Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Meningen med livet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-08, 16:09   #61
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Meningen med livet

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hm, kan ikke kvinner være ledere og leger? Kjære søte deg, hvordan ER det på femtitallet der du bor?

Har ikke sagt de ikke kan være det, men som regel er det menn. MENN som har de jobbene. Hvem er statsminister? Jo en MANN. Tror dere han kan være hjemme med unger mens han er statsminister? Nei, det tror ikke jeg. Jeg lever ikke på 50 tallet, men har innsett at vi kvinner kommer til kort når det gjelder likestilling. Det er vi som føder barn, og da blir det automatisk lettere for menn, uansett.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 16:10   #62
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Meningen med livet

Og joda, jeg foretrekker helst kvinnelig lege.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 16:21   #63
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningen med livet

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Hvem er statsminister? Jo en MANN.

Vi har nå hatt en kvinne da. Og noen av ministrene er også kvinner, til opplysning.

Når det gjelder det at leger skal ha vanskeligheter med å jobbe redusert, kan jeg ikke skjønne annet enn at det også gjelder andre i turnusarbeid? Eller er det noe med legeprofesjonen som gjør at det må jobbes mer?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 16:38   #64
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Meningen med livet

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Kan vi ikke ta det prinsippielle rundt kjønnsroller et annet sted, selv om jeg selvsagt deler synspunktene til de fleste her.

Ehm, nå var det faktisk du som tok det opp, ved å mene at å gå ned i stillingsprosent for å få en bedre hverdag var å kun lette mannens arbeid. Jeg mener selv at det kun var mitt eget valg fordi jeg ønsket det, og brukte dagen ganske så mye til min ego-tid, så jeg syntes det var et litt bastant og rart svar.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 16:41   #65
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Meningen med livet

Kanksje vi kvinner trenger mer egotid og derfor ¨går ned i stilling? det virker jo ikke på de fleste her at man anbefaler å gå ned i stilling forå å være mer hjemme med barna eller for å gjøre husarbeid. Det anbefales jo for å pleie seg selv og gjøre egne ting. Ganske langt fra 50-tallets kvinnesyn mener nå jeg. Kanskje vi innerst inne er glade for at det er vi som kan hvile en dag i uka?

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 17:46   #66
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningen med livet

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Kanskje vi innerst inne er glade for at det er vi som kan hvile en dag i uka?

Selvfølgelig er jeg glad for at jeg fikk hvilt en dag i uka. Det erkjenner jeg langt utenpå, og ikke innerst inne i det hele tatt. Det tror jeg gjelder de fleste.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 17:50   #67
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.762
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meningen med livet

Mannen min har nøyaktig dobbelt så høg lønn som meg. Derfor er det rimeleg innlysande at dersom ein av oss skal gå ned i stillingsprosent, så må det bli meg.

Mannen tok forøvrig pappaperm i Storesøster sitt første leveår og eg har hatt permisjon i Lillebror sitt første leveår. Da var det jo enkelt, for inntekta vart den same om han jobba eller om han var i permisjon. Men om han skulle gått ned i stillingsprosent ulønna, hadde det vore ein særdeles dårleg økonomisk deal.

Kan forresten arbeidsgivar nekte arbeidstakar å gå ned i stillingsprosent? Har ikkje høyrt om eit einaste eksempel på redusert arbeidstid (med unnatak av sjm.) ved industriarbeidsplassane her i distriktet

Eg er ei elendig husmor, så eg brukar slett ikkje fridagen til å bake og vaske. Eg ryddar og ordnar akurat nok til at eg har god samvittighet til å slappe av på sofaen, ta ein trimtur, surfe, lese, shoppe etc. Eg trenger eigentid og legg ikkje skjul på det heller.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 18:38   #68
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningen med livet

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kan forresten arbeidsgivar nekte arbeidstakar å gå ned i stillingsprosent? Har ikkje høyrt om eit einaste eksempel på redusert arbeidstid (med unnatak av sjm.) ved industriarbeidsplassane her i distriktet

Faktaside om redusert arbeidstid: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976...html?tid=28158

Oppsummert:

Foreldre med barn under 10 år har rett til redusert arbeidstid:

Sitat:

Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses uten videre å ha behov for å få redusert sin arbeidstid, dersom de ber om det. De trenger med andre ord ikke å begrunne behovet nærmere.

Rett til er ikke det samme som krav til, men arbeidsgiver må dokumentere en vesentlig ulempe for virksomheten - det holder ikke med en generell ulempe.

Sitat:

For eksempel vil det normalt kunne kreves at arbeidsgiver forsøker å ansette eller leie inn ekstra personell og/eller at man vurderer om det finnes alternative måter å organisere arbeidet på.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 19:16   #69
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Meningen med livet

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Selvfølgelig er jeg glad for at jeg fikk hvilt en dag i uka. Det erkjenner jeg langt utenpå, og ikke innerst inne i det hele tatt. Det tror jeg gjelder de fleste.

ja så da trenger ikke dette med deltid nødvendigvis være en kjønnsdebatt, det er det jeg mener

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 19:57   #70
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.762
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meningen med livet

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Faktaside om redusert arbeidstid: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976...html?tid=28158

Oppsummert:

Foreldre med barn under 10 år har rett til redusert arbeidstid:



Rett til er ikke det samme som krav til, men arbeidsgiver må dokumentere en vesentlig ulempe for virksomheten - det holder ikke med en generell ulempe.


Nei, det er jo akurat det: vesentlig ulempe. Det dreiar seg i hovudsak om skiftarbeid og det er mulig arbeidsgivar meinar det er umuleg å hale i land prosessane dersom det skal vere deltidstilsette. Ikkje veit eg. Nett no kunne eg tenkt meg ein deltidsjobb i industrien. Meir pengar, mindre tankeverksemd.


__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no