Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 16:54   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Kjærring er et hedersord her!

Påstår mannen i allefall

Han lurer deg. Kjerring er et skjellsord.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:58   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Aldri hørt uttrykket, så nei - jeg bruker det heller ikke.

Gammel 11-01-11, 16:58   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til at det er nedlatende, så høres det utrolig snålt ut da, å si at man har hatt besøk av vaskeengelen. Jeg får litt Fjordland-reklame-vibber. Tannfeen, Ole Lukkeøye og vaskeengelen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:59   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

I tillegg til at det er nedlatende, så høres det utrolig snålt ut da, å si at man har hatt besøk av vaskeengelen. Jeg får litt Fjordland-reklame-vibber. Tannfeen, Ole Lukkeøye og vaskeengelen.

Bruker du aldri de andre ordene der heller? Jeg kan godt finne på å referere til tannfeen og Ole Lukkøye hvis det faller seg sånn og jeg synes det er morsomt i sammenhengen.

Gammel 11-01-11, 17:01   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bruker du aldri de andre ordene der heller? Jeg kan godt finne på å referere til tannfeen og Ole Lukkøye hvis det faller seg sånn og jeg synes det er morsomt i sammenhengen.

Ja. Context is usually everything.

(Se, nå fant jeg på et nytt ordtak, så da kan jeg gå hjem for dagen.)

Gammel 11-01-11, 17:01   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men jeg bruker dem ikke om mennesker. (Ole Klemmetsen er unntaket, men det har ikke jeg funnet på.)

Gammel 11-01-11, 17:03   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men jeg bruker dem ikke om mennesker. (Ole Klemmetsen er unntaket, men det har ikke jeg funnet på.)

Ah, så hos dere er det faktisk tannfeen som kommer og henter tennene.

Gammel 11-01-11, 17:13   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Ah, så hos dere er det faktisk tannfeen som kommer og henter tennene.

Betyr dette at dere med vaskehjelp faktisk tror de er engler som kommer rundt og vasker?

Gammel 11-01-11, 17:03   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men jeg bruker dem ikke om mennesker.

Men hva kaller du tannlegen din og privaturboen din da?

(Sorry, jeg har kommet over i fjasemodus.)

Gammel 11-01-11, 19:58   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste jeg visste som sykepleier var å bli omtalt som engel. Toppen av kransekaka var når gamle menn sang Jag Trodde Änglarna Fanns.

(Kilde: youtube.com)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 17:05   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne sikkert brukt det om jeg våknet en morgen og det plutselig var pent og rent her.

Men jeg er ikke ening at man ikke kan si til noen at de er en engel, altså, sånn generelt sett, og blir litt overraske over å lese at noen (husker ikke hvem) ble fornærmet(?) over å ha blitt fortalt at man gjorde en vikti jobb som vaskehjelp. Man trenger jo ikke å ta alt opp i verste mening, det er jo mulig at personen bare hadde lyst til å si noe hyggelig til en og vise at h*n satte pris på jobben som ble gjort. Jeg kan finne på å si til barnevakten vår at hun er en engel når hun stille opp på timers varsel, uten at det ermet forsøk på å degradere jobben hun gjør. Men jeg kaller henne ikke barnevaktengelen vår, altså.

Gammel 11-01-11, 17:08   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg kunne sikkert brukt det om jeg våknet en morgen og det plutselig var pent og rent her.

Men jeg er ikke ening at man ikke kan si til noen at de er en engel, altså, sånn generelt sett, og blir litt overraske over å lese at noen (husker ikke hvem) ble fornærmet(?) over å ha blitt fortalt at man gjorde en vikti jobb som vaskehjelp. Man trenger jo ikke å ta alt opp i verste mening, det er jo mulig at personen bare hadde lyst til å si noe hyggelig til en og vise at h*n satte pris på jobben som ble gjort.

Det var ikke meg som skrev det, men er du ukjent for at komplimenter kan være svært patroniserende? Dessuten er det nå i hvert fall patroniserende å si at Teo tar alt opp i verste mening all den tid du ikke aner hva som ble sagt.

Gammel 11-01-11, 18:08   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det var ikke meg som skrev det, men er du ukjent for at komplimenter kan være svært patroniserende? Dessuten er det nå i hvert fall patroniserende å si at Teo tar alt opp i verste mening all den tid du ikke aner hva som ble sagt.

Ok, erstatt "alt" med "ting" da. Og jeg tenker vel som så at til og med patroniserende komplimenter kan være hyggelig ment. Det kan jo bli fryktelig vanskelig for en høyere oppe i systemet å gi uttrykk for takknemlighet for den jobben som blir gjort uten å virke patroniserende?

Gammel 11-01-11, 18:23   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Ok, erstatt "alt" med "ting" da. Og jeg tenker vel som så at til og med patroniserende komplimenter kan være hyggelig ment. Det kan jo bli fryktelig vanskelig for en høyere oppe i systemet å gi uttrykk for takknemlighet for den jobben som blir gjort uten å virke patroniserende?

Poenget er at en kontoransatt er ikke vanligvis "høyere opp i systemet" enn en renholder, i den betydningen. Han eller hun har sikkert en bedre betalt jobb og er trolig plassert høyre i organisasjonspyramiden, men vedkommende er ikke renholderens overordnede.

Jeg har fått masse godord og komplimenter fra både kollegaer og ledere i min yrkeskarriere, og jeg har hatt en rekke jobber som har vært "viktige". Likevel har det aldri skjedd at noen har fortalt meg at "jeg jammen gjør en viktig jobb" eller at "det er godt de har slike som meg her" i de jobbene. Der har jeg fått konkrete tilbakemeldinger på det jeg faktisk har gjort (godt jobbet med prosjekt NN, bra håndtert i sak XX osv), og det er noe ganske annet.

I en av mine renholdsjobber fikk jeg høre at "Du gjør virkelig en god jobb. Det er mye renere her nå enn det bruker å være når de faste går her." Det er en skikkelig, konkret tilbakemelding som virkelig varmer, men å til stadighet få høre at "du gjør jammen en viktig jobb" sier ingen ting om jobben jeg gjør; det bare høres nedlatende og patroniserende ut.

Og det er klart det er hyggelig ment. Det blir da ikke mindre patroniserende av den grunn. Man kan ikke (i fullt alvor) klappe en kollega på hodet og si "Hvordan har du det, lille venn", uavhengig av hvor godt ment det er.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 17:24   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke engel om verken vaskehjelp, helsepersonell, brøytebilsjåfører eller småbarn, og jeg syns å kalle noen for engel skurrer i alle sammenhenger.

Syns også det er utrolig fjollete å lese nyhetssaker om ulykker der "sjåføren hadde englevakt", som om det er noe reelt. Det ser jeg ofte.

Men dataonkel er jeg med på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 17:24   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Og sånn rent for spøk og i private sammenhenger kan jeg til og med finne på å si ord som "barnehagetante" og "kassadame" (og, for den del, "dataonkel") også. So sue me.

Gammel 11-01-11, 17:30   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og sånn rent for spøk og i private sammenhenger kan jeg til og med finne på å si ord som "barnehagetante" og "kassadame" (og, for den del, "dataonkel") også. So sue me.

Du er sprut gæærn!

Gammel 11-01-11, 22:55   #18
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Her etter krever jeg at du behandler meg og mine kollegaer med mer respekt. Jeg ønsker du sier barnehage-engelen. JEg er for pokker ikke noe tante.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 17:29   #19
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare meg som ikke skjønner hva dataonkel er? Jeg får dessverre assosiasjoner til gubbe som sender grisemeldinger til unge jenter på nett.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 17:29   #20
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns også bruken sv ordet er litt snodig, samtid som jeg kan finne på å kalle noen en engel selv... Men da uten betegnelse foran.

De årene vi hadde vaskehjelp, da jeg var barn, kalte vi henne ved fornavn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.