|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
Se resultatene: Er det greit å strikke på kurs? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 5,17% |
Ja dersom det ikke kreves noe annet enn at man sitter og lytter og eventuelt noterer litt |
26 | 22,41% |
Det kommer an på kurset |
37 | 31,90% |
Nei |
45 | 38,79% |
Bare hvis man deler ut kopier av oppskriften til alle de andre kursdeltakerne |
2 | 1,72% |
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Problemet med strikking kontra annen taktil aktivitet, som fikling med et eller annet, er at strikking er en aktivitet som har et formål; å lage noe. Det kan (uintensjonelt) sende ut et signal om at en har bedre ting å gjøre enn å lytte. Fikler en med en penn eller skribler noe er det ikke på samme måten noe en gjør som et alternativ til å lytte. Jeg synes forslaget med å spørre kursholder først var godt. Da kan en forklare at en lytter bedre hvis en får strikke.
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Helt uproblematisk så lenge
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Jeg vet at det finnes mennesker som kan strikke uten at de mister konsentrasjonen på det rundt dem, men det kommer veldig ann på kurset, og pinnene. Hvis de lager mye lyd er det forstyrrende for andre!
![]() |
#4 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Jeg strikker på både kurs og møter, hvis det ikke er veldig få til stede. Også må jeg ha et strikketøy som ikke krever særlig oppmerksomhet. Når jeg ser folk rundt meg som fikler på mobil, hvisker seg i mellom og leser avis/papirer, har jeg veldig få problemer med å forsvare strikketøyet mitt.
![]() |
#5 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Jeg holder bare så viktige kurs og møter at man må følge svært så nøye med, da alt er høyrelevant for alle. :P
![]() |
#6 |
søt
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Jeg hadde forøvrig fått aldeles fnatt hvis elevene mine strikket.
![]() |
#7 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?
Mine elever må gjerne strikke. Og gjerne i andre timer enn kunst og håndverk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
søt
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Jeg er fæl til å gå rundt i både auditiorier og klasserom jeg, og titte/snakke direkte til folk, særlig hvis det ser ut til at noen mister tråden helt. Da er det kanskje på tide med en pause uansett...
![]() |
#9 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Jeg synes at det vitner om dårlige kunnskaper om hvordan ulike mennesker lærer å blankt avvise at å strikke på kurs faktisk kan være en positiv aktivitet for læringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
intro
|
Nå kan jeg bare svare for meg selv, og jeg avviser ikke dette i seg selv, men mener fortsatt at det er uhøflig både overfor kursholderen (primært) og de andre studentene. (Og jada, det er sikkert et moment av misunnelse her også. Jeg ble i sin tid fryktelig ukonsentrert av å se på noen som strikket i et rasende tempo når jeg visste at jeg sjøl ville ha hatt min fulle hyre med å tråkle meg fram maske for maske med bruk av alt jeg kunne oppvise av tankevirksomhet, konsentrasjon og selvbeherskelse.
![]() |
![]() |
#11 |
geskjeftig
|
Nettopp derfor tenker jeg at det kommer an på kurset. Da jeg studerte, tok jeg aldri med strikketøy på forelesninger med mindre enn 20 studenter, fordi det gjør for mye ut av seg i en sånn setting. På forelesninger i stor sal, ville jeg ikke tenkt videre på det om jeg satt litt bak. Personlig syns jeg det er slitsomt med folk som klaprer ivei på laptopene sine, men det må de jo få lov til.
![]() |
#12 |
intro
|
Det må være det med å "snike seg til" å gjøre noe nyttig, tenker jeg - som om det ikke var bra nok å sitte helt uvirksom.
Den slags slet jeg ikke med i studiedagene, gitt. :knirk:
![]() |
![]() |
#13 |
maler
|
Jo, men det kommer veldig an på kurset. I praksis for min del strikker jeg ikke med mindre det er et auditorium tror jeg. Hvis ikke blir det for synlig og potensielt forstyrrende både for kursholder og de rundt. Selv om jeg personlig kunne hatt nytte av å ha noe å henge fingrene i ellers også, tankene flyr så lett av sted hvis jeg ikke har noe å henge fingrene i.
![]() |
#14 |
~~~~~~~
|
Da hadde jeg lurt på hva vedkommende egentlig gjorde på kurset.
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
H*n er nok beordret på et kurs h*n ikke ser noen nytte i av en arbeidsgiver som gjør alt han kan for å fylle plandagene med tvungne plenumssamlinger så det ikke skal bli tid til planlegging eller retting eller annet som faktisk kunne bidratt til skuldersenking i en jevnt over stresset arbeidshverdag.
![]() |
#16 |
maler
|
![]() |
#17 |
|
Det handler vel litt om en form for dannelse. At en bør strebe etter å vise den som snakker at en er interessert. En må ikke strikke for å lære, om en er taktil. Det finnes andre formålsløse taktile ting en kan bedrive og som ingen vil reagere på.
![]() |
#18 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Altså, jeg vet veldig godt at vi lærer på forskjellige måter. Jeg har også hatt en professor som roste de studentene som strikket, fordi de stimulerte hjernen. Likevel synes jeg at strikking på en måte er "hobby-arbeid" som kan gjøres andre steder enn på kurs. (jeg tror jeg er mer velvillig til det i en student-situasjon faktisk, ikke spør hvorfor). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
søt
![]() Sv: Strikking på kurs, er det noe man gjør?Jeg ser jo hva dere skriver, og jeg skal ikke nekte på at noen sikkert lærer bedre ved å ha noe i hendene, men jeg tviler på at det gjelder alle.
![]() |
#20 |
navnet sjemmer ingen
Jeg har egne møte/kursstrikke/hekletøy og det går en tid før de blir feridige. Felles for dem er at de er enkle og hjernedøde prosjekter som holder hendene i ånde mens jeg følger med på det som skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|