Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-10, 11:27   #61
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?

Planlegging, planlegging og atter planlegging, ellers blir det lettvindte løsninger og halvfabrikat.
Jeg planlegger nødvendigvis ikke så lenge i forveien, ukesmenyer har jeg noen ganger, men som oftest er det 2-3 dager jeg ser fremover. Gjør det som er mulig klart dagen i forveien, ellers så har jeg en god plan for hva vi skal ha, så det "bare" er å sette igang, når vi kommer hjem.

Gammel 19-10-10, 11:42   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, begynne forsiktig er lurt, og begynn gjerne med planleggingen. Se om du finner noen av de gamle "Madam Mims ukemenyer" her på forumet. Der er det mange gode oppskrifter som er godt forklart, og planlagt utover uken. Så kan du jo starte med å planlegge å bruke 1 eller 2 av disse oppskriftene i løpet av en uke, og se om du liker dem. Det gjør jo ikke noe om du fyller opp mesteparten av ukeplanen din med halvfabrikata eller egg og kjøttdeig heller - det blir uansett mindre stress hvis du vet på forhånd hva du skal lage.

Gammel 19-10-10, 13:08   #63
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det største hinderet kan være å bare starte et sted. Begynn med to retter fra bunnen. Når du mestrer de og synes det går fort og greit, så finn en til. Jeg tror ikke det bare handler om planlegging, det handler også litt om å komme inn i en rutine, bli vant, lære seg litt basic matlaging som man går glipp av når man bruker mye poser. Så begynn med et par retter, utvid etterhvert. Ta kjøttboller en dag da. Lag de skikkelig et par ganger. Uka etter tar du en fiskerett, fisk i folie f.eks,

Ja, jeg snakker av erfaring.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 13:19   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter hvert så trenger man ikke å planlegge så mye heller, det blir lettere med trening. Nå er det eneste jeg planlegger er om det skal være kjøtt eller fisk og så stuntes det mye når det lages.

Gammel 19-10-10, 13:41   #65
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns hverdagsmiddagene blir litt mer spennende hvis jeg planlegger litt. Hvis jeg kun stunter så har det en tendens til å bli litt mye av de samme smakene, selv om jeg bruker forskjellige ingredienser.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 13:45   #66
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Skal bli flinkere på dette selv. Det har glidd helt ut, ukeshandling er det slutt på, det blir "hva finner vi i butikken i dag, tro?" litt for mange dager, og det er rett og slett lett å havne på halvfabrikata da.

Menyplanlegging, og å begynne i det små med å lage litt mer fra grunnen. Jeg HAR frysekapasitet. Jeg har mat i fryseren også, utfordringen består i å huske å ta det ut derfra og spise det før det blir for gammelt...

Et prosjekt om å kaste det som ikke bør spises (inkl melka jeg pumpa da Knerten, nå over to år gammel, var nyfødt...) og deretter lage mat fra bunnen og fryse, OG TA OPP verserer stadig inni hodet mitt, og bør snart iverksettes. Knerten har ikke godt av så mye (vel salt) halvfabrikata, tenker jeg... vi var flinkere til det der med en gang han begynte å spise vår mat, men det har glidd helt ut.

Gammel 19-10-10, 13:46   #67
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns hverdagsmiddagene blir litt mer spennende hvis jeg planlegger litt. Hvis jeg kun stunter så har det en tendens til å bli litt mye av de samme smakene, selv om jeg bruker forskjellige ingredienser.

Der er forøvrig jeg også. Mannen er generelt mye flinkere til å variere og være kreativ, jeg havner støtt og stadig på omtrent de samme måltidene gang etter gang, om enn med noe ulike ingredienser.

Gammel 19-10-10, 13:50   #68
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg skal si noe om hva som skjer hvis jeg lar mannen overta kjøkkenet til hverdags...

(Men hele familien levde "lykkelige" på fiskepinner, hjemmelaget potetstappe og kokte gulrøtter de første månedene jeg gikk gravid med Mini. Jeg, fordi jeg ikke klarte å få noe annet i meg. Mannen og Snupp, fordi de syns det var helt greit med den samme middagen hver dag. )

Gammel 19-10-10, 13:53   #69
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg tror det største hinderet kan være å bare starte et sted. Begynn med to retter fra bunnen. Når du mestrer de og synes det går fort og greit, så finn en til. Jeg tror ikke det bare handler om planlegging, det handler også litt om å komme inn i en rutine, bli vant, lære seg litt basic matlaging som man går glipp av når man bruker mye poser. Så begynn med et par retter, utvid etterhvert. Ta kjøttboller en dag da. Lag de skikkelig et par ganger. Uka etter tar du en fiskerett, fisk i folie f.eks,

Ja, jeg snakker av erfaring.

Jeg har gjort det sånn, når jeg trener om morgningen (sykler inne), så har jeg ofte kokebok foran meg som jeg klarer å bla litt i, da finner jeg gjerne oppskrifter på ting jeg vil lage, så legger jeg boken åpen på kjøkkenet. (Det ligger en liten bunke der nå), når jeg har laget retten, så skriver jeg den over i en egen perm (om den er velykket så sant), så legger jeg tilbake boken ved treningsykkelen min.

Jeg har lenge holdt på å lage mat, mye fra bunnen av men uten noen særlig oppskrifter. Vi har spist mye kjedelig (men sunn) mat, jeg har synes det vært veldig kjedelig og trodd allle kokebøker er så vanskelige. Bake turte jeg knapt å prøve. Men nå går det så det suser, jeg elsker å lage mat, kan fortsatt ikke all verden, men prøver nye retter ofte. Har kjøpt meg endel kokebøker, de fleste med fokus på sunn mat, og enkle nok i hverdagen.
Og bakst er heller ikke noe stort problem, så vi spiser veldig lite ferdig kjøpt brød/kaker i dag.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 13:55   #70
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Nå er jo jeg mye hjemme men da jeg var i full jobb så utsatte vi ofte middagen til kvelds. Mindre stress når vi kom hjem og vi kunne bruke litt tid på middags lagingen samt at vi kunne kose oss mere med maten. Planlegging er viktig og ofte lager jeg opp store porsjoner som jeg fryser ned. Har man det man trenger der og da så går det hele nokså fort.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 13:57   #71
Malama

Malama sin avatar

Standard

Middags til kvelds hadde vi gjerne før, men det er ganske upraktisk i min nåværende livsfase. Det medfører jo at Knerten ikke får middag/middag sammen med familien, siden han da har lagt seg når det er tid for vår kvelds. (som i min gravide, må-opp-i-vekt-har-ikke-lyst-på-mat-periode forøvrig gjerne er en liten varmrett, eller i alle fall stekt egg med skinkebiter i...)

Gammel 19-10-10, 14:00   #72
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Middags til kvelds hadde vi gjerne før, men det er ganske upraktisk i min nåværende livsfase. Det medfører jo at Knerten ikke får middag/middag sammen med familien, siden han da har lagt seg når det er tid for vår kvelds. (som i min gravide, må-opp-i-vekt-har-ikke-lyst-på-mat-periode forøvrig gjerne er en liten varmrett, eller i alle fall stekt egg med skinkebiter i...)

Med kveld mente jeg ved 18-19 tiden. En trenger ikke stresse med middag med en gang en kommer hjem etter jobb. Men jeg skjønner at dette ikke passer alle.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 14:13   #73
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Nå er jo jeg mye hjemme men da jeg var i full jobb så utsatte vi ofte middagen til kvelds. Mindre stress når vi kom hjem og vi kunne bruke litt tid på middags lagingen samt at vi kunne kose oss mere med maten. Planlegging er viktig og ofte lager jeg opp store porsjoner som jeg fryser ned. Har man det man trenger der og da så går det hele nokså fort.

Vi spiser heller ikke middag før 18-18.30. Da får vi oss en brødskive eller noe småtteri rett etter jobb de ukene det er tidligvakt, og så middag etterpå. Da er blodsukkeret stabilt, og alle mye hyggeligere.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 14:51   #74
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det har du helt rett i, det må ofte en oppskrift til (ikke at jeg følger dem nøyaktig, men mer tips da) for at man skal få inn noe nytt på standardrepertoaret. Men det orker jeg ikke så mange ganger i uka, mest i helgene at det blir testet ut og så kommer det en hverdagsversjon etterhvert.

Gammel 19-10-10, 14:57   #75
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg ble forresten nettopp superinspirert av disse oppskriftene og skal hjem og lage fiskegrateng, fiskekaker og fiskeburgere til fryseren.

http://www.kolonihagen.no/?aid=9075740

Gammel 19-10-10, 14:59   #76
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå har jeg au pair som lager mat etter oppskrift, men ellers blir det ofte å lage ferdig en del kvelden før eller i helgene, og evt. fryse det
Og ukesmeny. Det har jeg ikke hatt på en stund men har begynt med det nå igjen. Idag er det f.eks fiskeform med spinat til middag

Før hadde jeg faste dager med fisk, kjøtt, kylling, så var det å kjøpe inn nok kjøtt/fisk/grønnsaker også lage noe jeg hadde lyst på den dagen. Står det "fisk" på menyen, og det ligger laks, hvit fisk og fiskekaker i frysa er det mye lettere å velge noe liksom, enn hvis man står helt åpen og i tillegg må i butikken etter ingredienser.
Nå har vi også ukesmeny, men jeg har laget en 6-ukersplan som gjentas
Fortsatt basert på mandag: kylling, tirsdag+torsdag: fisk, onsdag: vegetar, fredag: kjøtt, lørdag restemat/valgfritt og søndag valgfri/spise hos besteforeldre/på restaurant.

Sist redigert av m^2 : 19-10-10 kl 15:05.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 18:47   #77
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vi lager stort sett maten fra grunnen av, unntaket er tirsdager hvor vi ofte spiser fiskekaker, men det finnes gode fiskekaker å få tak i med mye fisk, så det er helt ok som halvfabrikata.

Andre 30-minutters middager:

Pizza: Blander deigen og smører den utover plate, legger på tomat fra boks/kartong, skinkeskiver og ost

Kjøttdeig stekt med kikerter og couscous med spinat til

Kokt torsk med potet og sandefjorsmør

Alskens supper, koker stilk og slikt på blomkål og brokkoli til det er mørt, 10 minutter, stavmikser og har i buljong, bønner, kyllingkjøtt, mais, paprika, alt hva man har av grønnsaker taes i og kokes noen få minutter. Smake til med krydder og litt jevning.

Lakseform: Legger grønnsaker som ikke tar så lang tid å bli stekt, som squashskiver, paprika og tynne gulrotskiver i form, stek i 10 minutter på 180 grader, ta ut og legg på fire tinte laksefileter, stek i 10 minutter til, og så blande rømme eller créme frâiche med et lite glass med pesto og legg på toppen og stek i 10 minutter til. Denne tar vel kanskje et par og tredve minutter å lage.

Kan lage helt tilsvarende med grønnsaker som rødløk, paprika og tomat og legge på torskefileter og rømme blandet med tomatpuré og chili

Ang den pizzaen, smører du deigen utover? eller banker/kjevler du den? Oppskrift dersom du har en kjapp deig å lage?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:16   #78
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratinert blomkål er kjapt og godt:
Noen blomkålhoder deles kjapt, has oppi vann med en terning/skje buljong og kokes til det er ørlitt mørt. Ikke lenge.
Stek samtidig bacon eller kyllingbiter i panne, og hvitløk, løk og evt. sopp og paprika til mykt.
Ha blomkål i ildfast form, ha deretter over kjøtt, og løk/sopp/paprika
Bland 1 boks rømme og litt revet ost og litt salt, evt. med litt melk eller fløte for å få det litt tynflytende. Hell over den ildfaste formen og bland litt forsiktig så osten kommer innimellom.
Stek på ca. 200 grader til det er ferdig - det gjør seg ferdig mens man dekker bordet og samler inn hordene
SÅ godt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 13:03   #79
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Ang den pizzaen, smører du deigen utover? eller banker/kjevler du den? Oppskrift dersom du har en kjapp deig å lage?

Jeg bruker 3 dl lunkent vann, sånn i gjærtemperatur, tar oppi en halv pakke tørrgjær og så heller jeg oppi nok mel til at den blir sånn at den kan dyttes utover med fingrene (om man meler dem litt godt) på stekeplaten. Har ikke noe mer oppskrift enn det.

Gammel 20-10-10, 13:38   #80
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså, det er jo mat en kan lage fra bunnen av som tar minst like kort tid som å lage det fra pose, og disse rettene er jo ofte vår venn.

For oss er slike retter:

- Foreldreportalens seigryte (Iset, tror jeg?)
- Laksefilet lett smurt med f.eks. sennep og dill, pesto eller bare krydret med ønsket krydder.
- Wokretter. Kjapt, sunt og du kan bruke posegrønnsaker fra fryseren.
- Tomatsuppe (også oppskrift fra Foreldreportalen) kan pimpes med mye forskjellig.
- Wrap eller grove pitabrød med diverse.
- Fiskekaker bruker vi også en del ferdigkjøpte, og velger noen med mye fisk og god smak.
- Har du ikke en gang tid til å dra på butikken er jo suppen din venn.

Mat i fryseren, i skapene og en plan, gjerne noen dager/ uker framover. Legg til en smule erfaring på kjøkkenet, og du kommer langt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.