Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Store barneflokker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-07, 20:51   #1
chara
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
chara er litt kul
Standard

Sv: Store barneflokker

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dette må da skape store forskjeller? Noen foreldre er analfabeter, andre foeldre har doktorgrad. Hvis det skal være avhengig av foreldre, vil noen få masse hjelp, mens andre ikke vil få hjelp i det hele tatt. Reproduksjon av ulikhet, og manglende mulighetr til dem som har svake foreldre. Enkelte parkeres, mens andre får alle muligheter.

Dette er en av grunnene til at politikerne vil ha heldagsskole og leksehjelp på skolen for å utgjevne de sosiale skillene. Det er og har vel alltid vært slik at barn med ressurssterke foreldre får mest hjelp hjemme uannsett om det er pålagte lekser eller en frivillig lesestund på sengekanten.

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 17:20   #2
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes skoletiden skulle vært utvidet med leksehjelp.
Noen unger får ingen hjelp hjemme, det bør man ta hensyn til.

På SFO gjør de ikke lekser. De skal ikke gjøre lekser i "fritiden sin"
Men ettermiddagene er da også ungene sin fritid, så det argumentet er dårlig.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 17:22   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo nevne at fjerdeklassingene hadde tilbud om blokkfløytehjelp etter skolen idag. De har akkurat fått spetakkelet, og slett ikke alle foreldre vet hvordan denne skal brukes. Og så kan det kanskje være greit å slippe lyden hjemme.

Gammel 13-02-07, 17:27   #4
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg kan jo nevne at fjerdeklassingene hadde tilbud om blokkfløytehjelp etter skolen idag. De har akkurat fått spetakkelet, og slett ikke alle foreldre vet hvordan denne skal brukes. Og så kan det kanskje være greit å slippe lyden hjemme.

DET er omtrent det eneste jeg kan gjøre ungene proff i.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 21:24   #5
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

chara, jeg tror du har rett i at det har blitt større ansvar på den enkelte lærer. Det blir stadig høyere krav til både lærer og læring.

Gammel 13-02-07, 21:36   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg bare gjentar - vent til hun begynner på skolen før du uttaler deg så sterkt.

Som jeg skrev har jeg inntil videre valgt å sveve i uvisse. men jeg plukker opp litt her og der fra andre som har barn i skolen. Det er store forskjeller fra skole til skole, fra kommune til kommune osv.

Hvis din datter da - om enn aldri så oppvakt - har i hjemmelekse å lese høyt for mamma eller pappa, og at mamma eller pappa skal lese for henne - da mener du at din datter skal "slippe" denne leksen fordi du og dine søsken greide dere bra på skolen uten et slikt system?

Neida. Men jeg ser ikke poenget medå lese samme linje ti ganger på rappen. Da heller lese den linjen og noe annet. Lese høyt for småsøsken er også fint. Å lese det samme om og om igjen minner meg om den ekstreme kjedsomheten jeg opplevde de første skoleårene.

Dette handler ikke om barnets behov, men hvilke lekser og hvilke regler som er på skolen. Og skolen i dag stiller mange flere krav til foreldrene enn det de gjorde for 20-30 år siden.

Opprinnelig lagt inn av bina

Vi kan ikke undergrave skolens og lærerens autoritet, vi kan ikke lære vårt barn til å sluntre unna pålagte lekser bare fordi han er smart.

Neida, man skal samarbeide med skolen. Men ikke på bekostning av barnet, mener jeg. Det bør tilrettelegges også for gløgge barn, og noe av premien for å ære gløgg er jo nettopp at man kan sluntr unna.

(Guri, nå kjenner jeg litt på følelsen av trass jeg hadde mye av på skolen. Å gjøre ting om igjen når jeg allerede kunne det, å gjøre ting som var meningsløst, å regne ekstrabøker... KJEDELIG! Jeg ble litt sånn av det.)

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Det hender at de har leselekser som skal leses for en voksen, men det tar maks 5 min en til to ganger i uka og krever minimalt.

Jeg synes ikke at det forventes at man som foreldre skal delta i leksene, men man må selvsagt ha overoppsyn med at det blir gjort og tilrettelegge for arbeidsro og orden.

Forøvrig synes jeg at det er noe tøv at min sønn som leser ett par bøker i uka skal måtte lese leselekse med blokkbokstaver (ca 10 linjer) tre ganger for en voksen. Så jeg sier at han slipper og at han heller kan lese ei bok eller et kapitrel høyt for lillesøster. *tilrettelegger*

Jeg synes det høres ut som om jeg ville gjort det slik Bergliot gjør.

Gammel 14-02-07, 10:57   #7
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Som jeg skrev har jeg inntil videre valgt å sveve i uvisse. men jeg plukker opp litt her og der fra andre som har barn i skolen. Det er store forskjeller fra skole til skole, fra kommune til kommune osv.

Neida. Men jeg ser ikke poenget medå lese samme linje ti ganger på rappen. Da heller lese den linjen og noe annet. Lese høyt for småsøsken er også fint. Å lese det samme om og om igjen minner meg om den ekstreme kjedsomheten jeg opplevde de første skoleårene.

Dette handler ikke om barnets behov, men hvilke lekser og hvilke regler som er på skolen. Og skolen i dag stiller mange flere krav til foreldrene enn det de gjorde for 20-30 år siden.

Neida, man skal samarbeide med skolen. Men ikke på bekostning av barnet, mener jeg. Det bør tilrettelegges også for gløgge barn, og noe av premien for å ære gløgg er jo nettopp at man kan sluntr unna.

(Guri, nå kjenner jeg litt på følelsen av trass jeg hadde mye av på skolen. Å gjøre ting om igjen når jeg allerede kunne det, å gjøre ting som var meningsløst, å regne ekstrabøker... KJEDELIG! Jeg ble litt sånn av det.)

Jeg synes det høres ut som om jeg ville gjort det slik Bergliot gjør.

Jeg kjenner også følelsen av trass mange ganger, den følelsen jeg også husker så godt fra skolen. Og jeg merker det nå også. Jeg har en pliktoppfyllende førsteklassing, som IKKE uten videre aksepterer mammas påstand om at det holder å lese teksten 3 ganger, hvis læreren har skrevet 5, for eksempel.

Personlig misliker jeg sterkt at skolen gir oss foreldre lekser (for i praksis er det akkurat det de gjør), men når de gjør det velger jeg altså å være føyelig og medgjørlig, av hensyn til barnet. Så derfor sitter vi hver ettermiddag (nesten da) og leser disse evinnelige tekstene, og det er "bestemt" at vi foreldre skal lese høyt for barna minst 10 minutter hver dag i tillegg til barnets lekser. Og for all del, vi leser jo mange ganger uansett, men kanskje ikke akkurat den meningsløse teksten.

Så i bunn og grunn er jeg enig med deg, Mim, barn bør klare å gjøre leksene selv, det bør ikke være mer lekser og mer uoverkommelig enn at barna greier det i hovedsak på egenhånd. Men sånn er altså ikke realiteten på svært mange skoler etter hvert.

Og igjen - når skolen da krever f.eks. en halvtime-time lekselesing med barnet, så sier det seg selv at jo flere barn, jo lengre tid tar det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 11:49   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Første setningen om samarbeidet mellom hjem og skole begynner altså med at

Skulen skal støtte heimen

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 11:54   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjenner jeg (og det er ikke første gang) at jeg gruer meg til ungene skal begynne på skolen. Om skolen tvinger gjennom rigide planer som vi må gjennomføre hjemme sammen med ungene, uavhengig av om de har noen nytteverdi for våre barn, vil jeg antagelig ikke klare å beherske meg i det hele tatt. Verken hjemme eller på foreldremøter. Håper og ber om at vi får fornuftige og kommunikasjonsorienterte lærere.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 11:59   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Både enern og toern har hatt fornuftige lærere som er mottagelige for individuelle opplegg. Til neste år skal begge få ny lærer. :gruer meg:

Gammel 14-02-07, 12:02   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rigid idioti er noe av det jeg takler aller dårligst.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 12:14   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Note for self: Vurdere Montessorriskole!

Gammel 14-02-07, 12:11   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå kjenner jeg (og det er ikke første gang) at jeg gruer meg til ungene skal begynne på skolen. Om skolen tvinger gjennom rigide planer som vi må gjennomføre hjemme sammen med ungene, uavhengig av om de har noen nytteverdi for våre barn, vil jeg antagelig ikke klare å beherske meg i det hele tatt. Verken hjemme eller på foreldremøter. Håper og ber om at vi får fornuftige og kommunikasjonsorienterte lærere.

Ja, jeg er helt enig, jeg blir veldig veldig forbannet over ting som ikke er begrunnet. Og jeg vet at jeg kommer til å steile over å bli belært studieteknikk av en eller annen skolefrøken som har gått tre år på lærerskole.

Gammel 14-02-07, 12:12   #14
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Ja, jeg er helt enig, jeg blir veldig veldig forbannet over ting som ikke er begrunnet. Og jeg vet at jeg kommer til å steile over å bli belært studieteknikk av en eller annen skolefrøken som har gått tre år på lærerskole.

Hvor er alle lærerne på dette forumet? Er det ingen som kan fortelle litt om hvorfor man har slike "foreldrelekser"? Det er sikkert en pedagogisk grunn for det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 12:17   #15
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Det er mye rart på skolen nå synes jeg, veldig mye rot.
Min førsteklassing har sin "klassekontakt" (heter jo ikke klassestyrer lenger) 2 timer i uka.
Fordi de ikke får kabalen til å gå opp.

Jeg har også reagert veldig på at de har byttet ut gym/svømming 2 uker med data.
Det var snakk om mer bevegelse i skolen, så bytter de det ut med data.
Ikke at det var nok med å bytte ut 1 uke, men de har to på rad.
Jeg har klaget, men får bare beskjed om at "sånn er det bare".

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 12:19   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor er alle lærerne på dette forumet? Er det ingen som kan fortelle litt om hvorfor man har slike "foreldrelekser"? Det er sikkert en pedagogisk grunn for det.

De har helt sikkert en pedagogisk grunn for det. Dessverre er ikke pedagogisk nødvendigvis synonymt med god. Kommer de med gode grunner, så skal jeg da alltids være lojal mot opplegget.

Gammel 14-02-07, 15:52   #17
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Da har jeg lest halve tråden og ender opp med å signere denne :enkel:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 15:58   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

D(...) mengdetreningsprinsippet var iallefall lagt opp til ren utmatting den gangen jeg gikk på skolen, og det kommer det ikke noe godt ut av. (...)Og jeg er overbevist om at dette i mange tilfeller i stedet for gode leksevaner vil føre til apati og vegring.

Ben "Well rounded or not. You will go in the square hole!" Murphy

Mim, 9 år: Jamen jeg har skjønt hvordan man ganger og deler. Hvorfor må jeg regne enda 500 gange- og delestykker som er helt like da?
Lærer: det bare er sånn. Alle må det.
Mim, 9 år:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gode lekse- og studievaner hadde vært en fin ting å lære, ja. Å bli satt til å gjøre meningsløse oppgaver uten læringsverdi bare fordi "man skal lære at man må gjøre lekser" fører ikke til gode studievaner i voksen alder. :datapunkt:

Signerer. :datapunkt: Jeg lærte å slurve meg kjapt igjennom ukeplanen, for slik å ha tid til å fordype meg i ting jeg likte. Romaner, tegninger av intrikate borger og sånn.

Gammel 14-02-07, 16:02   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gode lekse- og studievaner hadde vært en fin ting å lære, ja. Å bli satt til å gjøre meningsløse oppgaver uten læringsverdi bare fordi "man skal lære at man må gjøre lekser" fører ikke til gode studievaner i voksen alder. :datapunkt:

Jeg husker jeg satt, sånn passe forundret, og leste setningen "Eli sa is, Ola sa is is" ti ganger etterhverandre, fordi det hadde læreren sagt vi skulle gjøre. På det tidspunktet hadde jeg lest i tre år, og holdt på med langt mer avansert lesestoff en ABC-boka.

Gammel 14-02-07, 11:53   #20
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Her var det mange kloke ord.

Jeg er bare glad jeg ikke skal stryke 14 bunadskjorter og pynte opp alle til 17.mai og andre høytidsdager. Og holde orden på alle klærne og skoene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.