|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Kjenner jeg liker skolen til gutten din!
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenVi fikk forresten et rundskriv ved skolestart hvor vi måtte krysse av for om kirkebesøk var greit eller ikke, men det ser ikke ut som de har tenkt til å benytte seg av å faktisk ta en tur. Og det er helt OK for meg, selv om jeg krysset av for at kirkebesøk var i orden.
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHer fikk vi brev der tre likeverdige alternativer ble presentert. Gudstjeneste, aktiviteter sammen med eldre på eldresenteret like ved og underholdning på sykehus/ helsepark/ sykehjem. Flott løsning, og alle kan velge selv. Jeg er nøgd.
![]() |
#64 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHer går poden i kirken, selv om vi ikke er kristne. Han liker det, og elsker julespillet de har årlig. For tiden øver han veldig på sangene. Den dagen han ikke vil, så skal han slippe.
![]() |
#65 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min datter hadde nok heller ikke hatt noe mot å gå i kirken, altså. Det må hun gjerne. Jeg er likevel fornøyd med at tilbudet er slik at en kan velge hva en skal være med på og at alternativene er gode.
![]() |
#66 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenDette har vi oppe i FAU hvert år. Nå har vi bestemt at skolen sender ut et nøytralt påmeldingsark til alle, hvor man velger enten gudstjeneste eller likeverdig opplegg på skolen (julen i et historisk perspektiv). Erfaring fra tidligere år tilsier ca 50/50 fordeling. Da er alle mer eller mindre fornøyde, kanskje med unntak av de mest ihuga tradisjonalistene som mener at alle bør tvinges i kirka uansett.
![]() |
#67 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenPoenget er jo egentlig ikke om man selv syns det er greit at egne unger går i kirken med eller uten tro, men om det er greit å bedrive emosjonell utpressing fra skolens side for å få kirken til å bli det foretrukne alternativet.
![]() |
#68 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenSom sagt, så har vi klart å få omtrent samme opplegget som Mauser sin skole. Beskrivelse av begge oppleggene, tilbakemeldingene fra de som går på den alternative samlingen er veldig gode. Og nå har vi også fått det slik at de ber om tilbakemelding uansett, slik at kirken ikke er "default" løsningen, men at det også skal være et aktivt valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Textrovert
|
Nemlig. Jeg synes i utgangspunktet at det er positivt at barn av ikke-kristne går i kirken, sånn i kulturarvperspektiv. Men et sånt brev fra skolen?
![]() |
#71 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenDet var ikkje noko særleg klokt brev fra skulen vil eg seie.
![]() |
#72 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tror like lite på Gud som på Nissen, men siden mer i vår kultur (både ting vi liker og ting vi slett ikke er så stolte over) har med Gud enn Nissen å gjøre, vil jeg heller at mine barn skal få et lite innblikk i den siden av jula enn å forske på "nissens røtter." |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Glamorøs
|
I Norge vil jeg påstå at nisser har en like stor plass i historie og tradisjon som gud, gitt.
![]() |
#74 |
Glad
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg er veldig spent på svaret du får på mailen din! Denne diskusjonen har gjort til at jeg har bestemt meg for å stikke hodet innom kontoret til styreren i barnehagen i dag. Jeg skal fortelle han hvor stor pris jeg setter på at det ikke er noe som helst av gudstjenester hverken ved påske eller jul, slik som det var i forrige barnehagen. Kanskje jeg skal klappe han på skulderen også?
![]() |
#76 |
Protonterapeut
|
![]() |
#77 |
Passiv
|
Jaja - men nå gjør de jo alt de kan for å endre på akkurat det da. |
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenOg jeg som trodde tvangskristning var gammeldags? |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg har fulgt med på den lokale skolen som for første gang skal ha julegudstjeneste. Denne skal arrangeres p skolen. De som ikke blir påmeldt skal ha ordinær undervisning. Er ordinær undervisning et likeverdig alternativt tilbud?
![]() |
|
|