Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Følger du alltid loven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-10, 11:37   #1
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinnoff: Følger du alltid loven?

Jeg er vel som folk flest, tror jeg. Laster ned litt her, og kjører ti km over fartsgrensa der innimellom, og det har vel hendt seg at jeg har hatt med meg litt for mye øl eller sigaretter over grensa fra nærmeste Ytland. Ellers har jeg ikke mange lovbrudd å skilte med nå lenger. Var nok litt fler i min opprørske ungdom, men det er jo et halvt liv siden, minst.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:54   #2
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har sikkert plukket et multekart eller flerer da jeg var liten.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 15:02   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg har sikkert plukket et multekart eller flerer da jeg var liten.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 22:50   #4
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Jeg er ganske så lovlydig av meg nå, men har enkelte ting på merittlista som jeg ikke akkurat er stolt over, likevel ser det ikke ut til at det er mer enn normalt i denne gjengen av småkriminelle.. =)

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 19:46   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff, følger du alltid Loven?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Jeg lar ikke barna mine sitte på i traktoren, eller på lasteplanet eller skuffen når vi er på gården til Onkel. Det er en grunn for at gårdsdrift statistisk sett er så farlig. Det er ikke fordi så mange tilknyttet gård blir trampet ihjel av dyrene.

Håndering av dyr er nettopp en av hovedårsaken til dødsfall og skader i landbruket

Link: http://www.lhms.no/download.asp?dafid=597&daaid=378

Sitat:

Små gårdsbruk har flest ulykker pr. arbeidstime
Mest på gård med dyr
65 % av ulykkene skjer i driftsbygning, tunet eller silo
5 viktigste produkter som utløste ulykken:
husdyr
underlag
traktor+redskap
kroppen/arbeidstilling
stige/trapp

5 viktigste arbeidoperasjoner:
flytting husdyr
fôring husdyr
melking
grasberging
vedkapping

Og du, å sammenligne å sitte i en traktor, og PÅ et lasteplan eller i skuffen er så søkt at det nesten ikke kan beskrives med ord.

Sist redigert av Floksa : 20-09-10 kl 19:55.
Gammel 20-09-10, 22:20   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Skal disse tallene vise at flest ulykker på gård skjer ved at dyr tramper i hjel mennesker?

de viser ganske klart at husdyr er hovedårsak til ulykkene som skjer.....
At man blir trampet i hjel er en av konsekvensene ja.

Gammel 20-09-10, 23:05   #7
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

de viser ganske klart at husdyr er hovedårsak til ulykkene som skjer.....
At man blir trampet i hjel er en av konsekvensene ja.

Merkelig, http://www.phs.ki.se/csp/pdf/Publica...rway_09_14.pdf
står dette:
Fakta
Landbruket ligger høyt på statistikken over dødsulykker i arbeidslivet og har også mange yrkesrelaterte ulykker og sykdommer. Statistikken viser at det er stor variasjon i antall dødsulykker i landbruket. I 2002 var det kun 4 dødsulykker, 2003-2005 var ulykkesår, mens det de to påfølgende årene var få dødsulykker. I 2008 var det, igjen, mange dødsulykker med totalt 13 drepte. Mange av ulykkene er relatert til traktorulykker.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 23:12   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Merkelig, http://www.phs.ki.se/csp/pdf/Publica...rway_09_14.pdf
står dette:
Fakta
Landbruket ligger høyt på statistikken over dødsulykker i arbeidslivet og har også mange yrkesrelaterte ulykker og sykdommer. Statistikken viser at det er stor variasjon i antall dødsulykker i landbruket. I 2002 var det kun 4 dødsulykker, 2003-2005 var ulykkesår, mens det de to påfølgende årene var få dødsulykker. I 2008 var det, igjen, mange dødsulykker med totalt 13 drepte. Mange av ulykkene er relatert til traktorulykker.

Mange av ulykkene er relatert til traktor ja, særlig dødsulykkene, men husdyr er fortsatt hovedårsak. Håndtering og flytting av husdyr er det farligste vi driver med.

En del av traktor/redskap ulykkene er også dessverre aldersrelaterte uten at det kommer fram i statistkken.

Mine tall er hentet fra Landbrukshelsen, HMS organisasjonen til Landbruket, jeg har også tallene for traktor/redskap men det var vanskelig å få kopiert over søylediagrammet.

Sakset fra arbeidsmiljo.no:

Sitat:

Ikke et særnorsk fenomen
Knapt tre prosent av befolkningen er sysselsatt innen jordbrukssektoren, likevel skjer 20-30 prosent av dødsulykkene i arbeidslivet innen denne næringen.
Det er ikke et særnorsk fenomen at landbruket er en ulykkesutsatt næring. Både i Norge og i andre vestlige land er risikoen for dødsulykker i landbruket betydelig høyere enn i andre yrker. Spesielt er de som driver med kjøtt- og melkeproduksjon (store dyr) utsatt. Ulykkene skjer ofte i direkte kontakt med dyr, ved bruk av motoriserte kjøretøy og annet maskinelt landbruksutstyr.

Gammel 20-09-10, 23:20   #9
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff, følger du alltid loven?

Søylene i Figur 2 viser at traktorulykker er den dominerende dødsårsaken, selv om ulykkene
er redusert fra 55 til 33 i 20-årsperioden. Figur 2 viser også at det er en økning i ulykker som
skyldes håndtering av storfe. I sin rapport nr. 3/2009 ”Arbeidsskadedødsfall i landbruket” sier
de
” Etter forskrift om hold av storfe er det fra 2004 forbudt å bygge båsfjøs. ….. Mer løsdrift,
større besetninger og mer samdrift gir mindre nærhet mellom folk og storfe. Storfepasserne
kjenner ikke dyra i samme grad som tidligere. Mindre kontakt gjør at dyra blir mer skye for
folk, og redde dyr opptrer mer uforutsigbart. Risikoen for å bli skadet av storfe er dermed

trolig økende. Forflyttinger av storfe er av de vanligste risikosituasjonene.”
.

Min utheving.

http://www.regjeringen.no/upload/LMD...et_03_2010.pdf

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.