|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
Sv: Store barneflokker
Dette er en av grunnene til at politikerne vil ha heldagsskole og leksehjelp på skolen for å utgjevne de sosiale skillene. Det er og har vel alltid vært slik at barn med ressurssterke foreldre får mest hjelp hjemme uannsett om det er pålagte lekser eller en frivillig lesestund på sengekanten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Store barneflokkerJeg synes skoletiden skulle vært utvidet med leksehjelp. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
saftig
|
Sv: Store barneflokkerJeg kan jo nevne at fjerdeklassingene hadde tilbud om blokkfløytehjelp etter skolen idag. De har akkurat fått spetakkelet, og slett ikke alle foreldre vet hvordan denne skal brukes. Og så kan det kanskje være greit å slippe lyden hjemme.
|
|
|
#4 |
|
Skrekkøgle
|
DET er omtrent det eneste jeg kan gjøre ungene proff i. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Som jeg skrev har jeg inntil videre valgt å sveve i uvisse.
Neida. Men jeg ser ikke poenget medå lese samme linje ti ganger på rappen. Da heller lese den linjen og noe annet. Lese høyt for småsøsken er også fint. Å lese det samme om og om igjen minner meg om den ekstreme kjedsomheten jeg opplevde de første skoleårene.
Neida, man skal samarbeide med skolen. Men ikke på bekostning av barnet, mener jeg. Det bør tilrettelegges også for gløgge barn, og noe av premien for å ære gløgg er jo nettopp at man kan sluntr unna.
Jeg synes det høres ut som om jeg ville gjort det slik Bergliot gjør.
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Jeg kjenner også følelsen av trass mange ganger, den følelsen jeg også husker så godt fra skolen. Og jeg merker det nå også. Jeg har en pliktoppfyllende førsteklassing, som IKKE uten videre aksepterer mammas påstand om at det holder å lese teksten 3 ganger, hvis læreren har skrevet 5, for eksempel. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Store barneflokkerFørste setningen om samarbeidet mellom hjem og skole begynner altså med at
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: Store barneflokkerNå kjenner jeg (og det er ikke første gang) at jeg gruer meg til ungene skal begynne på skolen. Om skolen tvinger gjennom rigide planer som vi må gjennomføre hjemme sammen med ungene, uavhengig av om de har noen nytteverdi for våre barn, vil jeg antagelig ikke klare å beherske meg i det hele tatt. Verken hjemme eller på foreldremøter. Håper og ber om at vi får fornuftige og kommunikasjonsorienterte lærere.
|
|
|
#11 |
|
kamerat
|
Sv: Store barneflokkerRigid idioti er noe av det jeg takler aller dårligst.
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, jeg er helt enig, jeg blir veldig veldig forbannet over ting som ikke er begrunnet. Og jeg vet at jeg kommer til å steile over å bli belært studieteknikk av en eller annen skolefrøken som har gått tre år på lærerskole.
|
|
|
#14 |
|
Ustabil
|
Hvor er alle lærerne på dette forumet? Er det ingen som kan fortelle litt om hvorfor man har slike "foreldrelekser"? Det er sikkert en pedagogisk grunn for det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Store barneflokkerDet er mye rart på skolen nå synes jeg, veldig mye rot. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
De har helt sikkert en pedagogisk grunn for det. Dessverre er ikke pedagogisk nødvendigvis synonymt med god. Kommer de med gode grunner, så skal jeg da alltids være lojal mot opplegget.
|
|
|
#17 |
|
godt brukt
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Mim, 9 år: Jamen jeg har skjønt hvordan man ganger og deler. Hvorfor må jeg regne enda 500 gange- og delestykker som er helt like da?
Signerer. :datapunkt: Jeg lærte å slurve meg kjapt igjennom ukeplanen, for slik å ha tid til å fordype meg i ting jeg likte. Romaner, tegninger av intrikate borger og sånn.
|
|
|
#19 |
|
Hertuginne
|
Jeg husker jeg satt, sånn passe forundret, og leste setningen "Eli sa is, Ola sa is is" ti ganger etterhverandre, fordi det hadde læreren sagt vi skulle gjøre. På det tidspunktet hadde jeg lest i tre år, og holdt på med langt mer avansert lesestoff en ABC-boka.
|
|
|
#20 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Store barneflokkerHer var det mange kloke ord.
|
![]() |
|
|