer fritt enn vanlig. Men klart - ser jeg andre biler på p-plassen der så slippes de ikke avgårde.

Siden hundeholdet vårt har endret seg og hunden er blitt med inn i den tette bebyggelsen vi har, så er det vårt ansvar å jobbe med hunden sånn at den takler miljøet. Det er dessverre ikke alle hundeeiere som er seg bevisst dette ansvaret.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:27   #68
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Det har kommet mange gode og bevisstgjørende innlegg.
Jeg har også dårlig erfaring med hundeeiere, som har latt unden sin skremme og løpe etter mine livredde, små barn, og etterpå , sagt; "Jamen barne dine er jo så små!", "hunden tror de vil leke". Jada...

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:42   #69
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Løse hunder som eier har kontroll på synes jeg er greit for egen del. Når det gjelder at hundene skal hilse på andre synes jeg det er noe man må avklare om er greit først. Selv har jeg ikke nok kontroll til å ha hundene løse på tur, mens mannen min har stålkontroll.

Vold mot dyr synes jeg er forkastelig. Det skal en del til før jeg synes det er greit å sparke en hund. Om hunden svinser glad rundt og snuser og har en eier med dårlige sosiale antenner som ikke kaller den inn rettferdiggjør etter mitt syn ikke vold mot hunden. Man retter jo aggresjonen mot et uskyldig dyr for noe det ikke har kontroll over. Konsekvenser (i form av anmeldelse eller lignende?) bør rettes mot den som gjør noe galt. Nødverge og slikt blir selvsagt noe annet.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:47   #70
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Løse hunder som eier har kontroll på synes jeg er greit for egen del. Når det gjelder at hundene skal hilse på andre synes jeg det er noe man må avklare om er greit først. Selv har jeg ikke nok kontroll til å ha hundene løse på tur, mens mannen min har stålkontroll.
t.


Vet ikke om du mener hilsing på andre hunder eller mennesker her. Jeg ønsker ikke å bli spurt om det er greit at hunder "hilser" på meg når jeg er ute og går tur, eller som det i de fleste tilfeller er: Bli ropt til om hvor snill hunden er og at den bare må få hilse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:52   #71
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Løse hunder som eier har kontroll på synes jeg er greit for egen del. Når det gjelder at hundene skal hilse på andre synes jeg det er noe man må avklare om er greit først. Selv har jeg ikke nok kontroll til å ha hundene løse på tur, mens mannen min har stålkontroll.

Vold mot dyr synes jeg er forkastelig. Det skal en del til før jeg synes det er greit å sparke en hund. Om hunden svinser glad rundt og snuser og har en eier med dårlige sosiale antenner som ikke kaller den inn rettferdiggjør etter mitt syn ikke vold mot hunden. Man retter jo aggresjonen mot et uskyldig dyr for noe det ikke har kontroll over. Konsekvenser (i form av anmeldelse eller lignende?) bør rettes mot den som gjør noe galt. Nødverge og slikt blir selvsagt noe annet.

Kommer en hund nærmere mitt redde barn enn barnets komfortsone så er det nødverge. Å anmelde skjer det ingenting av, så det bidrar ikke til å flytte problemet til hundeeieren. Å true med å ta livet av hunden på stedet derimot - det virker. G for å si det sånn. Enten har hundeeieren da faktisk den kontrollen som skal til for å ha hunden løs og kaller den inn, hunden kan ikke norsk så at den ble truet på livet vet den ingenting om, eller så har ikke eieren det nødvendige ansvar og kontroll på bikkja si, og siden vi ikke kan avlive eieren så blir det da hunden som ender med å bøte for det.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:55   #72
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vet ikke om du mener hilsing på andre hunder eller mennesker her. Jeg ønsker ikke å bli spurt om det er greit at hunder "hilser" på meg når jeg er ute og går tur, eller som det i de fleste tilfeller er: Bli ropt til om hvor snill hunden er og at den bare må få hilse.

Jeg synes som sagt det er bedre at man spør først enn at man tar det for gitt at det er greit. Det handler om å respektere andre nok til at de selv får avgjøre om de vil hilse på en hund. Respektfulle spørsmål om det er greit synes jeg er innenfor hva man bør kunne akseptere når man beveger seg ute blant folk. Litt i samme stil som "er det greit at jeg tar denne stolen her?" når man sitter alene ved et kafébord og noen ved et annet bord mangler en stol.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:55   #73
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

For ordens skyld - jeg har til dags dato sluppet å sparke noen hund. Det har holdt å bruke et tonefall til eieren som viser at jeg ikke tar fem øre for å sette makt bak trusselen.

Og enda mer for ordens skyld - før jeg landet på å true med å sparke skallen inn på enhver hund som kommer nærme nok så har jeg brukt et hav av tålmodighet og en endeløs rekke av "kan du rope inn hunden din for barnet mitt er redd hunder" som ikke ble respekterer fordi for mange hundeeiere syns de har noe med hvor nært et redd barn deres hund skal få komme. Til slutt fant jeg noe som virket for meg.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:57   #74
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vet ikke om du mener hilsing på andre hunder eller mennesker her. Jeg ønsker ikke å bli spurt om det er greit at hunder "hilser" på meg når jeg er ute og går tur, eller som det i de fleste tilfeller er: Bli ropt til om hvor snill hunden er og at den bare må få hilse.

Nei, helt enig. Jeg vil helst ikke forholde meg til fremmede hunder i det hele tatt. Er sjeleglad for søsteren min som alltid sier nei til at hennes hund skal hilse på andre hunder når vi er ute og går. Veldig mange hundeeiere ser ut til å ha stor glede av at hunden deres får hilse på en fremmed hund.

Sist jeg gikk tur alene og møtte to damer med tre små hunder som kom knurrende mot meg midt på idrettsplassen så ropte den ene dama "STÅ STILLE" til meg(!) fordi den veldig snille hunden hennes ikke kom når hun kalte. Jeg stoler bare ikke på at folk har kontroll.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 11:58   #75
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes som sagt det er bedre at man spør først enn at man tar det for gitt at det er greit. Det handler om å respektere andre nok til at de selv får avgjøre om de vil hilse på en hund. Respektfulle spørsmål om det er greit synes jeg er innenfor hva man bør kunne akseptere når man beveger seg ute blant folk.

Faktisk så skal hundeeier anta at det ikke er greit at hunden hilser på andre, og så skal hundeeier overlate initiativet til den andre om vedkommende ønsker at hunden skal hilse på. Er min mening. Vi som ikke har hund har faktisk kanskje ikke noe ønske om å forholde oss til hunder i det hele tatt når vi er ute og går tur. Og spesielt ikke når vi er sammen med barn som er livredde for hunder.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:04   #76
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Herlig, Kasia.

Den eldste sønnen min var livredd hunder i flere år etter at han ble angrepet av en stor hund på en offentlig strand da han var 6-7 år. Damen hadde med seg to hunder på en strand full av unger, og da begge begynte å bjeffe og knuter og dra i båndet da sønnen min gikk forbi, klarte hun ikke holde begge og valgte derfor å slippe "den hun stolte mest på". Den bet riktignok ikke, og det holder kanskje for folk som henne til å påstå at den er snill og barnevennlig. Men den sto over gutten min som lå veltet i sanden i bare badebukse og knurret, glefset og klorte. Ettav argumentene hennes etterpå var at det sikkert hadde gått fint hvis ikke barnet hadde blitt redd og begynt å løpe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:04   #77
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Faktisk så skal hundeeier anta at det ikke er greit at hunden hilser på andre, og så skal hundeeier overlate initiativet til den andre om vedkommende ønsker at hunden skal hilse på. Er min mening. Vi som ikke har hund har faktisk kanskje ikke noe ønske om å forholde oss til hunder i det hele tatt når vi er ute og går tur. Og spesielt ikke når vi er sammen med barn som er livredde for hunder.

Akkurat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:16   #78
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Faktisk så skal hundeeier anta at det ikke er greit at hunden hilser på andre, og så skal hundeeier overlate initiativet til den andre om vedkommende ønsker at hunden skal hilse på. Er min mening. Vi som ikke har hund har faktisk kanskje ikke noe ønske om å forholde oss til hunder i det hele tatt når vi er ute og går tur. Og spesielt ikke når vi er sammen med barn som er livredde for hunder.

Det er ikke hunder man forholder seg til, men andre mennesker. Jeg kan ikke huske å ha spurt om hunden min får hilse så mange ganger selv, siden det som regel er folk som oppsøker den, men jeg synes "er det greit at?"-spørsmål er noe det blir litt i overkant sært å bli fornærmet over når man omgås andre folk. Tåler man ikke at andre henvender seg til en med høflige forespørsler ment for å ta hensyn bør man kanskje vurdere mer folketomme steder?

Redigert for tillegg:
Jeg snakker om hvilke forventninger man har. Jeg tror det er urealistisk å ha så strenge forventninger til mange fremmede mennesker med veldig forskjellig utgangspunkt.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 08-03-12 kl 12:21. Årsak: La til presisering
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:22   #79
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Jeg tåler veldig godt at folk henvender seg til meg med høflige forespørsler om det aller meste, men jeg syns ikke spørsmål om å la en løs hund hilse er i denne kategorien. Det er rett og slett hundeeieren som kan finne seg helt folketomme områder hvis det er en problemstilling at hunden stadig vil bort til folk for å hilse. Er du ute og går tur med hunden så ta rett og slett utgangspunkt i at folk går tur og ikke er interessert i at den skal komme bort og hilse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 12:28   #80
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hunder som går løs med eier

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det er ikke hunder man forholder seg til, men andre mennesker. Jeg kan ikke huske å ha spurt om hunden min får hilse så mange ganger selv, siden det som regel er folk som oppsøker den, men jeg synes "er det greit at?"-spørsmål er noe det blir litt i overkant sært å bli fornærmet over når man omgås andre folk. Tåler man ikke at andre henvender seg til en med høflige forespørsler ment for å ta hensyn bør man kanskje vurdere mer folketomme steder?


Har du hørt på maken!

Hvorfor skal vi som ikke er interessert i hunder flytte oss til andre steder? Mener du at jeg ikke har rett på å følge barna mine til skolen, eller rusle en tur i byen? For ofte møter man hunder når man går i gata, og de kan være innpåslitne nok selv om de går i bånd. Er det ikke den som påfører andre noe uønsket som bør ta hensyn?

Hvis jeg får spørsmål om hunden kan hilse på meg må jeg jo forholde meg til spørsmålet, dvs hunden, og ta stilling til noe som har med hunden å gjøre. Og det er jeg da altså ikke interessert i. Og veldig ofte er jo hunden allerede såpass nærme at jeg blir tvunget til å forholde meg til den. Det handler forøvrig ikke om å bli fornærmet eller ikke. Det handler rett og slett om at man ikke er interessert i å bli forstyrret med dette spørsmålet. Du sier "når man omgås folk", men det er da slett ikke sikkert man er interessert i å "omgås folk" nar man er ute og går en tur. Kanskje ønsker man å gå i sine egne tanker blant annet uten mas fra hundeeiere.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no