Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

En sjuskes bekjennelser ...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-12, 17:29   #61
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Dagens tips. Dersom man lager litt omfattende middag kvelden i forveien - og tar oppvasken da, er oppvasken etter middag overraskende lett.

Laget plukkfisk i går kveld, i dag ble den varmet i gryte og servert. Fat og bestikk er i oppvaskmaskina. Gryta går kjapt å greit å vaske over. Også er jeg ikke totalt utslitt av middagslagestyret.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 18:06   #62
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Vi er ryddige begge to, vi rydder underveis. Setter ting rett i oppvaskmaskinen. Vasker en maskin klær pr dag, ungenes jobb er å legge på plass rent tøy og rydde ut av oppvaskmaskin. Legge ting på plass etter bruk. Tørke av fingermerker på skapdører, koste gulvet mens potetene koker. Bretter klær og rydder i disse mens ungene driver kveldsstell på badet. Bærer skittentøy rett ned på vaskerommet. Tar med posen med tomflasker på butikken en gang pr uke.

Jeg bruker mye kost og lite støvsuger. Kosten står fremme så det er bare å dra den med seg ned trappa og vips er støvkaninene borte.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 18:20   #63
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg bruker mye kost og lite støvsuger. Kosten står fremme så det er bare å dra den med seg ned trappa og vips er støvkaninene borte.

Jeg har akkurat hatt en aha-opplevelse når det gjelder hybelkaniner. Jeg har alltid pleid å skule på dem i lange tider før jeg orket å dra fram støvsugeren, og kost er jeg heller ikke noe glad i å bruke. Men plutselig gikk det opp for meg at det er lov til å bruke en fuktig klut og tørke opp irriterende kaniner, jeg må ikke støvsuge hele gulvet! Nå har jeg én klut på kjøkkenet og én klut på badet til det bruk, og det tar meg ca 15 sekunder å dra kluten langs en list når det trengs.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:12   #64
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.217
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Er så lei av bretting og stappingen at jeg startet å trakke det flatt i steden og putte det i en pose. De der hersens skrukorkene har skylla for det.

Jeg rive av skrukorkene før jeg bretter og stapper. Ellers blir det så kronglete.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 09:16   #65
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.380
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Men plutselig gikk det opp for meg at det er lov til å bruke en fuktig klut og tørke opp irriterende kaniner, jeg må ikke støvsuge hele gulvet!

Det er definitivt lov. Det er til og med lov å kun ta tak i nakken på kaninen og bære den i søpla, og ikke bruke hverken klut eller støvsuger.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:32   #66
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det er definitivt lov. Det er til og med lov å kun ta tak i nakken på kaninen og bære den i søpla, og ikke bruke hverken klut eller støvsuger.

Nja, men mine opptrer helst i flokk. Kluten er raskere.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:43   #67
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.380
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Nja, men mine opptrer helst i flokk.

Mine kaniner er mer ego: store, velgjødde, uforutsigbare og udemokratiske, så nakkegrepet duger.

Er du forresten SG-Mistral? I så fall: Hei, hei, koselig å hilse på deg her inne også.

Aka Mikka

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:59   #68
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Er du forresten SG-Mistral? I så fall: Hei, hei, koselig å hilse på deg her inne også.

Aka Mikka

Å, er det deg! Så koselig!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:04   #69
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Mitt mantra som er stjelt frå en eller anna plass er at alt som tar mindre enn et minutt å gjennomføre skal ikkje utsettast: kaste tøy til vask, henge opp ytterjakka, sette skoa på stativet sitt, sette kaffikoppen i oppvaskmaskina, tørke av brødfjøla, kaste reklame i papirdunken osv.

Det er god hjelp i å minne seg på!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:09   #70
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg rive av skrukorkene før jeg bretter og stapper. Ellers blir det så kronglete.

Det gjorde jeg i en periode, men det tar tid spesielt når man drikker uhorvelige mengder kartongdrikke (vi tømmer minst 15 kartonger i uka om ikke mer). Også irriterer det desiliterfeltet til q-meiriet meg noe grusomt (når vi har det i hus), blir så kronglete å brette med det på.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 02:06   #71
Raven
Fullverdig medlem
 
Raven sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Raven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Trenger noen gode råd kjenner jeg, så prøver å vekke liv i denne igjen....

__________________
Storetrollet 01 Lilletrollet 06
Minitrollet ventes i juli 13

Raven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 07:22   #72
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Eg har starta prosjekt "ryddig hus" no. Eg har valgt å konsentrera meg om eit rom om gangen, dvs. resten av huset ser ut som om det normalt sett gjer.
Eg bestemmer meg for eit rom, og det skal vera ryddig nesten heile tida. Når det har blitt ein vane, flytter eg meg til neste rom. Etter kvart satser eg på at det blir ein vane å halda alle rom ryddige 90% av tida.

Mitt første rom er kjøkkenet. Tidlegare var me sløve med å tømma oppvaskmaskinen, som gjorde at det som regel alltid stod litt oppvask på benken. Vaske panner etter middag vart heller ikkje gjort med ein gong.
No er alt ryddig og reint, og alt vert tatt med ein gong. Uansett kor trøtt eg er, tvinger eg meg til å ta ein ekstra shining før eg legger meg. Og det beste er at det ser ut for å smitte bittelitt over på ungane.
Mandag skal eg begynna på gangen.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 09:08   #73
Raven
Fullverdig medlem
 
Raven sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Raven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Mitt første rom er kjøkkenet. Tidlegare var me sløve med å tømma oppvaskmaskinen, som gjorde at det som regel alltid stod litt oppvask på benken. Vaske panner etter middag vart heller ikkje gjort med ein gong.

Dette hørtes kjent ut, jeg også har startet med prosjekt kjøkken..... Problemet er bare at så fort det da er ryddig på benkene begynner jeg å irritere meg over skapene, spessielt der alle tørrvarene står....
Tror jeg skal holde meg på kjøkkenet en stund til, sånn at jeg er heeeelt fornøyd før jeg går videre til neste rom...

__________________
Storetrollet 01 Lilletrollet 06
Minitrollet ventes i juli 13

Raven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 17:33   #74
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Har du prøvd flylady? Den norske gruppa og den amerikanske siden er proppfull av gode råd og how to do

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 19:53   #75
Raven
Fullverdig medlem
 
Raven sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Raven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Hmmmmm.... Kanskje jeg skulle testet det...
Takk for tips
:googler:

__________________
Storetrollet 01 Lilletrollet 06
Minitrollet ventes i juli 13

Raven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 20:24   #76
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Henger her.

Jeg er også sjuske. Jeg syns jo det er hyggelig når det er ryddig og fint rundt meg, men problemet er at jeg ikke irriterer meg nok over rot - ikke nok til å skjerpe meg hvertfall. Dessuten lider jeg av skal-bare-syndromet, og vips er det kvelden.

Jeg er kjempemissunnelig når jeg er på besøk hos folk som har det sånn super-ryddig hele tiden (innen visse grenser hvertfall, det kan jo tippe litt over andre veien i blant), og skulle ønske jeg var sånn. Jeg prøver hvertfall. Jeg rydder alltid en halvtime i løpet av kvelden (setter på alarm), så det er ikke helt bomba, men det blir alltid litt sånn halvveis. Også tar helgevasken en halv evighet fordi alt rotet må bort.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 20:32   #77
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.636
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Jeg skal rydde i påsken.......

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 20:44   #78
Raven
Fullverdig medlem
 
Raven sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 30
Raven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Henger her.

Jeg er også sjuske. Jeg syns jo det er hyggelig når det er ryddig og fint rundt meg, men problemet er at jeg ikke irriterer meg nok over rot - ikke nok til å skjerpe meg hvertfall. Dessuten lider jeg av skal-bare-syndromet, og vips er det kvelden.

Jeg er kjempemissunnelig når jeg er på besøk hos folk som har det sånn super-ryddig hele tiden (innen visse grenser hvertfall, det kan jo tippe litt over andre veien i blant), og skulle ønske jeg var sånn. Jeg prøver hvertfall. Jeg rydder alltid en halvtime i løpet av kvelden (setter på alarm), så det er ikke helt bomba, men det blir alltid litt sånn halvveis. Også tar helgevasken en halv evighet fordi alt rotet må bort.

Syntes du er flink jeg som tar en halvtime på kvelden... jeg må få inn en sånn rutine kjenner jeg...

Eksen har tippet litt feil vei... så han mener jo konstant det er EKSTREMT rotete (hans ord) Jeg VET jeg ikke tar det så tungt, men ekstremt vil jeg ikke si det er... Men om posten ligger på benken i noen dager stresser jeg ikke av den grunn...

:tar meg sammen og satser på å avsjuske huset i påsken:

__________________
Storetrollet 01 Lilletrollet 06
Minitrollet ventes i juli 13

Raven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no