Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-10, 16:07   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kringkaste lovbrudd via Facebook

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke tenkt til å argumentere imot det du sier, men ikke link det oppimot ulykker, for det er altså ikke her ulykkene skjer i landbruket.

Men det kan jo være fordi de fleste bønder holder ungene unna traktoren til de er gamle nok til å kjøre den. Jeg tror holdninger til dette har forandret seg mye 20-30 år, i hvert blant bønder jeg kjenner. Denne sier at:

Sitat:

Ulykker blant mindre barn skjer stort sett på gården når de ikke deltar i gård­s­arbeidet, mens hos eldre barn inntreffer ulykkene når de deltar i arbeidet på gården.

Jeg synes det er ganske vesentlig at barn/ungdom som vokser opp på gård skal beskyttes på samme måte som andre barn. Skal de delta i arbeidet på gården er det Arbeidsmiljøloven som gjelder også her:

Sitat:

For barn mellom 13 og 15 år er det åpnet adgang også til lett arbeid som ikke kan være til skade for deres helse, utvikling eller skolegang. Den nedre grense på 13 år er imidlertid ufravikelig. Lovens bestemmelser vil likevel ikke være til hinder for at barn under denne grense gir en håndsrekning, for eksempel potet- og bærplukking, stikling, lett stell av dyr under forsvarlig tilsyn m.v. Dette anses ikke som arbeid i lovens forstand, men som gjøremål som det kan være naturlig og forsvarlig å la barn utføre på familiens bruk. Det forutsettes at barnets foreldre eller andre foresatte bedømmer situasjonen på en forsvarlig måte og utelukkende ut fra barnets ve og vel. Dette område vil ikke bli regulert ved lov eller forskrift.

At en 8-åring kjører minigraver er ganske langt unna dette altså.

Gammel 21-09-10, 17:32   #2
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Helt klart.
Men det finnes lover vi ikke forholder oss til, og akkurat på dette området, så tøyer vi grensene. Andre kjører for fort, eller lar vær å sikre barn i bil, eller tøyer andre regler.
Jeg er relatvit trygg på at de ikke ødvendigvis vil bli kriminelle voldsmenn uten respekt for loven av den grunn

Og det er vel her vi er forskjellige, tenker jeg. Dette blir jo en slags nyttemoral, du velger hvilke lover du vil følge ut i fra egennytte. Selv prøver jeg så godt det lar seg gjøre å vurdere om det jeg gjør kan gjøres av alle, hvis ikke lar jeg være. Hvis alle skulle kjøre for fort, ville det være ok? Nei, da gjør jeg mitt beste for å la være jeg også. Jeg setter ikke handlinger opp mot hverandre, jeg gjør dette lille lovbruddet, andre gjør sikkert noe annet, da er det greit. Synes sånn type moral er ganske frynsete.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:45   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Og det er vel her vi er forskjellige, tenker jeg. Dette blir jo en slags nyttemoral, du velger hvilke lover du vil følge ut i fra egennytte. Selv prøver jeg så godt det lar seg gjøre å vurdere om det jeg gjør kan gjøres av alle, hvis ikke lar jeg være. Hvis alle skulle kjøre for fort, ville det være ok? Nei, da gjør jeg mitt beste for å la være jeg også. Jeg setter ikke handlinger opp mot hverandre, jeg gjør dette lille lovbruddet, andre gjør sikkert noe annet, da er det greit. Synes sånn type moral er ganske frynsete.

Jeg tror egentlig du oppfatter meg feil.
Jeg har full forståelse for hvorfor reglene er som de er, både fartsgrenser og aldersgrenser. Men samtidig finnes så mange forskjellige situasjoner og scenarioer så å si at man alltid gjør eller aldri gjør er nesten umulig.
Det er svært lett å være bastant på nett, i forhold til valg andre tar

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:17   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Du peker på mye viktig, Embs. En klassekamerat av min bror omkom som traktorfører da han var 9 år... Min tantes nabo rygget som 15-åring over sin 12 år gamle bror med traktor. Han omkom.

Det finne ufatterlig mange tragisk eksempler fra landbruket, det er det virkelig ingen tvil om. Og det er svært viktig å lære fra og hente kunnskap i disse tragediene. Men en 15 åring har lov å føre traktor under veiledning, så der var det ikke snakk om lovbrudd.

Gammel 20-09-10, 16:26   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det stemmer. Men i denne saken var de to alene ute etter at resten av familien hadde gått inn. Hun skulle bare parkere traktoren. Saken ble riktignok aldri straffeforfulgt.

Nei, de blir heldigvis som regel ikke det.
Eksemplene er så mange og så tragiske at det kan gi hvem som helst søvnløse netter. Vi kjenner selvfølgelig til mange som vi har fått tett innpå livet. Men det vil alikvel ikke stoppe vinterens prosjekt, med å sette istand vesletraktoren slik at eldstepoden kan begynne å øve. Fordi vi vurderer det dithen at vår veiledning og vår oppfølgning vil gi en sikkerhetsmessig gevinst som veier opp for risikoen, en risiko som vi har som pri 1 å senke til det helt minimale. Om det er et Klokt ValgTM vil tiden vise.

Gammel 20-09-10, 16:34   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det vil alikvel ikke stoppe vinterens prosjekt, med å sette istand vesletraktoren slik at eldstepoden kan begynne å øve. Fordi vi vurderer det dithen at vår veiledning og vår oppfølgning vil gi en sikkerhetsmessig gevinst som veier opp for risikoen, en risiko som vi har som pri 1 å senke til det helt minimale. Om det er et Klokt ValgTM vil tiden vise.

Hva om sønnen din skades og blir ufør pga dette. Da er han uforsikret, og det kan få enorme konsekvenser for livet hans. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "sikkerhetsmessig gevinst" her altså.

Gammel 20-09-10, 16:53   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hva om sønnen din skades og blir ufør pga dette. Da er han uforsikret, og det kan få enorme konsekvenser for livet hans. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "sikkerhetsmessig gevinst" her altså.

Nei, uforsikret er han ikke.

Sikkerhetsmessig gevinst går på å tidlig innarbeid gode rutiner og å få "følsen i kroppen".
Jeg kan ikke egentlig begrunne det noe utover edt, annet enn å vise til det jeg selv både opplever og ser.. De som har fått lov å starte tidlig, med god og fornuftig veiledning er de aller, aller dyrktigste sjåførene jeg ser. Mens de som ikke får nærme seg før 15 års dagen, eller enda værre, ikke før de er 16 mangler "noe" i bunn. Men det er vanskelig å forklare, det er en magefølelse.

(men nå kommer jeg forsent i fjøset )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.