Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvis vi skal ha ny bil, hva skal vi ha da?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 22:13   #61
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvis vi skal ha ny bil, hva skal vi ha da?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Forutenom å være sikker da......

Helt feil. Den er like sikker som andre små personbiler!

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:17   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Øøøø, den har faktisk veldig god bagasjeplass. F.eks større enn pappa sin merzedes.

Det hjelper ikke om jeg ikke når fram dit vi pleier å kjøre med den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:42   #63
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Helt feil. Den er like sikker som andre små personbiler!

Tull!

- En ting er sikkerhetsutstyr. Joda, den har airbags foran, men ikke på sidene etc. slik som mange andre småbiler har som standard. Videre mangler ting som stabilitetskontroll og man har en bil med meget kort akselavstand - her får man ikke mye beskjed før det er for sent. Kjøretester som er utført, bl.a. hos Teknikens Värld, har vist temmelig dårlige resultater når det gjelder f.eks. unnamanøver. Think har heller ikke bremsekraftfordeler - som et eksempel på flere småting som vanlige småbiler gjerne har. Problemet blir at småting veier, og ville gjort Think for tung for å ha mer praktisk rekkevidde.

- Fysikkens lover... I kollisjonstestene krasjer bilen med sin egen vekt. Think er en lett bil, selv om den egentlig er ganske tung sett i forhold til sin størrelse, mye pga. batteriene. Men likevel, den er relativt lett. Sett opp i mot vekten er det en god del i konstruksjonen som ikke er like omfattende som på mange småbiler. Her har man måtte holde vekten nede for å ikke ha for mye å drasse på, hvilket reduserer rekkevidden. På det norske markedet vil jeg tippe at gjennomsnittsbilen vel er 30 prosent tyngre enn en Think.

- Selv om man har deformasjonssoner får man her korte soner - det blir likevel mye energi som skal overføres videre ved en kollisjon.

Hvorfor er ikke det noen EuroNCAP-rating på Think? Ganske enkelt på mange måter - slik sikkerhetsutstyret er alene ville flere stjerner blitt trekt fra, før man har tatt kollisjonstesten. Tidligere mente man at Think skulle få tre stjerner hos EuroNCAP ut i fra de interne testene, men etter endringene som er gjort for EuroNCAP får den trolig ikke så mange engang.

Mange sier at dette er en bybil, men joda - de fleste kjører ikke akkurat bare i selve sentrumsgatene.

Når plug-in- og seriehybrider kommer for fult, og elbiler som Mitsubishi iMEV og andre elbiler bygget mer som vanlige biler kommer, har jeg sterk tvil på at Think vil overleve - selskapet er strengt tatt kunstig holdt i livet allerede...

Gammel 23-10-10, 09:33   #64
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg så en fin liten/stor bil idag - Mercedes Vaneo - så ut som en praktisk, liten, men samtidig romslig bil

Det er vel den samme som Mercedes A, men ikke på langt nær så fin.

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 09:45   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

A4 er det altfor dårlig plass i!
Far er 192 og sitter nesten i baksetet når han kjører denne. Dvs at du mister en plass i baksetet, og bagasjeplassen er for liten. Det er bedre plass foran i en A2.

For noe tull. Det er forøvrig enorm forskjell på modellene. A4 har vokst enormt i hver eneste oppgradering og den siste A4 er like stor som en tidlig A6. Jeg er 180 med svært lange bein, bak meg sitter det en guttunge på 185 cm.

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 11:20   #66
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Nja. Synes ikke A4 har vokst så mye. Den har omtrent vokst slik som Golf, og nye A4 er strengt tatt ikke spesielt mye større enn en Golf innvendig.

Gammel 23-10-10, 12:19   #67
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den nyeste A4 er vel temmelig akkurat like lang som en gammel A6. Så kan man jo si at det ikke er stort da - det er en vurdering.

Men at det ikke er plass i baksetet om den foran er 192 er tull altså.
Jeg skal ikke hevde at den er enorm inni - men det er rikelig plass til folk i alle setene.

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 12:44   #68
mrc

mrc sin avatar

Standard

Sammenlignet med en god del andre biler, så får A4 ganske lang front. Noe av bakgrunnen for dette er naturligvis at bilen bl.a. skal kunne leveres med en 4,2-liters V8. Dagens A4 er vel samtidig omtrent like lang som en Passat, men jaggu er det bedre plass i Passat-en - både i baksetet og i bagasjerommet. Bredden er også den samme, men vet ikke om de her regner fra speilene. Tre barnestoler kan gå inn i en Passat, men vi prøvde med A4 og da stakk stolene ut av døra... så disse tallene forteller egentlig ikke så alt for mye i forhold til faktisk plassutnyttelse.

Men for all del - jeg liker A4 meget godt, men plassutnyttelsen i forhold til størrelsen er ikke så veldig god...

Skal man kombinere god plass med relativt kompakt bil, kan jo en del flerbruksbiler være aktuelle. F.eks. er altså Passat og A4 rundt 470-475 cm. F.eks. Touran er ikke mer enn 439 cm. Touran kan jo ellers leveres med Park Assist hvis man har litt problemer med lukeparkering:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 23-10-10, 12:59   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

De der Tourangreiene er egentlig ganske fine, ja. Helt enig.

Jeg har ikke gått så i detalj, mrc. :tilstår:
Jeg hadde bare fått med meg at lengden nå var på nivå med tidlig A6.

Men igjen - at man ikke skal kunne sette folk i baksetene er bare tull. Det kan man helt fint. Jeg er veldig fornøyd med den og jeg er lang.

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 13:04   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Touran kan jo ellers leveres med Park Assist hvis man har litt problemer med lukeparkering:

(Kilde: youtube.com)

Vi er gode på lukeparkering, og kommer oss som regel inn med 20 cm klaring, men hadde bilen vært kortere hadde vi hatt flere luker å velge i.

Gammel 23-10-10, 14:55   #71
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at dere skal velge en kort bil der man pakker litt mer i høyden (med sikkerhetsnett). Det er veldig deilig å ha flere parkeringsplasser å velge på.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 19:30   #72
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Det vi (jeg) vil ha er:

• Automatgir
  • God bagasjeplass
  • Være mulig å lukeparkere (strøket vårt er verre enn New York når det kommer til parkering)
  • Sikker
  • Så miljøvennlig som mulig
[/quote]

Utifra de ovennevnte kriteriene mener jeg helt klart at en kompakt mpv er det nærmeste du kommer. For å være så spesifikk som mulig: Mercedes B-klasse eller ny Renault Scenic med EDC dobbeltkløtsj automatgir (må bestilles). Eks B-klasse: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=24972344 .
lengde: 427 cm
bagasjevolum: 544 l

Scenic: http://www.renault.se/sv/Personbilar/Scenic.aspx . (Soleklart importobjekt / ca 250 000,- NOK for ny bil importert til Norge., med 5 års garanti. Forhandler i Arvika el. Strömstad fikser alt papirarbeidet/det praktiske).
Mht parkering bør den bestilles med Tomtom navi og Easepakke (parksensor foran/bak med skjermvisning på navigasjonsskjermen).
Lengde: 434 cm
Bagasjerom 555 l. 2. seterad med individuellt justerbare seter i lengderetning og ryggstøtte. Er dere tre i bilen kan 2 av 2.seterads stoler felles ned.

Hvis de ytre målene er virkelig viktig, noe jeg kan forstå utifra lukeparkering etc. (en liten bulk kan bli dyrt det!) ville jeg nok gått for Mervedes B forutsatt at den har et effektivt parksensor system.

Sist redigert av vestlandsfanden : 23-10-10 kl 20:01.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:10   #73
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Peugeot 5008 da?

http://www.peugeot.no/oppdag/5008/flerbruksbil/

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:37   #74
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Peugeot 5008 da?

http://www.peugeot.no/oppdag/5008/flerbruksbil/

5008 er nesten 30 cm lengre enn Mercedes B og dertil vanskeligere å lukeparkere.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:48   #75
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om man vil ha litt plass blir jo bilen litt større?
Lukeparkering med Peugeoten tror jeg er easy peasy. Går fint med min P stasjonsvogn iallefall.

Gammel 24-10-10, 21:10   #76
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Lukeparkering med Peugeoten tror jeg er easy peasy. Går fint med min P stasjonsvogn iallefall.

Jeg har en mistanke om at det er LITT forskjell på å lukeparkere og å LUKEparkere...
Enkelte steder så er det jævlig trangt og da kan det være steike vanskelig å få knødd inn en større bil.

Er glad jeg ikke sliter med det problemer her jeg bor.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:19   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men om man vil ha litt plass blir jo bilen litt større?

Det er jo ikke noe problem å lukeparkere om luka er stor nok. Problemet er at det nesten ikke finnes luker, og mange av dem er for små for bilen vi har nå. Ergo gir mindre bil flere parkeringsmuligheter. Noen ganger må vi kjøre rundt i 45 minutter for å finne parkering her vi bor. Bilen vi har nå er temmelig lang, så vi trenger ikke en mikrobil, altså.

Gammel 25-10-10, 11:53   #78
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo ikke noe problem å lukeparkere om luka er stor nok. Problemet er at det nesten ikke finnes luker, og mange av dem er for små for bilen vi har nå. Ergo gir mindre bil flere parkeringsmuligheter. Noen ganger må vi kjøre rundt i 45 minutter for å finne parkering her vi bor. Bilen vi har nå er temmelig lang, så vi trenger ikke en mikrobil, altså.

Skjønner det. Men det er da jeg tenker at så lenge det ikke er en supergiga stasjonsvogn eller noe i den dur, så går det ganske greit? Særlig om man har som kriterie å ha god plass baki og i bagasjerommet.

Gammel 25-10-10, 11:53   #79
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Og enda mer nickskifte?!

Gammel 25-10-10, 12:00   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men det er da jeg tenker at så lenge det ikke er en supergiga stasjonsvogn eller noe i den dur, så går det ganske greit? Særlig om man har som kriterie å ha god plass baki og i bagasjerommet.

Den bør være mindre enn de største stasjonsvognene. Passat stasjonsvogn er utelukket. Men vi vil ikke ha en minibil, sånn som de minste golfene heller. En slags liten, høy SUV-liknende sak hadde vært genialt med tanke på parkering, men de har jo desverre ofte veldig liten plass bak.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.