![]() |
#61 |
frakoblet
|
![]() Sv: Katterevansj
Nei, det var ikke det som ble sagt. Og da blir det litt vrient å diskutere på en ordentlig måte.
![]() |
#62 |
maler
|
Greit nok. Jeg synes faktisk det er helt greit at noen spruter på katten min. (Også burmeser, også intolerant overfor kulde og stort sett innendørs om vinteren). Jeg synes det er greit at de klager til meg og forventer at jeg gjør noe hvis det er et problem. Men uansett type dyr man møter, uansett hvor stygge man synes de er og hvor lite man liker dem, må man behandle dem slik at de ikke plages eller lider på noen måte. Og som voksne mennesker må man kunne bruke hodet, dyr har en toleranse for kulde, varme etc som ikke er så forskjellig fra vår egen. Hvis man ikke kan eller skal drepe dyret, skal man heller ikke skade det. Man trenger ikke være veldig smart for å skjønne at en vannsprut i plussgrader er helt greit, mens ei vaskebøtte med vann i flere minusgrader er langt over grensa. Å legge ut pepper, sitron eller katt-vekk er helt greit, mens rottegift er langt over grensa.
![]() |
#63 |
Passiv
|
Ok. Da får du ta til etterretning at det var sånn det ble oppfattet. Så skal jeg ta til etterretning at jeg var litt rask i avtrekkeren til å konkludere nå som jeg har bladd tilbake og sett at det ikke var bokstavelig det der du sa - men det var ganske nære. |
![]() |
![]() |
#65 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KatterevansjAah! Lenge sidan forrige kattetråd no.
![]() |
#70 |
frakoblet
|
![]() Sv: KatterevansjJeg for min del diskuterer om "ofte rendyrket egoisme og ansvarsfraskrivelse" er det samme som "den aller verste egoistiske handlingen". Og om den som skriver noe en annen ikke leser skikkelig skal ta til etteretning at det kan misforstås om det ikke leses skikkelig.
![]() |
#72 |
Passiv
|
Rendyrket egoisme og ansvarsfraskrivelse er ekstremt. Og kattehold er noe langt, langt unna. |
![]() |
![]() |
#73 |
Leser
|
![]() Sv: KatterevansjJeg synes Katta sa det bra. Det er klart lov å prøve å fjerne dyr som man ikke vil ha på eiendommen, men å bedrive dyreplaging er ikke OK. Jeg har selv "skutt" på kaninene mine med vannpistol når de gnagde på ting - men de er inne. Jeg ville ikke ha gjort et dyr som var ute dyvått når det var kaldt.
![]() |
#74 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KatterevansjJeg synes det er så rart at det så ofte blir framstilt som at katter er kjæledyr, og at det er funksjonen de har. Jeg har katt for å holdt mus, rotter, fugler og insekter ute av huset mitt. Katten er et nyttedyr. Det blir vanskelig å diskutere kattehold på et fornuftig vis med noen som bare ser katter som et kjæledyr. Vi bor i tettbygd strøk nært byen, og det er nok mye skjødesløs omgang med matavfall blant beboere som gjør som de vil på egen eiedom som gjør at det er så mye skadedyr rundt her, men det er det altså.
![]() |
#75 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: KatterevansjJeg aner enda en poll: Har du katt som kjæledyr eller nyttedyr? (Jeg tror jeg aldri har hørt om noen som anskaffer seg katt som nyttedyr i våre dager. Jeg tenker at når folk skaffer seg (ute)katt så er det fordi de vil ha et sjarmerende pelsdott som krever minst mulig. :tabloid: )
![]() |
#76 |
Tøff i frakk
![]() Sv: KatterevansjJeg tror veldig mange tenker som deg, Veronal. Men det er da altså ikke realiteten for alle.
![]() |
#77 |
Etylbarbital
![]() Sv: Katterevansj:blåser på såre poter:
![]() |
#78 |
Tøff i frakk
![]() Sv: KatterevansjEr det mine poter du blåser på?
![]() |
#79 |
Etylbarbital
![]() |
#80 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har definitivt katter som nyttedyr og jeg kjenner mange andre som har det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|