Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-10, 09:24   #61
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fine skolen vår. De skriver at siden det snart er jul er det selvsagt i fokus, men de legger fram stoffet slik at alle skal kunne ta del mest mulig, at de lærer om historie og tradisjoner, men trosopplæringen får hver familie ta seg av på privaten.

Kjenner jeg liker skolen til gutten din!

Jeg er veldig spent på hvordan det er på Guttungen sin skole. Jeg husker ærlig talt ikke hvordan det ble gjort i fjor, om han var i kirken eller ikke, om vi måtte melde på/av, eller hva det nå var. :fossil:

Så lenge Guttungen ikke protesterer, kommer jeg til å la ham gå i kirken med klassen sin, da jeg fremdeles har en naiv tro på at han ikke blir omvendt over natten av en liten skolegudstjeneste, pluss at hovedandelen av kompisene hans kommer til å gå i kirken den dagen. Men - jeg skulle også ønske barna fikk tilbud om å besøke en moske i forbindelse med eid, shik-tempelet i forbindelse med deres høytider etc, slik at religionspåvirkingen ble litt mindre ensrettet. (Islam og Shikisme er de to andre religionene som er representert i klassen/på trinnet til Guttungen, så langt jeg vet.)

For min del, syns jeg skolen skulle vært helt fri for religionspåvirking. Ja, barna skal lære om hverandres tro, og faktisk mangel på tro, blant annet slik min gutt vokser opp, men informasjonen skal være nøytral.

Gammel 03-12-10, 09:32   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk forresten et rundskriv ved skolestart hvor vi måtte krysse av for om kirkebesøk var greit eller ikke, men det ser ikke ut som de har tenkt til å benytte seg av å faktisk ta en tur. Og det er helt OK for meg, selv om jeg krysset av for at kirkebesøk var i orden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 09:40   #63
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her fikk vi brev der tre likeverdige alternativer ble presentert. Gudstjeneste, aktiviteter sammen med eldre på eldresenteret like ved og underholdning på sykehus/ helsepark/ sykehjem. Flott løsning, og alle kan velge selv. Jeg er nøgd.

Gammel 03-12-10, 09:43   #64
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Her går poden i kirken, selv om vi ikke er kristne. Han liker det, og elsker julespillet de har årlig. For tiden øver han veldig på sangene. Den dagen han ikke vil, så skal han slippe.

Gammel 03-12-10, 09:47   #65
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Her går poden i kirken, selv om vi ikke er kristne. Han liker det, og elsker julespillet de har årlig. For tiden øver han veldig på sangene. Den dagen han ikke vil, så skal han slippe.

Min datter hadde nok heller ikke hatt noe mot å gå i kirken, altså. Det må hun gjerne. Jeg er likevel fornøyd med at tilbudet er slik at en kan velge hva en skal være med på og at alternativene er gode.

Gammel 03-12-10, 09:47   #66
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Dette har vi oppe i FAU hvert år. Nå har vi bestemt at skolen sender ut et nøytralt påmeldingsark til alle, hvor man velger enten gudstjeneste eller likeverdig opplegg på skolen (julen i et historisk perspektiv). Erfaring fra tidligere år tilsier ca 50/50 fordeling. Da er alle mer eller mindre fornøyde, kanskje med unntak av de mest ihuga tradisjonalistene som mener at alle bør tvinges i kirka uansett.

Gammel 03-12-10, 09:48   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er jo egentlig ikke om man selv syns det er greit at egne unger går i kirken med eller uten tro, men om det er greit å bedrive emosjonell utpressing fra skolens side for å få kirken til å bli det foretrukne alternativet.

Gammel 03-12-10, 09:50   #68
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, så har vi klart å få omtrent samme opplegget som Mauser sin skole. Beskrivelse av begge oppleggene, tilbakemeldingene fra de som går på den alternative samlingen er veldig gode. Og nå har vi også fått det slik at de ber om tilbakemelding uansett, slik at kirken ikke er "default" løsningen, men at det også skal være et aktivt valg.

Jeg er veldig fornøyd med hvordan adminstrasjonen har tatt tilbakemeldingene fra FAU og gjort noe med det som mange så på som et problem.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 10:15   #69
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Poenget er jo egentlig ikke om man selv syns det er greit at egne unger går i kirken med eller uten tro, men om det er greit å bedrive emosjonell utpressing fra skolens side for å få kirken til å bli det foretrukne alternativet.

Nemlig. Jeg synes i utgangspunktet at det er positivt at barn av ikke-kristne går i kirken, sånn i kulturarvperspektiv. Men et sånt brev fra skolen? Da hadde til og meg JEG vurdert å holde barnet unna. Som Tallulah sier, makan til emosjonell utpressing.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 10:32   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo lange tradisjoner for dette, må vite.

Jeg skal sende en mail i dag, så får vi se.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 10:33   #71
Gri

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Det var ikkje noko særleg klokt brev fra skulen vil eg seie.
Hos oss (både der eg jobber og der eg har barn) har vi to parralle samlingar, kyrkja og på skulen. Det går ut brev med tilbod, og du må gjere ei aktiv handling ved å sende med lapp om barnet skal vere på skulen. Det synes eg må vere greit, at det i utgangspunkt er kyrkjebesøk om ein ikkje seier noko. Felles samling og juleavslutning har vi i tillegg for alle elevane siste skuledag.

Gammel 03-12-10, 10:52   #72
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Tja, jeg tror "nissens røtter" kan være vel så bra som julegudstjeneste.

Jeg tror like lite på Gud som på Nissen, men siden mer i vår kultur (både ting vi liker og ting vi slett ikke er så stolte over) har med Gud enn Nissen å gjøre, vil jeg heller at mine barn skal få et lite innblikk i den siden av jula enn å forske på "nissens røtter."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 10:56   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tror like lite på Gud som på Nissen, men siden mer i vår kultur (både ting vi liker og ting vi slett ikke er så stolte over) har med Gud enn Nissen å gjøre, vil jeg heller at mine barn skal få et lite innblikk i den siden av jula enn å forske på "nissens røtter."

I Norge vil jeg påstå at nisser har en like stor plass i historie og tradisjon som gud, gitt.

Gammel 03-12-10, 11:03   #74
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er veldig spent på svaret du får på mailen din! Denne diskusjonen har gjort til at jeg har bestemt meg for å stikke hodet innom kontoret til styreren i barnehagen i dag. Jeg skal fortelle han hvor stor pris jeg setter på at det ikke er noe som helst av gudstjenester hverken ved påske eller jul, slik som det var i forrige barnehagen. Kanskje jeg skal klappe han på skulderen også? Er bare så utrolig lettet for å slippe det styret i år! (Styr betyr si fra at vi ikke vil sende barna våre, med påfølgende blikk som sier at vi er vanskelige.)

Gammel 03-12-10, 11:06   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, jeg har fått mail fra barnehagen også, forresten. Heeeelt annen tone. Fine folka.

Gammel 03-12-10, 11:17   #76
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hørt noe fra skolen til Knotten om julegudstjeneste, kanskje de ikke skal?
Dette er tross alt en skole med egen minoritetsrådgiver, så de har vel det meste på stell.
Ikke at jeg bryr meg så mye egentlig, Knotten liker seg godt i kirken han. Litt vel godt, han er skikkelig husvarm og tror muligens at det alltid er lek og sprell der oppe.

Brevet var knøtet og fortjener tilbakemelding.

Gammel 03-12-10, 12:07   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Misjonering og skole hører ikke sammen. Gudstjenester er pr. def. misjonering. Jeg synes det er helt latterlig at skolen sender ut et "nå må dere tenke dere om folkens, vi har jo tradisjon for dette, og dere vil vel ikke at barna deres skal føle seg utenfor?"-brev hvor det oppfordres til at man skal godkjenne misjonering i skolens navn. Eller, hvis man absolutt er så himla sta, så er det et alternativt opplegg. Som selvfølgelig ikke er beskrevet med et ord. (Kirkebesøket er derimot svært inngående og idyllisk beskrevet.)

Det er for dumt. Spesielt på en skole hvor kristne elever er en minoritet.

Jaja - men nå gjør de jo alt de kan for å endre på akkurat det da.

Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 12:11   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og jeg som trodde tvangskristning var gammeldags?

Og hvis noen lurer, jeg ble forbanna på ungdommene som peste min syv år gamle sønn på "hvorfor er ikke du på muslimskolen? Du er muslim! Du må på muslimskolen!" også.

Gammel 03-12-10, 12:18   #79
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fulgt med på den lokale skolen som for første gang skal ha julegudstjeneste. Denne skal arrangeres p skolen. De som ikke blir påmeldt skal ha ordinær undervisning. Er ordinær undervisning et likeverdig alternativt tilbud?

Gammel 03-12-10, 12:18   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Du må på muslimskolen? Herlig miljø på den skolen deres du.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.