|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
er her
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Planlegging, planlegging og atter planlegging, ellers blir det lettvindte løsninger og halvfabrikat.
|
|
|
|
#62 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Ja, begynne forsiktig er lurt, og begynn gjerne med planleggingen.
|
|
|
#63 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg tror det største hinderet kan være å bare starte et sted. Begynn med to retter fra bunnen. Når du mestrer de og synes det går fort og greit, så finn en til. Jeg tror ikke det bare handler om planlegging, det handler også litt om å komme inn i en rutine, bli vant, lære seg litt basic matlaging som man går glipp av når man bruker mye poser. Så begynn med et par retter, utvid etterhvert. Ta kjøttboller en dag da. Lag de skikkelig et par ganger. Uka etter tar du en fiskerett, fisk i folie f.eks, |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Etter hvert så trenger man ikke å planlegge så mye heller, det blir lettere med trening. Nå er det eneste jeg planlegger er om det skal være kjøtt eller fisk og så stuntes det mye når det lages.
|
|
|
#65 |
|
villende
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg syns hverdagsmiddagene blir litt mer spennende hvis jeg planlegger litt. Hvis jeg kun stunter så har det en tendens til å bli litt mye av de samme smakene, selv om jeg bruker forskjellige ingredienser. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Skal bli flinkere på dette selv. Det har glidd helt ut, ukeshandling er det slutt på, det blir "hva finner vi i butikken i dag, tro?" litt for mange dager, og det er rett og slett lett å havne på halvfabrikata da.
|
|
|
#67 |
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?
Der er forøvrig jeg også. Mannen er generelt mye flinkere til å variere og være kreativ, jeg havner støtt og stadig på omtrent de samme måltidene gang etter gang, om enn med noe ulike ingredienser.
|
|
|
#68 |
|
villende
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg tror ikke jeg skal si noe om hva som skjer hvis jeg lar mannen overta kjøkkenet til hverdags... |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har gjort det sånn, når jeg trener om morgningen (sykler inne), så har jeg ofte kokebok foran meg som jeg klarer å bla litt i, da finner jeg gjerne oppskrifter på ting jeg vil lage, så legger jeg boken åpen på kjøkkenet. (Det ligger en liten bunke der nå), når jeg har laget retten, så skriver jeg den over i en egen perm (om den er velykket så sant), så legger jeg tilbake boken ved treningsykkelen min. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
X First Lady
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Nå er jo jeg mye hjemme men da jeg var i full jobb så utsatte vi ofte middagen til kvelds. Mindre stress når vi kom hjem og vi kunne bruke litt tid på middags lagingen samt at vi kunne kose oss mere med maten. Planlegging er viktig og ofte lager jeg opp store porsjoner som jeg fryser ned. Har man det man trenger der og da så går det hele nokså fort. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Middags til kvelds hadde vi gjerne før, men det er ganske upraktisk i min nåværende livsfase. Det medfører jo at Knerten ikke får middag/middag sammen med familien, siden han da har lagt seg når det er tid for vår kvelds. (som i min gravide, må-opp-i-vekt-har-ikke-lyst-på-mat-periode forøvrig gjerne er en liten varmrett, eller i alle fall stekt egg med skinkebiter i...)
|
|
|
#72 |
|
X First Lady
Med kveld mente jeg ved 18-19 tiden. En trenger ikke stresse med middag med en gang en kommer hjem etter jobb. Men jeg skjønner at dette ikke passer alle. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
geskjeftig
|
Vi spiser heller ikke middag før 18-18.30. Da får vi oss en brødskive eller noe småtteri rett etter jobb de ukene det er tidligvakt, og så middag etterpå. Da er blodsukkeret stabilt, og alle mye hyggeligere.
|
|
|
#74 |
|
Mother of Dragons
|
Det har du helt rett i, det må ofte en oppskrift til (ikke at jeg følger dem nøyaktig, men mer tips da) for at man skal få inn noe nytt på standardrepertoaret. Men det orker jeg ikke så mange ganger i uka, mest i helgene at det blir testet ut og så kommer det en hverdagsversjon etterhvert.
|
|
|
#75 |
|
villende
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg ble forresten nettopp superinspirert av disse oppskriftene og skal hjem og lage fiskegrateng, fiskekaker og fiskeburgere til fryseren. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Akkurat nå har jeg au pair som lager mat etter oppskrift, men ellers blir det ofte å lage ferdig en del kvelden før eller i helgene, og evt. fryse det Sist redigert av m^2 : 19-10-10 kl 15:05. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#78 |
|
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Gratinert blomkål er kjapt og godt: |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg bruker 3 dl lunkent vann, sånn i gjærtemperatur, tar oppi en halv pakke tørrgjær og så heller jeg oppi nok mel til at den blir sånn at den kan dyttes utover med fingrene (om man meler dem litt godt) på stekeplaten. Har ikke noe mer oppskrift enn det.
|
|
|
#80 |
|
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Altså, det er jo mat en kan lage fra bunnen av som tar minst like kort tid som å lage det fra pose, og disse rettene er jo ofte vår venn.
|
![]() |
|
|