Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laseroperasjon av øynene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 09:17   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laseroperasjon av øynene

Jeg laseropererte øynene mine for snart to uker siden. Det har kommet veldig mange spørsmål om dette både i prikker, pm og blogg. Så jeg tenkte å starte en egen tråd. Det er selvfølgelig lov for andre som har gjort operasjonen å bidra. Jeg har på ingen måte noen enorm vitenskap om dette, så jeg svarer bare ut fra hva jeg selv har erfart. Jeg var nærsynt (-3,25 og -3,5) og hadde bittelitt skjeve hornhinner før operasjonen.

Det finnes forskjellige metoder å gjøre operasjonen på. En type operasjon gjør deg i stand til å gå på jobb dagen etterpå, mens jeg tok en type operasjon som gjorde at jeg var borte fra jobben noen dager. Den typen jeg tok heter LASEK.

Selve operasjonen var svært rask. Det hele var vel over på 10 minutter. Det var også fullstendig smertefritt, men det lukta litt brent. (Ja, akkurat det var litt ekkelt.) Så slappet jeg av i en halvtime, før jeg fikk en del informasjon og ble sendt hjem.

Det klødde fælt og jeg var svært lyssensitiv (man får beskjed om å ta med solbriller på operasjonsdagen). Dagen etterpå var det ganske smertefullt, men jeg hadde blitt rikelig utstyrt med smertestillende. Det stod i papirene jeg fikk at man burde sove så mye som mulig, og det gjorde jeg virkelig. Jeg var bare oppe litt på ettermiddagen sammen med ungene dag 2 og 3 etter operasjonen. Jeg har hatt venner som har hatt så store smerter at de hadde lyst til å rive ut øynene. Så vondt var det alldeles ikke for meg, men siden jeg hadde hørt historiene deres så var jeg mentalt forberedt på smerte. Dag 4 var jeg litt på jobb igjen. Å være i møter var helt greit (så lenge de du møter ikke reagerer på at du sitter med solbriller), men å jobbe på skjerm var ikke så lett. Etter en uke var øynene gode nok til at jeg kunne jobbe en hel dag på skjerm igjen.

Nå, snart to uker etter operasjonen, så tenker jeg ikke lenger så mye på at jeg er operert. Jeg skal dryppe øynene ganske mange ganger om dagen, men jeg glemmer det litt fordi jeg ikke tenker over at det trengs. Synet har blitt gradvis bedre, men ikke like bra som det var med briller tidligere. Jeg vet ikke om dette er fordi det er tidlig eller fordi de ikke tok nok når jeg først ble operert. Noen som tar operasjonen må reoperere, men det er inkludert i prisen.

Så over på pris; det er vel egentlig det jeg har fått aller flest spørsmål om. Jeg betalte 9000 kroner pr øye. Dette var et tilbud jeg slo til på. Jeg har sett det annonsert billigere, og det kan definitivt være dyrere også. Jeg gjorde ikke ekstremt mye research før jeg valge sted. Det bør man kanskje, men jeg forhørte meg med folk som kjenner bransjen og de hadde ikke noe å utsette på stedet. Kontordamen på stedet var en skikkelig megge, men ellers føler jeg meg vel ivaretatt. I hvert fall foreløpig.

Sånn; nå har jeg informert. Andre innspill er hjertelig velkommen, og jeg kan også svare på spørsmål etter beste evne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.