Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hva skal du dyrke i år?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-11, 10:48   #61
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

jeg og ungene var en tur på plantasjen i helga og kjøpte frø;

Grønnsaker: gulrot, paprika, agurk, tomat, gresskar, salat, sukkererter, erter, chili
Urter: gressløk, oregano, timian, persille
Blomster: solsikke og sommerblomstblanding (lille skatt insisterte)

Mye av dette bør klare seg utendørs, men noe må vi nok satse på å dyrke i vinduskarmen inne. I tillegg setter vi poteter så raskt det lar seg gjøre.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 10:51   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg har fått tefrøene mine! De ser ut som små hasselnøtter, og ligger i vann hjemme nå. Jeg skal så dem i kveld, og krysser fingrene for at de spirer.
Dette blir spennende!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 11:09   #63
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.256
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Hvordan kan man få til avocadoplanter? Legger man steinen i vann i en periode først, eller rett i jord?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 11:10   #64
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg og guttene har sådd frø i helga. De fikk være med på plantasjen, og Rabalder fikk velge seg frø selv. Han har sådd noen rosa og hvite sommerblomster, jeg husker i farten ikke hva de het. Sjarmøren valgte jeg buskblomkarse til, de har store frø som er lette å håndtere for små fingre. De koste seg skikkelig med å så frø, og er veldig entusiastiske vannehjelpere.

I tillegg har vi (jeg) sådd salvie, hestemynte, oregano, timian, sitronmelisse, kirsebærtomater, røde orientvalmuer og blå valmuesøster. Blå valmuesøster har jeg samlet frø til selv, så den er jeg mest spent på om kommer opp.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 11:10   #65
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hvordan kan man få til avocadoplanter? Legger man steinen i vann i en periode først, eller rett i jord?

Jeg gjorde den en gang, jeg mener det var noen kompliserte greier med å stikke nåler inn i midten av stenen, før man henger stenen på et glass ved hjelp av de utstikkende nålene, slik at halvparten står i vann.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 11:10   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Da jeg var liten hang vi steinen halveis ned i vann, med to fystikker stukket inn. De hang den til den fikk røtter, så ble den plantet. Men de er ikke så spennende altså, de blir liksom bare en lang, tynn stengel. Men det er veldig pedagogisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 11:31   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Forresten, jeg anbefaler denne igjen: Dyrk det, spis det.
Masse fine prosjekter for barn (og voksne), og man trenger ikke hage for å gjennomføre dem.





__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 13:26   #68
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg har funnet et nytt sted å kjøpe frø; på etsy! Søk på heirloom seeds, og man får opp masse spennende. Jeg greide ikke å droppe maisen alikevel, så i år blir det svart mais.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 22:42   #69
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.868
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg har frø til stokkroser liggende i vann, skal plante i morgen. Det står at de skal plantes i februar hvis man vil de skal blomstre til sommeren. Jeg får satse på at det holder.

__________________
S.E.& O.
veobra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 16:39   #70
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Pallekarmer gis bort (om noen bor i nærheten).

http://www.finn.no/finn/torget/gisbo...nkode=27285232

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:57   #71
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.763
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg får jo veldig dyrkelyst av å lese denne tråden...

Hvorvidt jeg har energi til å gjennomføre er en annen sak, jeg har nok ikke verdens grønneste fingre heller, og hagen vår er under sterk... kan vi si vurdering? Der var en så høy hekk at det var bare skygge, derav ikke et eneste gresstrå, bare mose og løvetann. Vi tenkte å røske opp hele greia og utvide terassen som er der, siden det uansett er utenfor soverommsvinduet vårt, og mannen min er gresspollenallergiker, så å anlegge gresspen virket litt dumt. så fikk vi hund, og måtte ha noe "natur" vi kunne slippe henn ut i for kjapp tissing på morgenen, så da beholdt vi mosen, men tok hekken hadde vi allerede tatt med motorsag. Den har dog vokst seg noe opp igjen, og hva vi skal og ikke skal gjøre med hagen er egentlig veldig uvisst... Men ei kasse eller to på veransen kunne jeg jo i det minste hatt...

Er jeg f.eks altfor sent ute til å dyrke tomater (kanskje sånne små?) på verandaen? (Den er egentlig ganske stor, dog altfor full så egentlig har vi ikke plass, men slike ting ignorerers. Særlig dersom det kan henges i kasser på rekkverket, der har vi jo allverdens plass, for det har vi ikke noe av i det hele tatt! (Bare en under kjøkkenvinduene på andre siden av huset, der pleier jeg putte noe sommerblomster)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 18:19   #72
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg jukser og kjøper tomatplanter på gartneriet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 18:21   #73
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.763
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Det er sikkert en lurere løsning...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 18:06   #74
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.763
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Men dersom jeg skulle gå for den pedagogiske "se, her er et frø, vi putter det i jorden og vanner og passer på, og se om en stund kommer det opp en grønn sak, og se, så vanner og passer vi på videre, og se, den vokser, og tilslutt gir den oss noe vi kan spise" er tomater muligens et for veldig prosjekt (De er blitt meg fortalt at jeg er sent ute?) De krever utfra det jeg husker fra min mors tomatprosjekt ganske stor plass, da det ble så mange, store planter av det...

Hva er et fint "lære Knerten om at mat kan komme fra frø"-prosjekt?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 18:36   #75
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Gulrøtter i melkekartong i vinduskarmen. Så 3-5 i hver.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 19:15   #76
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Jeg skal dyrke kjærligheten!

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 21:41   #77
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Jeg skal dyrke kjærligheten!

Nåååh!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 20:58   #78
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.256
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Skavvise, 63 potter står i alle vinduskarmer og er i ferd med å gjøre mannen min gal:

cherrytomater
paprika
persille
basilikum
blomkål
broccoli
pyntegresskar (til Halloween så klart!)
stemor

Så får vi se om forkultiveringen gir resultater, eller om vi rett og slett burde ha satset på de grønnsakene man kan så direkte ut i jorda. Koselig er det jaffal!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 21:01   #79
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg og guttene har sådd frø i helga. De fikk være med på plantasjen, og Rabalder fikk velge seg frø selv. Han har sådd noen rosa og hvite sommerblomster, jeg husker i farten ikke hva de het. Sjarmøren valgte jeg buskblomkarse til, de har store frø som er lette å håndtere for små fingre. De koste seg skikkelig med å så frø, og er veldig entusiastiske vannehjelpere.

I tillegg har vi (jeg) sådd salvie, hestemynte, oregano, timian, sitronmelisse, kirsebærtomater, røde orientvalmuer og blå valmuesøster. Blå valmuesøster har jeg samlet frø til selv, så den er jeg mest spent på om kommer opp.

Jeg egner meg ikke som frøpasser. Eller, egentlig egner jeg meg ikke som ungepasser. Nå har guttene i all sin omsorg vannet ihjel de fleste små spirene våre.
Men, sommerblomstene til Rabalder klarer seg fint, én av buskblomkarsene til Sjarmøren har også klart seg. Og både salvien og tomatplantene har det strålende så langt. :bankibordet:

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 21:07   #80
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hva skal du dyrke i år?

Her spirer det i Halloween-gresskar, prydgresskar, reddiker og sukkererter. Et av eplefrøene har faktisk spiret og vi har nå offisielt et epletre. På omtrent 1 cm.
Pallekarmene er klargjort og venter på utplanting, jeg skal bare vente til det har regnet litt.
Vi har veldig mye sol mot huset, så det blir ganske snart for mye sol for plantene å stå i vinduskarmene. :bortskjemt:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no